Hur stor buffert bör man ha?

Sv: Hur stor buffert bör man ha?

Jag har inte jättestor hästbudget (ca 10000kr), men med två hyfsade inkomster så går det att få ihop ändå. Hade två hästar skadade förra året så budgeten tömdes, fick ta bort den ena hästen så då blev försäkringspengarna ny budget. Tack och lov så har vi så pass ekonomi att det fick att få loss ca 20 000kr de månaderna båda hästarna åkte skyttetrafik till kliniken. Sålde av lite saker här hemma (som skulle sålts innan men som vi inte fått "tummen ur"), så blev det lite rensat i uthusen också. :)

Jag tycker att man ska ha en bra buffert när man har häst. Mycket kan hända och det är ju bra att det man har pengar även efter om en olycka har varit framme.

När man köper häst ska man enligt mig har lyckas spara minst 10.000kr under 4-6månader innan man köper häst. För att på så sätt se att man verkligen klara av att ha häst.

Oj det var snällt räknat! :o
10000kr på 5 månader skulle ju bara vara i snitt 2000kr/månad, och hästen kostar ju mer än så att ha.!
Jag räknade med att lätt kunna lägga undan 5-6000kr/månad långsiktigt, då fanns utrymme i ekonomin för att ha häst!

Jag tycker det beror helt på vilka inkomster,utgifter och dyra ägodelar man har.

/QUOTE]

Det tycker inte jag. Däremot tycker jag att det spelar roll hur man bor. Eget hus kräver större buffert än lägenhet.
Jag har en buffert om ca 300.000kr. Vill ha lite större budget som är mer lättåtkomligt placerad än de ca 65000kr jag har nu. Vill ha ca 100.000kr på vanligt bankomatkonto.

Jag har väldigt liten buffert just nu, den har sinat fort med sjuka djur. Men jag har relativt god inkomst, bra koll på min ekonomi, schyssta föräldrar med bra kapital och även ett kreditkort (med 20' i outnyttjat kredit just för om något akut skulle hända) om det skulle tryta, så jag är inte orolig. Nu kommer min buffert öka på ganska fort under sommaren och till hösten räknar jag med att stå stabilt igen.

Man vet aldrig när man har djur, allt kan hända samtidigt. Själv har jag avlivat en häst, långdragen behandling på en, haft en hund som fått en propp, en ögonskada på häst och en ögonskada på hund, allt sedan oktober.

Om man inte kan månadsspara tycker jag nog att man lever över sina tillgångar.

Det vet du ju inte. Att man inte månadssparar behöver inte säga särskilt mycket om vilken ekonomi man har. Det intressanta är väl att utrymme finns i budgeten för att klara av tex jobbiga veterinärräkningar, oavsett om det sker genom att man har sparat eller om man klarar det på andra vis.

När man köper häst ska man enligt mig har lyckas spara minst 10.000kr under 4-6månader innan man köper häst. För att på så sätt se att man verkligen klara av att ha häst.

Om man på 6 månader lyckas spara ihop 10 000 kr, skulle jag anse det bevisat att man inte har råd med häst. Mer realistiskt är att det är bra om man kan sätta undan 5000 kr/månad utan att resten av budgeten blir outhärdligt snål att leva på.

Men som sagt, sparpengar är ju slut sedan man använt dem, och det kan ske förr än man anar. Så den stora frågan måste ju vara hur man klarar sig när man inte har några sparpengar. Om det kommer en ny jobbig veterinärräkning bara någon månad efter den förra, som tömde bufferten, vad gör man då?

Det är sådant jag menar med att buffertar tenderar att vara lite överskattade - de är ju oftast inte oändligt stora ändå. Det måste ju vara hur ekonomin funkar löpande som är det avgörande.

Om man inte kan månadsspara tycker jag nog att man lever över sina tillgångar.

Där håller inte jag med. Att inte månadspara kan ju bero på HUR man prioriterar just då. Vi är dåliga på att månadspara i perioder då vi prioriterar annat. MEN vi har fått runt ekonomin på ca 6000kr mindre/månad när jag pluggade och det visar ju lite på hur mycket man kan dra in på när det behövs. Vi blir inte lyckligare av pengar på ett konto, det är NU vi lever!

Har ingen särskild hästbuffert, utan har en generell buffert där jag sätter in allt från 1000-10000 i månaden. Beror på vad jag tjänar. Sedan har jag 60 000 i kontokredit också ifall det skulle vara riktigt krisigt.

Försäkringsklimatet är mycket hårt just nu. Vi har haft tre hästar på rad där vi trots lång A1-försäkring blivit nekade både veterinärvård och livbelopp när de insjuknade/avled.

Det gäller alltså att vara beredd på att 1) inte få direktreglerat men ändå kunna lösa ut/betala för behandling 2) inte få ett öre ö h t 3) inte få ut det livbelopp man räknat med.

What?! :devil:
Nu blev jag nyfiken? Vilka var argumenten för att neka vet vård, förutsatt att den inte var sk begränsad??
Ett avtal är ju bindande för båda parter! Berätta gärna.. !!

Där håller inte jag med. Att inte månadspara kan ju bero på HUR man prioriterar just då. Vi är dåliga på att månadspara i perioder då vi prioriterar annat.

Fast då kan du/ni ju faktiskt månadsspara. Att ni sedan inte alltid gör det, är en annan femma.
;)

Håller med Liten. Det är en sak om man väljer att inte månadsspara även om man kan, och att faktiskt inte kunna spara ett enda öre i månaden för att alla pengarna försvinner till nödvändigheter. Jag håller med Bison, när man inte KAN spara för att pengarna inte finns, då är det inte läge att ha häst.

Säger som endel andra, beror helt på. Jag har i nuläget ingen jättebuffert, köpte både bil och häst för sammanlagt 110 000 förra året, kontant. Har inga lån, förutom studielånet på 700 i månaden +en outnyttjad kredit just för hästarna skull. Bor i bostadsrätt för 1500. Inga prenumerationer/onödiga abonnemang. Bara mobil och internet. Får ut 20 000 +några tusingar varje månad. lever ganska slösaktigt och har två hästar. Men en bra månad - när jag inte slösar - kan jag stoppa undan 10 000. Normalt kanske 5000, vissa månader mindre, typ när det rasar in bilskatt, försäkring på både bil och häst och dyra medicinkostnader (denna månad har det varit så). Sp jag känner att en mindre buffert just nu är ok, det finns liksom resurser att ta av ändå. Men ska självfallet spara ihop en ny hög framöver.

Jo iofs, nu månadsparar vi en del också (men har inte alltid gjort och skulle kunna spara mer). Jag är bara lite "allergisk" mot alla "buffert-krav", att man måste ha si och så många månadslöner i buffert osv. SJÄLVKLART så ska man inte skaffa häst om man inte har råd att ta hand om den, och pengar kan springa iväg väldigt snabbt. Men många med mej klarar nog en hel del oförutsedda utgifter utan att ha den där bufferten. Jag har fördelen att inte ha någon direkt stallkostnad utan egen gård. Vi försöker leva i nuet, vi använder våra pengar, reser hela familjen, har ny bil osv. Jag vill leva NU, det är ju ingen som vet hur långt liv man får och om man ens får nytta av den där bufferten.

Jag anser att det ska finnas pengar när det behövs, när det är akut. Har man en så pass god inkomst att man kan "hosta upp" 20-30 tusen på ett bräde, utan att ha en buffert, så fine. Men personligen skulle jag inte vilja ha häst utan buffert. Några tusenlappar har jag oftast inga problem med, men en rejäl räkning från kliniken skulle kunna bli svettigt om jag inte hade pengar undanlagda för ändamålet.

Skulle jag ha 300' skulle jag knappast bara låta dem ligga. :crazy:
Och har man så pass hög inkomst att man "lätt" kan spara ihop så mkt så känns det för mig rätt konstigt att man känner att man behöver ha en så stor budget.

Kan man liksom spara typ 5000+ i månaden behöver man ju aldrig vara rädd för att det totalt ska skita sig, och då tycker Jag att man inte behöver nån rejäl buffert.
Kan man bara spara en tusenlapp måste man ju däremot ha gott om pengar sparade.

Fast om jag minns rätt, så har kryddelydd runt 16st hästar och egen gård. Då är ju läget lite annat, än om man har 1st häst och lägenhet t.ex. ;)

Skulle jag ha 300' skulle jag knappast bara låta dem ligga. :crazy:
Och har man så pass hög inkomst att man "lätt" kan spara ihop så mkt så känns det för mig rätt konstigt att man känner att man behöver ha en så stor budget.

Kan man liksom spara typ 5000+ i månaden behöver man ju aldrig vara rädd för att det totalt ska skita sig, och då tycker Jag att man inte behöver nån rejäl buffert.
Kan man bara spara en tusenlapp måste man ju däremot ha gott om pengar sparade.

Menar du att jag ska sätta sprätt på ännu mer än jag redan gör?:eek: Jag har 16 hästar som försörjs, och rider dessutom kurs för 6-7 tusen per månad. Tycker att det rinner rätt mycket pengar.
Lät bygga en paddock som jag betalade för befintliga pengar trots att den blev dyr.
Har en halvgammal bil (-01) som kommer att behöva bytas ut. Har halvgammal transport (-04) som inte heller kommer att hålla i evighet. Behöver då ha pengar för att stoppa in där.
Kommer inom överskådlig tid att byta tak på mitt hus.

Så nog är det bra att ha ordentligt med pengar när den typen av kostnader ska tas. Ska nu under sommaren få min uppfartsväg fixad med grävmaskin för dränering, samt lägga på grus.
Det är inte gratis att bo på landet och att då sitta och bara sprätta iväg pengarna är rätt korkat. Om man då har lite framförhållning och ser kommande kostnader, bör man ha täckning för dem. Och den typen av kommande kostnader som jag nämnt ovan, bör man ha nog framförhållning för att se att de är på väg.

Studielånet betalar jag 2500/mån på, men då är det också färdigamorterar -14, det år då jag fyller 41.

Utifrån din situation håller jag med, å andra sidan så om man har en häst och lägenhet och så liten inkomst att hus och eget stall inte är att tala om, så skulle man nog ha kunnat satt sprätt på 300k på bättre saker än att ha allt som buffert! :p
Även en sån "liten" summa som 30k skulle ju förmodligen kunna göra en tydlig skillnad i vardagen då om man investerar dom. (Byta ut skruttomobilen mot en lite mindre skrothögs-bil, köpa en bättre sadel som man kanske länge varit i behov av/dregglat efter, osv.)
Därför känns olika buffert-nivåer väldigt olika realistiska beroende på situation. Allt från 5-500k.

Liknande trådar

V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
448
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama