HUr träna uppbindning

Sv: HUr träna uppbindning

läs Älgens inlägg- som ett gott ex.

Och det är i princip såhär jag gjort, men inte í exakt den följden! Det jag beskrivit att jag gjort är just punkt 1, som jag började med i boxen, men sedan öven överfört i stallgången fast med två grimskaft/linor. Just för att hon inte ska ta sig loss mer än i nödfall!

Sopkvast(spö som älgen nämde att peta med körde jag i början också innan linorna, men då så ställde hon sig på bakbenen och jag ville inte att hon skulle halka etc. Just den metoden körde jag för övrigt på hennes mor när hon var ung vilket på henne var effektivt. Men alla hästar funkar inte alltid lika dant.

Och som sagt, balsnörena har jag redan konstaterat att det var en miss. Vilket jag nämnde i första inlägget.

Gud vad frustrerande det är att bli idiotförklarad. Tur att det inte har hänt speciellt många ggr.

Det är inte mot dig personligen, utan mot fenomenet- nuförtiden.
Ställ den med rumpan nära en vägg- allra enklast.

VAd menar du är fenomenet? Du har heller inte svarat på VAD i min metod (den med de löpande linorna, samma tanke som älgens steg 1 fast med två linor i gången) som var fel.

Ja hade jag en vägg precis bakom så hade ju det varit ett sätt men nu har jag inte det och jag hittade en lösning som jag tyckte funkade utmärkt och ville dela med mig av, men du tycker det är helt fel men redogör inte för VARFÖR???

Fenomenet- att folk skaffar unghästar o inte har kunskap för det eller tar vara på sådan.
Jag har citerat o understrukit med fet text det som jag tyckte var fel.

Fenomenet- att folk skaffar unghästar o inte har kunskap för det eller tar vara på sådan.
Jag har citerat o understrukit med fet text det som jag tyckte var fel.

Du har INGEN aning om vad jag har för erfarenheter av unghästar, hur många jag har haft att göra med och hur många jag har ägt. :mad: Bara för att jag även delar med mig av mina misstag, som ALLA gör ibland, så dömmer du mig. Är det bättre att bara skriva hur "duktig" man är på allt och att man aldrig gör fel, istället för att dela med sig av sitt misstag så att inte någon anna behöver göar det samma.

Och om du anser att om man sätter upp en häst i balsnöre så hon kommer loss, att det är ett så STORT misstag att man ej har kunskap att uppfostra och hantera en unghäst, så tycker jag att du är ute och cyklar lite.

Eftersom du ej har fetmarkerat metoden jag använde och rekommenderade så kan jag alltså utgå ifrån att du inte tyckte det var några konstigheter med den? Och ändå så sa du i ett tidigare inlägg att du var glad över att du inte brukade se två människor stå och hålla i varsin ände?

Det du skrev- vittnar om oerfarenhet.

Ska inte fortsätta diskutera o hoppas att folk kunde lära sig av andras misstag, istället för att prova en det ena o det tredje- först när hästen väl har hamnat i dåliga erfarenheter.

Din metod är inget som jag skulle rekommendera- även om det nu fungerade- tills vidare.

Ska inte fortsätta diskutera o hoppas att folk kunde lära sig av andras misstag, istället för att prova en det ena o det tredje- först när hästen väl har hamnat i dåliga erfarenheter.

Din metod är inget som jag skulle rekommendera- även om det nu fungerade- tills vidare.

Du säger emot dig själv. Jag skrev mitt "misstag" just därför att TS eller andra som läser inte ska göra detsamma och istället lära sig av att jag skrev ner den erfarenheten. Om man inte delar med sig av sina misstag, hur ska då folk kunna lära sig av dem?

Sen min metod som fungerade utmärkt, att DU inte skulle rekomendera den är upp till dig, men att än en gång skriva att den bara kommer att fungera tillsvidare, vad har du för belägg för det? Jag har bett dig att ge mig en anledning till varför, men hittills inte fått något svar på det.

Håller med om att vi kan sluta att diskutera det här. Jag anser inte mitt "misstag" ang balsnörena som något så stort problem att det satt några men för livet på min häst, det är inte ens något som jag hade lagt på minnet om det inte vore för att frågan kom upp här. Men att du dömmer mig som en dålig unghästhållare just därför, det har jag svårt att acceptera. Men det är klart, som hästmänniska förväntas man väl vara helt felfri ochdet är säkert du också.

Men precis så många hästar och hästägare det finns, precis lika många metoder i hästhantering, utfodring, ridning, sjukdomar mm lär det finnas. En del bra, en del mindre bra. Men ska det vara en sån "skam" att dela med sig av sina egna misstag och stå för att det just är ett misstag, då kommer ingen vilja göra det och då kommer fler begå dem.

Tänk att det kunde bli en sån stor grej av att jag band upp min åring med balsnören, men nu hoppas jag att det iallfall är utagerat för min del och jag hoppas att TS (som det egentligen handlade om) har fått svar på sina frågor.

/Maria

Var i samma sits som du ungefär.
Har en uppbindningsplats ute. som hon tyckte var mycket skrämmande.
Men med Mycket tålamod. Har jag nått punkten då hon kan stå där ute uppbunden!
Dock sätter jag inte fast henne så att hon skulle kunna skada sig om hon skulle få panik eller vilja slita sig. Jag tror nämligen det är något hon kör med ibland också.
(i stallet inga som helst problem att binda upp!)

Men jag började med att bara var med henne där.
Gav henne lite hö, och äpplen - helt enkelt en trivsel plats:devil:
sen när hon stod hyffsat ostört. la jag om grimskaftet (långt grimskaft), inte så att det satt fast men så att det blev lite spänt och hon skulle känna att det inte var farligt "att det tog emot" och skulle hon hoppa iväg var det bara att lätta och börja om igen. och sluta när hon står duktigt, så att hon inte börjar slita sig av uttråkning ;)
Nu har jag satt ett balsnöre mellan grimma och grimskaft när jag sätter fast henne. Men jag har även ett vanligt grimskaft som jag kan ta tag i om hon kommer loss. då kommer hon heller inte lös och vinner inget på det om det är det hon är ute efter.
träning träning...

jag är mycket stolt över henne, och kan knappt fatta framstegen hon har gjort!!
:laugh:

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Efter att ha läst hela tråden kanske jag har gjort fel?

Men det har funkat.
jag tror nog mer på individer än att det finns rätt eller fel.
Tror inte bara det finns En lösning.

Ja Maria, du verkar vettig och har en bra syn på hur man ska reagera med oerfarna hästar, jag skulle (och har gjort) precis som du. Man bör ta ett steg i taget, hästen ska inte få panik, men ska heller inte för den delen få slita sig loss. Knepigt, men det är så upp till individerna också, vissa hästar förtstår genast, medans andra envisa jäklar testar gång på gång!

Hästar har en hjärna, glöm inte bort det! =)

NÄR ska folk fatta att balsnören INTE ska användas.....

Jag skulle vilja veta alla för o nackdelar till balsnören. (om det finns några fördelar då?) ;)
Varför är det så många som använder det? varför/När började det användas? Tycker mig se det nånstans nästan i alla stall. antingen i grimman eller i "kedjan" i uppbindningsplatsen.

Kan det inte vara lämpligt om hästen har ett balsnöre endast på ena sidan?

Ja lär mig mer om detta. Intressant!!

Så som vi gör med unghästarna hemma:
Man måste vara två...

Först får person 1 stå med hästen på gången medan person 2 sköter om hästen som vanligt (borstar m.m.)

När hästen står stilla så, spänner vi fast hästen på ena sidan(med säkerhetshake) och person 1 står med grimskaft på andra sidan. Detta ska alltså simulera att hästen är fastspänd.
person 2 är på den fastspända sidan och sköter om (ifall något allvarligt händer kan man snabbt lossa hästen).

När detta funkar spänner vi fast hästen på båda sidor med säkerhetshake. Person 1 är fortfarande med och håller koll medan person 2 grejjar med hästen.

Detta inlärningsmoment brukar ta ca 1-2 veckor

Många tycks tro att det är snällare mot hästen. Om den kastar sig så kommer den loss och skaderisken minimeras.
Nackdelen är att de flesta hästar LÄR sig att kasta sig loss.

Med vettig hantering så anser jag att de gott kan ta ett eller par tag i grimman utan fara.
Har hästen något innanför pannbenet och en uppmärksam skötare så lär sig hästen att -hepp, jag satt visst fast, då är det nog meningen att jag ska stå här.

Det var då jag istället tog en longerlina i varje sida om grimman, utan balsnören. Trädde linan genom en varsin ring i väggen (där annars uppbindningsskaften sitter) och så var vi två som höll i en varsin lina. När lillskruttan prövade att slänga sig bakåt för att komma loss så höll vi bara emot hårt UTAN att släppa efter. Hade bara släppt efter om hon hade utsatt sig själv för fara tex genom att hålla på o slå över eller halka etc. Direkt när hon kände att hon inte ko loss så gick hon fram igen och då berömde vi bara lite. Detta upprepade vi några ggr tills hon fattade att hon satt fast, var inget problem alls. Sen så tränade vi att "lämna henne själv" i stallgången genom samma princip fast vi gömde oss i boxar när vi höll grimskaften så hon ej såg oss.

Det var nog denna metod som jag syftade på.
Dumt att folk ska bli förbannade när att man försöker hjälpa till.
Knasigt...

I vårt stall brukar vi börja med att stalla unghästen (eller vilken annan oerfaren häst) i stallsgången.
Första gången håller man i grimskaftet
Andra, tredje, fjärde gången binder man fast båda ändorna LÖST (med panik-knutar) så att den ska kunna röra sig lite och inte genast få panik att den sitter "fast".
Femte gången kan man börja korta linorna lite.
Låt hästen testa lite, börjar den dra bakåt (vilket de flesta hästar gör, minns inte att en enda av våra unghästar skulle trycka framåt allt va de orkar ;) ) -> gå bakom den och smacka på, beröm när den ger efter.

Sen borde hästen vant sig.
Tänk på att träna detta på rätt tidpunkt också, inte när de övriga hästarna är ute eller när de ska få mat. Gärna när hästarna är inne eller om det finns en äldre, mer van, häst som kan stå uppstallad på samma gång?

:banana:

Att binda upp fölet i boxen hos mamma är det bästa- vid måltider.

Sen att sitta fast själv när den är avvand- i boxen.

Man ska nog överhuvudtaget inte börja binda fast ett föl som är så liten, det är min åsikt. Då blir de bara "tunga" i huvudet och jobbiga att arbeta med i framtiden. Jag tror att många har för bråttom med fölen, låt dem vara med sin mamma i lugn och ro, det är ju så mycket nytt när den börjat det nya livet, och då ska man börja BINDA fast dem och krångla med grimma osv osv. Visst, man kan stå och pyssla och närma sig, men att börja binda fast... Njäeee.. Inget jag skulle göra.
:)

Det är just för att den är liten som den inte gör illa sig plus att den är trygg med mamma.

Ett föl ska gå med mamma minst till den är 7 mån. o då är de inte särskilt små. Menar inte att den ska bindas fast så fort att den kläckts ut;)

Kan uppdatera lite på uppbindningsfronten (även om det inte hänt något ännu... :angel:)

Stallet är under ombyggnad, och jag och stallägaren har gemensamt kommit fram till att det bästa nog är att vänta tills spolspiltan är klar, och binda hästen där. Hon kommer då ha en vägg ganska nära bakom sig, och kommer inte att kunna kasta sig loss bakåt.

Nu har ju hästen typiskt nog skadat sig i ett framben (rejäl reva i karleden) så visst vore det smidigt ifall hon kunde stå uppbunden när man ska sköta om det, men men...

Kan klargöra lite saker om mitt tänk:

Balsnören kommer jag INTE att använda, no way. Hästen ska lära sig att man sitter fast, punkt slut. Det jag tycker är jobbigt är att hästen ännu inte lärt sig just att sitta fast, eftersom jag alltid tidigare haft hästar som jag lärt det redan i unga år (som utan problem stått själva uppbundna i stallgången redan innan 1 års ålder när hovslagaren kommer ut), nu är jag orolig att hon ska kunna skada sig iom att hon nu har styrkan att rycka sönder sig själv. Först nu (efter att ha ägt henne i 1½ månad) så känner jag att hon har såpass förtroende för mig, och att jag har såpass känsla för hennes reaktion, så att jag kommer kunna ge mig på träningen med uppbindningen utan några större problem (först nu känner jag att jag kan läsa av hennes reaktion INNAN den kommer). Så, summa sumarum... Direkt när bygget av spolspiltan är avslutat så kommer min tjejja att lära sig att sitta fast uppbunden. :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 705
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 406
Senast: Enya
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka