Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag skulle aldrig betala 25.000 kr för en valp oavsett hur välmeriterade föräldrarna än är. En valp är ändå ett oskrivet kort.
En vuxen hälsotestad och meriterad hund skulle jag däremot betala mer för, men inom min ras så skulle maxpriset ändå inte ligga så långt över ett valppris.

Jag ger inga fantasisummor för en valp och skulle än mindre göra det för en ras behäftad med mycket sjukdomar och jag skulle heller inte betala fantasisummor för en blandras.

+ 1!

tiotio
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Som med all annan verksamhet kan man inte räkna utefter enstaka försäljningar eller i det här fallet kullar. Man måste räkna på hela verksamheten. I det ingår inköp av avelsdjur, inkomstbortfall vid valpning, komplikationer vid valpning, tikar som går tomma, meritering, slitage på valprum, eventuellt hundstall beroende på ras och verksamhetens storlek och sedan naturligtvis all den arbetstid som läggs ned på att leta lämpliga kombinationer, resor och arbete med valparna.

Den kull som räknats på här ovan är en kull där varje valp kunnat säljas till fullpris och valpningen var komplikationsfri. Jag har en vän där som föder upp sällskapsras där man kan se baksidan av att vara uppfödare. Resa 100 mil för att para, tiken går tom. Lånas tik dör på dygn 62 med 13 valpar i magen. Försök görs att rädda valparna med snitt, men det är för sent. Resa till Belgien för parning. Det blir en valp. Tilltänkta avelstik men är osäkert om den kommer kunna användas. I vissa kullar förekom långhår eller betydelse, reducerat pris på valpar. Den här uppfödningen går inte plus.

En annan föder upp bruksras. Där har man byggt stall och hundgårdar. Resa till Danmark för parning. Meritering av avelsdjur. Tilltänkta avelsdjur som visat sig inte hålla måttet och därför skänka bort eller säljs för reducerat pris. Många lyckade kullar också, men då inkomstbortfall för man ska inte räkna med att förstagångs-tikar klarar sig själva. Det finns det många som inte gör. Tikar som går tomma.

Det är allt det här som kostar och självklart ska en uppfödare ha betalt för den tid personen lägger ned på aveln. Varför ska man sponsra folk med bra hundar. Visst är det roligt, men också slitigt många gånger. Och jag har haft jobb där jag haft riktigt, jäkla skoj också men jag vill inte jobba gratis för det.

Sedan har vi då hobby-folket med en eller två tikar och det är väl uppfödarna med de riktiga fördelarna. De kan ofta dra nytta av allt arbete de stora uppfödarna gör och ta lika mycket betalt. De för dock inga raser framåt, men kan leverera trevliga hundar. Men vill vi hå ett seriöst avelsarbete med utveckling så måste man betala vad det kostar och det får alla valpköpare göra. Man måste titta utöver sig själv och individnivå. Det skulle bli ett jäkla tjafsande om pris om varje valpar pris skulle sättas individuellt. Därför har rasklubbarna rekommendationer på valppris och de flesta följer dem.

Om du tycker det är dyrt att köpa hund, då har du ingen aning vad det egentligen kostat ATT ta fram den valp du tittar på. Det omfattar så mycket mer än just den enskilda valpens kostnader.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

*kl*

Jag tycker det är intressant att så många tror att man blir rik på att födda upp hundar när det snarare är tvärt om...
Fick igår höra att jag kunde börja föda upp hundar som jobb nu när jag är föräldraledig, försökte förklara att det inte gick men vet inte riktigt om det gick in.

Enda gången det går att tjäna något skulle vara om man hade en hane, men även här är det mycket utgifter innan. Tex för vår hane (vi har fått förfrågningar om han ska gå i avel enda sedan han var valp) så skulle det vara kostnader för HD-röntgen, utställning och jaktprov innan det blir åka av.
Vilket inte är gratis. Nu har vi fått en förfrågan som vi funderar på att låta det bli något av, men eftersom han inte är HD-röntgad än så tänker vi låta tik-ägaren stå för det och så tar vi inte något mer betalt.

Men tillbaka till ursprungsfrågan!

Jag tror mycket av vad man är villig och betala har att göra med vilka priser man är van att se. Jag tycker 25.000 är dyrt för en hund, men då är jag inte heller intresserad av någon ras som ligger i den prisklassen. De raser jag är intresserad av ligger mellan 10.000-15.000 kr.
Däremot för min sambo som är van vid stövare tycker det är dyrt när det går över 8.000.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För min ena renras (valp) betalade jag 10 000 (det är ett ganska lågt pris inom den rasen för valp).
För min andra renras (vuxen omplacering) betalade jag 5000.

Jag har mina hundar till sällskap och är sugen att kanske prova på att tävla i någon gren men bara för skojs skull. Är inte heller utställningsintresserad utan kan vara kul att prova på. Så på grund av detta tycker jag ca 12 000 är min maxgräns.

Hade jag varit intresserad av hundar med speciella egenskaper för tävling osv hade jag nog tänkt mig att kunna betala betydligt mer, om jag hade haft de pengarna alltså annars hade jag sparat :) En hund ska man ju ändå ha i ca 15 år och vill man då tävla och kunna få en bra hund med vissa egenskaper tycker jag inte att 20 000 är såå mycket. Många lägger ju sådana pengar på andra saker så varför inte en hund..

Men till bara sällskap tycker jag ca 10-12 tusen är lagom (renras) :)
Egentligen så borde väl vuxna hundar som är "klara" vara dyrare men så verkar det inte vara :p

Blandraser vet jag inte har ingen direkt koll men kanske max 4-5000.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag tog del av en uträkning på en blogg för vad det kostar att föda upp en kull på åtta labradorvalpar. Tyvärr får man ju inte länka till bloggen, så jag skriver in det istället:

Medlemsavgift SKK: 370 kr
Medlemsavgift rasklubb: 225 kr
Kennelnamn: 2000 jr
Registreringsavgift: 370x8=2960 kr
HD/AD-röntgen: 1800 kr
Avläsning röntgen: 300 kr
Ögonlysning: 600 kr
Utstälningmeritering: 2800 kr
Avmaskning av tik före parning: 200 kr
Vaccination tik före parning: 300 kr
Optigentest (DNA för PRA): 1500 kr
Språngavgift: 1200 kr
Parningsavgift: 1200x8=9600 kr
Progesterontest vid parning: 800 kr
Bilresa t o r till hanhunden vid parning: 2600 kr
Valp/dräktighetsfoder till tik fram till valpning: 600 kr
Foder till token under 8 veckor: 2000 kr
Avmaskning till tik och valpar: 1000 kr
Köttfärs de första målen: 200 kr
Valpfoder till leverans: 2000 kr
Veterinärbesiktning, vacc och ID: 4800 kr
Diverseposter som inkluderar valplåda, valpleksaker, förtäring valpköpare, veterinärbesök vid valpning med någon valp, bilresor till besiktning, etc. 2500 kr

Summa: 36355 kr för en kull på åtta valpar

Sedan kan man tillägga att vad uppfödaren i exemplet inte har räknat in är ledighet från jobb utan lön, samt avelsförsäkring.

Fast mycket av det där är ju engångssummor också...säg att du föder upp 3 kullar på ett år...8 valpar a 10 000 /st...samt resan är ju relativ, det kan ju variera hursomhelst..man kanske t om har en egen hane....
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

...själv skulle jag betala upp till 10 000 för en hund...eller 500 kr..jag älskar hundar whatever dom betingar i pris. fast jag skulle tycka synd om den som var tvungen att sälja en valp för 500.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Fast mycket av det där är ju engångssummor också...säg att du föder upp 3 kullar på ett år...8 valpar a 10 000 /st...samt resan är ju relativ, det kan ju variera hursomhelst..man kanske t om har en egen hane....

Det var ett exempel på vilka kostnader som en uppfödare kan ha. Om jag inte missminner mig så skrev jag rätt tydligt att det var en uppfödares uträkning av omkostnaderna för en specifik kull där åtta labradorvalpar hade fötts. I det här enskilda fallet såg det ut så för just denna uppfödare.

Och visst kan det variera lite hur som helst. Tar man tre kullar per år och använder egen hanne till en eller två av kullarna så lär man kanske få en vinst på 30000 kr sammanlagt för dessa kullar och då behöver man betala in moms per såld valp. Det för visserligen med sig att man får göra avdrag för kostnader i verksamheten, men äter ändå upp en rätt stor del av vinsten.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Det ska bli åtta valpar också, ibland blir det en eller inga. Och så ska man slippa komplikationer och veterinärbesök. Ibland dör en eller flera valpar och ibland dör tiken. Och så har vi skönhetsfelen som säljs för reducerat pris.

Att sitta och räkna på vad varje enskild valp kostat med allt vad det innebär skulle ta alldeles för mycket tid och faktiskt göra valparna ännu dyrare. För då ska man ta betalt för den tiden också.

Själv betalar jag lätt 10 000 för en valp. Det motsvarar ungefär snittet av vad det kostar att föda upp en schäfer. För en unghund med mh och fria höfter, upp till 30 000. Nuvarande kostade 15 000 kr och viss bibehållen avelsrätt och Jäklar vilket fynd jag tycker den hunden är. För blandras, inget alls.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

nyfiken.....varför vill du inte HD röntga din hund?

det var bland det första jag gjorde med mina...en blandis o en renras...för min egen skull
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

jo det förstår jag om man ska leva på det..men de flesta som föder upp hundar är också "månskensuppfödare" dvs en hobby som dom har i hemmiljö. Dom ska ju inte förrlora på det för dens skull, men dom har ju vanliga jobb bredvid. Som jag med mina travare, på sidan av och jag kan ju inte kräva att jag ska gå plus heller...varken i avel eller tävling...att jag VILL göra det är ju en annan sak
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Lever på just uppfödning vet jag ingen som gör. Inte ens de riktigt stora. De behöver sidoverksamheter för att dra in pengar att leva på såsom hundrehab, figurering, tränings-tjänster eller helt enkelt vanliga jobb. Uppfödningen däremot, den går i bästa fall plus minus noll.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

lever o lever, jag känner flera som föder upp hundar och har sjuk/förtidspensioner..men det är ju inte inom bruks utan mindre hundar.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Men då är ju huvudinkomsten något annat än uppfödningen. Den kan säkert ge lite extra och kan så att säga sponsra det stora avelsarbetet. Men det måste vara så, en homogen prissättning inom raderna, annars skulle de som verkligen jobbar med aveln och raderna få det svårt. Den ständiga diskussionen om varför just den eller den valpen är dyrare. Och i slutändan är det hundarna som blir lidande för ingen skulle ha lust eller råd att göra det stora jobb som de riktigt engagerade uppfödarna gör.

Även den som bara köper en trevlig hund till sällskap drar nytta av det, på ett indirekt vis, och får då också bidra.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

KL
Jag tycker det är konstigt att skillnaderna verkar så stora mellan olika raser. För mina raser schäfer o malle så tror jag nästan alla uppfödare tar runt 12.000 kr, plus/minus nån tusenlapp. Det brukar inte kosta extra att föräldradjuren är extremt högt meriterade. Jag förstår ju att valppriserna blir högre i raser där tikarna bara brukar få 2-3 valpar men vad ligger priserna på i andra bruksraser som boxer, rottis, båsse m fl? Stämmer det att de vanligen kostar mera än 12.00kr?

För egen del så tycker jag väl att upp till 15 000 kr känns rimligt för en valp, jag skulle inte betala mer men då är jag inte heller intresserad av eng bulldogg och liknande dyra raser.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Så här resonerar jag. Jag skulle aldrig lägga pengar på att köpa osund person/uppfödare vare sig det är renrasig hund eller blandras.
Men osund menar jag också extemavel. Jag skulle inte lägga 1kr tex till de extrema rasuppfödarna, vilken ras det än är.

Skulle jag vilja ha en sådan hund så lade jag hellre 25000kr på en uppfödare som föder upp de mindre extrema varianterna, även om priset skulle vara ett massivt överpris i jämnförelse med överiga inom den rasen.
I mina ögon är den extrema hundaveln inom vissa raser än värre än blandrasaveln, fö den meriteras och accepteras av kennelklubbar världen över.

Sen då det gäller blandraser skulle jag inte köpa alls om det inte var från hundstall eller så och då skulle jag kunna lägga 6000kr typ när jag vet att pengarna också går till att hjälpa mer djur.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag har två hundar som jag enbart använder som sällskap. Den senaste betalade vi 13 000 för och varken jag eller maken diskuterade ens om priset var för högt.

För mig är det viktigt att jag får en hund med de egenskaper jag söker. Även om det bara är en sällskapshund lägger man ju massor av tid, pengar och engagemang i 10-15 år framöver. Dessutom ska hunden umgås med mina barn.
För att optimera chanserna att få en så bra hund som möjligt köper jag från en seriös uppfödare som lagt mycket tid o pengar på meritering och på att de första 8 v i valparnas liv blir så bra som möjligt.

Vi är supernöjda med vår hund men jag har lärt mig även av det här valpköpet. Nästa gång kommer vi vara ännu mer noga och kan då tänka mig lägga ytterligare någon 1000-lapp.



Jag förstår inte varför folk inte tycker att det är viktigt att få en bra sällskapshund:confused:
Sen kanske man söker på andra premisser än när man letar tävlingshund.

Naturligtvis är det lika viktigt att få en bra sällskapshund som en tävlingshund. Varför tycker du mitt svar var fel (eftersom det var mig du skrev till)?.

Som jag skrev/tycker så vill jag ha en frisk hund,oavsett om det gäller blandras eller renras. Det jag dock inte vill betala extra för,är att min valps föräldrar har meriterat sig bra inom en massa tävlingar (utställningar mm) OM jag inte själv har tänkt använda hunden till mer än sällskap själv.

Varför ska jag betala 20 000 kr för "Walter" som har championföräldrar,än köpa "Kasper" för 10 000 kr som har friska föräldrar,men utan en massa meriter om jag ändå har tänkt att min lilla valp till sällskapshund? Jag kan lika väl använda "Kasper" som "Walter" till min sällskapshund,men JAG vill inte betala "extra"för det jag inte har nytta av."Walter" är dyrare pga av meriterade färäldrar,jag bryr mig inte om det om det är en sällskapshund jag söker.

Hade det däremot vart så att jag velat tävla,ställa ut eller vad det nu kan vara,så hade jag inte tvekat på att betala mer för "Walter" och få bra gener genom hans meriterade föräldrar. Det är skillnaden på vad jag vill betala för respektive hund utefter vad jag vill ha hunden till och vad mina mål är.

Idag trivs jag utmärkt bra med min blandras för sällskap som jag köpte för 2500 kr. Ingen är snällare eller mer personlig än hon,men hon har sina allergiproblem tyvärr. Skulle tro att jag lagt ut ca 100 000 kr på hennes "problem" ,men det har det vart värt.

Däremot har jag lärt mig till nästa hundköp att vara extra noga med att kolla upp att föräldrarna/släktingarna vart friska för att eventuellt minimera/undvika dessa problem på nästa hund. Jag vill ha en frisk,pigg och alert hund nästa gång,inte en tävlingshund.Vilket betyder att jag inte vill betala för mycket för att få en meriterad "Tävlingsvalp" utan en social och trevlig hund till sällskap och nöje.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag har väl inte dömt någon? Det var någon som ovan skrev att man får en häst. Så klart det har med intresse och vad man värderar att göra. Men det är ingen som tvingar en att köpa en hund, lika lite som någon tvingar en att köpa en häst. Jag förstår bara inte varför så många inte är beredda att betala vad en hund faktiskt kostar, medan man gärna lägger ut hur mycket som helst på en häst - om man nu gärna vill ha en hund alltså.

Som så många andra skrivit så trodde jag att du oxå menade att det va "oseriöst" att inte betala dyrt för en hund, då du skrev att det va konstigt att man ordar över priset(minns inte dina ord). Jag ber om ursäkt över att jag feltolkade dej.

Som många med mej skrivit, jag tycker inte en hund är värt det för den ändamål jag har med hunden.
Sen, många av de hundar jag skulle vilja ha är ovanliga hundar och kan förstå att priset är efter det oxå.
Men som vissa raser, som funnits länge, där priset stigit bara för att nån kändis har en och som är i ropet:crazy:
Det tycker jag är bajs.

Tror ingen påstår heller att dom tvingas att köpa hund och dom skriver ju oxå att dom inte köper en hund som kostar för mycket efter deras egna gräns, så det är ju ett eget val:confused:
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Är du seriös? Vad har handväskehundar (läs: inte sällan smuggelhundar eller parning mellan oregistrerade småhundar/chihuahuor) med kostnader för seriös avel att göra. Om du tror att det är vettig avel eller något som anses "fint" så lever du definitivt i en annan värld än mig.

Varför delar du upp mitt inlägg och svarar flera gånger?

Jag skrev att jag tycker dom som ser ner på andra som inte vill köpa en hund för 15-25000 är snobbar och det får mej att tänka på Paris Hilton med sin lilla hund i handväskan. Hon är en snobb i mina ögon, vi pratar om dyra hundar ja det ena gav det andra och du la tydligen till nåt helt annant oxå.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Varför delar du upp mitt inlägg och svarar flera gånger?

Jag skrev att jag tycker dom som ser ner på andra som inte vill köpa en hund för 15-25000 är snobbar och det får mej att tänka på Paris Hilton med sin lilla hund i handväskan. Hon är en snobb i mina ögon, vi pratar om dyra hundar ja det ena gav det andra och du la tydligen till nåt helt annant oxå.

Jag får väl välja hur jag vill svara på ett inlägg. Vad var det jag lade till?
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Min bror med fru fick betala 13.000 för sin jättetrevliga rottis och vad jag har sett så verkar priserna ligga däromkring. Men det finns säkert någon som är mer insatt inom rasen som kan ge säkert besked :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
I
Övr. Hund Jag sökte igenom Hund forumet men kunde inte hitta en tråd på detta ämne. Eftersom jag inte lyckas hitta svaret själv på nätet vänder...
Svar
8
· Visningar
10 094
Senast: Izzie
·
Hundavel & Ras Jag undrar när en uppfödare bör sänka pris på sina hundar, och vad avgör priset ? Ser dagligen annonser om fransk bulldogg för 11 000...
Svar
16
· Visningar
3 269
Senast: Grana
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 171
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp