Hur tänka inför hästköp?

MML

Trådstartare
Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här.

Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en gård. Planen är då att köpa en till häst, till dottern, och ha våra (då två) hästar hemma. Vi har absolut ingen brådska med att köpa häst, vi har inte ens ett stall ännu, men jag tycker om att planera och har således börjat att se mig om efter vad som finns.

Dottern hade egna ponnyer när hon var lite yngre, och var (är) en duktig ryttare. Nu använder hon sedan ett par år tillbaka rullstol, och har ridning som fysioterapi utöver att det fortfarande är ett stort intresse för henne. Under sommaren har hon en "sommarponny" (samma ponny som hon mestadels ridit på ridskolan) och har gjort enorma framsteg på bara några få veckor! En egen ponny kommer sannolikt att vara en enorm hjälp och nytta för henne.

Svårigheterna kommer vi till när det gäller val av ponny. Dottern vill allra helst ha en Exmoorponny eller en Fellponny, d. v. s. två raser som är mycket ovanliga i Sverige. Vill vi ha tag på en sådan, med rätt temperament, får vi nog räkna med att importera. De finns främst i England, som väl blivit svårare att importera från sedan Brexit, om jag förstått det hela rätt. Det verkar också finnas en del i t. ex. Polen, Danmark och Frankrike.

Fördelen med de raserna är att de ofta har ett bra grundtemperament. Jag har bland annat varit i kontakt med en kvinna som arbetar med ridterapi i England, och som menar att Fellponnyerna är perfekta för uppgiften då de i regel är trygga, stabila, orädda och positiva till arbete. Å andra sidan finns naturligtvis många andra hästar/ponnyer också, som klarar det med bravur!

Här vet jag helt enkelt inte hur vi "bör" resonera. Leta brett geografiskt, i hela Europa, efter rätt individ av rätt ras, eller leta över mindre geografisk yta (kanske inom Skandinavien) men öppna för fler raser/typer av häst? Å ena sidan är förstås rätt individ med rätt temperament det absolut viktigaste. Å andra sidan är det här förhoppningsvis en häst som dottern kommer att ha i många år framöver, så jag förstår att hon då väldigt gärna vill ha en av de raser hon är så väldigt intresserad av. Det är ju oerhört viktigt att det blir rätt.

Jag funderar också på hur man resonerar kring provridning i sådana här fall. Dottern är ganska liten och nätt, och jag är betydligt större (ca 160 vs. ca 175 cm) så hon vill ha och trivs bäst på en mindre häst än vad jag kanske kan provrida. Hon är också väldigt försiktig med nya hästar, och vi kan givetvis inte räkna med att köpa en färdigutbildad häst som är van med ryttare med hennes behov etc. Därför kan hon inte själv provrida sin framtida häst.

Vågar man lita på säljarens beskrivning om hästen, videor som visar den i ridning och hantering o. s. v? Lånar man med sig en mindre ryttare för provridning, och i så fall, hur gör man om hästen man är intresserad av finns i ett annat land?

Jag har tränat min nuvarande häst själv (med vägledning av en mycket duktig tränare, naturligtvis) för att ha lite koll och "ha gjort det förr", när det blir dags för dotterns häst. Jag är alltså fullt medveten om arbetet som ligger framför mig i både hantering, och i situationen runt ridning, för att få en (redan trygg och stabil) häst att bli lämplig för dottern. Jag vet vilka egenskaper en sådan häst absolut måste ha, och vilka som vi inte alls önskar. Vi har också tillgång till bra hjälp i dotterns nuvarande ridinstruktör, som utbildad flertalet hästar för pararidning på ridskolor. Den biten känns trygg och under kontroll, det är just tankarna kring hästköp (hur, var, vem) som jag gärna bollar med andra redan nu, även om hästen kanske inte kommer att köpas än på många månader :)
 
Jag hade inte vågat köpa en osedd häst i ert läge, när en grundtrygghet är så viktigt på ett annat plan än för en (ursäkta uttrycket) "frisk" ryttare.
Är dottern helt emot andra raser/korsningar? Jag personligen skulle välja att leta häst i Sverige där ni kan träffa ponnyn. :)
 
Säger nog som @Bufera nja till att köpa osett, om man inte kan tänka sig att "byta" några gånger om det blir fel.
Jag hade börjat med att kontakta rasföreningen och kolla med dem. Steg nummer två kanske hade varit att försöka hitta ett gäng uppfödare i något annat land och åka dit på semester för att få hästarna visade iaf.

Jag har nyligen köpt en ungponny och iaf bland de uppfödarna (welsh mountain pony) var många väldigt fina på att komma med tips på andra uppfödare när rätt häst för mig inte fanns hos dem.
 
Håller med om att det inte låter som rätt läge att köpa osett. Undrar dock om ni/hon känner till lyngshäst/nordlandshäst (samma ras)? Nu har jag inte jättebra koll på endera av raserna men de verkar relativt lika och lyngshästarna finns ju många av i Norge vilket kan vara enklare att importera ifrån. Den jag ridit var en väldigt trevlig ponny, lagom i allt utan att vara tråkig och skulle mycket väl kunna passa som handikappshäst :)
 
  • Gilla
Reactions: MML
Inte alls utseendemässigt som en fell/dartmoor/lyng, men om jag skulle köpa en "handikapphäst" som också ska vara mor/dotter så skulle jag vända mig till quarteruppfödarna.

Deras temperament är något helt annat, och det finns linjer avlade specifikt för extremt lugn och stabilitet. Och det går att hitta färdigutbildade.

Dom är små men mycket starka i ryggen, men lätta i handen och hanteringen. Arbetsviljan dom har heter "will to please", och är något helt annat än kallblodens arbetsvilja. Mjukare på något sätt.

Stort utbud inom EU dessutom.
 
Jag hade inte vågat köpa en osedd häst i ert läge, när en grundtrygghet är så viktigt på ett annat plan än för en (ursäkta uttrycket) "frisk" ryttare.
Är dottern helt emot andra raser/korsningar? Jag personligen skulle välja att leta häst i Sverige där ni kan träffa ponnyn. :)

Nej då, hon är absolut inte emot andra raser! Det viktigaste är förstås att det är rätt individ, men "rätt" ras är en stor bonus. Rätt typ av häst behöver det dock vara, tror jag.

Det är förstås helt klart en fördel att kunna träffa ponnyn, om vi letar inom Sverige (eller precis utanför). Samtidigt tänker jag att rätt ponny med rätt temperament o. s. v. kanske inte finns (till salu) just i Sverige, just för att det ändå är så pass noga vad vi letar efter.
 
Jag hade nog sett till att åka och provrida även utomlands om ni kan få ihop det, fördelaktigt är såklart då att kunna prova flera på kort tid. Jag åkte två dagar till Tyskland när jag köpte min och såg kanske 30 hästar, provred 16 nånting efter att vi sållat bort några. Det är värt det om man behöver något väldigt specifikt och inte kan chansa
 
Säger nog som @Bufera nja till att köpa osett, om man inte kan tänka sig att "byta" några gånger om det blir fel.
Jag hade börjat med att kontakta rasföreningen och kolla med dem. Steg nummer två kanske hade varit att försöka hitta ett gäng uppfödare i något annat land och åka dit på semester för att få hästarna visade iaf.

Jag har nyligen köpt en ungponny och iaf bland de uppfödarna (welsh mountain pony) var många väldigt fina på att komma med tips på andra uppfödare när rätt häst för mig inte fanns hos dem.

Blir det fel så måste vi byta, så är det ju. Men det gäller förstås oavsett om vi köper osett eller ej. Svårt att vara helt, helt säker på att man verkligen får hem det man tror, även om vi naturligtvis kommer att vara väldigt noga och "petiga" när vi väljer.

Kolla med rasföreningar är en bra idé, även uppfödare kanske, om det inte är så att de främst säljer (väldigt) unga hästar? Jag kan ju inte rida in en så pass liten ponny, utan den behöver i alla fall vara gammal nog för att vara inriden och ha visat sig ha ett stabilt temperament även vid ridning.
 
Håller med om att det inte låter som rätt läge att köpa osett. Undrar dock om ni/hon känner till lyngshäst/nordlandshäst (samma ras)? Nu har jag inte jättebra koll på endera av raserna men de verkar relativt lika och lyngshästarna finns ju många av i Norge vilket kan vara enklare att importera ifrån. Den jag ridit var en väldigt trevlig ponny, lagom i allt utan att vara tråkig och skulle mycket väl kunna passa som handikappshäst :)

Det är inte en ras jag är bekant med, men jag ska ta mig en närmre titt! Så här vid en snabb googling verkar de i alla fall lagom stora och rätt "typ" :)
 
Men är man intresserad av exmoore så kan man lika gärna kika på svenska russ. Närmare billigare och enklare och antagligen bättre. De fellponnys jag sett har varit för hastiga i sin takt/ rytm med svag gal rytm.
 
Inte alls utseendemässigt som en fell/dartmoor/lyng, men om jag skulle köpa en "handikapphäst" som också ska vara mor/dotter så skulle jag vända mig till quarteruppfödarna.

Deras temperament är något helt annat, och det finns linjer avlade specifikt för extremt lugn och stabilitet. Och det går att hitta färdigutbildade.

Dom är små men mycket starka i ryggen, men lätta i handen och hanteringen. Arbetsviljan dom har heter "will to please", och är något helt annat än kallblodens arbetsvilja. Mjukare på något sätt.

Stort utbud inom EU dessutom.

Tack för förslaget, men det är nog fel typ av häst för oss (eller, för dottern främst i och med att det ska vara hennes häst).
 
Jag hade nog sett till att åka och provrida även utomlands om ni kan få ihop det, fördelaktigt är såklart då att kunna prova flera på kort tid. Jag åkte två dagar till Tyskland när jag köpte min och såg kanske 30 hästar, provred 16 nånting efter att vi sållat bort några. Det är värt det om man behöver något väldigt specifikt och inte kan chansa

Ja, det är också ett alternativ. Jag behöver nog kolla upp lite hur många potentiellt tänkbara hästar det går att hitta, inom ett rimligt område som man kan hinna med på t. ex. en långhelg. Svårigheten är väl då att få till provridningarna. Dottern kan ju inte provrida själv, om det inte är en mer eller mindre färdigutbildad handikapphäst redan (men då kostar de nog sina ljuva slantar). Jag vet inte om jag kan provrida så pass små ponnyer, även om man i t. ex. England ser lite annorlunda på vuxna/större ryttare på ponny, än vad vi ser här.
 
Ja, det är också ett alternativ. Jag behöver nog kolla upp lite hur många potentiellt tänkbara hästar det går att hitta, inom ett rimligt område som man kan hinna med på t. ex. en långhelg. Svårigheten är väl då att få till provridningarna. Dottern kan ju inte provrida själv, om det inte är en mer eller mindre färdigutbildad handikapphäst redan (men då kostar de nog sina ljuva slantar). Jag vet inte om jag kan provrida så pass små ponnyer, även om man i t. ex. England ser lite annorlunda på vuxna/större ryttare på ponny, än vad vi ser här.
Exmoor kanske blir svårt, men Fell är väl inte speciellt små?
 
Exmoor kanske blir svårt, men Fell är väl inte speciellt små?

Jag tror att de får vara 13-14 hands, vanligast verkar vara runt 13,2. Det blir ungefär c-ponny, 13,2 hands är 137 cm. Visserligen väldigt breda och rejäla, men jag kanske framstår som helt tokig om jag vill provrida "småponnyer" även om jag säkert kan rida den någon gång emellanåt.

Ta med någon för provridning vore ju det bästa, men jag vet inte på rak arm om vi känner någon i lagom storlek och rätt kunskapsnivå (och inblick i hur hästen behöver vara). Ska klura vidare på det.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men finns en tjej nära mig (du och jag bor dock inte nära vad jag förstått) som faktiskt har uppfödning av exmoor, vet inte hur stor eller liten skala det är men i alla fall en exmooruppfödning! :)
 
  • Gilla
Reactions: MML
Blir det fel så måste vi byta, så är det ju. Men det gäller förstås oavsett om vi köper osett eller ej. Svårt att vara helt, helt säker på att man verkligen får hem det man tror, även om vi naturligtvis kommer att vara väldigt noga och "petiga" när vi väljer.

Kolla med rasföreningar är en bra idé, även uppfödare kanske, om det inte är så att de främst säljer (väldigt) unga hästar? Jag kan ju inte rida in en så pass liten ponny, utan den behöver i alla fall vara gammal nog för att vara inriden och ha visat sig ha ett stabilt temperament även vid ridning.
Uppfödare säljer nog majoriteten unga hästar, men även avelsstona ibland och de har ofta stora kontaktnät :)
 
  • Gilla
Reactions: MML
Nu har jag inte läst hela tråden men finns en tjej nära mig (du och jag bor dock inte nära vad jag förstått) som faktiskt har uppfödning av exmoor, vet inte hur stor eller liten skala det är men i alla fall en exmooruppfödning! :)

Så roligt! Jag kan tänka mig att små exmoorföl är snudd på kriminellt gulliga!
 
Jag tänker att om man ska göra ett bra köp när man importerar ska man antingen ha 1. Pålitliga kontakter 2. Möjlighet att provrida på plats eller 3. Inte alltför snäva krav. Så hade jag varit du hade jag åkt iväg och provridit innan köp, vilket nog är lättare i Sverige. Visst att man kan sälja vidare om det inte funkar, men det är ju jobbigt när man redan hunnit fästa sig ☺️
 

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
197
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 337
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 907
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 489
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp