Hur tillförlitlig är SH´s Blå Basen?

golden_tinka

Trådstartare
Eftersom jag nyligen hittat den tyckte jag att det var toppen att kunna kolla upp stammar resultat mm, tills jag såg att en bekants uppfödning hade en avkomma vilket den inte har, framförallt inte en hingst som i sin tur har en avkomma!
Blev därför lite fundersam, är det endast SH som får lägga in hästar i blå basen eller får vem som helst göra det?:crazy:

Sv: Hur tillförlitlig är SH´s Blå Basen?

Det enda jag vet med Blå Basen är att ston som inte är stamboksförda ej heller verkar kunna ha föl. :crazy:

På många hästar där det står "hästen finns ej i vårt register" finns hästen i registret, men utan något stamboksnummer. Väldigt irriterande för oss härstamningsgalningar.

Dessutom kan det många gånger fattas/vara för många avkommor. Just nu sitter jag och leker med min favoritstolinje (:angel: ) och tar därför den som exempel.

Lene 168:

http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=85626

Har enligt Blå Basen fått åtta föl, i verkligheten fick hon (åtminstone) 11 föl.

Taffsnäs Katinka 2124:

http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=86689

Har enligt Blå Basen fått fyra föl, men Ka Tanja och Katanja är i verkligheten samma häst. :crazy:

Själv tar jag Blå Basen till hjälp när stamböckerna kanske inte visar alla avkommor, men alltid med en nypa salt...

Tycker man ska ta alla databasar men lite tveksamheter, Blå Basen är vad jag vet bara de själva som lägger in, men vissa uppgifter är det lite si och så med.

Som Habina säger så kan de finnas med i databasen utan att de är inlagda i stamtavlan, så man får söka på t.ex mormor om den inte står med så kan man hitta hon ändå, men utan stamboksnr eller annorlunda stavning osv

Fast det är ju värre när dom felaktigt lägger in avkommor som inte finns än att dom missar att lägga in avkommor!:crazy:
oavsett så vet jag ju nu att det ska tas med en nypa salt, vilket är lite tråkigt hade ju vart bra med en bas man kunde lita på!:)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 105
Avel Satt och kollade upp våran gamla foderponny på Blå Basen, en liten vit welsh e. Hellekis Timjan, och hittade att han ska ha tre...
Svar
3
· Visningar
1 782
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka