Jag har aldrig blivit hjälpt av mediciner. Det dämpar symptom men man läker inte och blir därmed inte heller frisk. Dessutom kan de orsaka beroende så de sedan är svåra att sätta ut. Biverkningarna är inte heller något jag vill ha.
Den gången jag bröt benet kom ambulansen och hämtade mig. Inga konstigheter med det.
När jag däremot tidigare gick till doktorn och hade 2 problem jag tog upp, så negligerades min nedstämdhet som var en av de två saker jag tog upp. Så jag litar inte riktigt på att någon lyssnar på mig. (Det här var vid en tidigare humördipp för några år sedan som jag tog mig ur på egen hand.)
Men det betyder inte att du inte skulle kunna bli hjälpt av mediciner.
Många blir hjälpta, det är evidensbaserat helt enkelt.
Ibland måste man prova lite olika mediciner. Ibland måste man byta medicin.
Det är inte säkert att man prickar rätt första gången, så man behöver lite tålamod.
Bara för att du har dålig erfarenhet av ETT besök så innebär det inte att alla besök kommer att bli dåliga eller icke givande.
Sen till biten med beroende, man KAN bli beroende av sobril, stesolid, imovane mfl.
Alla blir det inte. Till exempel har jag har aldrig utvecklat beroende trots att jag periodvis stått på mycket sådant.
SSRI och SNRI dvs mediciner mot depression är INTE beroendeframkallande.
Man bör däremot trappa upp dom långsamt och trappa ut dom långsamt, men det är verkligen inget man blir beroende av i den meningen att man "knarkar piller" .
Det enda dom medicinerna gör är att fylla på naturliga substanser som vi har i hjärnan normalt, men som saknas vid depression.
Sen tar det ett himla långt tag innan dom verkar, man kan få förhöjd ångest i början, lite illamående mm.
Men biverkningarna är övergående. Dom flesta har inga biverkningar att tala om efter 3-4 månader.
Ja, jag vet inte om att jag lyckas övertyga dig, men jag ville i alla fall dela med mig av min erfarenhet och kunskap.