Hur stora är era vinterhagar?

Sv: Hur stora är era vinterhagar?

De går ut mellan 6-8 och in vid 20 så 12-14 timmar/dag. För lite enligt mig.
hagen är på tok för liten och det finns varken naturligt eller konstgjort vindskydd. 2 hästar i den. Är van vid mkt större då jag alltid har haft häst hemma tidigare.

Varmstall, ca 8-10 grader tror jag.

Mina går på lösdrift 0ktober - maj sedan på bete.

Vinterhagen är ca 1 hektar.
Där går 3 hästar.
Lösdriften är ca 9 x 4= 36m2. Vattnas och ges kraftfoder i lösdriften, grovfoder utanför i upphöjd höhäck.

Har inget stall, men längst in i lösdriften finns det en box som går att använda vid behov.

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret?

Hur stora är era vinterhagar? Antal hästar i samma hage?

Har du ligghall? Mått på den?

Kallstall eller varmstall?

Mina går ut vid 7-8 på morron, in vid 7-8 på kvällen, om det inte är j*vligt kallt, snöstorm eller regn, då får de komma in. Hagen är kanske 500x300 meter, ett varmblod och en shettis i den. Kallstall men ingen stallgång, bara två boxar så de får upp värmen snabbt.

vi kör kombination lösdrift/kallstall på vintern.
dom 2 största boxarna är öppna ut mot hagen.
hagen är en stor kuperad skogshage med ett plattare parti vid stallet med sand och gräs.
vid dåligt väder kommer alla 7 hästarna in.
de hästar som rids på em/kväll står i sina boxar över natten.

mina hästar går ute så länge som möjligt, in vid 22.30 på kvällen, ut mellan 6-7 på morgonen. Dessutom får dom gå in och ut i boxarna hur dom vill :)

ganska stora, inga direkta mått men det är i lagom storlek åt två hästar.

nja, ligghall o ligghall har jag inte men som sagt, boxdörren står öppen dygnet runt så hästarna får knata in och lägga sig när dom vill. Största boxen är anpassad efter en häst på 170 cm. :)

Kallstall typ.. om det är -20 grader ute och så är det drygt -15 i stallet..

Avels och ungston har lösdrift och är alltså ute jämt. Ska bygga en stor box på 4.0 x 4.5 m i anslutning till den som ska bli fölbox alt för flera unghästar i fall att behov uppstår. Ridhästarna har box men är de inte ridna och vädret är bra går de ute dygnet runt. Vi har enbart islandshästar.

Ca 1.5 ha styck. Just nu 5 i varje.

Avels/ungston har ligghall på ca 35 kvadrat. De älskar den och är mycket inne fast de inte fodras där. Fölen går in och sover medan de vuxna vaktar utanför. Mysigt i halmen...
Ridhästarna har skog med mycket stora täta granar. De tas in på tork efter ridning samt nattetid vid dåligt väder. Dagtid ute med täcke efter årstid och beroende på klippning.

Kallstall. Ingen värmekälla, inga fläktar. De har tak över huvudet (högt i tak!) och kan ligga torrt och äta i fred. Väggarna skyddar från blåst men minst en halvdörr är alltid öppen.

Hage: Från kl 7 till ca 15 - 16.
Box: Från 16 till 7. (Ridning, osv ej inräknat)

Hur stora är era vinterhagar?

Ingen aning riktig, tillräckligt stor plats för en polle.

Antal hästar i samma hage?
1 häst, men grannkompisar runt om.

Har du ligghall?

Nix

Mått på den?

/

Varmstall

mellan 8-19 ungefär
Ganska stor tycker jag,50x100 m tror jag. 2 hästar.
------
Kallstall

de är ute mellan 08.00-20/21.00
och då inne under resten av tiden

har två hagar, den ena är 1ha o den andra aningen mindre... de går två och två i hagarna

Har du ligghall? Mått på den? nej

Kallstall eller varmstall? varmstall

1010101010

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret? Går ut vid 6-7 tiden, in varierar på vintern men vid 18 tidenHur stora är era vinterhagar?Antal hästar i samma hage? Hm, jag ä så dålig på sånt men vi växlar mellan en mindre o större med olika mark,dvs träd osv. Dom är 2 st som går just nuHar du ligghall? Mått på den? NopeKallstall eller varmstall?Kall,3 boxar

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret? Runt 6 timmar i hage och resten i box, alldeles för lite men är inackordering.

Hur stora är era vinterhagar? Antal hästar i samma hage? Min häst går ensam i en liten hage, vet ej exakt mått men hon kan springa osv ialf.

Har du ligghall? Mått på den? Nej.

Kallstall eller varmstall? Varmstall runt 10 grader.

Timmar i hagen för ena hästen varierar. Det beror på om jag rider eller inte. Vid ridning kommer han in efter om det inte är alltför tidigt på dagen. Svar på hur många timmar i box beror ju på ovanstående men står inne på natten. Den andra hästen går på lösdrift dygnet runt.

Hur stora är era vinterhagar?Antal hästar i samma hage?
Storlek på hage vet jag inte. 8 stycken hästar i samma hage.

Har du ligghall?Mått på den?
Ligghall finns då vi har hästar som går på lösdrift. Mått vet jag inte (har mina hästar inhyrda)

Kallstall eller varmstall?Kallstall

*Kl*

Till alla som inte vet hur stora (små?) hagar deras hästar går i!

Stega upp dom. Det är enkelt, bara att mäta upp 10 meter (förslagsvis) och så gå den sträckan i vanlig promenadtakt och räkna stegen.
Därefter är det lätt att omsätta antalet steg i hagen till meter.

För nog vill ni veta? ;)

LIA

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret? Samma vinter och sommar, p.g.a. mygg- och knottallergsik häst. Men de går ute 12-15 h/dygn.

Hur stora är era vinterhagar? Antal hästar i samma hage? Vinterhagen är ungefär 1 ha och är för två hästar.

Har du ligghall? Mått på den? Nej, men det kommer. Vet inte riktigt, men skulle tro att den blir ungefär 15 kvm. Kommer även att bygga ett vindstaket där de oftast får sin mat.

Kallstall eller varmstall? Vi brukar ligga på runt 10 grader plus även på vintern.

I hagen ca 12-13 timmar och i boxen mellan 12-11 timmar.

Vi har tre hästar och de har ett tunnland blandad terräng

Nej

Kallstall, ganska öppet, nästan som uteboxar.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 418
Senast: __sofia__
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama