HUr träna uppbindning

boccia

Trådstartare
Har nyligen köpt ett 2-årigt sto som inte är van att sitta fastbunden (utom i transport, som hon åkt ca 4 gånger i sitt liv). Tänkte nu att jag skulle träna henne att stå fastbunden, men hur? Har själv inte haft så "gamla" hästar när jag tränat dem, utan vant mina hästar redan som små att stå fastbundna, och att man inte kommer någonstans när man blivit uppbunden. Nu är ju min häst såpass gammal och stark att hon kan dra sönder sig själv om hon skulle kasta sig, och det är det absolut sista jag vill, samtidigt som jag inte vill att hon ska lära sig att man kommer loss om man kastar sig/rycker-sliter-drar...

Tips mottages tacksamt (även om jag har ett hum om hur jag kommer göra...). Alltid kul att höra hur andra resonerar och löser problem :)

Sv: HUr träna uppbindning

sliter hon sig om du sätter fast henne? får hon panik?

det finns gummirep som dämpar det stumma i uppbindningen och hittar du inga sådana finns det dämpare i båtbutiker som du kan använda..

kan du ha hene bunden när du håller på med henne?

ett tips är att hitta ett ställe där det inte finns något hon kan göra illa sig på, ex ett träd i hagen, slå rep runt det och en rung i repet, bind däri, då finns det inget att fastna i och göra illa sig på..

Har bara haft henne en månad, och bröt handen 4 dagar efter att jag hade fått hem henne, så hittills har jag inte ens försökt binda henne (hon har mer eller mindre bara gått och dragit på bete och haft det gött). All info jag har är från hennes förra ägare (som av någon anledning inte tyckte det var så viktigt att hästen kan stå fastbunden).

Hon har ALDRIG varit fastbunden utom i transporten, har alltid skötts om i box. Vet alltså inte om hon sliter sig eller får panik fastbunden (har svårt att tro det med tanke på hennes psyke i övrigt, snarare att hon skulle bli förbannad än rädd, och slita sig av ren ilska).

Idén med träd är bra, MEN..... Vill inte att hon ska komma på att man kan ta sig loss om man sliter tillräckligt mkt (om hon nu skulle försöka...). Ingen grimma håller i evighet.

Vem vet.... jag kanske gör en höna av en fjäder, det kanske inte är några problem alls att binda henne ;)

Tackar för tipsen iaf, kanske använder mig av något av dem.

Tack för länken! Ska läsa den ikväll när det blir lite lugnare omkring mig (dvs när barnen lagt sig ;)).

Patsy lärde sig att man kan backa sig loss. Så jag tränade henne i att stå still lös istället, när det fungerade så var det heller inga problem att binda fast henne.

prova att binda henne i boxen efter en stunds ryktande då hon är lugn..
sen kan du gå vidare och ta hjälp av en kompis som kan hålla i henne när du har henne på gången inna du sätter fast henne.. och som lil-sis säger, var med och lär din häst att stå still och att uppbindningen inte är farlig..

:)

lycka till!

Som de andra skriver, träna först på att stå stilla och följa tryck/ge eftergift för hand. Bind upp henne kort, då kan hon inte ta sats och kasta sig = mindre risk för skador. När hon står snällt så beröm massor, ta loss henne och släpp henne i hagen. Börja med korta stunder och öka på efter hand.

Det här tycker jag har fungerat bra:

Bind inte fast henne.

Ta ett långt rep (westernrep till exempel, de brukar ha en rejäl hake som inte går sönder så lätt) och trä repet genom/runt något stabilt som en stolpe eller liknande UTAN att binda fast. Håll i andra änden av repet så att repet hålls sträckt utan att dra.

Hästen upplever att den har bundits fast och du ser hur den reagerar. Försöker hon rycka sig lös så kan du låta repet följa med och när hon slutar rycka så kan du ge ett tryck på grimman som ber henne flytta framåt igen.

På så sätt lär hon sig att inte vara rädd för att "sitta fast" eftersom hon kan backa om hon vill - men hon lär sig också att eftergiften får hon när hon står där du har ställt henne.

Tränar man så ett tag så kommer hon säkert att stå snällt där du vill efter ett tag och då kan man prova att binda fast henne, men gärna med balsnören eller något annat som går sönder OM hon ändå skulle kasta sig.

Det är min idé...

min jättestora häst hade heller aldrig suttit fast när den kom som 2½åring.- mer än resan till mig- om man kan kalla det för att sitta fast- nä.

Började i boxen- tror jag.
Se bara till att du kan ta loss den- om det behövs.De flesta normala hästarna lär sig fort.

som sagt- LÄR den hur den ska beté sig.
Backar den - led den framåt o säg stilla- beröm.

det brukar inte vara några problem. Träna lite varje gång du sköter den.

min häst var så stor att uppfödaren aldrig hade brytt sig om att kunna flytta den- de gick runt :rofl:. Det var lite svårt, men när poletten trillade ner- vips. samma med lyft av fossningar. Lyfte den foten som vet. bara närmade sig på Kvalitén:rofl:

Svarar alla:

Stå still när man håller henne gör hon jättebra (utom när hovis var på besök, men det är en annan historia...), skulle hon ta steg framåt eller bakåt utan att jag bett om det så för jag bara lugnt tillbaka henne till ursprungsläget där jag sagt att hon ska vara. Det verkar som om hon fattat direkt att det är just den platsen jag sagt att hon ska stå på som gäller, INTE ett steg längre fram eller bak

BeastieBabe: Är lite skeptisk till att binda fast henne i "boxen" iom att hon går på lösdrift, och enda boxarna vi har inne är uppställda kreatursgrindar (jag ser framför mig hur hon i sin ilska sparkar bakut eller reser sig och lyckas trassla in benen i gallret :o)

westernsuzie: Vill inte binda henne kort, mina erfarenheter tyder på att en osäker häst då blir mer osäker/stirrig pga att den känner sig mer tvingad (klaustrofobisk)

schelin_j:
Ungefär så var min tanke att jag skulle träna (måste bara hitta något tillräckligt stabilt att ha grimskaftet runt ;))

axel: Hoppas (och tror faktiskt) att det kommer gå lika smidigt med min lilla dam. Hovarna håller jag också på att jobba med... Lyfta dem är inga problem, men att hålla dem uppe mer än ca 10 sekunder är jobbigare... Försöker man då tjyvhålla dem så blir hon rent ut sagt förbannad, så nu tränar jag dagligen med korta låga lyft, och ökar på tiden vartefter.

Steg ett: Hästen i boxen, grinskaft runt gallret, Snurra skaftet ett varv och håll i tampen. Då kan du vid ev reaktion snabbt släppa, eller hålla emot alltefter hästens reaktion

Steg två. Bind i stallgången, Bind hästen i en sida och håll den i grimskaft i den andra

Steg tre. Bind båda sidor men med grimskaft köst runt halsen som du kan ta tag i vid ev reaktion och led hästen framåt.

Steg fyra: Bind upp hästen i gången

Lycka till.

Tänk på att hästen endast ska komma loss vid livsfara. INte bara för att det tar emot lite. Då har du snart en häst som vet precis hur man ska kasta sig loss.

Backar hästen och börjar streta så tar man bara fram den ett eller två steg och forstsätter med det man gör.
OM hästen skulle ha börjat utveckla vana att kasta sig bakåt på pinkiv så ber man någon stå bakom och fösa hästen framåt. Redskap för detta kan vara att dutta med spö/pisk på rumpan eller pete med en sopborste. Men detta gäller alltså då bara om de redan utvecklat ovanan att kasta sig loss.

Jag är mest inne på schelins teori jag med.

Min nuvarande 1åring började jag i vintras med att i boxen ta grimskaftet runt gallret och när hon backade så höll jag kvar. Hon fick aldrig panik men skulle hon ha fått det så hade det bara varit att släppa efter.

När jag nu i somras skulle lära henne att stå i stallgången så började jag med balsnören i grimman och hade uppbindningsgrimskaft som var tänjbara. Detta var inget bra insåg jag direkt då hon kunde röra sig allt för mkt i stallgången och ta ner huvudet i marken vilket blev en säkerhetsrisk i sig. Prövade då fasta uppbindningsskaft (tex grimskaft, vi hade kedjor med gummi runt) och sedan balsnören i grimman. Detta funkade jättebra de första gångerna innan tjejen kom på att man kommer loss om man kastar sig bakåt eller "hänger" bakåt tills balsnörena gick av.

Det var då jag istället tog en longerlina i varje sida om grimman, utan balsnören. Trädde linan genom en varsin ring i väggen (där annars uppbindningsskaften sitter) och så var vi två som höll i en varsin lina. När lillskruttan prövade att slänga sig bakåt för att komma loss så höll vi bara emot hårt UTAN att släppa efter. Hade bara släppt efter om hon hade utsatt sig själv för fara tex genom att hålla på o slå över eller halka etc. Direkt när hon kände att hon inte ko loss så gick hon fram igen och då berömde vi bara lite. Detta upprepade vi några ggr tills hon fattade att hon satt fast, var inget problem alls. Sen så tränade vi att "lämna henne själv" i stallgången genom samma princip fast vi gömde oss i boxar när vi höll grimskaften så hon ej såg oss.

Denna metod funkade super och jag tror att vi bara gjorde det tre dagar i rad (endast ca 5min per dag) och sedan var problemet löst! Nu står hon uppställd i de fasta grimskaften men med balsnören som säkerhetsåtgärd ändå.

Mvh Maria

Fast min fråga är- Vad gjorde DU när den gick bakåt o drog- första ggn?
Ingenting?

Fast min fråga är- Vad gjorde DU när den gick bakåt o drog- första ggn?
Ingenting?

Förstår inte riktigt hur du menar?

Men för att ta det igen. Om du syftar på när jag hade henne i gången med longerlinorna så höll jag bara emot så att hon inte kom nån stans. Då upptäckte hon att "hon satt fast" och slutade. Jag hade linorna som säkerhetsåtgärd OM hon hade fått panik så man hade kunnat släppa efter. Jag hade ju inte viljat sätta upp henne i de fasta uppbindningslinorna direkt så hon inte kom loss om hon skulle få panik så en olycka händer, och honhade ju lärt sig hur man fick loss balsnören så de ville jag inte heller använda.

Så återigen, jag släppte INTE efter i linorna när hon började dra sig bakåt,hon fick känna att hon satt fast där ochdå slutade hon direkt. Däremot om hon fått panik så hon hade utsatt sig själv för fara så hade jag lättat på trycket i línorna och börjat om på nytt.

Jag ville inte lätta på linorna när hon försökte komma loss bakåt i första taget, för då hade jag ju sen framöver ändå inte vågat ställa upp henne i de fasta som inte släpper efter.

Detta fungerade kanon!

Maria

Detta funkade jättebra de första gångerna innan tjejen kom på att man kommer loss om man kastar sig bakåt eller "hänger" bakåt tills balsnörena gick av.
Stog du o tittade på bara:confused:

De är i de lägena man måste hjälpa dem- led den framåt igen!!!!

Ja självklart stod jag bara och tittade på:cool: Såklart jag inte gjorde. Vadå "hjälpa" dem? Det var ju knappast så att hon inte förstod att hon skulle stå uppbunden, snarare hade hon lärt sig hur man kom loss.

Vet inte riktigt vart du vill komma. Jag berättade om misstagen jag gjorde som visade sig att inte funka så bra för att sedan tipsa om vad som funkade kanon. Menar du att mitt sätt som visade sig funka ypperligt var dåligt trots att det tog ca 3*5minuter att få henne att förstå att när man står fast i gången så ska man stå just där, utan att ta sig loss? Hon står helt utan problem nu och jag tyckte att det sättet var ett väldigt bra sätt ur säkerhetssynpunkt och därför rekomenderade jag det.

Vad gjorde du för att förhindra att den kastade sig eller drog bakåt?
som jag förstår av ditt svar- inget. Man smackar, leder fram eller puttar på den bakifrån- LÄR DEN!!!!
Varför komma på ngt först när hästen väl har kastat sig o kommit loss flera ggr- förebygg det.

Jag har aldrig sett 2 människor som stått o hållt i en häst- tur är väl det:mad:

Du gjorde m a o fel ifrån början o hittade ett sätt som funkar- tills vidare:grin:
Det finns panikhakar, säkerhetsknutar o kniv som man sen använder sig av.

läs Älgens inlägg- som ett gott ex.

Vad gjorde du för att förhindra att den kastade sig eller drog bakåt?
som jag förstår av ditt svar- inget. Man smackar, leder fram eller puttar på den bakifrån- LÄR DEN!!!!
Varför komma på ngt först när hästen väl har kastat sig o kommit loss flera ggr- förebygg det.

Jag har aldrig sett 2 människor som stått o hållt i en häst- tur är väl det:mad:

Du gjorde m a o fel ifrån början o hittade ett sätt som funkar- tills vidare:grin:
Det finns panikhakar, säkerhetsknutar o kniv som man sen använder sig av.

läs Älgens inlägg- som ett gott ex.

Så på vilket sätt är det bättre att sätta upp hästen i fasta uppbindningsannordningar och sedan behöva ta loss den med kniv om den får panik:confused: Ja jag har säkerhetsknäppen, ja det finns kniv. Men VAD i metoden jag använde att vi var två med linor genom rörliga ringar såg du som fel? Det om något är väl säkerhet, att kunna släppa efter om hästen får panik? Förstår inte vad du tycker är så fel med det?

Att jag gjorde fel med balsnörena har jag redan konstaterat vilket jag också skrev. Får man inte även skriva sina misstag på detta forum? Det är av sina misstag man lär sig? Och sen varför du ska få det till att jag stod som handlingsförlamad och kollade på när hon tog sig loss ur balsnörena vet jag inte för det har jag aldrig skrivit. Men jag konstaterade att den metoden inte var den bästa som fungerade.

På vilket sätt tycker du att det är så kast att ha löpande linor som man kan släppa efter om hästen skulle få panik? Det var ju knappast så¨att vi stod och panikföll ivarsin ände. Jag ville inte binda upp min häst direkt i de fasta "repen" som det för övrigt är panikhakar på. Du får gärna utveckla vad det är som är så konstigt med att ha två löpande linor som man kan släppa efter OM det skulle börja gå galet..

Vad menar du förresten med att det funkar, tills vidare:grin: ?? Nu står hon utan några som helst problem i gången.

Och vad vet du om att jag inte ledde fram henne, puttade bakom osv? det har jag gjort, tro mig! Det var inget problem att ha henne på det sättet så länge jag pysslade med henne, men jag vill gärna kunna stå och mocka osv när hon står i gången och det var då hon kom på hur man tar sig loss. Vet inte varför det blev en sån stor grej av detta.

Bara för att jag inte gjorde på ditt sätt, så betyder det inte att mitt sätt är fel. Uppenbarligen funkade det och jag ser inte problemet, snarare att det var en bra lösning säkerhetsmässigt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 705
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 406
Senast: Enya
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka