Hur stöttar man sin sambos intresse på bästa sätt?

Sv: Hur stöttar man sin sambos intresse på bästa sätt?

Åhh vad kul att du är en sån bra sambo, lika bra som min låter det som :love:

Jag tycker absolut att du ska försöka få din sambo att skicka iväg hästen på inridning.
Men när hästen kommer tillbaka behöver både hästen och sambon din en eller flera tränare att få hjälp av regelbundet.
Ett hästsläp tycker jag absolut att ni ska investera i så hon kan ta sig iväg till tränare när hon behöver, ponera även att hästen skulle göra illa sig en sen lördagkväll å måste till veterinär DÅ är det skönt att ha ett väl fungerande släp!

Annars är det jättebra att du sätter dig in i hästeriet, det kanske finns vardagliga saker du kan hjälpa henne med även när tjejen din läkt ihop igen.
Se över rutiner och om det finns produkter som kan göra tillvaron enklare.

Eloge till dig !

Någon föreslog en kurs i horsemanship. Det tycker jag verkar vara bra. Att ni gör det tillsammans gör ju också att ni kommer att hantera hästen likadant (under förutsättning att ni "köper" det tränaren säger) och så lär du ju dig en del samtidigt.

Om hon inte vill skicka hästen till inridare kanske det finns någon skicklig ryttare som kan komma till stallet och rida hästen några dagar per vecka? Kanske hon kan vara med och titta på också och få tips.
I Sthtrakten borde det ju finns många duktiga människor.

Tack för ett bra svar. Får mig att tänka efter och jag tänkte sätta mig ner i eftermiddag och prata med henne om hur hon vill ha stöd. Funderade på om jag ska visa henne tråden för att vissa att jag menar allvar i mina ord. Jag har ändrat åsikt sen jag började med tråden, hon tycker det är kul att handla så jag får helt enkelt ge presentkort på saker jag märker hon behöver.

Ett av hennes argument är ju att det är inget roligt med hästar längre för det är så mycket hon vill göra och inte har råd. Jag får göra så hon har råd att göra som hon vill.

Tack. Det är precis den här vägen jag jag har bestämt mig för att gå så får vi se vad det genererar i för utveckling.

Tack för ditt inlägg, jag började skratta och förstår hur du menar. Jag är själv livrädd för hästar men Fläcken är rätt cool. Den bits, den sparkas och den trampar på en, men familjemedlem är den.

Dert finns många i Södertäljeområdet som tar emot hästar för inridning, så flickvännen behöver inte vara ifrån Fläcken i två månader utan ni kan åka dit flera ggr/vecka och följa utveckligen och även få hjälp och råd om hanteringen. Överlåt det här till de som är vana utbildare istället och följ med och lär er på plats samtidigt som Fläcken blir konsekvent hanterad och utbildad så lär ni er massor på själva samtidigt.

Glöm NH-kurser och att försöka lösa det själva, när Fläcken får rutiner och utbildning utan misstag och missöden så kanske flickvännen kan fortsätta rida för utbildaren och tycka det är roligt igen? :)

Hej pojkvän!

Jag säger detsamma som alla andra här: HEJA DIG!

Och jag håller med om att det där med att skaffa hjälp med inridning kan vara en bra idé. I mina öron låter det som en del mer än bara själva ridningen är problemet, om det är så att hästen springer över henne. Då kan det vara läge att ta hjälp av någon som är duktig på hästbeteende, som kan träna hästen från marken innan man sitter upp (och kanske blir avkastad). Det är något som även du kan vara med på om du vill, eftersom du då kommer att lära dig mer om hur hästen fungerar, vilket gör att du kanske inte är så rädd längre. Det blir lite som att läsa instruktionsboken innan du sätter dig i bilen och kör.

Det är inte säkert att din sambo behöver skicka iväg sin häst, utan det går att få tag på tränare som kan komma hem till hästen och träna den där några dagar i veckan. En häst som rids in ska ändå inte ridas varje dag.

Det finns en sida som heter Tränarportalen, där du kan söka efter unghästutbildare. Kanske hittar ni rätt person för jobbet där?

Lycka till!

Om jag hade varit din flickvän hade jag blivit rörd till tårar över ditt engagemang. Men jag kunde också ha blivit rörd till ilska över det... åtminstone om du kom och vältrade över mig SAKER lämpade för ett intresse jag inte längre vet om jag törs utöva.

Om man har blivit skrämd är det tufft som sjutton att återhämta sig mentalt. Det man behöver då är tid, tid att reflektera och tid att sakta börja närma sig sitt intresse igen. Och när man börjar närma sig sitt intresse igen behöver man stöd - men själva viljan att närma sig måste nog komma från en själv, den kan ingen annan få fram åt en. Det jag skulle uppskatta enormt var att få låna din tid. Att du följer med henne till stallet ett långt tag, är där vid hennes sida och även om du är lite rädd för Fläcken så finns du där för att ta hand om henne - om hon skulle skadas igen eller om något skulle hända.

Jag tycker att det du framför allt ska göra är att prata med din flickvän, berätta att du ser henne som stark och engagerad i stallet, berätta att det lyser om henne där på ett sätt som det inte gör någon annanstans. Berätta att du vill att hon skall få ha det intresset kvar och att du är beredd att hjälpa henne på de sätt HON vill ha hjälpen. Ekonomiskt, mentalt, genom offrande av egen tid etc.

Och om hon är öppen för att försöka igen så skulle jag föreslå att ni går på någon form av kurs där du får lära dig att komma över din rädsla, börjar förstå hur hästar fungerar och hur du kan hjälpa henne. Vet hon att du gör allt detta för henne så kan hon också känna sig tryggare och du kan bli ett aktivt stöd för henne under en tid.

Det kostar dig dock mer än bara att "slänga ut" en massa pengar, det kostar din tid och ditt engagemang, och kanske ditt eget utmanande av rädslor. Ger man det så har man gett det största!!!!

Men mest av allt tror jag att du skall bara finnas där för henne, se till att hon vet att du finns där för henne och att hon vet att du är beredd att hjälpa henne när det är ensamt, motigt och mörkt...

hej!
jag har känt precis som hon gör, min unghäst har varit ett monster han va riktigt dryg, men min sambo hjälpte mig i stallet och lärde sig en massa om hästar. sen pratade han med ridskolan och frågade vilken tränare som va den bästa för mig och min häst.
att bara finnas där och försöka gör så mkt.

jag har haft ganska mkt tävlingshästar och det va helt annorlunda emot en tuff unghäst. men efter all hjälp att komma upp på benen igen så brinner intresset mer än något..

men ibland kanske man ska låta någon annan jobba med hästen om man själv inte klarar av att lösa på problemet. även den bästa kan få sådana fel.

jag tkr det är fint av dig att finnas för din sambo, det är svårt att hitta killar som förstår sig på häst tjejer :)

jag önskar er all lycka mvh

Jag tycker att du resonerar bra, men samtidigt så måste du inse hur det är med en person som går i terapi eller är deprimerade. Då är de inte sig själva!

Men det är heller ingenting som någon annan kan fixa. De måste ta sig igenom det på egen hand för att det ska bli ett lyckat resultat. Se till att du stöttar sambon i det hon vill ha. Se till att hon får det hon ber om.

Jag tror att det är så enkelt att hon blivit rädd för hästarna, vilket är väldigt vanligt när man råkar ut för olyckor hela tiden. Vad din sambo behöver enligt mig är en stabil häst som är säker. En erfaren häst som vet vad den gör. Sen kanske inte det passar din sambo ifall hon är mer inne på att rida in och till och utbilda. Men med hennes track-record hade jag nog försökt pusha för att hon skulle köpa sig en lite mer stabil häst än vad hon har.

Men köp inte en massa grejer till henne utan att verkligen bocka av med henne vad hon vill. Ibland behöver man en paus från hästarna också. Jag var väldigt aktiv och tävlade varje vecka i flera år, sysslade med avel och hade alltid mer än 20 st egna hästar hemma som jag jobbade med dagligen. Jag mäktade inte med det i längden. Jag gick halvt in i väggen och tyckte inte att det var roligt längre. Det var en börda att gå upp på morgonen och fodra hästarna. Så jag ändrade livet, tog en hästpaus på något år. Sen köpte jag EN häst och bara gjorde det jag ville utan krav på någonting. Sen dess har jag haft några olika hästar och max 2 st åt gången. Nu äger jag inte ens en egen häst längre, utan rider en annans häst 2 ggr i veckan. Det duger gott och väl. Jag har så mycket annat i livet nu som jag prioriterar mer.

Så det är inte alls säkert att din sambo behöver nya grejer till hästarna. Hon kanske bara behöver få en paus, få sakna hästarna lite och få längta tillbaka till allt det där som hon vill med hästarna. Låt henne bestämma och pusha ingenting på henne! Är hon deprimerad kan saker som träning kännas som krav istället för utvecklande roliga saker.

Varning.Varning. Snart kommer du ha en egen häst!

Min sambo har det.

Så det är lika bra att du lånar hem en massa böcker om hästskötsel etc och börjar plugga på med en gång.

Ps det är viktigt att hästen är snäll. Det finns massor av hästar som är väldigt snälla. Finns ingen anledning att behålla besvärliga hästar.

Din sambo kan skatta sig lycklig över att ha en så förstående och hjälpsam pojkvän :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Jag har varit sambo i lite över ett år. Kunde inte vara nöjdare med min partner, så det är inte en fråga om stanna eller gå. Problemet...
Svar
5
· Visningar
1 887
Senast: tanten
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025

Omröstningar