Tja äldre släktingar är som de är, när min moster kommer och hälsar på köper hon ekologisk torsk och oliver. Oliver äter jag ytterst sällan (jag använde dem i en sallad jag gjorde när en vän var på besök) torsken fick min katt
. Jag städar en vecka innan mamma kommer, det första hon gör är att vandra runt med en trasa och dammtorka. Men det är så hon är och även om jag säger att det är onödigt så blir jag inte sur. Man får acceptera att det är så de är, att de inte kommer att ändra sig och att jag kan kosta på mig att låta dem göra något som de blir glada över.
Jag har dessutom varit på andra sidan, när man är gäst hemma hos någon även om det är en i familjen är det vanligt hyfs att hjälpa till och inte låta den stackars personen dra hela lasset. Jag bodde hemma hos min syster, köket såg för överjävligt ut, jag diskade och satte undan alla grejor på ett vad vad jag tyckte var ett uppenbart logiskt system. Vi har uppenbart inte samma logik eftersom det sedan ofta hördes ett klagande från köket, 'men vad har du gjort
av XXX' Jag förklarade var det fanns och varför det var logiskt att lägga det just där - jag tycker fortfarande att det är logiskt med bakformar och ugnsformar på samma ställe men uppenbarligen ska ugnsformarna ligga med stekpannorna.
Du skrev tidigare i Katt hur irriterad du var på en av din familjs katter var upp på/försökte hoppa upp på spisen så ni måste ha nät över och uttryckte att det skulle vara så skönt när de åkte. Nu vet jag inte om du sa något, men om jag kände att min katt var ett problem skulle jag få dåligt samvete och åka så fort som möjligt.
Jag tror att du ska låta den värsta upprördheten lägga sig lite, få lite distans. Att du uppfattar det som att de brutit med dem, kanske inte alls är vad de menar. Varför inte skicka ett neutralt SMS: roligt att se er här, vi hörs senare.
Och är det så att du brutit med dig för att du inte mår bra och de vet det, ja då är de inte så mycket att ha, familj eller inte.