Sv: Hur tar ni hand om era hopphästar?
Gud vad roligt att läsa.
Här kommer mitt bidrag.
Har två "tävlings hästar" på 4 (valack) å 6(sto) år,
De går ute hela dagarna med min gamla läromästare (22)
Nu när det börjar bli lite kyligt har jag lagt täcke på dem, stoet e tydligen super känslig, har lite spänningar i ryggen har blivet behandlad av en mycket duktig vet, nu väntar jag på att landslagets ET ska komma hem, sen kommer även en massör.
Sadlen jag har passar dem båda
, sadelmakaren har varit ute å kickat på den och nylligen gjort små förändringar. Jag slapp köpa ytterligare en ny sadel
Bett e utvalda i samråd med dressyr tränaren.
Fodret är analyserat å uträknat tillsammans med krafts foderrådgivare, mer el mindre fri tillgång på hösilage, komplettert med havre,kaft pluss samt b-vitamin vid fällning.
Hovslageren e bara
finns ingen bättre, är mycket kunnig kommer när han ska, vid kris situationer hjälper han alltid tid. tex vid misstänkt hovböld en fredag kväll 21.00 ringer å pratar in på mobil svar, 10 min senar står han på gården fast han skulle upp kl 3,30
dagen efter på en liten weekend.
De skos mellan 5-6 vecka då hovarna växer mycket å för 4 åringen har lite lustig form på hovarna som måste hållas efter.
den dagliga skötslen innan å efter ridning på stoet lite lätt massage över ländryggen innan ridning, värmande linement efter.
Valacken får linement efter tuffare tränings pass.
Jag bör väl stecha dem med men är lite slarvig med det.
Tar även träck prover vår och höst för att lägga upp avmaskningen korrekt.
Oj vad långt de blev...
Jaja noga e jag ju