Hur tillrättavisar man en get?

jos

Trådstartare
Stallägaren har just köpt två getter av den mindre modellen. Mycket trevliga och sociala djur, jag är redan kär i den ena. :D

Tyvärr bits de hela tiden, nafsar i kläder och skor och fingrar och hår och allt de kommer åt. Hur säger man åt geten att det inte är ok?

Sv: Hur tillrättavisar man en get?

med våra getter gör jag väl ungefär som man gör med hundar när man säger ifrån.

jag säger nej och sen så har jag bort huvudet på dom. (fast jag använder det mest när dom får för sig att dom ska stånga, fast det gör dom inte ofta heller haha)
men våra bits inte direkt, kan bara nafsa lite i kläderna ibland, men det gör mig inte så mycket.. haha.

Ah, okej. Det låter vettigt.

Nån som gör annorlunda?

Ja, ibland skulle man önska att det fanns en bok som hette "Getpsykologi" eller "Konsten att tala med getter" eller liknande. Finns det ingen med stor geterfarenhet som kan skriva en sådan, jag hade köpt den direkt!:idea:

Tänkte faktiskt som du idag - Hur tillrättarvisar man en get. Min ena get, Vera håller på med någonslags ranordningstest på mig och jag blir tokig på henne. Hon kommer med hornen och ska fösa mig (inte direkt stånga för det är inte speciellt hårt). Oftast sker detta när hon är med mig när jag mockar hos hästarna. Försöker studera hur de gör mot varandra. Men tycker jag har provat lite av varje, hon fortsätter ändå. Har försökt att; putta bort henne, säga nej, släpa ut henne ur boxen när jag mockar, böja ner mitt huvudet och låtsas att mina armar är horn.:crazy: Idag var hon extremt jobbig så det slutade med att hon snällt fick gå in i sitt stall. (Oftast är hon jättegullig.) Men jag tror att hon är brunstig nu så hon kanske har extra mycket hormonsvängningar.;)

Men om pojkgetter viftar på svansen, vad betyder det? :D

Nr 1 är att lära alla som är i stallet att aldrig ta i hornen på dem för det betyder "upp till kamp" eller " varning".
Det är lätt att geten blir taggad av det.

Mata dem heller aldrig direkt från handen är regel nr 2.

Mina getter har stor respekt för mig, när de är kaxiga så har jag konsekvent puttat undan dem från sidan sett, ungefär vid bogdelen.

Numer räcker det att jag stampar till i marken, så går de undan.

Men, de är som hundar, de vet var de har mig, och försöker gå över gränsen med andra.

Mata dem heller aldrig direkt från handen är regel nr 2.

:o Så dumt, det har jag gjort hela veckan! Då lägger jag ner det alltså. Hornen har jag förstått att man inte ska pilla på, det var nästan det enda jag visste om getter och andra stångiga djur.

Tack för tipsen! :)

va? varför inte mata ur handen? :crazy:
jag matar alltid våra ur händerna, vad skulle det göra för skada menar du? :S
verkar ju helt.. kosntigt? har jag aldrig hört förut.

och mina getter är mer som hundar än getter nu...

det skadar inte att mata dom ur handen, mina är då inte galna eller så.
och dom är två-tre år nu, och jag har matat dom ur handen enda sen jag fick dom och då var dom endast några månader.

för en ouppfostrad get utan respekt för din röst och kroppsspråk går det alltid att ta ett fast tag i skägget, skolans vilda bock blir "snäll" av det, men obs! sista utväg för kaxiga exemplar, inte använda detta hela tiden...

Det här att knuffa till på bogen kan jag känna igen - det stämmer bra med dom getter jag jobbat med, dom använde det i fostrande syfte.
Hur jag själv satte mig i respekt vet jag inte - har aldrig haft problem, ett NEJ brukade räcka och ignorera tiggeri.

Håller med de andra. Svägerskan håller sin get i schack med att säga NEJ eller getens namn när det behövs.
Vet precis vad som gäller! Smarta små djur, även om de är hopplösa på sitt sätt bara därför

Att mata dem ut handen om de redan småbits, lär dem att det småbitandet belönas.

ahaa, okej, det tänkte jag inte på.. det lät som om man aldrig skulle mata getter direkt ur handen ;)
när dom har slutat med bitandet kan man ju göra det då alltså :)
(våra har aldrig bitits så jag tänkte inte på det)

Jag skulle vilja ha tips hur man får getter tycka om varandra. Min vita Wilma tycker nykomlingen är väldigt läskig. Idag har de dock varit ute och busat lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 197
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar