Hur tar ni hand om era hopphästar?

W

whitetrash

Lite intressant de här, hur folk gör olika och vad folk anser vara nödvändigt osv...

Så, hur sköts era hopphästar dagligen? Och använder ni ex. kiropraktor, massör osv? Hur noga är ni med att bettet är välanpassad, och att sadeln ligger bra? Väljer ni hovslagare efter vem ni tycker verkar bäst, eller tar ni den som boxgrannen använder för att det blir billigare så? Har ni koll på foder eller fodrar ni som det står på baksidan av påsen?

Vilken nivå rider ni på, hur gamla är hästarna, vad är målet osv? Berätta allt, jag tycker det är jättespännande :banana:

Sv: Hur tar ni hand om era hopphästar?

Jag har väl inte någon "ren" hopphäst igentligen men svara ändå! :p
Har en storhäst på 6 år, målet med henne är väl att vi skall starta några hopp och dressyrtävlingar samt att vi skall ha det väldigt roligt!

Ponnyn är 27 år och hennes mål är att banta ner några kilo och ha det väldigt bra!:D

Eftersom hästen har vart skadad en längre tid och åkt på diverse behandlingar så har det inte blivit så mkt massage osv. Fast när hon är igång så brukade det komma en massör 1 gång i månaden och massera hästarna.

Hovslagare vill jag väl knappast påstå att vi har tagit den billigaste..han är snarare den dyraste..:cool: Men han är helt klart den bästa hovslagaren så det är värt varenda krona!

Min dressyrtränare importerar fodret som vi använder så hon hjälper oss med att räkna ut foderstaterna. Men nu när dde har vilat över sommaren så har det ju inte behövt så mkt så då fodrar jag lite med ögat om det är så att de står inne.

Klart att man är nogrann med att utrustningen passar!
Bägge sadlarna är utprovade och jag köper ingen utrustning "bara för att det är billigt" som jag vet att det kanke inte kommer att passa. Möjligtvis något träns, men då lämnar jag in det till sadelmakaren så han får fixat det.

Står inte i ngt tävlingsstall, därför tycker nog ganska många runtomkring mig att jag daltar ganska mkt med mina hästar... Men det kanske är det som också gör att de är fina i muskulatur o hull, inte har överansträngda ben eller tappskor varje vecka!

Har tre hopphästar, 6, 8 och 11 år som hoppar 130.
Vi har en mkt duktig fysioterapeut som tittar på hästarna 2-3 ggr/år (när hon är i Sverige) och händer det ngt akut om ngn går omkull tex o inte känns hundra tar vi ut en osteopat (ungefär som kiropraktor).

Fodret o tillskotten är uträknade, mängden i förhållande till hur mkt de har/ska jobba, likaså tillskotten. Luzern får två av dem för att hålla hullet uppe.

Har haft samma hovslagare i snart 6 år, han är riktigt bra och det är ju ännu viktigare när det handlar om så stora hästar som jag har, två är 173 och 175, är inte skorna tillräckligt utlagda eller lite snedverkat får det stora konsekvenser snabbt...

Har en sadel som är gjord till en av hästarna som har väldigt bred manke o som tur är passar den även de andra två, skulle aldrig rida med en sadel som låg illa, gör den det på hästen blir ju även ryttarens position fel.

Nu är hästen egentligen en dressyrhäst som tar några skutt då och då men svarar här iaf. :p

Hon behandlas regelbundet av equiterapeut, har precis bytt till en ny som ska komma för 2:a gången på fredag. Har prövat två andra ET innan men inte varit nöjd.

Bettet är troligtvis lite för långt men eftersom att det är så dyrt med ett nytt, har ett Sprenger KK Ultra, får det vänta tills andra viktigare saker är batalda. Dessutom kanske hon inte ens trivs med ett kortare men för att vara lagom enligt mått ska vi ha ett som är 1 cm kortare.

Sadeln ligger inte hundra, behöver stoppas lite till där fram. Har haft ute sadelutprovare som stoppade om sadeln så att den skulle passa bättre.

Hovslagare har vi också nyss bytt, den nya har hunnit sko en gång men det märktes en stor skillnad direkt. Förut gick hon och landade med tån först och överrullningne blev för långsam/för sen (vet inte hur man skriver det). Ett tag efter att hon blivit skodd så lossade spänningar i bringan, det blev löst och ledigt där och musklerna dallrar mer. Man kan röra henne där utan att hon får spel. Den nya är dessutom billigare än den gamla! :rofl:

Ingen annan i stallet har samma sadelutrpovare, hovslagare, equiterapeut eller tränare. :p Tror inte det är någon annan som har ute equiterapeut och sadelutrpovare är det inte särskilt många som haft ute heller. Ändå är det en stor anläggning med flera småstall med 4 boxar i varje stall.

Hon får 10 kg hösilage, väldigt torrt dock, vilket jag tycker är lite väl lite. Men nu har hon iaf halm så att hon jämt har något att tugga på. Får 2,4 l lusernpellets per dag och selen en gång i veckan. Hon fodras med ögonmått, har tyvärr ingen analys på höet annars hade vi räknat ut en foderstat.

Hästen är ett 13 årigt sto med humörproblem och en hel del spänningar här och var. Nu så ligger fokus på att rida och "fixa" (genom ET) bort spänningarna som hon har fått efter att ha gått omkull och av felaktig ridning. Vi är inne i en rehabiliteringsfas ungefär. Vi ligger väl på LC i dressyren och 70 cm i hoppningen. Haha. :D ;) Men vi jobbar oss sakta uppåt och bytte dressyrtränare och ridsystem helt för ett halvår sen så kanske inte konstigt att vi inte kommit så långt i dressyren. Att vi inte hoppar så högt beror mest på ryttarens feghet för hästen kan hoppa 110/120.

Målet är ju att sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna. Nä men rimliga mål är väl Msv A/B i dressyren och 1.10/1.20 kanske tom 1.30 i hoppningen (om matte vågar hoppa så högt och om hästen kan gå så högt).

Blev sugen på att svara själv nu, ska inte till stallet förrän om en halvtimme så jag har lite tid över :p

Jag har iaf tre hästar, två d-ponnyer och en stor. Ponnyerna ligger väl på LA-nivå ungefär, målet med den ena är MSV och den andra ska egentligen börja tränas för fälttävlan igen, när jag har tid ;).

Hästen är splitterny för mig ;) inte ens hemma ännu... Är iaf en 6 åring, ganska stor 168 ca. Har en rörelsestörning vänster bak, gått 110/120 och det långsiktiga målet är svår hoppning, iaf 145, men i år ska vi mest lära känna varandra och rida några 110 för att få lite tävlingskänsla.

Mina hästar sköts ganska lika, masseras var tredje vecka och ET är ute varannan månad ungefär, oftare vid behov. Har varsin sadel, utprovade. Betten är valda i samarbete med tandläkare, och jag brukar göra en årlig genomgång av dem små liven på klinik.

Har världens bästa hovslagare :love:, inte billigast och inte dyrast, är dock ensam om att ha honom i mitt stall, inte uppskattat ska ni veta... Dem andra får ju betala mer bensinpengar till sin hovslagare ju färre dem är :smirk:

Fodrar alltid med analyserat hö och får hjälp med att räkna ut foderstat.

Den dagliga skötseln innehåller väl borstning, en stund med BoT-täcke innan och efter ridning, stretching efter vad ET har rekommenderat och lite annat småpyssel.

Fortsätt skriv nu allihopa :D

Har ett 11 årigt d-poonysto som tävlas i både hoppning och dressyr.
Har blivit behandlad av ET, och hon rekommenderade behandling vid behov. Det har inte behövts än.

Hovslagaren jag har är billig, mest för att han äger stallet så jag får rabatt och behöver inte betala bensin, men han är den bästa jag någonsin haft, så det hade inte spelat ngn roll om han varit dubbelt så dyr och inte ägt gården.

Både hopp och dressyrsadeln är utprovade efter henne och hoppsadeln även specialsydd.
Har ett anatomiskt bett som vi har i hoppningen, men får inte ha det i dressyren så där är det vanligt tredelat.

Har uträknad foderstat och försöker se till att hon får i sig allt hon ska.
Så ja, jag är väldigt nogrann med min häst.

Jag är nog ganska noga med mina... Allt i utrustningsväg är anpassat.

Vanlig massage får de var 3dje vecka.. ibland offtare vid vissa större tävlingar och så.. kiropraktor kommer väl 4-5 gg /år. Vanlig "besiktning" av hästen ( hälsokoll kan man också kalla det) 2 eller 3 ggr /år. Skos som topp hopp hästarna gör :p och får finaste fodret :) haha jag e en sån som vill ge mina hästar det bästa :D

Rider 140
... håller på att "byta upp" hästarna.. men har en 10 årig valack som ska vara kvar så letar för fullt efter lovande små stjärnor :D

Daglig skötsel förutom ridning o sånt, är väll att benen linimentas och lindas efter hård ansträgning tex tävling, hoppträning el konditionsträning. ryggen smörjs med arnikaliniment osv...
Hon träffar equiterapeut vid behov, känner min häst ganska väl nu och det märks när det är dags...lite olika hur långt mellan tillfällerna.

Klart att bettet ska passa och kännas bra att rida med. Sadeln är utprovad, hovslagare vill man ju ha den bästa, men det behöver ju inte kosta flera tusen. Jag har gått en liten kurs i hovslageri och insett väldigt mkt och lärt mig sånt som inte ens "vanliga" hovslagare vet...Foderstaten är uträknad, MEN jag litar inte på sånt utan använder ögat också, hon är ganska svårfödd o går på iprincip fri tillgång till hösilage. hade uträknad foderstat en gång o då såg hon ut som ett staket efter några månader...så det tror jag inte riktigt på. sunt förnuft däremot!

Hästen är 8 år gammal o vi tävlar 120-130 när hon är frisk. Målet är 140 inom några år...om hon bara blir frisk!

Min häst har väldigt problem med sin mun, eller har haft rättare sagt. Därför måste han åka till tandläkaren var tredje månad ungefär, hans tänder växer väldigt snabbt. Förutom det besöks han av kiropraktor vid behov, annars ungefär en gång per gång för hälsokoll. Verinär kollar igenom honom ett par gånger per år.

Han har en sadel som ligger perfekt på honom (något mer mot allround) och en sadel som passar mig perfekt. Den ligger inte perfekt, men det är långt ifrån en katastrof också. Han har den bara vid trimning/hopp. Anledningen till att jag har den sadeln är att den
ger mig jättebra stöd och hjälper mig till en bra sits.

Hovslagare har jag varken den dyraste eller den billigaste. Tycker att priset är ganska irrelevant, då det inte säger något om hur väl jobbet blir utfört. Han skor bra och min häst är fin i fötterna, det enda jag kräver. :)

Foder får han av bra kvalité och får de vitaminer och mineraler han kan tänkas behöva.

Jag hör nog också till den skaran som pjoskar lite väl mycket med min häst, men varför inte göra det så bra som möjligt? Han är min ängel och kan det finnas något han behöver så är det klart att han ska få det! Även om det innebär 20 olika schabrak. ;) :p

Hon är 9 år, går 1m hoppning, målet är väl 1,10 med henne, så det är väl mest fritidsridning vi sysslar med egentligen. Får foder som är uträknat för att passa, har en väl anpassad sadel och bett har vi inte riktigt hittat vad vi trivs med båda två. Har äntligen efter två års letande hittat ett som fungerar bra för henne, men jag gillar det inte riktigt.

Jag märker väldigt fort när något är fel på henne och då blir det ET som får komma ut och känna och klämma. Hovslagare har vi den (enligt mig) bästa i trakten. Han är varken billig eller speciellt dyr. Skor väldigt bra och kommer när han säger. :bow: Skor var 6:e vecka och raspar tänder ungefär var fjärde månad, då vi har haft mycket problem med munnen.

Kyler benen efter hoppning och är lindad med BoT på bakbenen om nätterna.

Jag hör nog även till den skaran som Sofie_B anslöt sig till, de som pjoskar lite väl mycket. Men varför inte ge det bästa till sin häst? :)

jag har en 12 årig valack.167 cm hög. halvblod E:Pepe.Tävlad 120 hoppning med förra ägaren, 1m med mig. Jag har haft honom i över 1 år och råkade ut för en skada i somras 06 (jag) så vi har haft det knackigt & kämpigt i ett år nu...och jag väntar fortfarande på svar!!
han är väldigt trevlig & fin,ställer upp på allt.Mina mål för 08 blir 110 hoppning och tävla dressyr.(han är aldrig tävlad i dressyr men går hyfsat på träning)
När han först kom var han nafsig & tittig på allt.(nerver utanpå) Nu när han känner sig hemmastad är han trevlig och hoppar bara runt om det är dåligt väder t ex. :P

jag rider med två & tredelat bett,tycker det går bra med det.sadeln är utpassad,ska kollas igen i höst.(hopp & dressyr) Foderstaten är uträknad för att han ska få så bra foder som möjligt.I övrigt är jag väldigt noggrann vad gäller alla hans saker.Tvättar,städar & putsar.hela han tvättas dessutom ofta eftersom han är skimmel ;)
han har fått massage när han tävlades som mest,ska börja med det igen i vinter.Liniment får han på benen,& nu har jag även köpt BoT paddar som han kan ha på benen.
Hovslagaren har jag haft i flera år och det fungerar bra med henne & honom! han har kanonfötter!

Min häst rids ju bara på lokal nivå så någon tävlingshäst är det väl egentligen inte, men jag kan svara iaf ;)

Min häst behandlas ju i ryggen 1-2 gånger månad av kiropraktor.
Men det ska bytas ut till en massör varannan vecka istället.
Alla hans prylar är noga utpassade, foderstaten uträknad.
Har en kvinnlig hovslagare som hästarna älskar, jätteduktig.
BoT-lindar efter träning, eller linimentar, gillar inte BoT faktiskt, tycker inte det är så fantastiskt som alla säger.

Oj, 1-2 ggr/månaden? Hur kommer det sig att han behöver behandlas så ofta?

KL: använder också BoT paddar som jag lindar med efter hoppning. Kyler även med isbalsam efter hård ansträngning.

Min ena häst skos var 5:e - 6:e vecka, har skitkassa hovar. Hovslagaren är varken skitdyr eller jättebillig, men resultatet bli BRA.
Linimenterar rygg, bakknän, kotor och frambenen från knäet och neråt direkt efter ansträngning/hoppass, och lindar med BoT över natten. Min sadel ligger jättebra på honom och jag varierar mellan ett 3 delat Eggbett och ett syntetklätt "vanligt" bett på honom och det funkar kalas, att bettet ligger bra i munnen på honom och inte är för skarp är A och O då han är rätt känslig och kan bli spänd och bettet och sadeln inte är väl inpassat! Han får ett Muslifoder + Havre och alla vitaminer + mineraler som han behöver, samt Lusern för att han ska hålla hullet. Och hösilage då naturligtvis. Förut kom ET ut o tittade på honom, men det var ett tag sedan nu, ska ringa ET snart.

Hästen är 8 år, som jag köpte i våras, har gått 1.20 med mig än så länge, 1.35 med föregående ryttare. Målet är 1.40 nästa år.

Tävlar för tillfället en nioåring (upp till 135) och en fyraåring (100). Båda har passande utrustning (nåja, har just beställt ny sadel åt fyraåringen) och gås igenom av massör nu och då. Foderstaten baseras på analyserat hö och beräknas utifrån det. Den äldre av dem äter även glukosamin i förebyggande syfte. Hon lindas också med BoT på nätterna. Använder blue lotion eller isbalsam om hon gått hårt. Båda går dagtid ute i stora hagar med 1-2 kompisar året om.

Hästarna skos av min svåger och vi är nöjda med resultatet och så är även veterinärer etc som kontrollerat. Den ena hästens fötter växer väldigt fort, så hon skos var 4-5 vecka.

Tandkontroll sker ca var 10:e månad.

Har gjort "hälsokontroll" på klinik en gång, men har tänkt göra det åtminstone en gång om året fortsättningsvis. Ni som gör det, vad kollar ni? Är det bara böjprov och "klämma på ryggen" eller tar ni prover etc också? Berätta gärna om upplägget! :idea:

Jag tar iaf blodprover, veterinären får klämma på ryggen och så böjer vi igenom dem lite lätt, jag är inget fan av böjprov, men det är bra att kunna säga att hästen är böjd U.A. Dessutom kollar vi tänderna och fixar vid behov. Om det skulle vara några frågetecken efter böjprovet/ryggkollen röntgar vi och behandlar utifrån vad vi ser på röntgen.

Alla; spännande att läsa, ni som inte svarat, gör det! :bump:

Oj, 1-2 ggr/månaden? Hur kommer det sig att han behöver behandlas så ofta?

.

För att våran kiro är en bläckfisk :p
Får h*n tag i en så slipper man inte undan.
Nej, men han har vart skadad, men det var länge sedan och nu behandlas han i onödan. Vi har bara vart så blinda att vi inte insett det.

Hm, vadå har inte kiropraktorn sagt att det inte behövs fler behandlingar?:confused: Eller håller hon sig kvar?:p

Veterinären ska titta på min häst till veckan + en massör.
De har vart med under hela skadetiden så de tror inte att min häst ska behöva mera kiro-behandlingar.
Det är en väldigt lång och komplicerad historia det här. Jag hänger knappt med själv längre :p

Okej, jag förstår nog inte riktigt, men det är nog bra. :) Vad var den ursprungliga skadan?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Vita_N_6520
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka