Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Sv: Hur tuff får man vara mot en ettåring??

Hur kan du få de till att jag tycker spörapp är okej????? :mad:

Jag tror inte alls att vi egentligen tkr olika bara de att ryta klingar illa i mina öron, sett allt för många som stressar upp sina hästar mer än de får dem att lyda.
Ett kort nej med pondus i rösten kan jag gå med på att hästen lyssnar på men inte hur mkt som helst, o har man vant hästen med att berömma den med rösten så reagerar den positivt på det,

du skulle träffa min häst.. hon förstår "Skärp dig, din gamla kossa!" Tillsammans med "Vad GÖR du?!" samt "Och vad tror du att Du håller på med?" :angel:

Det är spännande att sådana här trådar helt plötsligt blir en hanteringsmetodtråd i stället för "Får man fysiskt korrigera en ettåring?"-tråd som det var från början.

Jag har träffat en hel del trevliga hästar som aldrig fått höra ett nej. Dom är jätte trevliga.. så länge dom får leda dig, dom får gå ut i samma gamla vanliga rutin som alltid och så länge du kliar dom när dom vill att du kliar dom.

Inte ens "hästviskare" går genom sitt hästliv utan att någon gång behöva rya till och svara upp. En häst "sväljer" dig inte helt magiskt, respekterar dig inte helt magiskt och lyssnar inte till dig helt magiskt bara för att du Inte höjer rösten, eller inte använder pisk, eller aldrig använder "nej".

En häst är, surprise! ett flocklevande djur där Rangen är mycket viktig, för flockens fortlevnad. Hur mkt individualist vi än lyckas göra av våran häst så kan vi aldrig ta ifrån dom viljan att klättra i rang - ska vi då "tyst korrigera" en stegrande häst? Hur gör man då? Drar om kull den medan man biter sig själv i underläppen? Hur tystkorrigerar men en häst som precis begravt sina tänder i din mage?

Alla är vi saliga i vår egen tro, det är så det är. Men en människa som hävdar att de bara använder "tysta korrigeringar" och aldrig behöver ryta till, eller bli lite "tuffa" mot sina hästar - det är en människa jag skulle vilja se irl. För en sådan människa skulle kunna vända den svenska hästvärlden på sin spets.

Senast ändrad:

Jag läste inte ens hela ditt inlägg bara fram tills :Inte ens "hästviskare" går genom sitt hästliv utan att någon gång behöva rya till och svara upp.

Jag har för inte sagt aldrig, kan ni läsa de som skrivits ordentligt. vet inte varför de alltid ska bli sån hysteri på buke, bara för att jag nu tkr såhär så behöver ju nödvändigtvis inte alla tycka som jag....

Alla är vi saliga i vår egen tro, det är så det är. Men en människa som hävdar att de bara använder "tysta korrigeringar" och aldrig behöver ryta till, eller bli lite "tuffa" mot sina hästar - det är en människa jag skulle vilja se irl. För en sådan människa skulle kunna vända den svenska hästvärlden på sin spets.

Såg nu detta med, har inte sagt bara.... använder röst vid behov, anser de dock behövs mest i nödfall eller vid beröm.

och om jag får fråga vad får dig att tro att jag inte kan bli tuff mot mina hästar? kan man inte bli de utan rösten?

Det är klart att du ska Säga åt hästen, men med tanke på att just denna bara är 1 år, och inte så mycket hanterad, kan man ju givetvis inte begära för mycket, Stegra är ett begräpp denna häst antagligen inte lärt sig är oacceptabelt. Vi har 2 stycken 1 åringar här hemma, man ska inprincip bara leda dem med grimma& grimskaft till o från hagen, inte begära mycket mer, men självfallet ska du ju säga åt hästen, men väldigt "försiktigt". Lycka till!./ Robin. Stall parkudden.

Såg nu detta med, har inte sagt bara.... använder röst vid behov, anser de dock behövs mest i nödfall eller vid beröm.

och om jag får fråga vad får dig att tro att jag inte kan bli tuff mot mina hästar? kan man inte bli de utan rösten?

och hur blir du tuff utan rösten? jag upplevde det du skrev som att du aldrig korrigerar, ryter eller rappar till din häst. Du använde "tysta korrigeringar"? Vad är då en tyst korrigering? Hur nyttjar man en tyst korrigering gentemot en stegrande unghäst?

Du kan väl Förklara HUR du gör ist för att säga att "andra" gör fel? Så att jag, som jag skrev, får en chans att "möta" dig och dina tysta korrigeringar som du inte förklarar.

och jag har läst i tråden, och jag är inte heller hysterisk - lika lite som de som svarade dig innan.

Det som är hysteriskt är folk som slår ifrån sig så fort någon ifrågasätter det de skrivit :) Och tar saker obönhörligt alldeles för personligt. För det är nämligen som så att om du kan förkalra för mig hur man tyst korrigerar bort ett farligt beteende på en häst så har du lärt mig något ovärderligt.

Senast ändrad:

När min unghäst bråkar så rycker jag lätt i grimskaftet som man säger på eng "snap out of it" o de hjälper då kommer han o tänka på annat , hjälper klart inte på alla.
Jag tränar mkt i rundkorall så hästarna är med på mina kommandon vad de betyder så efter att ha tränat där o mina hästar blir uppjagade o vill springa så höjer jag handen så gör de halt.
Använder mig av ryggningar mkt i korrigering.
Allt går per automatik så vet inte allt såhär men självklart använder jag rösten om det är absolut nödvändigt men inte för lättare korrigeringar.

alltså använder du dig av samma distraktion som ett "Hey!" eller en lätt dask på bogen skulle innebära - man bryter beteendet och ändrar fokus.

Ryggningar tycker jag är överreklamerat. Du har knappa en sekund på dig att häva ett beteende, efter tre sekunder gör en korrigering ingen nytta, oftast har inte ryggningen någon större effekt mer än att hästen kanske förknippar "gör jag si - så blir det besvärligt" eg samma princip som att "skicka den ifrån dig" i rundcorallen, eller vid lina.

rundcorall är för mig för A) Unghästar (sadelvänjning ect och b) problem hästar - alltså inget Jag, personligen, anser att man ska göra med "normala" hästar och helst inte riktigt unga hästar. Kommandon och uppförande kan man lära dom så bra utanför cirkeln.

Min röst för mig ÄR den lätta korrigeringen. Mina verbala kommandon för "lägg av" är den första varningen min häst får efter att jag - givetvis - intagit annan kroppshållning, så som vi gör när vi är irriterade.
Det som är väldigt positivt med att ha hästar som vet precis vad som gäller vid röstkorrigering är att du kan korrigera ett beteende även på långt håll - ex. en häst vihar som helt sonika stack med sin ryttare, Namnet + kommandot stannade hästen. Det är en röstkorrigering, han gjorde något han inte fick - alltså korrigerade jag honom med rösten - precis som en smackning betyder, för mig, mera! Inte nödvändigtvis Hastighet utan MER av det jag nyss begärt. Samling, go, hastighet, kraft, osvosv...

Rösten är nämligen det enda tryck en häst inte helt och fullt kan värja sig ifrån.

Men jag säger ju fortf inte att jag INTE använder rösten. tkr bara att i lägen som de läget som tråden handlade om så är kroppsspråket bättre enligt mig.
Sen har jag ju skrivit att i vissa fall så är rösten bra att ta till.

Men ni vänder o vrider på allt så man blir alldeles tokig!

nej jag svarade bara på ditt påstående att hästen inte förstår rösten

Jag tycker inte man skall använda rösten..... Hästar förstår inte rösten på de vis som vi de tar till sig mer av kroppspråk, eftersom det är de som de själva använder.

Hästar markerar ju gradvis - de kan ju också varna med rösten de piper /skrirker

Hästar markerar ju gradvis - de kan ju också varna med rösten de piper /skrirker

Jag har inte sagt att de inte förstår den alls bara att de inte förstår dem på samma sätt som vi..........

Precis! Tänk om folk kunde förstå det!

Ja det hade varit mkt bra tkr jag :laugh:

Jag har inte sagt att de inte förstår den alls bara att de inte förstår dem på samma sätt som vi..........
Det är väl ingen som sagt heller? Men eftersom hästar kan lära sig förstå tonfall, läten (som smackningar) och ord kan jag inte se någon anledning att inte använda det.

Uppriktigt sagt kan jag inte förstå varför man ens skulle försöka klara sig utan.

Kan hästar verkligen bete sig illa? Behöver de verkligen tillrättavisas?

Ja och ja skulle jag vilja svara.
Titta på hästar i hagen får du se, de tjafsar ibland men blir då också tillrättavisade av mer ranghöga hästar. Det är minnsann inte alltid en konfliktfri tillvaro, och hästar tillrättavisar varandra fysiskt.

Jo det är det visst det.
Jag har inte sagt något om smackningar, de kom upp när de var tal om rytningar jag tycker att i de flesta fall finns det bättre alternativ än att ryta.

Jag använder min röst med mina hästar medmen inte i fostringsbenämning. Använder den i beröm såklart men jag trivs bäst med att använda kroppsspråk till max.

Andas.

Du skriver ju att du tycker annan tillrättavisning är bättre än att ryta till.
Annan tillrättavisning = fysisk tillrättavisning!
Spörapp tog jag bara som exempel.

Nej eller det beror vad du menar med fysisk jag menar annan tillrätta visning inte slå eller nått sånt det är inte ok enligt mig.
Kroppsspråk än en gång, ryggningar NH övningar tillrätta visningar enligt Monty Roberts synsätt.
Läs o studera hans sett det r super

Men man måste ju kunna tillrättavisa hästen även om man inte är inom synfältet.
Eller använder du "kroppsspråket" om du sitter på hästryggen också?
Om du inte slår, eller använder rösten om det skulle behövas - vad gör du då?
Att låta hästen bestämma går ju sällan (Om den inte är megasnäll) eftersom de då lätt tar över.

Från marken är ju allt mkt lättare.

Jag behöver inte studera hans sätt. Har hittils lyckats lösa alla problem snabbt och enkelt ändå, och då mkt med rösten. ;)
Tycker det är mkt trevligare än att exv slita i grimskaftet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar