HUr träna uppbindning

Sv: HUr träna uppbindning

Kan du sätta fast henne i boxen?

Låter klokt det där med spolspiltan.:bow:
sätt fast henne där med säkerhetsknutar.

den bör kunna förstå vad en smackning innebär o stå still!
sånt kan man träna dagligen utan att den sitter fast.

Om man är med när hästen går bakåt o hjälper att göra rätt- framåt- så lär den sig-å fasen. trycket lättar om jag går framåt:idea:

det är för sent om hästen väl har börjat att kasta sig- då får man skrämma den lite så att den far framåt. Därför är ens position i förhållande till hästen viktig- som i alla andra lägen där man vill att den ska gå framåt- longering, löshoppning mm.

Första gångerna med hovis bör man vara med- för att kunna hjälpa den- igen att göra rätt.
det är lätt hänt att en unghäst tappar balansen på 3 ben o då bör den få utrymme att kunna vingla till- utan att fastsättningen då kan trigga igång ett panikmönster- som den då kan förknippa med hovis.

Sen har inte alla hovisar egen hästvana o hästen kanske inte talar samma språk- upplärd att stå still när man säger- pucko:angel:

Senast ändrad:

Har ingen riktig box eftersom hon går på lösdrift. De boxar vi har tillgång till för tillfället består av foderbord med galler i ena sidan och vanliga "lösa" kreatursgrindar som de 3 övriga väggarna. Vill inte ens prova att sätta fast henne där :angel: (ser framför mig en häst som trasslar in benen i alla galler :crazy: Ja, jag vet, alltid inställd på värsta tänkbara scenario, det är så´n jag är ;))

Smackningar förstår hon, och även att stå still (tränat mkt). Har även sysslat en del med ledarskapsövningar, och hon är väldigt med på noterna även där

Shit vad man känner sig osäker nu i den här situationen, trots att man sysslat med hästar i 25 år, och hanterat/utbildat många föl/unghästar sedan -93 :o. Vet ju att ett litet misstag kan ge stora konsekvenser, särskilt med en häst som är ganska känslig och har mkt innanför pannbenet samt ett sjujäkla humör, som min dam har.

Jag var ngt bekymrad över att min- då 2½ åring på 175 cm aldrig hade varit fastbunden- trots mina 25 års vana. Nu var detta en klok häst som fick en pedagogisk matte:o så det var inga om helst problem.

I ditt fall är väl spolspiltan kanske inte samma sak som med boxen- tryggheten, men det låter som du är en god hästmänniska:bow: o därmed är lyhörd för hur du ska gå tillväga.

det låter som du är en god hästmänniska:bow: o därmed är lyhörd för hur du ska gå tillväga.

:o tack... ;)

Igår stod hon "bunden" vid foderbordet (nåja, grimskaftet var inte knutet, bara snurrat ett varv runt gallret och änden hängde ner på backen), och det gick jättebra! :banana: Har tidigare i veckan gjort liknande, fast då har jag bara trätt grimskaftet runt en stolpe vid foderbordet och hållit i änden hela tiden, idag lämnade jag henne "själv" i någon minut så hon förstod att jag inte höll i henne (gick bara 3-4 meter ifrån henne, hela tiden beredd att agera ifall hon skulle hitta på något "hyss".) Hon stod jättesnällt hela tiden medans jag borstade, sadlade osv. bara vid ett tillfälle kände jag att det låg lite oro i luften från hennes sida, och hon drog lite i grimskaftet bakåt, men då tog jag bara tag i änden och sa "framåt", och hon lyssnade jättebra. Tror att hon har kommit på att en nöjd matte innebär belöning, och att en missnöjd matte innebär att basrösten kommer fram... :D Hon råkade förra veckan av misstag hugga mig i låret :grin:, och jisses vad hon såg skamsen ut när jag röt i åt henne (av ren förvåning från min sida). Om hästar kunde skämmas så var det definitivt ett sådant tillfälle då hon hade skämts ögonen ur sig :D

Nåja, vad jag ville med inlägget var bara att uppdatera lite hur det går. Är så glad, för igår kände jag verkligen hur en behaglig känsla kom över mig att "det här kommer gå jättebra", istället för förut när jag bara målade upp problem som skulle kunna komma. Nu VET jag att min lilla dam är en mkt klok och förståndig tjej som inte stirrar upp sig i onödan. :laugh:

Hoppas på att jag snart kan skriva att vi nått vårt mål helt och hållet (och det vet jag att vi kommer5 göra inom en snar framtid, bara vi fortsätter på samma sätt i sakta mak som vi gjort hittills)

Med din metod kommer det att gå bra:laugh:

Däremot folk som bara står o ser på när hästen börjar att dra bakåt- eller ännu värre -står framför hästen o skrämmer den mer:mad:

Sen ska man inte envisas med att sätta fast den igen på en gång om den har misslyckats, utan börja om istället. Annars kan den missta förtroendet för en.

Min val. har en gång- av misstag lyckats bita mig i skinnet, men oj vad rädd han blev. Det var inte meningen- Plutten:love:

Jag tycker att man kan (ja ska) ha balsnören, hellre än att hästen gör sig illa när man lär dem. Att lägga grimskaftet löst lindat runt något går också bra när man lär den stå uppbunden.

En del reagerar väldigt starkt på att sitta fast och slåss för att komma loss när de väl tex backar och känner trycket mot nacken. I det läget är det bättre med balsnören, visserligen kommer hästen loss men man kan samtidigt tydligt tala om att den gjorde fel som backade och slet sig lös, vilket man inte kan om den kämpar paniskt för att komma lös.

Då blir en tillsägelse bara ytterligare uppjagande för den innan den väl kommit loss och lugnar sej. (Om man inte redan tränat och känner den väl.) Bättre att den kommer loss nsabbt och lugnar sej och kan ta en tillsägelse.

Särskilt på fullblodshästar där det kan gå mycket snabbt (kan reagera blixtsnabbt om de sitter fast) är det bra med balsnörena och direkt tillsägelse, sätta fast igen, och lära på det sättet Man kan ha ett grimskaft liggande över halsen om man är rädd att hästen ska komma lös. Men det brukar inte vara ett problem - i 99 procent av fallen står hästen still när den kommit loss, bara att säga tilll den och sätta fast den igen.

Alla fulllboden kan mycket bra stå uppbundna både i boxen och gången ska jag kanske lägga till, men med balsnören innan man är säker på att de kan stå utan att slänga sej, dvs när de är unga och lär sig. Sen behövs det inte, men panikhakar har vi alltid.

Senast ändrad av en moderator:

...och jag tillhör dem som absolut inte vill använda mig av balsnören. Meningen med att binda upp en häst är att den ska stå kvar, inte att den ska kunna slita sig loss (vilket hästar tyvärr kommer underfund med att de kan ganska snabbt om de lyckats en gång...) Jag anser att det är MKT bättre att vara tillhands och lugna hästen INNAN den får panik (och ja... min dam är ett fullblod ;))

Skulle självklart aldrig lämna en häst uppbunden utan uppsyn, och eftersom jag alltid binder med säkerhetsknut när jag väl binder dem så kan jag lossa hästen snabbare OM den skulle få panik, samtidigt som det är JAG som då säger att det är okej att komma loss (nu jämför jag mot att binda med balsnören alternativt plastkedjor med syftet att HÄSTEN ska kunna ta sig loss själv)

Naturligtvis ska du finnas till hands men om hästen verkligen får spel och slänger sej hinner du inte blinka ännu mindre lugna innan den är loss, med eller utan balsnören.:cool:

DET är anledningen att ha balsnören. Hästarna slänger sej inte för att komma loss, pga det. När de lärt sej stå uppbundna så är det inga problem. Kommer dom inte loss ökar paniken och de drar eller rycker sej loss ändå. Med större skaderisk om det tar emot mer. En häst drar lätt sönder en grimma, hakar, eller vad du har, så varför ska den behöva riskera att dra sönder sej själv?

Den lär sej inte dra sej loss, med balsnören sånt är inbillning. Man får ju tala om för hästen att det inte är ok att dra sej loss.

Man måste inse varför hästar kan få panik av att vara uppbundna. Det är av att sitta fast, ett slags klaustrofobi, inte för att dom vill vara lösa:cool:

Naturligtvis ska du finnas till hands men om hästen verkligen får spel och slänger sej hinner du inte blinka ännu mindre lugna innan den är loss, med eller utan balsnören.:cool:
Anledningen till att alltid binda med säkerhetsknut samt att alltid vara beredd på det oförutsägbara

DET är anledningen att ha balsnören. Hästarna slänger sej inte för att komma loss, pga det.Har de väl kommit på att de kommer loss genom att rycka så, jo, de hästarna visar större tendens att slita sig loss
När de lärt sej stå uppbundna så är det inga problem. En häst som kan ta sig loss under upplärningsperioden lär sig inte att den sitter fast. När den väl lärt sig så håller jag med om att den står där, med eller utan balsnören, och då ser jag ingen anöedning till balsnörenas vara Kommer dom inte loss ökar paniken och de drar eller rycker sej loss ändå. Med större skaderisk om det tar emot mer. En häst drar lätt sönder en grimma, hakar, eller vad du har, så varför ska den behöva riskera att dra sönder sej själv? Som sagt, en RIKTIGT panikslagen häst tar sig loss iaf, och anledningen till att jag helst ser att mina hästar lär sig sitta fast redan som små (innan 1 års ålder) är att de som så små inte har den styrkan som krävs för att kunna dra sönder sig själva

Den lär sej inte dra sej loss, med balsnören sånt är inbillning. Man får ju tala om för hästen att det inte är ok att dra sej loss.
Mina erfarenheter är precis motsatta. Självklart ska man visa hästen att den inte ska dra sig loss, men det är bättre att visa det INNAN den drar sig loss

Man måste inse varför hästar kan få panik av att vara uppbundna. Det är av att sitta fast, ett slags klaustrofobi, inte för att dom vill vara lösa:cool: Precis som om jag påstått att de drabbas av panik för att de vill vara lösa... En häst som lär sig under lugna, trygga former att sitta fast övervinner klaustrofobin och lär sig att det inte är farligt att sitta fast. En häst som kan rycka sig loss i de situationerna lär sig att "det var otäckt, men gör jag såhär så sitter jag inte fast längre"

Som sagt, jag använder inte balsnören, och har hittills bara varit med om en häst som slitit sig (och den var från tidigare ställe van att sitta men balsnören. När den insåg att det inte var lika lätt att rycka sig loss så stod den snällt där vi hade ställt den...

Gillar btw inte dina :cool:-symboler...

Senast ändrad:

Som sagt, jag använder inte balsnören, och har hittills bara varit med om en häst som slitit sig (och den var från tidigare ställe van att sitta men balsnören. När den insåg att det inte var lika lätt att rycka sig loss så stod den snällt där vi hade ställt den...

Gillar btw inte dina :cool:-symboler...

Nu när du har fullblodshäst kanske du får fundera igen...vi får se:grin:

Förstår f ö inte din trista attityd....Jag har försökt ge dej råd utifrån att du har en fullblodshäst nu som är både kvickare i huvud och kropp än du kanske är van vid, vad vet jag. Du har fel i en hel massa av det du antar och det säger jag utifrån lång erfarenhet av att lära hästar stå uppbundna, fullblod. Ingen av dem har "lärt sej" att utnyttja situationen och slänga sej. Varför tror du bla galoppfolk använder balsnören för säkerhets skull. Med ett fullblod kan det bara säga pang så är hästen lös om du så har kedjor.

Det du antar ovan stämmer inte alls öht enligt min erfarenhet. Jag kan inte överyga dej. Men som sagt. du kanske får se, så småningom, vad vet jag.

Nu när du har fullblodshäst kanske du får fundera igen...vi får se:grin:

Förstår f ö inte din trista attityd....

Min trista attityd??? Vem är det som använder :cool: och :grin:...

Du vet ju inte vad jag haft för hästar tidigare, hur min nuvarande häst är eller min hästerfarenhet i övrigt heller, så jag tycker att din attityd är trist och nedvärderande, samt att du tydligen har massa förutfattade meningar om mig.

Hästen som slet sig var kallblodskorsning btw... Den som varit absolut lägst i blod av samtliga mina hästar

Edit: Efter att du redigerat ditt inlägg så kan jag ju avslöja såpass mkt att jag haft en hel del känsliga hästar tidigare, och lärt många hästar att sitta fast (har sysslat med uppfödning). Min uppfattning är att hästen ska vara såpass trygg i situationen innan man sätter fast den att den inte drabbas av panikkänslor när den inser att den sitter fast. Mina antaganden baseras på erfarenheter (inte bara mina utan även från många andra, mkt duktiga hästmänniskor som jag har i min närhet)

Senast ändrad:

Efter att du redigerat ditt inlägg så kan jag ju avslöja såpass mkt att jag haft en hel del känsliga hästar tidigare, och lärt många hästar att sitta fast (har sysslat med uppfödning). Min uppfattning är att hästen ska vara såpass trygg i situationen innan man sätter fast den att den inte drabbas av panikkänslor när den inser att den sitter fast. Mina antaganden baseras på erfarenheter (inte bara mina utan även från många andra, mkt duktiga hästmänniskor som jag har i min närhet)

Panikkänslorna kommer inte för att den är otrygg utan för att den sitter fast. Trycket av att sitta fast. Det är en automatisk reaktion och den kan så fort den kommit loss stå helt lugn igen. Det är en fysisk reaktion inte en psykisk.

Vissa mer än andra är känsliga för detta.

Men om du har så lång erfarenhet., varför ber du om råd på ett internetforum:confused:

Men om du har så lång erfarenhet., varför ber du om råd på ett internetforum:confused:

För att citera mitt första inlägg i tråden: "Alltid kul att höra hur andra resonerar och löser problem"
Bara för att jag har erfarenheter så innebär det inte att jag är fullärd, tar gärna in tips och ideér från andra kunniga även om jag (som jag också skrev i ursprungsinlägget) redan har ett hum om tillvägagångssättet jag kommer använda mig av

Angående panikkänslor för att sitta fast.... Det är därför jag vänjer mina hästar stegvis vid att sitta fast. Har dessutom fått min uppfattning stärkt genom att läsa denna tråd, att succesiv tillvänjning är den bästa.
Har inte förstått hur du tycker man ska vänja hästen, bara att du tycker att man ska använda balsnören, vilket jag klargjort att jag inte kommer göra.

Senast ändrad:

Jag tycker man ska vänja från början, genom att lägga grimskaftet löst som du hade gjort nu (tror jag du skrev nånstans) och låta den stå medan man är bredvid och sen alltid ha vägg bakom i början och träna ofta så att det blir en självklar del. Det är en del av vad hästen ska lära sej tidigt. En liten stund då och då medan man sköter om den. Det är sällan problem.

Men även då¨kan det hända att en häst som är helt van och inte har problem med att bli uppbunden alls kan få panik om den hoppar till och plötsligt känner trycket, när den tex står i gången eller uppbunden utan något som stoppar bakom. Då slår något som är ren reflex mot trycket till mer på vissa hästar, och då är det bra om den direkt kommer loss istället för att slita och dra för loss kommer dom ändå i det läget. Eller så skadar dom sej.

Kommer de loss är de lugna och det är att föredra. En del kan man säga till så går de framåt, igen helt enkelt men en del är mycket känsliga för trycket.
Jag föredrar att de kommer loss i så fall och då kan jag markera att det var dumt gjort och sätta fast dem igen, vilket de också lär sig av.

Nu har vi inte balsnören i regel utan panikhakar, men finns tveksamhet är det bättre med balsnören. Tveksamhet tycker jag finns när de inte lärt sej från början, utan är lite äldre, och ägaren slvarvat med att lära dem. Eller när man inte har möjlighet att ha vägg bakom och måste göra något som kan få hästen spänd, tex behandla ett sår, klippa en häst som är lite rädd för maskinen osv. Då är det bättre om de kommer loss snabbt så att man kan binda upp dem igen än att de slänger sej med full kraft i värsta fall för att de får panik av trycket, och kanske skadar sej rejält genom att halka eller skada nacken.
Det kan ju hända att man inte har hjälp som kan stå bredvid och lugna hästen i såna lägen alltid.

Men i första hand i såna lägen måste man vara förutseende och be hästen kliva framåt om den tex backar och riskerar att spänna till. Om man är lugn och håller koll på hästen så ska den ju inte behöva spänna fast. Men just hästar som inte lärt sej som mycket unga är såna man får se upp med tycker jag.

*kl*
Har inte lusläst alla tips och kanske problemet redan är löst?
Mitt tips är ett eller två gummirep, en rejäl grimma (som håller) och en fästanordning som är stabil och inte lossnar. Är hästen stor och stark, använd två gummirep. Hästen kommer ev att dra och dra men gummirepet drar och drar tillbaka. Eftersom gummit är lite elastiskt får man aldrig den skadliga knycken.
OBS viktigt att använda orginalgummirepet och inte någon postorderkopia.

tycker att det sämsta är om hästen en gång kommer loss... min unghäst har ibland fått för sig att "testa" om uppbindningen håller... när inget lossnar står hon lugnt igen...
har sett detta på många hästar!
kommer de loss sätter de detta i system så fort de inte vill något...!

tycker att det sämsta är om hästen en gång kommer loss... min unghäst har ibland fått för sig att "testa" om uppbindningen håller... när inget lossnar står hon lugnt igen...

Är hästen väluppfostrad och lugn i sin omgivning och med sina människor finns ingen anledning att den skulle vilja slita sej loss i tid och otid, vad märklig inställning du har till hästarna:confused:

Jag föredrar andra sätt att få hästar att stå i gången, uppbundna eller inte.

Uppdatering :):

IMG_1001.jpg

Dock inte fastknuten ännu, grimskaftet fortfarande bara snurrat ett varv runt gallret. ;) Jag har ingen brådska, hellre skynda väldigt långsamt än att få bakslag om man har för bråttom.

Å jag har sett unghästar som har fått totalpanik när de slängt sig!!! Av rädsla...

Jag börjar alltid med ett löpande grimskaft genom uppbindningsringen i boxen. Då har hästen en vägg bakom sig och kommer inte så långt om den skulle bli rädd. Första gångerna i spolen/gången ber jag någon hålla hästen eller har ett extra grimskaft som jag håller i själv. Det brukar aldrig vara några problem. Använder balsnören i grimman de första månaderna men när de behöver bytas ut av ålder så brukar jag inte sätta på några nya :D

Har du hästen på lösdrift så är det väl utmärkt att börja binda upp den i samband med fodring! Det är få unghästar som skulle "fly" från maten och få kommer det naturligt :cool: Att binda upp hästen för första gången när den ska transporteras skulle jag säga är att be om problem :eek: I alla fall om det är en känslig typ som får panik...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 705
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 406
Senast: Enya
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka