Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag håller med om att inköpspriset är en ytterst liten del av vad det kostar att ha hund, men jag förstår faktiskt inte hur det är relevant när man tänker hur mycket man vill lägga ut på ett hundköp?
Inte riktat till bara dig Ramona, men du var en av flera som skrev det så någon kanske kan förklara :)

Om man väljer att lägga ut 500 eller 50000 så har väl inte det att göra med att man får betala betydligt mer under tiden som hundägare? Eller ni kanske menar på att om man inte kan/vill betala mycket för inköpet har man inte råd/prioriterar inte resten heller?

Som sagt, jag förstår inte så förklara gärna den som vill :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Du kan nog få en helt ok grundtränad hund för 25.000:- om du har lite kontakter. Kanske inte något avelsmaterial men de kan ju vara bra arbetshundar ändå!

/Migo

Men då krävs kanske lite mer kunskap av mej som ägare att kunna valla oxå?
Eller krävs samma kunskap om jag köper en ok grundtränad eller en "bra" hund?

Jag har ingen kunskap eller erfarenhet...
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För min del så har det att göra med två saker;
- En tusenlapp hit eller dit blir i det stora hela ganska orelevant. Både i förhållande till ett normalt inköpspris och till vad hunden kostar bara under första året.
- Det är så viktigt av så många anledningar att man får "rätt" hund. Dvs en hund som passar in i ens liv, motsvarar ens förväntningar och givetvis vill man att den är (och håller sig) frisk. Med kontrollerad avel ökar de förutsättningarna rejält så jag förstår inte varför man väljer att prioritera priset framför övriga kriterier. Däremot kan jag förstå om man inte väljer någon som är betydligt dyrare än rasgenomsnittet förutsatt att alla är bra uppfödda.

Skillnad mellan 500 och 50000 har man ju inte riktigt i hundvärlden.
På hästsidan ser jag mer att vad man har för mål styr hur mycket pengar man lägger ner, där styrs priset av hästens kapacitet.
På hundsidan styrs priset av hundens ras men de flesta raser ligger relativt lika i pris.

Kanske hamnar vi återigen in på vitsen med renrasigt vs blandras här också?

Tillägg: Att bara gå efter pris när man väljer vad man ska köpa för djur tycker jag ger intryck av att vara oseriös och oseriös=kanske inte alltid funderat igenom vad det faktiskt kostar på sikt. Naturligtvis behöver det inte alltid vara så men om priset är det viktigaste kanske man har missat hur viktigt det är att det blir rätt med djur? Inte minst hundar...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Med lite djur- och hundvana sen innan tror jag du kan klara dig med en bra helgkurs och en grundtränad (VP och lite till) hund.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Håller med Jenka ang inköpspris vs driftkostnader osv.

För egen del tänker jag så att hundar kostar massor med pengar varje månad. Att då hänga upp sig på något så obetydligt som inköpspriset känns bara löjligt.
Jag menar, det är bara att lägga undan månadskostnaden i några månader extra så har du flera tusen mer än innan.

Jag tycker att man ska välja ras och hund efter helt andra faktorer, inköpspriset känns helt orelevant om det inte handlar om extremt stora summor pengar.
Sen om man nu klickar med den där valpen som kostar 8000 kr, fine. Men om man väljer bort det man egentligen är ute efter bara för pengarnas skull så skulle jag se det som oseriöst.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag tror att valpar inom min ras ligger på 10-12 000, känns helt rimligt. Jag skulle inte ha några problem att betala mer för det jag är ute efter heller; en valp från linjer som är ordentligt utvärderade både vad gäller mentalitet, hälsa och arbetsförmåga.

Blandras är jag inte intresserad av men om jag skulle ta en vuxen omplacering skulle jag kunna betala "omplaceringskostnad", exempelvis till Hundstallet.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För egen del tänker jag så att hundar kostar massor med pengar varje månad. Att då hänga upp sig på något så obetydligt som inköpspriset känns bara löjligt.
Jag menar, det är bara att lägga undan månadskostnaden i några månader extra så har du flera tusen mer än innan.

:bow:

Precis det försöker jag påpeka ibland när folk förordar blandraser för att "alla ska ha råd att ha hund" men det går sällan in.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Med lite djur- och hundvana sen innan tror jag du kan klara dig med en bra helgkurs och en grundtränad (VP och lite till) hund.

Ofan! Kanske helt klart något att tänka över då.
Har ju en bra uppfödare som granne som även tävlar och håller kurser:)

Kan ju alltid börja med att bara titta på, bilda sej en uppfattning om vad det handlar om.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Håller med Jenka ang inköpspris vs driftkostnader osv.

För egen del tänker jag så att hundar kostar massor med pengar varje månad. Att då hänga upp sig på något så obetydligt som inköpspriset känns bara löjligt.
Jag menar, det är bara att lägga undan månadskostnaden i några månader extra så har du flera tusen mer än innan.

Jag tycker att man ska välja ras och hund efter helt andra faktorer, inköpspriset känns helt orelevant om det inte handlar om extremt stora summor pengar.
Sen om man nu klickar med den där valpen som kostar 8000 kr, fine. Men om man väljer bort det man egentligen är ute efter bara för pengarnas skull så skulle jag se det som oseriöst.

Tycker det är lite starkt att du kallar folk (indirekt mej oxå då) oseriös för att dom väljer att INTE köpa en hund för 20000 kr.
Den ras jag alltid drömt om kostade sist jag såg en annons 18000 kr.
Det är för mycket pengar för mej att lägga på en hund jag vill ha att gosa med i soffan, gå skogspromenader med... Så mycket är det inte värt.
Visst kostar en hund varje månad, men vad det skulle ha med inköpspriset att göra förstår jag inte.

Som att kalla en bilköpare oseriös för att h*n vill ha en bil att köra från A-B med och inge mer...
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För min del så har det att göra med två saker;
- En tusenlapp hit eller dit blir i det stora hela ganska orelevant. Både i förhållande till ett normalt inköpspris och till vad hunden kostar bara under första året.
- Det är så viktigt av så många anledningar att man får "rätt" hund. Dvs en hund som passar in i ens liv, motsvarar ens förväntningar och givetvis vill man att den är (och håller sig) frisk. Med kontrollerad avel ökar de förutsättningarna rejält så jag förstår inte varför man väljer att prioritera priset framför övriga kriterier. Däremot kan jag förstå om man inte väljer någon som är betydligt dyrare än rasgenomsnittet förutsatt att alla är bra uppfödda.

Skillnad mellan 500 och 50000 har man ju inte riktigt i hundvärlden.
På hästsidan ser jag mer att vad man har för mål styr hur mycket pengar man lägger ner, där styrs priset av hästens kapacitet.
På hundsidan styrs priset av hundens ras men de flesta raser ligger relativt lika i pris.

Kanske hamnar vi återigen in på vitsen med renrasigt vs blandras här också?

Tillägg: Att bara gå efter pris när man väljer vad man ska köpa för djur tycker jag ger intryck av att vara oseriös och oseriös=kanske inte alltid funderat igenom vad det faktiskt kostar på sikt. Naturligtvis behöver det inte alltid vara så men om priset är det viktigaste kanske man har missat hur viktigt det är att det blir rätt med djur? Inte minst hundar...

Dom två argumenten köper jag :) Var som sagt bara jag som inte förstod vad det hade med varandra att göra!

Nej jag hoppas verkligen inte vi hamnar i renras vs blandras igen, såg att det fanns en aktiv tråd (igen) i ämnet så de som vill diskutera detta kan ju klicka sin sig där istället :p

Jag vet inte om det var riktat mot mig personligen eller inte, men jag har aldrig gått efter bara pris när jag letar efter en hund. För mig handlar det mer generellt sett att jag inte skulle ge 25000 för en hund, min smärtgräns går tidigare än så.
Att jag skulle vara oseriös pga att jag har en gräns, ja det får stå för den som tycker det helt enkelt :)

Flera andra här har också sagt sina smärtgränser, innebär det att dessa också är oseriösa som har en gräns överhuvudtaget?
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Tycker det är lite starkt att du kallar folk (indirekt mej oxå då) oseriös för att dom väljer att INTE köpa en hund för 20000 kr.
Den ras jag alltid drömt om kostade sist jag såg en annons 18000 kr.
Det är för mycket pengar för mej att lägga på en hund jag vill ha att gosa med i soffan, gå skogspromenader med... Så mycket är det inte värt.
Visst kostar en hund varje månad, men vad det skulle ha med inköpspriset att göra förstår jag inte.

Som att kalla en bilköpare oseriös för att h*n vill ha en bil att köra från A-B med och inge mer...

:bow::bow:

Känns som att hela tråden börjar glida in på blandras vs renras..
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Det beror ju helt på vad det är för hund och varför jag köper den.
Jag har ju visserligen, av varierande skäl, aldrig betalat fullpris för nån av mina hundar. Men det varit slumpen, och absolut inte agörande på något vis - när jag skulle köpa den sista så brydde jag mig inte ens om att ta reda på vad valppriset låg på inom rasen. jag gissade att det låg ett par tusanlappar högre än när jag köpte den tidigare hunden och jag tänkte betala vad det nu kosta skulle.


Jag förstår mig däremot inte alls på varför så många anser att hundar ska vara billigare eller tom gratis bara för att de råkar vara över åtta veckor. Jag kan gott tänka mig betala en hyfsad bit över valppriset för en bevisat frisk och trevlig 18månaders hund istället för att chansa med en valp? I alla fall om jag tänker mig arbeta/tävla/avla
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag förstår mig däremot inte alls på varför så många anser att hundar ska vara billigare eller tom gratis bara för att de råkar vara över åtta veckor. Jag kan gott tänka mig betala en hyfsad bit över valppriset för en bevisat frisk och trevlig 18månaders hund istället för att chansa med en valp? I alla fall om jag tänker mig arbeta/tävla/avla

Med mina valperfarenheter i bagaget så skulle jag gärna betala extra för att slippa valp-jobbet. :angel:

Det kommer att ta flera år till för mig att komma över min valp-tid med schnauzern.

Och pengar, tja - jag tycker att en hund skall vara ett så "billigt" husdjur att många människor kan unna sig en renrasig hund. Summan skall vara hyfsat ihopsparningsbar även för en familj/människa med lite mer blygsamma inkomster.

Jag tycker att mediokra sällskaps-renrashundar kan passa många och supertoppstammade hundar kan attrahera en annan typ av köpare. Ung som hästvärlden.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Det beror ju helt på vad det är för hund och varför jag köper den.
Jag har ju visserligen, av varierande skäl, aldrig betalat fullpris för nån av mina hundar. Men det varit slumpen, och absolut inte agörande på något vis - när jag skulle köpa den sista så brydde jag mig inte ens om att ta reda på vad valppriset låg på inom rasen. jag gissade att det låg ett par tusanlappar högre än när jag köpte den tidigare hunden och jag tänkte betala vad det nu kosta skulle.


Jag förstår mig däremot inte alls på varför så många anser att hundar ska vara billigare eller tom gratis bara för att de råkar vara över åtta veckor. Jag kan gott tänka mig betala en hyfsad bit över valppriset för en bevisat frisk och trevlig 18månaders hund istället för att chansa med en valp? I alla fall om jag tänker mig arbeta/tävla/avla

Men är det många som tycker så? Jag skulle gärna ta en lite äldre valp mot att den då är pottränad.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Mitt tillägg var mer ett svar på det här
Eller ni kanske menar på att om man inte kan/vill betala mycket för inköpet har man inte råd/prioriterar inte resten heller?

Nej jag förstår om man inte köper en hund för 25' om man "bara" vill ha en hund till sällskap. Främst eftersom de flesta seriöst uppfödda är betydligt billigare.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Delvis *kl*

Ja, det finns ju en övre smärtgräns för mig som inte tävlar även om jag föredrar att hålla mig till renrasigt. Skulle det bli så att priserna gick upp i över 20.000 så skulle jag nog faktiskt börja se mig om efter blandraser, eller billigare raser, istället. Som sagt, jag drar bara för mitt (och hundarnas såklart) höga nöjes skull och är inte intresserad av utställning, annat än att kanske ställa ut några gånger för uppfödarens skull. Har i och för sig börjat gå i tankar om att kanske våga tävla någon gång sen jag var och tittade på barmarks-SM men eftersom resultaten inte är viktiga så behöver jag ju inte ha den allra bästa hunden inom min ras, det skulle ju faktiskt vara ganska bortkastat att jag skulle äga en hund som har kapacitet för något mycket större.

Draghundssporten är ju också lite speciell såtillvida att det oftast är just blandrashundar som ligger i topp då de är snabbare än många av de renrasiga polarhundarna. Man får (oftast) köra riktiga långdistanser för att malamuterna ska ha en chans att hamna högt i listorna...Bara som en liten parentes sådär ;)
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Fast då rör det sig ju om minst sagt målmedveten prestationsavel, en helt annan sak än att para sin gulliga tik med grannens snälla hanhund!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
I
Övr. Hund Jag sökte igenom Hund forumet men kunde inte hitta en tråd på detta ämne. Eftersom jag inte lyckas hitta svaret själv på nätet vänder...
Svar
8
· Visningar
10 094
Senast: Izzie
·
Hundavel & Ras Jag undrar när en uppfödare bör sänka pris på sina hundar, och vad avgör priset ? Ser dagligen annonser om fransk bulldogg för 11 000...
Svar
16
· Visningar
3 269
Senast: Grana
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 171
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp