HUr träna uppbindning

Sv: HUr träna uppbindning

Å jag har sett unghästar som har fått totalpanik när de slängt sig!!! Av rädsla...

Jag börjar alltid med ett löpande grimskaft genom uppbindningsringen i boxen. Då har hästen en vägg bakom sig och kommer inte så långt om den skulle bli rädd. Första gångerna i spolen/gången ber jag någon hålla hästen eller har ett extra grimskaft som jag håller i själv. Det brukar aldrig vara några problem. Använder balsnören i grimman de första månaderna men när de behöver bytas ut av ålder så brukar jag inte sätta på några nya :D

Har du hästen på lösdrift så är det väl utmärkt att börja binda upp den i samband med fodring! Det är få unghästar som skulle "fly" från maten och få kommer det naturligt :cool: Att binda upp hästen för första gången när den ska transporteras skulle jag säga är att be om problem :eek: I alla fall om det är en känslig typ som får panik...
:bow:
Den enda lösdriften som jag har sett som sköttes väl- gjorde som så. 2 ggr/ dag. Alla skötte sig super.
De hade dessutom stall för att vänja dem när hovis kom.

Min medryttarhäst hade rykte om sig att inte gå att binda upp när jag började rida honom. Jag tyckte det var något man fick träna in. Enligt ryktet fick han panik och kastade sig bakåt om han bands upp.
Vi började träna med elastiskt grimskaft, i början band jag dels fast honom med det (självklart med snabbknut) och höll honom löst i ett annat. Detta gick helt utan problem och vi gick över till bara det elastiska grimskaftet. Även det gick fint. Han provade att backa någon gång, men d¨lockade jag honom framåt och är han kommit fram och stod lugnt igen fick han belöning. Vi fick aldrig några direkta problem med det så jag vet inte om det hade fungerat lika bra om han fått panik. Nu är det inga sm helst problem att binda upp honom.:)

Använder balsnören i grimman de första månaderna men när de behöver bytas ut av ålder så brukar jag inte sätta på några nya

Precis! Och jag har inte varit med om att hästar "lärt sej" ta sej loss pga balsnören som vissa skriver. Hästar som är vana att stå uppbundna vill inte "ta sej loss" hela tiden, det är bara en säkerhetsgrej medan man lär dem stå upppbundna för att de ska slippa den obehagliga upplevelsen av att få panik och slåss mot uppbindningen och ev skadas och bli mer paniska över att stå uppbundna.....

De flesta hästar har inte ens något emot att stå upppbundna i stallgången:confused:

jag vet tränare som binder hästar i repgrimma och ordentligt rep, för att de ska lära sig att de inte kommer loss! och dessa hästar står lugnt och fint efter en stunds dragkamp med repet.
men självklart är alla hästar olika...

jag vet tränare som binder hästar i repgrimma och ordentligt rep, för att de ska lära sig att de inte kommer loss! och dessa hästar står lugnt och fint efter en stunds dragkamp med repet.

Jag tycker sånt är totalt vansinne och skulle faktiskt aldrig drömma om att sätta fast en häst så, just med tanke på skaderisken om hästen verkligen slåss mot grimman så att den tex slår runt. Många sk obegripliga skador på hästars nackkotor mm som kanske dyker upp hos en häst senare i livet, tror jag kan ha såna förklaringar, tyvärr. Det är inte säkert att hästen visar något direkt, men då den sen ska jobbas så kommer symtomen:crazy: Jag har hört om hästar där jag är helt övertygad om att såna händelser kan ligga bakom.

Det finns mycket mer odramatiska sätt att lära en häst stå uppbunden. Sen kan det bero på vad för slags hästar man sysslar med, vissa har väl mindrer benägenhet att göra plötlisga rörelser, eller mindre benägenhet att reagera på kraftigt tryck, tex kanske grövre raser,men jag skulle aldrig våga chansa med såna heller.

Ja westernfolk tycker att de ska lära sig den hårda-enkla vägen- för människan:mad:
En nacke mer eller mindre vad spelar det för roll:crazy:

Det där är till för när man tar VILDA hästar o ska fixa till dem snabbt.

Vi här hemma har tamhästar som vi vänjer istället.

*knapplån*

Kan passa på att slänga in en fråga här. Jag har en unghingst på 6 mån som står uppbunden bra i ett grimskaft, men när det blir två så står han inte lika snällt. Han står ett tag, tills han tröttnar, då börjar han gå fram och tillbaka, tillslut blir han rädd och kastar sig bakåt (vi har plast kedjor som går av). Han har kastat sig två ggr och lossnat. Hur tycker ni att jag ska göra med honom? Vill inte att han lär sig att han kommer loss.

Vi är oftast två eller fler personer när han står uppbunden, så vi både kan flytta honom bakåt eller framåt beroende på vilket håll han "trycker" mot. Men ibland hinner vi inte.

Kom med tips på vad vi ska göra.
//Diana

Det är ju ett föl!

Håll bara på en kort stund o nöj dig.
Det pirrar ju i benen på barn- o föl:banana:

Beröm honom o fixa bara det mest nödvändiga. Skulle mest hålla till boxen.

Nu kommer sista uppdateringen från mig innan jag "överger" tråden. :)

Min pålla står hur lugnt och snällt som helst uppbunden nu, har hänt vid ett par tillfällen att hon backat lite så grimskaftet sträckts rejält. Första gången stod hon ett tag och "segade" innan hon gick framåt, vid andra tillfället gick hon självmant framåt direkt för att komma undan trycket, och efter det har hon nu stått helt stilla.

Idag utövade vi t.o.m. sårvård med henne uppbunden. Kan säga att sårvård tillhör definitivt INTE hennes favoritsysselsättningar, och värre ändå blir det av att hon även tvingades hålla upp ena hoven under tiden jag rengjorde såret (placerat i karleden) och smorde in det. Hon var jätteduktig :laugh:

Tacka för alla tips och ideér, hoppas tråden kan komma till användning för flera med samma frågeställningar.:bow:

Vad bra:banana: MEN...
Hjälpte du henne inte att hon skulle gå framåt?
Berömde?

Självklart hjälpte jag henne (sa "framåt" och smackade lite lätt). Berömmer gör jag stup i kvarten :D, säger ofta "braaaaa" och "duuktiiiig tjej", och självklart extra mkt när hon gör rätt (dvs gick framåt när jag smackade)

Tack. Det framgick inte:grin:.

Min fick höra att hon var min bäbis idag- när hon satt i knät:love: 180+ hästen:rofl: :
I gengäld behandlar hon mig som jag vore hennes bäbis- synnerligen varsamt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 705
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 406
Senast: Enya
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka