Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?
KL
Vilken intressant tråd!
Mina tankar i ämnet går så här:
* Vill jag ha en klapp- och kramhund utan ambitoner att träna/tävla/avla så öper jag en hund för detta. En rasren individ ur sunda linjer, men utan några större krav på något annat än att
individen skall vara trevlig och "passa mej".
Gissningsvis hamnat prislappen för en sådan hund på 8-12 tusen.
* Söker jag en blivande tj.hund så köper jag gärna en hund som är minst året och röntgad. Även här är
individen mer intressant än linjerna, men självklart försöker jag hitta "allt" dvs en bra individ ur bra linjer.
Här är jag beredd att betala 15-25 tusen om hunden är "rätt för uppgiften".
* Söker jag avelsmaterial... Då skall ALLT stämma!
Jag har hittills köp in mina planerade avelshundar som valpar och då valt valpar som kommer ur - ur mitt perspektiv -
rätt linjer. Jag åker och tittar på föräldrar, eventuella syskon, undersöker styrkor och svagheter i linjerna, åker och tittar på när föräldrar/syskon/föräldrarnas syskon osv tränar/tävlar.
Många långa timmar läggs på resor, telefonsamtal, besök osv.
I mesta möjliga mån försöker jag se förbi de olika individerna och se till helheterna i linjerna.
Sedan väljer jag valp utefter vad jag gillar och håller tummarna!
Dessa valpar har i inköpspris inte kostat mer än någon annan valp, men allt "runtomkring arbete" kostar desto mer!
Inte sällan letar jag dessa valpar under ett eller ett par år innan jag hittar det jag verkligen vill ha.
Prislappen för denna valp är som sagt inte högre än 10-15 tusen, men räkar jag in alla "efterfosrkningar", resor osv så går det lätt att lägga på ytterligare 25-35 tusen.
När det sedan gäller rasrena hundars pris...
Kanske, kanske går det att tjäna en slant om man tar många egna kullar. Där man äger både tik och hane själv och där man inte "behöver" meritera eller på annat vis "kosta på" hundarna särskilt mycket och där dräktighet och valpning flyter på utan minsta komplikation.
Och OM man nu skulle lyckas tjäna en slant, är inte det bra?
Varför skall uppfödare vara undantagna den eventuella positiva sidan av hårt arbete?
Om man däremot räknar in alla omkostnader som kommer kring meriteringen av avelsdjuren, resor till parningar, inkomstbortfall osv så är det få som går mycket mer än plus minus noll!
Sedan måste jag bara få kommentera
Marthas inlägg!
Självklart kan vi sätta ut våra dräktiga tikar i hundhuset och kallt räkna med att de klarar valpning och annat själv.
Så som grisuppfödarna eller andra inom köttindustrin gör!
Men... För merparten av oss som är uppfödare så är våra hundar
FAMILJEMEDLEMMAR! Vi har dem lika mycket under huden som alla andra hundägare!
Om din hund är sjuk/skadad så lämnar du ju inte den utan tillsyn bara för att du gör det samma med en sjuk/skadad häst/gris/ko eller hur?
Eller sätter du ut din hund i hundhuset med kraftig diaree och kräkningar och åker till jobbet och hoppas på det bästa?
Små valpar som kommer ifrån tiken och hamnar ex under en tidning i valplådan eller lyckas bli "inbäddad" i en filt blir fort både kall och uttorkad och kan på någon/några timmar tackla av och dö.
Det handlar på intet vis om att våra hundar är "intelligensbefriade" utan att flertalet av oss som är uppfödare vill undvika onödiga olyckstillbud!
De allra flesta uppfödare jag känner har valplådan under uppsikt näst intill 24 timmar/dygn de första veckorna. Dels för att det kan hända mycket med små valpar på kort tid om något "går fel" och dels för att man vill ha koll på sin högt älskade tik så att hon mår bra och känner sej bekväm med valpar och annat.
En valpkull är för oss småuppfödare en extremt stor
känslomässig investering där man sätter den hund man älskar högt och innerligt i en riskabel situation. Mycket kan gå fel med både tikar och valpar och som jag ser det så är det mitt ansvar att finnas där för alla inblandade. Att lämna en nyvalpad tik ensam i många timmar finns inte på kartan för mej!
När valparna blivit lite större och äter själva och börjar bli "bajsande pirayor" så klarar de så klart bättre av att vara ute i rastgården själva i några timmar utan "övervakning", men småvalpar lämnar vi i stort sett aldrig.
Så här räknar vi kallt med att det är semester och "omlottarbete" som gäller när det finns valpar i hemmet!
/Swat