Hur tar jag mig vidare?

Mer än två veckor har jag ju haft sömnbesvär men de kommer inte minst varannan natt.
Det är avsevärt mkt längre än två veckor, är det inte så? Då behöver du inte stirra dig blind på varannan-natt-delen; det är en helhetsbild som avgör. Har man gått med sömnproblem en lång tid tillbaka, så är det dags att be om hjälp. Finns ingen anledning att inte göra det. Saker som stress och sömnbrist kan ge allvarliga konsekvenser och är inget att leka med.

"De flesta behöver sova mellan sex och nio timmar per dygn.

Men det viktigaste måttet på tillräcklig sömn är graden av pigghet, funktionsförmåga eller emotionell balans dagtid.

Stress och sömn

Sömnproblem har ofta samband med stress. Man är uppe i varv och hela nervsystemet ställer in sig på vakenhet. Man får svårt att varva ner och somna. Sömnen kan bli ytligare och man vaknar kanske tidigt på morgontimmarna, och har då svårt att somna om.

Stress kan ha många orsaker. Det kan vara tidspress, krav i arbetet och på fritiden eller kanske ekonomiska problem. Men det kan också handla om att man ställer väldigt höga krav på sig själv.
Obearbetade upplevelser från tidigare, negativa tankar och känslor kan också vara orsaker till stress.

Psykisk ohälsa

Sömnproblem är vanliga när man mår psykiskt dåligt, till exempel om man har en depression eller ångest. Dessutom kan långvarig sömnbrist ge symtom som liknar depression. Eftersom sömnen är viktig för att man ska må bra psykiskt bör man söka läkare om man har långvariga sömnbesvär.

Sömnbesvären kan vara att man

- har svårt att somna, det vill säga det tar mer än 45 minuter
- vaknar minst tre gånger per natt och har svårt att somna om
- regelbundet vaknar för tidigt på morgnarna.

Ihållande sömnbesvär ska tas på allvar och om man själv inte kommer tillrätta med problemet bör man kontakta sjukvårdsrådgivningen eller en vårdcentral.

För att man ska få en klar bild av sömnvårigheterna kan det vara bra att under några veckor föra en enkel sömndagbok. I dagboken skriver man varje dag ner vilka tider man har somnat och vaknat, hur man har fungerat under dagen, om man har tagit någon tupplur."

spinner lite vidare på detta med mor och barn.

Jag har ett barn. Ett ensambarn. Jag är själv ensambarn.

Rollen som mor är det absolut mest komplicerade och krävande jag har i mitt liv. Det är extremt svårt att vara mor. Vår relation kompliceras dessutom av att vi arbetar på samma arbetsplats.

Jag kan se att när mitt vuxna barn har det jobbigt på någon front i livet så är hen extremt kort och snäsig mot mig. Det mesta jag säger kan tolkas fel. Jag tassar på tå och behandlar hen på ett helt annat sätt än jag behandlar mina andra arbetskamrater. För att vår relation belastas av så många fler aspekter än relatiuonen tuill de andra arbetskamtaterna.

De tär helt enkelt väldigt svårt att betrakta mitt barn som vilken annan arbetskamrat som helst. På samma sätt som hen inte alltid klarar att betrakta mig som envanlig arbetskamrat.

Vi jobbar fantastiskt ihop. Min arbetsplats är på det stora hela helt underbar. Men det vore lögn att säga att vi är enbart kollegor på jobbet. Trots att bägge försöker. Och under absoluta majoriteten av tiden lyckas bra.

MEN - mår nån av oss sämre så påverkar det mer än det skulle gjort om vi bara varit vanliga kollegor.

Familj - det är komplicerade grejor det.

Det har vänt många gånger förr. Så varför inte även den här gången?

Därför att du är i en annan situation nu? Du har ju huset som en oerhörd press på dig, du har en annan tillvaro än för ett år sedan (om jag förstår saken rätt, med flytt och jobb etc).

Och hur många relationer vill du se falla innan du tar ansvar för ditt mående?

Det är avsevärt mkt längre än två veckor, är det inte så? Då behöver du inte stirra dig blind på varannan-natt-delen; det är en helhetsbild som avgör. Har man gått med sömnproblem en lång tid tillbaka, så är det dags att be om hjälp. Finns ingen anledning att inte göra det. Saker som stress och sömnbrist kan ge allvarliga konsekvenser och är inget att leka med.

"De flesta behöver sova mellan sex och nio timmar per dygn.

Men det viktigaste måttet på tillräcklig sömn är graden av pigghet, funktionsförmåga eller emotionell balans dagtid.

Stress och sömn

Sömnproblem har ofta samband med stress. Man är uppe i varv och hela nervsystemet ställer in sig på vakenhet. Man får svårt att varva ner och somna. Sömnen kan bli ytligare och man vaknar kanske tidigt på morgontimmarna, och har då svårt att somna om.

Stress kan ha många orsaker. Det kan vara tidspress, krav i arbetet och på fritiden eller kanske ekonomiska problem. Men det kan också handla om att man ställer väldigt höga krav på sig själv.
Obearbetade upplevelser från tidigare, negativa tankar och känslor kan också vara orsaker till stress.

Psykisk ohälsa

Sömnproblem är vanliga när man mår psykiskt dåligt, till exempel om man har en depression eller ångest. Dessutom kan långvarig sömnbrist ge symtom som liknar depression. Eftersom sömnen är viktig för att man ska må bra psykiskt bör man söka läkare om man har långvariga sömnbesvär.

Sömnbesvären kan vara att man

- har svårt att somna, det vill säga det tar mer än 45 minuter
- vaknar minst tre gånger per natt och har svårt att somna om
- regelbundet vaknar för tidigt på morgnarna.

Ihållande sömnbesvär ska tas på allvar och om man själv inte kommer tillrätta med problemet bör man kontakta sjukvårdsrådgivningen eller en vårdcentral.

För att man ska få en klar bild av sömnvårigheterna kan det vara bra att under några veckor föra en enkel sömndagbok. I dagboken skriver man varje dag ner vilka tider man har somnat och vaknat, hur man har fungerat under dagen, om man har tagit någon tupplur."
Jag har ju funderat på det här med hur jag ska kunna förbättra min sömn, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Det finns ju ett yogapass som ska vara bra för just sömnen men det är en av övningarna som jag inte klarar, inte ens i en förenklad version, eftersom jag sitter fast i viss muskulatur. Jag vet inte om någon annan typ av kroppsterapi skulle kunna släppa på spänningarna jag har.

Jag skulle kunna göra så, ibland får man bråttom iväg och om någon mår dåligt tycker jag inte det hjälper hur man än beter sig, mår någon dålig ser de de värsta i allt.
Kunde lika gärna varit " att ts ville vara ifred i stallet "
Vi bor cirka 25 respektive 60 mil från varandra. Så det är ju inte precis så att vi ses dagligen och då tycker jag att det är viktigt att säga hejdå.

Jag har ju funderat på det här med hur jag ska kunna förbättra min sömn, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Det finns ju ett yogapass som ska vara bra för just sömnen men det är en av övningarna som jag inte klarar, inte ens i en förenklad version, eftersom jag sitter fast i viss muskulatur. Jag vet inte om någon annan typ av kroppsterapi skulle kunna släppa på spänningarna jag har.
Ta hjälp av tex vc? Det är ingen skam att behöva medicin.

Det viktiga i den där meningen är just ansvaret för sig själv.

Det är bara jag som ansvarar för just bara mig.

Och alla människor interagerar med andra. Hur jag agerar, mår, beter mig påverkar alla runt mig.
Ta bara en så enkel sak som att på gatan möta någon som ler brett. Det lyfter en annars gråtrist morgon. Vi är inga isolerade öar. Vi finns alla i ett sammanhang. vi är pusselbitar i ett större pussel.

Det här är inget försök att skuldbelägga eller trycka ner. Bara en påminnelse om att vi påverkar varann.

Se bara den här tråden!!!
@Magiana - se hur många läsningar tråden har. Hur många inlägg som skrivits.

Ditt mående engagerar många andra. Människor som vill dig väl och inget hellre vill än att du ska må bra.
Ta till dig av det.

Därför att du är i en annan situation nu? Du har ju huset som en oerhörd press på dig, du har en annan tillvaro än för ett år sedan (om jag förstår saken rätt, med flytt och jobb etc).

Relationer är något jag aldrig kommer att klara av. Att träffa någon ibland är vad jag max klarar av. Och innan det här hände har det fungerat.

Olika situationer har jag suttit i förr, stressande på ett eller annat sätt. Att flytta 25 mil och plötsligt äga ett hus är bara ytterligare en version på en förändring att anpassa sig till.

Ta hjälp av tex vc? Det är ingen skam att behöva medicin.
Jag har knaprat färdigt faktiskt. Jag anser inte att medicin är en standardlösning som man tar till i första hand. Medicin tar man om t.ex. andra lösningar saknas eller om läget är akut.

Det viktiga i den där meningen är just ansvaret för sig själv.

Det är bara jag som ansvarar för just bara mig.

Och alla människor interagerar med andra. Hur jag agerar, mår, beter mig påverkar alla runt mig.
Ta bara en så enkel sak som att på gatan möta någon som ler brett. Det lyfter en annars gråtrist morgon. Vi är inga isolerade öar. Vi finns alla i ett sammanhang. vi är pusselbitar i ett större pussel.

Det här är inget försök att skuldbelägga eller trycka ner. Bara en påminnelse om att vi påverkar varann.

Se bara den här tråden!!!
@Magiana - se hur många läsningar tråden har. Hur många inlägg som skrivits.

Ditt mående engagerar många andra. Människor som vill dig väl och inget hellre vill än att du ska må bra.
Ta till dig av det.
Det kan också vara så att andra ser tråden som underhållning, en dokusåpa. En del kanske känner sig nöjda över att de själva har det så bra. Så statistik kan nog tolkas på flera sätt.

Och jo, jag försöker se till att mitt liv flyter, men ibland får jag inte till det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 846
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka