hur stor risk?

Sv: hur stor risk?

Lever han om i boxen?
För en normal häst ska inte skada sig på det sättet.
Det enda de kan skada sig är då ifall boxen är för liten, de klättrar efter väggarna.
Gallor om hästen är gammalt är bara vanlgt och man blir aldrig helt av dem. Men man kan tex efter att man ha ridit hästen skölja benen lite extra länge med iskallt kallvatten och sedan smörja på med liniment. Jag tror det är bättre än hålla på att linda.
Jag förstår om du är rädd för skador osv. Men flertal gånger där ägarna till hästarna med lindor har skadat sig mer när de haft det än de som vågat lite mer.
Pröva istället att efter varje ridpass spola hans ben med kallvatten och när han gått extra hårt ha på någon form av liniment. Min gamla tränare sa även att man kunde trava ca 10-20 min per pass man rider ut på asfalten. Han sa att det hjälpte mot gallor. För det stärker benen men man var tvungen att spola benen ordentligt efteråt. Han ansåg att det var inte bra för en häst att gå på för mjukt underlag hela tiden att hästarna behöver gå på hårt underlag också ca 10-20 min.

förstår inte riktigt vad du menar..men ne..han sover på nätterna och är väldigt stilla..och senskadan har han inte fått av att vara i boxen..om de va de du undra.

jag spolar hans ben efter varje pass..linement gillar jag inte riktigt för har inte träffat nåt som funkar, blir bara kladdigt och jobbigt..då tycker jag BoT är bättre.

jag skrittar min häst varje dag 20 min på asfalt..har jag alltid gjort..och rider sällan på mjukt underlag..

han har haft små små gallor i hela sitt liv i sverige iallafall..med andra ord 5 år och de är inget som skadar honom men jag vill inte ha dom där helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Just för en sån grej som att linda benen litar jag nästan mer på andra än mig själv! ;)
Däremot är BoT-paddar ganska dyra. Om de går sönder vill jag skulle på min egen lindning eller att jag själv missat att ta av dom t ex. Inte någon annan (vilket det lätt blir OM de går sönder och man anförtrott jobbet åt någon annan).

Mina BoT-wraps använde jag bara när jag var i stallet både kvällen innan och på morgonen så jag kunde fixa det själv. Mest för att stallägaren inte gärna pysslade med sånt extrajobb iofs.
Sen en dag bad jag ändå stallägaren att ta av wrapsen morgonen efter före utsläpp, vilket personen ifråga sa ja till "för den här gången".
När jag kom ut dagen efter satt wrapsen bak kvar och hästen hade trampat sönder den ena, den andra var "bara" hopknövlad och dyngsur. Kul.

Ok förstår! Tja försökte bara hjälpa! :p :cool:
Gallor kan vara svåra att undvika om hästen går oerhört tufft hela tiden!
Du tycker liniment är kladdigt och jobbigt?
Du har funderingar nu kring lindor om nätterna, för att det är jobbigt att åka och blir dyrt.
Du får helt enkelt bestämma dig! Vill du ha lindor då blir det extra obekäma med åka och kan bli dyrt, eller så får det bli lite kladdigt med liniment!
En sak som kan också öka blodcirkulationen i benen är om man tar rotborsten/ rotviskan och borsta fram & tillbaka över benen, alltså både medhårs och mothårs samt en riktigt ordentlig rykt av hela hästen med skrapa och ryktborste. Finns inget bättre för att öka hästens pälskondition och välmående. Att man också ryktar riktigt ordentligt både före och efter ridningen. Det gör underverk på hästens välmående och sättning av muskler m.m.

jag vet de..har hållt på att linda ett bra tag och jag har inget emot att åka o linda på kvällarna, men de hade varit lättare och framförallt billigare att låta andra göra de.

bara undrade om de är värt att låta andra linda hästen eller om risken är för stor att de blir fel.

hästen är under igångsättning och går inte alls hårt..uteritter med lättare ridning är de vi sysslar med nu..
han har helt enkelt små gallor som han alltid haft, som bara går ner när han har haft på sej BoT ett tag..eller när han är ute på bete och rör på sej konstant nästan..då försvinner dom också.

jag vet de..har hållt på att linda ett bra tag och jag har inget emot att åka o linda på kvällarna, men de hade varit lättare och framförallt billigare att låta andra göra de.

bara undrade om de är värt att låta andra linda hästen eller om risken är för stor att de blir fel.

hästen är under igångsättning och går inte alls hårt..uteritter med lättare ridning är de vi sysslar med nu..
han har helt enkelt små gallor som han alltid haft, som bara går ner när han har haft på sej BoT ett tag..eller när han är ute på bete och rör på sej konstant nästan..då försvinner dom också.

köp BoT snabb lindor då, så är problemet löst!

Risken är att du trots att du vill väl i längden gör mer skada än nyttagenom att störa hästens naturliga cirkulation o läkningsförmåga.
PL

jo visst går det, om man kan linda vill säga. Jag har det sommartid på mina travare efter snabbjobb mestadels, när de går ute nattetid.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 684
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka