Målet i stort är ju att utbilda en funktionell arbetshund. En hund som kan leta upp och samla ihop djur på stora arealer. Flytta djuren i ett bra tempo dit föraren dirigerar, och kunna arbeta självständigt och läsa av djuren för att avgöra hur hårt tryck som behövs. Kunna ta in djur på trånga utrymmen, hantera dem i trängda lägen och dela, sortera och singla vid behov. Dessutom vill jag att hunden ska kunna ligga länge och hålla ett jämnt tryck på gruppen, vid tex klippning och dyl. Hunden ska lyda kommandon, men också kunna agera självständigt och fatta beslut på egen hand i de lägen den jobbar dolt/på stora avstånd.
Mina är ju unga och fortfarande i grundträning, och det är första vallhundarna jag utbildar. Inlärningskurvan är därför... lite kurvig
Jag lägger upp en skriftlig träningsplan med målbilder och för noggrann träningsdagbok med båda hundarna. Tränar för instruktör en gång i veckan, och självständig träning på får minst en gång om dagen, ibland oftare. Dessutom är jag mycket petig med att hundarna ska användas i praktiskt arbete i stor utsträckning, så jag hjälper till på en närliggande gård med ca 400 livdjur. Där är vi och arbetar ca en gång i veckan. Det ger både erfarenheten av arbete på olika djurbesättningar, arbete med stora grupper och rutin på hur arbetet går till. Utvecklar hundarnas självkänsla, plockar fram djurkänslan och kräver att de tar vissa initiativ själva. Mycket viktigt!
Varje enskilt träninsgpass börjar med uppvärmning och kortare rastningspromenad.
Därefter lite praktiskt arbete (samla ihop djuren, dela av en grupp att jobba med och fålla in de andra) och sen känner vi på fåren en stund, repeterar övningen från passet innan och kollar så att alla enskilda moment fungerar. Om någon rörelse inte sitter bra så ägnar vi en stund åt att slipa och befästa innan vi börjar introduvera nya kriterier. Smyger in högre svårighetsgrad efter hand som vi blir varma i kläderna. Ökar avstånden på hämten, föser några meter längre än gången innan, arbete med större avstånd till föraren mm.
Passen avslutas oftast med en övning som hunden tycker är skitkul, eller om inget alls har fungerat, något som hunden absolut kommer lyckas med
Mycket av träningen går fortfarande ut på att lära mig vart jag ska ha fokus, att hålla mig lugn och hur jag ska röra mig i förhållande till fåren, men det går faktiskt framåt
Det är fasansfullt roligt att träna en ullig liten valp till effektiv arbetsmaskin, hur deras ego växer och de blir självklara runt fåren!
/Migo