Hur stora är era vinterhagar?

Sv: Hur stora är era vinterhagar?

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret?

C.a 12 timmar innne o 12 timmar ute. Det kan variera upp till 1timme.

Hur stora är era vinterhagar? Antal hästar i samma hage?

5-6tunnland , 3 hästar i samma hage.

Har du ligghall? Mått på den?

Nepp

Kallstall eller varmstall?
Kallstall

ca 14-16 timmar ute och resten inne.

3/4 ha per vinterhage, och 3-4 hästar i varje.

Det ska nog vara varmstall, men blir inte det förrän hästarna är inne, dock är det alltid varmare där än ute. Är det väldigt kallt ute så kan det nog hända att det blir någon minusgrad inne i stallet också.

Ute 24/365.

Samma som sommarhagen, 7-8 ha. C:a 4.

Ja, fast ligg och ligg. :angel: Dom har en toa på c:a 5x6m.

Gammalt stall som vi försöker hålla på plussidan. Kan värmas upp vid behov.

LIA

Intressant att så många svarat att de har kallstall. Har faktiskt knappt sett några kallstall irl. Är det så att många tror det är kallstall?

Intressant att så många svarat att de har kallstall. Har faktiskt knappt sett några kallstall irl. Är det så att många tror det är kallstall?

Det kanske är en tolkningsfråga?

Kallstall för mig är stall som även när hästarna är inne inte håller mer än aningens över utetemperatur, dvs är det minus ute är det minus inne.

Men ska man vara petig så kallstall är det ju så snart det saknar extern värmekälla. Även om hästarna när de är inne värmer det till 10 grader.

Jag har def kallstall hur man än räknar. Är det minus 20 ute är det minus 20 i stallet.

De kommer ut vid 6-7tiden och in vid 4. Därefter rids de mellan 1 & 2timmar. Eftersom vi bor mitt ute i skogen och det inte finns någon tillgång till ridhus på 7km radie så rids det i skogen. Sammanlagt är de ute 12timmar.

Sammanlagt är hagarna 7ha. Ungefär hälften är vinter och andra är sommarhage. Går 6ponnyer (2 B-,2 C- och 1 Dponny)

Nej

Vet inte..men det blir lite varmare inne än ute när man stängt dörrarna. Men det är ett stall för 9 hästar.

Alldeles för lite. 9-17 ungefär. Kan tyvärr inte göra något åt det heller för dom andra hästarna går in och ut dom tiderna och då blir det så oroligt + att han måste gå själv.

Vet inte rikigt, typ 2 normalstora ridbanor och lite till kanske ;) 3 stycken just nu men 2 snart.

Nej.

Kallstall

Shettisarna går på lösdrift i hage på ca 8 ha, har ligghall eller som flera andra skriver en toa på 5*8 m. Araberna står inne nattetid o går med shettisarna under dagen

De är ute dygnet runt, året runt. Kommer in om det är storm.

Vi har fyra, snart fem hästar på ett par hektar, skulle jag tro.

Vi har en ligghall, 9x7,5 meter.

Vi har kallstall, men det används nästan bara till rykt och sadling.

mina går ute från ca .07.30 till 20.30 i vinterhagar som där den ena är 1ha o den andra aningen mindre... de går två o två så det är ett halvblod o en shettis i varje hage...

har varmstall...

Ponnyn och mammas häst/min kommande

Hage 15-16 inne 8-9/lösdrift

Ca 1 hektar till 2 hästar/1-2 hektar

Nej/ja 6x15 meter

Kallstall/kallstall

Har inga speciella hagar för sommar/vinter. Just nu har jag två ston med vidhängande 5 månaders föl = 4 hästar på ca 2,5 ha. Ungstoet går i egen hage p.g.a. skada och den är ca 1/2 ha. Finns ytterligare hagar som ingen häst går i då de ska vila. Alla hagar slås varje år minst 1 gång. Det är bara i år jag har så pass många hästar. Nästa år kommer jag bara att ha två hästar och det får räcka med det...hoppas jag:angel:

Ungstoet går inne på nätterna, har kallstall. Släpps ut vid 6-7 ca och tas in vid 21-22 ca. Jag har vindskydd i en hage och det är i den hagen unghingstarna ska gå i vinter. Planer finns på att förse varje hage med ett rejält vindskydd framöver.

* Hästarna ut mellan 8-20.

* Vinterhagen är 1,5 ha.Har 2 vallacker i den, Varmblod och arab.

* Har en vindkydd/lösdrift 3*12 m och en liten skog.

* Har Kallstall, uppet till nock.

Alldelles för lite tyvärr. Eftersom våra hagar är rätt leriga så blir det till att han tycker det är skönare att vara i boxen så han är är ute från kl 8 till kl 16. Sen så rids han en timme så det blir 9h han är ute :( Och sen är han inne i boxen i 14h :(

Inte särsklit stora eftersom jag står i ett stort inackordneringsstall. Typ 25*30m, vet inte, har liksom inte räknat. Dom är nog något större.

Antal hästar i samma hage?
Min påller går med en annan häst så då är dom 2 i samma hage. Han är väldigt sällskapssjuk så han väljer hellre att gå tillsammans med en annan häst i en mindre hage änn att gå själv i en lite större hage.

Har du ligghall?
Nej

Hra ingen aning ;)

De går ut 8 och kommer in mellan 17 och 18

Nu vet ju jag inte måtten...hm...men den är rätt stor,både öppen & med skog.

Min häst delar hage med 5 andra,annars går de två & två. (vi har den största hagen,ska göras fler i vår)

Har du ligghall?
nej

varmstall

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen respektive box under vinterhalvåret?
Min pålla + kompisar kommer ut mellan 6-8 på morgonen (kollektivstall, därför kan det variera), vi tar in själva så min kommer in tidigast vid 17-tiden när jag slutat jobba. Far oftast och rider eller kör då, så 12 h från eller till inne i boxen. De får då äta ensilage i boxen, får kraftfoder senare vid 19-20 tiden.

Har en vinterhage, ca 2,5 ha. Kuperad terräng, åkermark första delen, sen en stor härlig backe upp till skogen. Våra hästar stortrivs! :D Får härliga muskler av att gå upp och ner oxå, alltid ett plus! :d

Fyra stycken, vilket är det totala antalet i stallet, alla kommer bra överrens men är bästisar 2 och 2.

Har du ligghall?
Nej

Kallstall, enligt mig. Ingen värmekälla, men har rinnande vatten i ho samt boxar (även om det kan frysa på vintern :crazy:)

Senast ändrad av en moderator:

- 9-12 resp. 13-18 ute i hagen, så det blir ju 8 timmar de är ute om dagen. I boxen 16 timmar då, utom den tiden hon rids.

- Hagen vi använder nu är ungefär 150*80 m, i den går tre hästar tillsammans.

- Nix.

-De står i utebox... Så det är ju.. kallt. ;)

hästarna går ute
när det är ljust kl 8-16 + ca 2,5 h = 10,5 h
under hösten och vintern 8-16. = 8 h

hagen min häst går i är ca 120x50 m Det går 2 hästar i hagen.

kallstall skulle jag nog säga . någon grad varmare än ute . iafall så här års.

Vårt är kallstall. Det är betongväggar, sen är det helt öppet upp i nock med plåttak med självdrag. Helt oisolerat.
Så det är alltid lika kallt som ute på vintern (på sommaren är det mycket svalare inne än ute). Många minusgrader ibland alltså, spiller man t.ex vatten på golvet fryser det på en hundradels sekund om det är minus ute. Det blir inte en grad varmare för att hästarna är inne.

Man ser lite här.
http://smg.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/?action=view&current=Stallet002.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min vinterhage är på ca 4 hektar, där går 6 vuxna hästar och ett föl. Har lösdrift så de går ju ute dygnet runt. Ska göra hagen större till nästa år. Vill gärna ha en hage på 7 hektar då det ska vara 7 hästar.
Hagen som den är nu är ca 2 hektar betsmark och 2 hektar skog.

/M

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 418
Senast: __sofia__
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama