Hur tar ni hand om era hopphästar?

Sv: Hur tar ni hand om era hopphästar?

Lite intressant de här, hur folk gör olika och vad folk anser vara nödvändigt osv...

Så, hur sköts era hopphästar dagligen? Och använder ni ex. kiropraktor, massör osv? Hur noga är ni med att bettet är välanpassad, och att sadeln ligger bra? Väljer ni hovslagare efter vem ni tycker verkar bäst, eller tar ni den som boxgrannen använder för att det blir billigare så? Har ni koll på foder eller fodrar ni som det står på baksidan av påsen?

Vilken nivå rider ni på, hur gamla är hästarna, vad är målet osv? Berätta allt, jag tycker det är jättespännande :banana:

jag har en sjuårig holländare efter heartbreaker, han går för det mesta sju dagar i veckan, ibland när det är mörkt och kallt så lite mindre. är inte så avancerad dagligen det är dagliga rykten, om jag har tid lite finutsning i manen och dyl. han har både massör och kiropraktor, brukade sko honom hos en killesom heter ubbe på söderkliniken men nu behöver vi inte droga honom längre så nu är det ubbes en kille som heter peter som gör det. jag har stenkoll på fodret. han kollas av vet minst en gång om året sen har vi en tandläkareen gång om året också. han tävlas 130.

Har en halvblods dam på 23 år. Tävlad tom 1,30 m, men pga hennes ålder tävlar vi numera 0,90 m-1,10 m. Mest bara för att ha roligt då hon älskar att hoppa och tävla.

Hon rids varannan dag omväxlande. Det blir uteritter, cantring, dressyrpass, markarbete, hoppning mm. Det viktiga är att hon tycker det är roligt och orkar med det. Hon går i hagen med en ett år äldre valack.

Hovslagare är stallägaren. H*n är både duktig och billig ;)

Fodret är anpassat efter damen och hennes ålder och träningsmängd. Hon får mycket ensilage och extra lucern tex.

Sadeln är utprovad av sadelmakare och ses över med jämna mellanrum. Bett och nosgrimma varierar, men är utprovat av mig och hästen, beroende på vad som passar och fungerar bäst. Just nu rider jag ut och rider dressyr på ett myler bett och remontgrimma. I hoppningen och markarbetet används pelhambett, pullargrimma och martingal.

Nu för tiden får bara massage av mig ;) Jag stretchar henne efter varje dressyr och hoppass. Då vi hoppad eller ridit markarbete linimenterar jag hennes ben/knän/haser och har vi ridit ett hårdare hoppass eller tävlat lindas hon över natten.

Jag är noga med att hon ska må bra och ha roligt. Eftersom hon är så pass gammal är jag extra noga och uppmärksam på hennes humör och fysik.

Hon har två längre viloperioder, en månad på bete på sommaren och under nov/dec när underlaget är som sämst. Hon går på bete från juni-oktober i stor gräshage med några hästkompisar, men hon vilar helt endast under juli. Resten av betestiden rids hon. Jag är väldigt noga med vaccination och avmaskning och tar träckprov och avmaskar regelbundet.

Mvh Jordgubba :)

Ett litet tips bara: För att vatten ska ha någon kylande effekt måste vattnet vara ISkallt och du ska kyla (spola) i minst 20 minuter på varje ben :idea:

Ang. att prova ut träns o bett. Det jag menar när jag säger prova ut är att prova sig fram vad för träns och nosgrimma som passar bäst för häst och ändamål. Tex har jag kommit fram till att pullargrimma passar min häst bäst i hoppning och remontgrimma passar bäst för skogsritter och dressyr. Samma sak med bett, vilket bett passar hästen bäst? Fungerar det för häst och ryttare? Sitter det rätt eller skaver det/skapar obehag för hästen? Har bettet rätt storlek?

Detta är vad jag menar med att prova ut ett träns/bett. Någon annan kanske menar något annat.

Mvh Jordgubba :)

massage för husbehov med tex Arnika
Liniment på ben efter hoppning
ET vid behov
Stretch efter varje ridpass

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Vita_N_6520
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka