I USA kan man även få ett TIN nummer om man ska betala skatt och är där tillfälligt
TIN Tax Identify Number
TIN Tax Identify Number
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det hjälper ju inte att vara försiktig när vem som helst kan kolla upp det på ratsit och liknande sidor.Tack för infon
Jag läste faktiskt häromdagen dock att man skulle vara försiktig med personnumret här också. Just pga av den anledningen att man kan stjäla identiteten då. Vi är kanske lite mera godtrogna om den detaljen
Hur gör man i Sverige i såna fall?I USA kan man även få ett TIN nummer om man ska betala skatt och är där tillfälligt
TIN Tax Identify Number
Javisst. Jag bara läste om ett tips om att man skulle lämna fram sitt id-kort istället för att rabbla upp det när man stod vid någon kassa där de behövde veta ens personnummer. Och jag tror att det var just pga den anledningen.Fast det hjälper ju inte att vara försiktig när vem som helst kan kolla upp det på ratsit och liknande sidor.
samordningsnummerHur gör man i Sverige i såna fall?
Det är nog ändå enklare att söka fram personnummer än att försöka snappa upp det vid kassanJavisst. Jag bara läste om ett tips om att man skulle lämna fram sitt id-kort istället för att rabbla upp det när man stod vid någon kassa där de behövde veta ens personnummer. Och jag tror att det var just pga den anledningen.
Men som du säger så är det ju ganska lätt att få reda på sånt.
Intressant! Tack
Ja du, vad för tjuv de tänkte sig som skulle stå där och försöka snappa upp personnummer vid kassan för att använda det sen vet jag inte..Det är nog ändå enklare att söka fram personnummer än att försöka snappa upp det vid kassan
Det är nog ändå enklare att söka fram personnummer än att försöka snappa upp det vid kassan
Själva funktionen hos personummret bygger på att det är offentligt.Javisst. Jag bara läste om ett tips om att man skulle lämna fram sitt id-kort istället för att rabbla upp det när man stod vid någon kassa där de behövde veta ens personnummer. Och jag tror att det var just pga den anledningen.
Men som du säger så är det ju ganska lätt att få reda på sånt.
Jag tycker att det är bekvämt att ta fram id-kortet istället också Så det följer jag glatt utan problemFast @Asko har ändå en relevant poäng. Det har blivit ännu noggrannare nu och man uppmanas att inte göra det när man står i kassan tex. GDPR har en stor del i att folk blivit lite mer restriktiva.
Jo men om jag inte minns fel så är tex i personnumret på hitta.se de fyra sista siffrorna dolda. Så uppenbarligen är man lite extra försiktig med de fyra siffrorna.Själva funktionen hos personummret bygger på att det är offentligt.
Det är ju till för att man t.ex. inte ska blanda ihop folk med samma namn eller att det alltid ska gå att veta att man kontaktar rätt person även om adresser och annat förändras, inte behöva få trassel om något felstavas osv. Exempelvis i avtalsrelationer så ökar säkerheten och kringkostnaderna minskar - så det är en allmän samhällsnytta med det som är väldigt stor. Men kanske inte så synlig som vi tar väldigt mycket för självklar.
På flera sådana sidor är det bara att logga in för det se dem, helt gratisJo men om jag inte minns fel så är tex i personnumret på hitta.se de fyra sista siffrorna dolda. Så uppenbarligen är man lite extra försiktig med de fyra siffrorna.
Inte för att jag vet exakt vad man kan göra med dem...
Det beror väl mer på lagstiftningarna som styr publicering av personuppgifter generellt, än att det är något med själva personnummret som behöver vara mer hemligt än annat?Jo men om jag inte minns fel så är tex i personnumret på hitta.se de fyra sista siffrorna dolda. Så uppenbarligen är man lite extra försiktig med de fyra siffrorna.
Inte för att jag vet exakt vad man kan göra med dem...
Åhå det visste jag inte.På flera sådana sidor är det bara att logga in för det se dem, helt gratis
Vet ej ligger i feberfrossa just nu så jag skulle inte ta mig på orden oavsett vadDet beror väl mer på lagstiftningarna som styr publicering av personuppgifter generellt, än att det är något med själva personnummret som behöver vara mer hemligt än annat?