Hur tröstar man en vegan

Säkert många, ja, men långt ifrån alla. Själv äter jag helst inte kött eller annat från djurvärlden främst pga den miljöpåverkan som köttindustrin har. Äter jag väl kött så är det oftast vilt, då min pappa är jägare.

Att resonera att "Men om alla skulle sluta äta kött så blir det såhär och såhär", känns inte speciellt gångbart, då det förmodligen aldrig kommer att ske. Och sen så är det ju så att soja inte är det enda livsmedlet som veganer/vegitarianer lever på..
Precis! Det är ett märkligt argument att -Tänk om ALLA skulle..... Alla KOMMER inte att sluta äta animalier! Men vi måste, för allas skull, minska ner förbrukningen rejält.
Tänk om ALLA på planeten skulle ta jägarexamen och ge sig ut i den svenska skogen, tänk om ALLA skulle köpa gård på landet, tänk om ALLA skulle vandra i svenska fjällen, alla miljoner människor på jorden..... ALLA kommer inte att göra xxx och därför är det inget problem.

Säkert många, ja, men långt ifrån alla. Själv äter jag helst inte kött eller annat från djurvärlden främst pga den miljöpåverkan som köttindustrin har. Äter jag väl kött så är det oftast vilt, då min pappa är jägare.

Att resonera att "Men om alla skulle sluta äta kött så blir det såhär och såhär", känns inte speciellt gångbart, då det förmodligen aldrig kommer att ske. Och sen så är det ju så att soja inte är det enda livsmedlet som veganer/vegitarianer lever på..
Nej men det mesta familjejordbruket i tredje världen är beroende av animalisk gödsel o växelbruk
Här i väst kompenserar vi med kemikalier och oljeprodukter samt konstgödning
Gå tillbaka till ett jordbruk utan animalier, så närmar vi oss samlarstadiet, om vi inte ska gödsla med kemikalier ;)

Precis! Det är ett märkligt argument att -Tänk om ALLA skulle..... Alla KOMMER inte att sluta äta animalier! Men vi måste, för allas skull, minska ner förbrukningen rejält.
Tänk om ALLA på planeten skulle ta jägarexamen och ge sig ut i den svenska skogen, tänk om ALLA skulle köpa gård på landet, tänk om ALLA skulle vandra i svenska fjällen, alla miljoner människor på jorden..... ALLA kommer inte att göra xxx och därför är det inget problem.
:) då sku ja ju få bra betalt när jag går i pension ;)

Ni som valt att avstå kött pga miljöpåverkan, åker ni utomlands med hjälp att flyg eller har ni avstått det också?

Av ren nyfikenhet. Ställer jag samma fråga i en fb grupp för veganer hamnar det i sandlådan så fort att jag gett upp att få ett rakt svar. Jag äter svenskt kött (jobbar med animalieproduktion också för den delen) och åker utomlands.

Åh.. vilket... jätteroligt skämt.
Jag själv är visserligen "bara" vegetarian, men en hel del av mitt tankesätt är hur många veganvänner också tänker, och jag föredrar att äta veganskt. Soja? Det finns aldrig på min tallrik och inte sjutton brukar jag behöva bli tröstad heller för den delen.

Ni som valt att avstå kött pga miljöpåverkan, åker ni utomlands med hjälp att flyg eller har ni avstått det också?

Av ren nyfikenhet. Ställer jag samma fråga i en fb grupp för veganer hamnar det i sandlådan så fort att jag gett upp att få ett rakt svar. Jag äter svenskt kött (jobbar med animalieproduktion också för den delen) och åker utomlands.

Yep, jag avstår flygplansresor just pga miljöpåverkan. När det gäller resor så är jag i övrig inte speciellt miljövänlig eftersom jag kör bil dagligen, men jag har gärna en så miljövänlig bil som möjligt och är duktig på eco-driving. Ska jag handla med hjälp av bilen så försöker jag dessutom alltid att ta det på vägen hem från jobbet, samåker gärna om möjligt osv. Det skulle dessutom aldrig falla mig in att köpa en helt splitterny bil, även om jag hade råd. Jag köper hellre begagnat.

Jag köper å andra sidan det mesta begagnat. Möbler, vitvaror, kamerautrustning, försöker hitta begagnade kläder (inte underkläder eller skor), gör väl genomtänkta köp där priset inte är lika viktigt som kvalité och miljöpåverkan, ger bland den mest miljövänliga hundmat som går till mina hundar, källsorterar sopor och använder miljömärkta rengöringsmedel m.m. I min bekantskapskrets ses jag som "extrem" i mitt miljötänk av de flesta, tyvärr.

Jag väljer bort kött av flera skäl. Jobbar för miljön på fler sätt, men nej, jag är inte perfekt. Det händer att jag flyger tex (över tre år sen sist), men jag gör mitt bästa - vilket för mig är bra nog.

Varför måste man göra "allt"? Alltså jag fattar inte varför just veganer förväntas göra precis allt rätt. Den frågan är ganska uttjatad och det är märkligt att folk som själva inte gör särskilt miljömedvetna val ska "trycka till" veganer och förhöra oss om vi verkligen gör miljövänliga val hela tiden. Nu menar jag inte att du menar att "trycka till" oss, men såna här frågor är jättevanliga och jag hör inte alls att allätare får såna frågor hela tiden. Efter ett tag brukar det bli ganska uppenbart i diskussionen att allätaren mest vill peka på "fel" veganen gör, som typ "vilken hycklare du är, du gör ju det och det". Måste veganer vara perfekta människor som lever helt perfekt hela tiden?

För att svara på frågan så nej, jag flyger nästan aldrig. Senast var 2008 till Frankrike. Förhoppningsvis kommer jag aldrig få för mig att flyga för nöjesresande flera gånger om året men det är möjligt att jag kommer flyga nån gång varje eller vartannat år. Jag har ingen bil, i vardagen cyklar jag överallt och ska jag längre sträckor åker jag tåg. Buss enstaka gånger. Jag är vegan främst för djurens skull men även för miljö och klimat. De flesta veganer jag känner är väldigt miljömedvetna, en del flyger mer och en del mindre men alla försöker göra så bra val de kan.

@Niyama du är för den delen väldigt duktig på att få de till att frågeställningen är anklagande. Nu var frågan om man som vegan/vegetarian utav miljömässiga skäl avstod flyg. Huruvida en vegan/vegetarian måste göra allt och vara perfekt vet du nog själv svaret på (och vi har diskuterat det i en annan tråd).

Jag kan däremot tycka att har man avstått animalie pga miljöskäl vore det dubbelmoral att varje år flyga till Thailand eller för den delen flyga inrikes för jämnan efter som att det tar mycket på miljön likaså (jag lämnar diskussionen om animalie som miljöbov. Den behöver vi inte stöta och blöta igen). Har man avstått utav etiska skäl finns det inget som säger att du ska avstå flyg efter som att anledningen är att man tycker synd om djuret. Likvärdigt där borde vara att man äter en jäkla massa dold animalie (typ gelatin och allt vad det kan vara som används i godis etc) och palmolja/dåligt odlad soja (ska man oavsett kostval undvika).

Jag har inte påstått att bara för att man är vegan ska man plastbanta, cykla vart man en ska, odla sina grönsaker själv, enbart äta ekologiskt och närproducerat och alltid vara korrekt enda ut i fingerspetsarna. På samma sätt som att alla animaliekomsumenter inte gör allt dåligt.

Jag tycker det är tröttsamt att ämnet ska diskuteras med garden uppe. Vad andra debattörer har för baktanke det kan jag inte svara för men att försvara sig innan diskussionen börjar bli anklagande förstår jag mig inte riktigt på. Man borde kunna diskutera ämnet hyfsat sakligt utan att någon tar illa vid av frågeställningen.

Varför måste man göra "allt"? Alltså jag fattar inte varför just veganer förväntas göra precis allt rätt. Den frågan är ganska uttjatad och det är märkligt att folk som själva inte gör särskilt miljömedvetna val ska "trycka till" veganer och förhöra oss om vi verkligen gör miljövänliga val hela tiden. Nu menar jag inte att du menar att "trycka till" oss, men såna här frågor är jättevanliga och jag hör inte alls att allätare får såna frågor hela tiden. Efter ett tag brukar det bli ganska uppenbart i diskussionen att allätaren mest vill peka på "fel" veganen gör, som typ "vilken hycklare du är, du gör ju det och det". Måste veganer vara perfekta människor som lever helt perfekt hela tiden?

För att svara på frågan så nej, jag flyger nästan aldrig. Senast var 2008 till Frankrike. Förhoppningsvis kommer jag aldrig få för mig att flyga för nöjesresande flera gånger om året men det är möjligt att jag kommer flyga nån gång varje eller vartannat år. Jag har ingen bil, i vardagen cyklar jag överallt och ska jag längre sträckor åker jag tåg. Buss enstaka gånger. Jag är vegan främst för djurens skull men även för miljö och klimat. De flesta veganer jag känner är väldigt miljömedvetna, en del flyger mer och en del mindre men alla försöker göra så bra val de kan.
Fast frågan är ju lika intressant att ställa till en köttätare som av miljöskäl gör olika saker såsom köper miljöbil, sorterar allt för att sedan sätta sig på flyget till värmen titt som tätt. Personligen skulle jag uppskatta om alla flygbolag konkade :angel: Tycker att det är ett jäkla elände med flygtrafik. Vi borde ha hittat bättre sätt att resa omkring på. Ett jäkla liv för de med, planen.

@Niyama du är för den delen väldigt duktig på att få de till att frågeställningen är anklagande.
Nej, jag kommenterade t.o.m. att jag inte menade att du menade så. Du skrev att det inte gick att få svar i en vegangrupp och jag kommenterade varför man som vegan är väldigt trött på dessa frågor. Jag gav dig också ett seriöst svar på frågan eftersom du efterfrågade det.

Jag kan däremot tycka att har man avstått animalie pga miljöskäl vore det dubbelmoral att varje år flyga till Thailand eller för den delen flyga inrikes för jämnan efter som att det tar mycket på miljön likaså
Det är precis det här jag inte förstår. Om man flyger mycket är det väl ett skäl till att försöka belasta miljön mindre än medelsvensson på andra områden? Är det bättre att liksom skita i allt om man ändå inte lever optimalt på alla områden? Liksom ok, jag flyger så då kan jag lika gärna skita i att sopsortera och återvinna. Jag kan ta bilen korta sträckor jämt och ständigt och äta enorma mängder kött.

Fast frågan är ju lika intressant att ställa till en köttätare som av miljöskäl gör olika saker såsom köper miljöbil, sorterar allt för att sedan sätta sig på flyget till värmen titt som tätt. Personligen skulle jag uppskatta om alla flygbolag konkade :angel: Tycker att det är ett jäkla elände med flygtrafik. Vi borde ha hittat bättre sätt att resa omkring på. Ett jäkla liv för de med, planen.

Jag tycker väl det finns anledning att ifrågasätta folks flygvanor överhuvudtaget, men förstår inte varför de som är miljömedvetna på andra områden ska behöva förklara sig mer än andra. Jag är rätt trött på den där konstiga attityden att gör man något så måste man göra allt, annars är det dubbelmoral.

Nej jag är inte heller förtjust i flyg (förutom att jag gillar att flyga då :D). Det borde satsas mer på riktigt snabba tåg.

Nej, jag kommenterade t.o.m. att jag inte menade att du menade så. Du skrev att det inte gick att få svar i en vegangrupp och jag kommenterade varför man som vegan är väldigt trött på dessa frågor. Jag gav dig också ett seriöst svar på frågan eftersom du efterfrågade det.
Jodå jag läste den delen av svaret också ;)
Så jag är nöjd men ser ingen anledning att diskutera vidare på ditt val :)

Det är precis det här jag inte förstår. Om man flyger mycket är det väl ett skäl till att försöka belasta miljön mindre än medelsvensson på andra områden? Är det bättre att liksom skita i allt om man ändå inte lever optimalt på alla områden? Liksom ok, jag flyger så då kan jag lika gärna skita i att sopsortera och återvinna. Jag kan ta bilen korta sträckor jämt och ständigt och äta enorma mängder kött.

Jag påstod inte att man ska skita i allt bara för att man inte kan göra allt. Utan snarare ifrågasätter jag tankesättet "jag slutar äta animalie för att det belastar våran jord för mycket för att jag vill vara en del av det men nåde den som tar mina två veckor i Thailand." har svårt för tänket att "jag äter ju vegetariskt så det borde bli plus minus noll med min utlandssemester". Klart man ska göra det man kan men veg kräver viss planering och inget man blir om man inte tror på det helhjärtat, iallafall inte om det ska vara långvarigt så varför avstå en sak som påverkar miljön men göra en annan som påverkar minst lika mycket?

Jag påstod inte att man ska skita i allt bara för att man inte kan göra allt. Utan snarare ifrågasätter jag tankesättet "jag slutar äta animalie för att det belastar våran jord för mycket för att jag vill vara en del av det men nåde den som tar mina två veckor i Thailand." har svårt för tänket att "jag äter ju vegetariskt så det borde bli plus minus noll med min utlandssemester". Klart man ska göra det man kan men veg kräver viss planering och inget man blir om man inte tror på det helhjärtat, iallafall inte om det ska vara långvarigt så varför avstå en sak som påverkar miljön men göra en annan som påverkar minst lika mycket?

Men läget blir ju knappast bättre för att Thailandsresenären dessutom äter kött. Har aldrig hört nån som tror det blir plus minus noll (men jag tror säkert det förekommer), dock prioriterar folk olika. Lever man väldigt miljövänligt på vissa områden kanske man tillåter sig att inte vara fullt så perfekt på andra.

Vad för planering kräver veg?

Jag tycker väl det finns anledning att ifrågasätta folks flygvanor överhuvudtaget, men förstår inte varför de som är miljömedvetna på andra områden ska behöva förklara sig mer än andra. Jag är rätt trött på den där konstiga attityden att gör man något så måste man göra allt, annars är det dubbelmoral.

Nej jag är inte heller förtjust i flyg (förutom att jag gillar att flyga då :D). Det borde satsas mer på riktigt snabba tåg.
Mja. Alltså, den attityden stämmer i alla fall inte för mig. Det är inte alls så jag tänker. Det jag tänker är den där "kvoten" som folk pratar om att man ska fylla. "Jag äter inte kött utan jag fyller min kvot med resor i stället". Dvs man har " rätt" att förbruka en viss mängd resurser och grisa ner en okänd mängd skräp. För mig är den alltså inte riktad enbart till veganer utan för alla som tjatar om att man ska göra x och y för miljön och sedan gör valfri miljöförstörande syssla av kraftigare typ. Inklusive att ta bilen till dagis 500 meter bort av lathet. Det är liksom inte kaloriintag vi pratar om där man fyller kvoter :p

Så, inte bara de som väljer en viss kost utan alla som inte tänker till.

Mja. Alltså, den attityden stämmer i alla fall inte för mig. Det är inte alls så jag tänker. Det jag tänker är den där "kvoten" som folk pratar om att man ska fylla. "Jag äter inte kött utan jag fyller min kvot med resor i stället". Dvs man har " rätt" att förbruka en viss mängd resurser och grisa ner en okänd mängd skräp. För mig är den alltså inte riktad enbart till veganer utan för alla som tjatar om att man ska göra x och y för miljön och sedan gör valfri miljöförstörande syssla av kraftigare typ. Inklusive att ta bilen till dagis 500 meter bort av lathet. Det är liksom inte kaloriintag vi pratar om där man fyller kvoter :p

Så, inte bara de som väljer en viss kost utan alla som inte tänker till.

Har nog aldrig hört nån resonera så. Har bara noterat att veganer får försvara sina val betydligt mycket mer än allätare, och får "hycklare" och "dubbelmoral" slängt i ansiktet för att en inte är perfekt och gör perfekta val hela tiden.

Har nog aldrig hört nån resonera så. Har bara noterat att veganer får försvara sina val betydligt mycket mer än allätare, och får "hycklare" och "dubbelmoral" slängt i ansiktet för att en inte är perfekt och gör perfekta val hela tiden.
Det kan ha varit här på Buke jag läste om den där kvoten sist. Annars var det något av de andra forumen jag hänger på. Men ja, det är väl trist att man ska få höra om dubbelmoral bara för det. Jag vet många som skulle kunna passa in där med men förmodligen slipper höra det. Å andra sidan säger jag även dubbelmoral till de som har köttfixerade måltider som standard och pratar om miljötänk hit och dit. Det kan hända att jag är en jobbig och obekväm människa ;)

Liknande trådar

Mat Jag såg en märkning på en glassförpackning som jag inte förstod, och jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig att förstå...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: hastflicka
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
Mat Jag ska bjuda en vän på middag som är vegan, och har gått lite bet på efterrätten. Jag skulle vilja undvika substitut-produkter, typ...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 164
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V