Hur tar ni hand om era hopphästar?

Sv: Hur tar ni hand om era hopphästar?

Jag brukar låta veterinären böja igenom och göra en bedömning av hästens allmäntillstånd. Vid frågetäcken röntgas den, men det har i stort sett aldrig hänt. Dom är ju röntgade vid köp och vid försäljning, däremellan bara om det finns anledning att misstänka något. Blodprov tas då och då, men inte regelbundet vid varje koll.

Jadu, det hände för några år sen så jag minns inte exakt, men typ ryggen liksom roterade och kotorna trillade lite hit och dit. Vilket kiro har gjort suuuuperjobb med att rätta till (:bow: ) MEN nu behandlas hästen helt i onödan, och med tanke på vad det kostar så ska vi sluta med det. Det är inte så att hästen behöver behandlingarna, då hade vi självklart fortsatt, oavsett kostnad det är inte det det hänger på, men som sagt, nu är det i onödan. Jag kan inte direkt förklara närmare för jag vill inte prata ''elakt'' om någon.

*KL*

Mitt sto, går vanligtvis lätta klasser i hoppning.

Går ute så länge som möjligt på dagarna- just nu till 21 på kvällen.

Får B & E-vitamin som enda tillskott. Annars havre/hösilage/betfor

Skos var 8:e vecka, ibland med ringskor.

Har en asgammal sadel som ligger kass just nu men har en gång i tiden köpt en special utprovad svindyr sadel till henne (som låg bättre på min andra häst och därför ¨såldes med honom)

All utrustning är i snålskick men hästen mår bra, det enda jag har problem med är sadeln.

Skötseln av min häst är väl det enda jag har kontroll behov av.

Har ett PRE sto på 4år går för tillfället 80cm CR, ska debutera 90cm avd B i oktober... sen hoppas jag kunna ligga på avd b 1m-1.10 någon gång under nästa år läget är iaf väldigt positivt. Hon är inte ren hopphäst, målet är även att utbilda henne till de högre skolorna i spansk dressyr och tävla en del dressyr på henne, hon kan redan trampa lite;).

Har inte varit i kontakt med ET, kiropraktor eller liknande än men skulle jag känna att något är fel så är det inte omöjligt. Min veterinär har häst i stallet så hon får ta sig en titt så fort jag är något hypokondrisk:angel:

Har ingen uträknad foderstat men är väldigt noga med att foderstaten passar min häst och hon är i balans, hon får mycket hö och lite lusern då hon har svårt att hålla hullet.

Sadlarna är väl utprovade, dressyrsadeln bomlös då jag inte hittat någon som är tillräckligt vid men ändå kort, ska beställa en med bom åt henne då hon är mer färdigväxt då det lutar åt specialbeställning.
Betten jag rider med passar förstås hästen och hon är väldigt tydlig med att berätta om hon inte gillar ett bett, hon tycker tex. inte om 3-delat, skumt tycker jag men så är det. Använder 2-delat tränsbett, 2-delat fullcheek och rakt äppelbett.

Hovslagaren är noga utvald då min häst verkar ha haft traumatiska upplevelser när de började sko henne innan hon kom hit, så hon behöver en lugn och mjuk hovslagare och hovarna är förstås jättefina nu.

Ja det var väl allt sen finns det säkert en massa mer att berätta.

Jag har en 15årig svhlb vallack. Inte ren hopphäst. Ca LA/LA
Har två hästar, båda hemma på gården i eget stall.
Noga med hästarna, att de är rena, med foder osv. Noga med täcken hit och dit.
Stallet är jag mindre noga med, sopas absolut inte varje dag. :o
Mamma är massör så pållen får massage lite när han gått hårt och när han ser ut att behöva det.
Hästen väljer hovslagare själv, behöver inte bekymra mig om det. :) Har haft en del ute, äntligen har pållen hittat en som han tycker om.
Hur mkt det kostar spelar inte så stor roll, bara han mår bra. Det är han värd.
Fodrar honom med ögat. Har bara koll på värderna, i krafft och grovfodret.
Är väldigt noga med utrustningen. Kollar upp sadlarna minst var sjätte månad och att bettena är rätt tillpassade.
Han mår bra av det iaf. :)

Gud vad roligt att läsa.

Här kommer mitt bidrag.
Har två "tävlings hästar" på 4 (valack) å 6(sto) år,
De går ute hela dagarna med min gamla läromästare (22)
Nu när det börjar bli lite kyligt har jag lagt täcke på dem, stoet e tydligen super känslig, har lite spänningar i ryggen har blivet behandlad av en mycket duktig vet, nu väntar jag på att landslagets ET ska komma hem, sen kommer även en massör.

Sadlen jag har passar dem båda :), sadelmakaren har varit ute å kickat på den och nylligen gjort små förändringar. Jag slapp köpa ytterligare en ny sadel:bump:
Bett e utvalda i samråd med dressyr tränaren.

Fodret är analyserat å uträknat tillsammans med krafts foderrådgivare, mer el mindre fri tillgång på hösilage, komplettert med havre,kaft pluss samt b-vitamin vid fällning.

Hovslageren e bara:bow::bow: finns ingen bättre, är mycket kunnig kommer när han ska, vid kris situationer hjälper han alltid tid. tex vid misstänkt hovböld en fredag kväll 21.00 ringer å pratar in på mobil svar, 10 min senar står han på gården fast han skulle upp kl 3,30 :eek: dagen efter på en liten weekend.
De skos mellan 5-6 vecka då hovarna växer mycket å för 4 åringen har lite lustig form på hovarna som måste hållas efter.

den dagliga skötslen innan å efter ridning på stoet lite lätt massage över ländryggen innan ridning, värmande linement efter.
Valacken får linement efter tuffare tränings pass.
Jag bör väl stecha dem med men är lite slarvig med det.

Tar även träck prover vår och höst för att lägga upp avmaskningen korrekt.

Oj vad långt de blev...
Jaja noga e jag ju

Jag har två hopphästar. Ett 5 årigt sto som går 125 och ska tävla Breeders i oktober och sen har jag en 7 årig valack som gått 125 men som jag precis köpt så vi har inte kommit igång än.

Båda går ute var dag sålänge det inte är riktigt skitväder. De går ute mellan cirka 8 - 12.30 och båda hästarna rids nästan var dag varierande ridning i ridhus eller ute. De går till en massör/ET 2ggr vart år och jag försöker även åka in på hälsokontroll på klinik en gång om året med dom.

Till vardags gör jag inget speciellt eftersom båda hästarna är sunda och friska så annser jag att man inte behöver dalta för mycket med lidement osv men självklart skulle det behövas så gör jag det. Detta ändå jag gör är väl att linda 5 åringens framben efter hårdare ansträngning.

Båda har även täcke både ute och inne och klipps på vintern samt hålls igång förutom under nån vecka då de får vintervila( lugnare ridning )

Jag är väldigt nogran med att kolla upp så de har välanpassad utrustning osv och jag väljer hovslagare, vetrinär och massör/ET noga så det ska bli så bra som möjligt för mina hästar.

Senast ändrad:

De kommer in och får äta sin lunch krafft och sitt lunch hö sen på eftermiddagen kommer jag och rider osv..

Så, hur sköts era hopphästar dagligen? exemplariskt :p går ute 4-5 timmmar/dag. inne vid regn/blåst/snöstorm. rids 6 dagar veckan. har täcken året om, och är helrakad, får massage.

Hur noga är ni med att bettet är välanpassad, och att sadeln ligger bra? väldigt noga

Väljer ni hovslagare efter vem ni tycker verkar bäst, eller tar ni den som boxgrannen använder för att det blir billigare så? jag har min pelle, för han är bäst :p

Har ni koll på foder eller fodrar ni som det står på baksidan av påsen? man märker ju på hästen vad som behövs & inte..

rider 110 - 120 med mitt 9åriga levantos sto.. målet var 130 innan innomhus säsongen, vet dock inte nu, då hon är halt.. så de får vell isf bli 130 debut innomhus då :p

man märker ju på hästen vad som behövs & inte..

det där tycker jag är intressant! ta absolut INTE det här personligt nu, men jag upphör aldrig att förundras över dem som har så bra syn att dem ser skelettet på hästen!

det där tycker jag är intressant! ta absolut INTE det här personligt nu, men jag upphör aldrig att förundras över dem som har så bra syn att dem ser skelettet på hästen!

Så gör jag också i viss mån, skulle jag följa foderstatsrekomendationer skulle mina hästar se ut som skelett, krafft tex rekomenderar 6-8 kg hö/dag till en tränande stor häst! :eek: Två av mina går på i princip fri tillgång på hö (äter ca 17-20 kg hösilage/dygn) och så får de luzern ovanpå det som komplement, den givan reglerar jag utifrån vad jag ser, om de ser tunna ut eller mer hullade.

jag tror inte vi tänker på samma sak, eller så missuppfattade jag ditt svar :p

vad jag menar är att vissa är så bombsäkra på att det är helt onödigt att fodra med något annat än ögat, och jag undrar då bara hur sjutton man kan SE hur hästen ser ut i skelettet?

ungefär såhär; har hästen ex. energibrist så syns det på hullet, det ser man med bara ögat. om hästen har brist på kalk - hur ser man det? (grovt förenklat exempel)

Tävlingshästen är 10 år, gjorde väl inte så mkt tills hon var 6-7 så hon är lite sen. Ska tillägga att hon är lång i kroppen, ca 167 hög, så hon har inte varit helt lätt att bygga upp. Hon har dessutom varit sned till och från i korset och därav inte utvecklats lika bra i vänstersidans muskler. Nu är hon tack vare kiropraktorn (ny sen våren) mkt bättre. När det var som värst gick han igenom henne var 8v. Masserade, rättade till & nålar när det behövdes. Har haft en jobbig uppbyggnadsperiod under sommaren, men äntligen verkar det som om musklerna hunnit ifatt och snedheten slutat återkomma.

Stretchar alltid efter träning/tävlina, linementerar/masserar kors samt de nedre benmusklerna som är dom svaga i "sneda kors" dramat.
Arnika på benen, samt lindar dom gånger det varit lite hårdare träning/tävling.

Hovslagare har jag mkt förtroende för, samt att hon skor hästen väldigt bra. En rätt billig hovslagare om man skulle jämföra med andra.

Sadeln är utpassad men hon har ett väldigt tacksamt sadelläge så det var inte så svårt.
Men utrustningen håller man ju kolla på dagligen, bett, sadel, träns skydd etc. Så att de passar fast hästarna förändras i kroppen.

Går ute mellan 07.00-18.00/20.00, fri tillgång på hö/ensilage. Havre, kraft Blå/Röd, betfor, fodermorötter. B-vitamin höst-vår. Räknar ut fodestaten för att ha hyffsat koll på värdena, men det blir ju inte helträttvist då det är lite svårt att veta exakt hur mkt hon äter ute.

Senast ändrad av en moderator:

Så, hur sköts era hopphästar dagligen?
Hon står just nu på lösdrift och har gjort det sedan april.

Och använder ni ex. kiropraktor, massör osv?
Nope, inte hittils

Hur noga är ni med att bettet är välanpassad, och att sadeln ligger bra?
Utrustningen är viktig! Men när man har en unghäst som växer och musklar sig är det svårt att hitta en sadel som ligger 100% bra hela tiden, det handlar också lite om ekonomin... har inte råd att köpa ny sadel varranan månad :angel: så hon har en som är lite för stor i bommen, men det ligger ok och fungerar ett litet tag till.

Väljer ni hovslagare efter vem ni tycker verkar bäst, eller tar ni den som boxgrannen använder för att det blir billigare så?
Just nu är jag bara glad om det finns nån hovslagare som kan komma och sko. Har en ny som kommer på måndag, om han är bra får han fortsätta.

Har ni koll på foder eller fodrar ni som det står på baksidan av påsen?
Jag blandar foder själv, finns inte så många foder som passar bra till min pålla. och fri tillgång på hö

Vilken nivå rider ni på, hur gamla är hästarna, vad är målet osv?
Hästen är 4år, har inte hunnit så mkt inom hoppningen ännu. just nu handlar det mesta om att få henne lugn. Utan att få henne lugnare i huvudet kommer hon aldrig kunna bli en bra hopphäst, långsiktiga mål är lite svårt att sätta upp. Men nästa år ska hon gå 1m om hon är klar i huvudet då.

Fast de kanske menar att de ser det på hästen genom dess päls, en häst som normalt inte mår bra brukar ju få glanslös och allmänt tråkig päls.

Är hur noga som helst med min ponny. Utprovad sadel och bett. En av Sveriges bästa hovslagare. Uträknad foderstat. Massör ibland om han känns stel eller nåt sånt.

Han är en d-ponny, 8 år. Målet är msv b, tävlar just nu upptill lb, ska deb la i januari förhoppningsvis :D

Min häst går i hage 7-17 ca. Hon fodras just nu 3 ggr/dag, snart 4 när lunchfodringen kommer till. Jag rider 5-6 dagar i veckan, hopptränar en dag, och tävlar ca varannan helg.
Jag använder mig inte av kiropraktor/massör regelbundet, men är snabb med att kolla upp hästen hos veterinär om något verkar konstigt. På vet:s ordination skulle jag inte tveka till kiro/mass.
Jag väljer hovslagare utefter hur denne skor, just nu har jag precis bytt, (till en av världens bästa hovslagare, blev 8a i hovslagar-VM nyligen) och jag har aldrig sett så snygga hovar som Della hade efter denna skoning :love: Dyrt, men värt varenda krona.
Jag fodrar "på känn". Som hon ser bra ut i hullet av, hur humöret och orken är.
Jag tävlar på 120-130 nivå, målet just nu är att nästa år stabilisera oss i 1,40-1,45.
Della är ett 7-årigt sto.

knapp

vi kollar upp våra hästar 2-3 ggr om året. kiropraktor eller ET var 4 månad eller vad det är med ponnyn inte lika ofta nu.
sen efter hoppning kylbalsam och BoT på senare mot kvällen. arnika på ryggen och andra muskelställen.
vid hårda hopp,dressyr och galopp eller travpass BoT eller kylbalsam och arnika på hästarnas ben och ryggar o lite andra ställen,
smörjer in mungiper med olivehandcream varje dag innan och efter ridning.. får bra mat och vitaminer, får skrittas eller vila dagen efter tävling.. longeras 1 ggr i veckan för att lätta lite på ryggen, dock med sadel men ej med ryttare..

storhästen samma sak som med ponnyn fast nog där med benen, och brukar använda BoT ryggpadd ibland.. speciellt några dagar inför en tävling, och under meeting..
dom får kraft morgon och kväll. hö morgon, lunch, middag och natt.
går ut allt från 8.16 eller 18 tiden beronde på vädret. kommer in tidigare på vintern och ut senare då!

storhästen klipps året runt ponnyn en gång på vintern och täckes

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Vita_N_6520
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka