Hur stora är era vinterhagar?

Sv: Hur stora är era vinterhagar?

De som står på stall är ute 8-9 timmar/dygn. Har "varmstall". Vinterhage i strl (höftar lite nu) 50x100 alt skogshage ca 30x40.

Killarna på lösdrift, just nu tre st, har två st fölboxar utan vägg emellan att gå in i. Deras hage kan jag inte uppskatta, men en dryg ha kanske om jag måste säga något.

Hela gården är på 2.7 ha, så jag tror att måtten stämmer hyfsat.

Mina två damer är ute mellan 8-15 varje dag plus en halvtimme i skrittmaskin,hagen är ca 1h gräs,bor i varmstall och rids 6 dgr i veckan runt 1 timme.

Senast ändrad av en moderator:

Hur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret?
Hage: ca: 15 h ( 07-22)
Box: ca : 8h (22-07)

vill gärna att mina hästar är ute så mkt som möjligt. men är det rikrigt skitväder så får de komma in tidigare, alt. vara inne längre på morgonen.

Hur stora är era vinterhagar? Antal hästar i samma hage?
ca: 0.8 - 1.2 ha (dvs. en på 0.8, en på 1 ha samt en på 1.2)
Antal hästar: 2

Har du ligghall? Mått på den?
nej, endast tät granskog

Kallstall eller varmstall?
varmstall där värmen på vintern är mellan ca:6-12 grader beroende på hur kallt det är ute

Det kanske är en tolkningsfråga?

Kallstall för mig är stall som även när hästarna är inne inte håller mer än aningens över utetemperatur, dvs är det minus ute är det minus inne.

Men ska man vara petig så kallstall är det ju så snart det saknar extern värmekälla. Även om hästarna när de är inne värmer det till 10 grader.

Jag har def kallstall hur man än räknar. Är det minus 20 ute är det minus 20 i stallet.

Det är även min tolkning av kallstall. De brukar byggas med glesa brädor upptill, eller helt öppen uppe vid nocken. Har sett i tidningar osv, men känner ingen som har ett sådant.

8 timmar ute (8-16) och resten på box under vinterhalvåret.

Ojj, dem är stora. Blir aldrig leriga eller liknande.
det går 4-5 hästar i varje.

Varmstall.
Har någon ventilation som gör att alla hästar kan vara ute även fast det är -20 grader ute.

De kommer ut kl 7 och går in vid 19-20 tiden.

Vi har en vinterhage på ca 2 hektar och det går tre hästar där nu

Nä ingen egentlig ligghall men regn/vindskyddskydd. Vet inte exakt storleken men tror det är ca 7X4 meter eller nåt.

Kallstall eller varmstall?[/QUOTE]
Kallstall. Dörren alltid öppen och det är bara obetydligt varmare inne

I hagen ca 9 timmar från halv 7 tills jag kommer vid 4,5. och resten av tiden i boxen.

Vet inte men den är rätt så stor skogshage står 5 hästar där.

nej

Kallstall

I hagen är de mellan 08.00 till 19.00 cirka

3.5 häst på 5 Ha

Nope ingen ligghall

Kallstall

:rofl:Vår vinter hage är på 1,5 hektar till två islandshästar och en shettis. Har grusad plan på 20x5 meter som stallplan. Det är ute box på 17 kvadrat och ett lösdrift stall med köldridå för ingången på 20 kvadrat. Båda går att stänga och använda som stora boxar. Har 2,5 hektar som gräs hage. Hästarna går på kall lösdrift. Stängs bara in i extrem fall. Till vattnet har vi köpt en dyr men jätte bra thermobar så vi slipper frusna vatten hinkar.

Ute mellan 06.00-18.00, ibland mer ibland längre beroende på träning osv.. Resten av tiden står dom på box. :D om dom inte rids, eller görs någonting annat med..

Hur stora är era vinterhagar?
10ha

Antal hästar i samma hage?
2

Nej

Kall

1. I boxen är dom ca 12 timmar och (logiskt;)) 12 timmar ute. Gör ingen skillnad i utevistelsen oavsett årstid. (förutom sommaren) Ut 08.00 in 20.00.

2. Har två stycken, ena är ca 1,2 ha och den andra på 1,5 ha. Med två hästar i samma hage.

3. Ingen ligghall men vindskydd med tre sidor. 8 m bred, 4 m djup och ca 2,5 m hög på lägsta punkten.

4. Kallstall.

7-15 i hagen = 8 h. Rider/pysslar om cirka 2-3 h om dagen, resten i boxen.
Inte så stor(igångsättning efter en skada) och hästen går ensam men ser många hästar
Har du ligghall?
Nej
Jag vet inte

Storlek: Vet ej men inte speciellt stor tyvärr
Vistas 7-15-17 (beroende på när det blir mörkt) dvs 8-10 timmar i hagen
Skrittmaskin/pyssel/ridning tar totalt 2-3 timmar/dag
I boxen resterande tid ca 11-14 timmar (usch vad hemskt det låter)
INgen ligghall
Stallet är ej uppvärmt men blir lite varmare än utetemperaturen ca 10 grader kanske?

Vår vinterhage är ca 1½-2 HA och nu har jag bara mina två där, en quarter och en shettis. De har en ligghall på 55kvm så de går ute dygnet runt. Har inget eget stall ännu men planerar bygga nästa sommar. Hästarna kommer dock att fortsätta att gå på lösdrift och stallet är mest en bekvämlighetsinrättning för mig. Denna vinter har jag tillgång till en grannes kallstall men den ligger 500 m bort så jag kommer bara använda den i absoluta nödfall. Nu tar jag in hästarna i ett garage när jag ska pyssla med dem.

Dom går på lösdrift.

1.5 ha kanske när vi stänger till den som den ska vara i vinter. Nu går dom på lite mer. Det är 5 hästar i hagen varav två är shettisar.

Ligghall finns men ingen aning om mått på den.

Varmstall finns om det behövs.

ur många timmar tillbringar era hästar i hagen resp. box under vinterhalvåret? de är ute mellan 8-16 ungefär ca 9 timmar sedan brukar jag fara och träna i ridhuset flera gånger i veckan så då går det några timmar borta sedan massage på stallgången 1 timme de står väll på box omkring 11 timmar

vinterhagar?vet inte riktigt storlek kanske 120*40 typ de går 2 och 2 har lite träd i hagen som vindskydd

ligghall? Nej

har varmstall 14 kvm boxar

Hästarna går ut vid 9 tiden på morran och in vid 16-17 tiden på eftermiddagen resterande står de i kall stall.

Hagarna relativt små tycket jag allt, fyra valacker i en lerig hage på 40-30 m kanske (kanske mindre till o med), inge vind skydd eller nått, helt öppet..Stonas hage e mycket bättre vet ej storlek. tycker äna synd om stackarna i bland stå i en lerpöl hela dagarna, tyvärr e de inte min häst utan e bara halv fodervärd.

Lösdrift (för dt mesta)

Rätt stor över 1 ha vet dock inte hur stor.

Dom har en ligghall vet inte måttet på den.

Det är kallstall.

De går ute mellan 06-07 till 21-23 beroende på väder

Vi har tillgång till en av kornas hagar, den är på ca 10 ha och mkt kuperad, varierad med flera stora skogsdungar. Vi har oxå en hage som så att säga hör till stallet, den är på ca 1,5 ha. De går nästan alltid i den stora hagen. Det är tre hästar
Nej tyvärr
Kallstall

Går ut runt 7 halv 8 - 16.00, så runt 8-9 timmar.
Har en box på 10 kvm.

Den är rätt stor, mitt ögonmått är sämst, men 3 hästar går att ha i hagen, men min ponny går själv då hon är en bitch ;)

Nix!

Varmstall, är alltid +grader där inne. Runt +10 på vintern.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 418
Senast: __sofia__
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama