Hur stor barnponny.

Suskiv

Trådstartare
Barnen tjatar på att få rida och sköta en häst och min är för stor, för grön och för pigg för dem så jag funderar på en ponny till dem, men hur stor.

Tanken är i varje fall en äldre 15+ som är stabil som en klippa att rida och sköta. Även inkörd så jag kan köra den så den får ordentlig motion och får arbeta i form då barnen är nybörjare. Kommer då bli även sällskapsponny till min häst.

Men hur stor?

Barnen är 11 år ( 135 cm 30 kg), 9 år (138 cm 28 kg) 7 år ( 125 cm 22 kg) och 4 år (97 cm, 14 kg). Spontant känns en Shettis på strax över metern som en lagom till de två minsta i varje fall, men kanske blir den för liten för de stora.

En större b-ponny är nog bättre, typ ett russ? Då kan ju även 11-åringen rida den i ett par år...

russ är nog det sämsta tipset i fråga om barnponny rent rasmässigt. Inte ens tävlande ponnyryttare vill köpa russ just pga att de inte direkt är barnponnyer i ordets bemärkelse i fråga om temperament och psyke. De är fantastiska små ponnyer oavsett , som förtydligande så ingen går igång ;)

Jasså, jag har bara träffat trevliga russ, bla på ridskola :o Jag tänkte mest storleksmässigt.
Jag har däremot träffat fler welsh mountains som direkt varit olämpliga barnponnyer.

Men det är ju generellt en svår storlek kategori B, få vuxna kan underhållsrida dem och få barn i den storleken är tillräckligt rutinerade. Det är nog den största orsaken. Hittar man en snäll c-ponny hade jag nog hellre valt det alternativet, även om det blir snäppet för stor för barnen. Eftersom jag är liten själv kan jag rida den så att den håller sig på mattan. Men nu har jag inga planer på att få barn så jag får helt enkelt köpa en ponny av helt egoistiska skäl :angel:

jag hade nog satsat på en c-ponny av stabil modell med vänligt psyke, ras o utseende mindre intressant.
när jag var tio år å 133 cm kort så red jag halvblod på 158 cm. hade två år ridskola i ryggen då.

Oftast tycker jag att små barn = små ponnyer, stora barn = stora ponnyer.
Så då hade jag sagt en b-ponny.

Men nu är ju dina större barn inte så långt ifrån att växa ur b-ponny, så om du vill ha en ponny åt alla fyra skulle kanske en snäll, trygg och stabil c-ponny fungera. Allra helst om du är så pass liten att du kan "rida till" den emellanåt, så den verkligen passar även de små.

Då är det ju helt perfekt med en c-ponny. Betänk att inga ponnyer håller sig välridna av sig självt, och det är ju ganska olämpligt om barnen är nybörjare som bara vill åka lite häst ibland, om ponnyn är så liten att den enbart ska ridas av barnen...

När jag började rida som sjuåring var den minsta ponnyn 140 cm, jättesnäll. Jag var aldrig det minsta osäker på den. Däremot när shettisarna och b-ponnyerna tågade in några år senare, var nybörjarlektionerna med tiden ganska High Chaparrall att beskåda... Det fanns en anledning att jag som 16-åring fick rida till dem för att barnen öht skulle våga sitta på dem en hel lektion.
Jag tror inte barn mår dåligt av att rida en lite för stor men snäll ponny, jämfört med att sitta på en bångstyrig av mindre modell.

Jag skulle nog vilja säga att det är omöjligt att hitta en ponny som är lämplig till alla fyra barnen. En maxad shetlandsponny kan bära det största barnet nåt år till och kommer vara i största laget för minstingen.
Går man sen upp i storlek så blir det direkt olämpligt för den minsta att hålla på att pyssla med, utöver att han inte kommer nå upp och borsta den.
Så, jag tycker att ts i första hand ska ställa sig frågan vilket av barnen ponnyn ska "passa bäst" till.

(mina barn har ridit på mina shetlandsponnyer i många år nu, men plötsligt har gården invaderats av även en C-ponny till 10-åringen och en maxad D till 12-åringen...)

Jag skulle nog vilja säga att det är omöjligt att hitta en ponny som är lämplig till alla fyra barnen. En maxad shetlandsponny kan bära det största barnet nåt år till och kommer vara i största laget för minstingen.
Går man sen upp i storlek så blir det direkt olämpligt för den minsta att hålla på att pyssla med, utöver att han inte kommer nå upp och borsta den.
Så, jag tycker att ts i första hand ska ställa sig frågan vilket av barnen ponnyn ska "passa bäst" till.

(mina barn har ridit på mina shetlandsponnyer i många år nu, men plötsligt har gården invaderats av även en C-ponny till 10-åringen och en maxad D till 12-åringen...)

Jag tänker lite så här att eftersom alla fyra är nybörjare (äldsta har ridit med ledare i skritt och trav och kan även styra själv i skritt) så borde en mindre häst vara bättre än en större. Om intresset håller i sig så kan man ju köpa en större sen till de stora.

Barnen tjatar på att få rida och sköta en häst och min är för stor, för grön och för pigg för dem så jag funderar på en ponny till dem, men hur stor.

Tanken är i varje fall en äldre 15+ som är stabil som en klippa att rida och sköta. Även inkörd så jag kan köra den så den får ordentlig motion och får arbeta i form då barnen är nybörjare. Kommer då bli även sällskapsponny till min häst.

Men hur stor?

Barnen är 11 år ( 135 cm 30 kg), 9 år (138 cm 28 kg) 7 år ( 125 cm 22 kg) och 4 år (97 cm, 14 kg). Spontant känns en Shettis på strax över metern som en lagom till de två minsta i varje fall, men kanske blir den för liten för de stora.
Jag håller med guldaskig att det vore bättre att gå på ridskola och ha sköthäst för de lite äldre barnen. I alla fall i något år så de får lära sig grunderna av någon annan och känna efter om det är kul och de vill fortsätta rida.

Själv var jag liten till växten och hade ett halvblod på ridskolan som sköthäst. Det var inga som helst problem att sköta den och även vinna skötartävlingar då och då :) Så varför de inte skulle kunna borsta och putsa på din häst förstår jag inte riktigt. Att de inte ska hoppa upp och rida är kanske något annat (även om det inte var något konstigt att sätta upp 11-åringar på ystra halvblods-unghästar på min ridskola på 70- tidigt 80-tal, men då hade man förstås ridit i tre år redan) men i så fall beror det inte på barnens storlek utan snarare deras ridkunskaper än så länge.

Jag tänker lite så här att eftersom alla fyra är nybörjare (äldsta har ridit med ledare i skritt och trav och kan även styra själv i skritt) så borde en mindre häst vara bättre än en större. Om intresset håller i sig så kan man ju köpa en större sen till de stora.
Klokt resonerat!
Alltför många vill ha en lite större ponny så att de inte ska behöva byta ut den sen. I min värld är det lika klokt som att köpa en ridhjälm eller ridväst som är för stor...
Då skulle jag rekommedera en maxad eller möjligen något övervuxen shetlandsponny, en sån som är genomsnäll oh väl grundutbildad. Man får dock leta lite för att hitta en sådan. (själv har jag en sådan till låns från @cirkus, som jag är jätteglad över!)

Här är långbent 11½-åring (ca 145 cm lång) på en lite svankryggig 105-centimetersponny.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg

Klokt resonerat!
Alltför många vill ha en lite större ponny så att de inte ska behöva byta ut den sen. I min värld är det lika klokt som att köpa en ridhjälm eller ridväst som är för stor...
Då skulle jag rekommedera en maxad eller möjligen något övervuxen shetlandsponny, en sån som är genomsnäll oh väl grundutbildad. Man får dock leta lite för att hitta en sådan. (själv har jag en sådan till låns från @cirkus, som jag är jätteglad över!)

Här är långbent 11½-åring (ca 145 cm lång) på en lite svankryggig 105-centimetersponny.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg
Det ser ju inte helt illa ut. Då är mina ändå mina barn kortare och med tanke på att ministingen är under metern så lär ju han inte växa ur hästen i första taget om man köper en stor shettis. Känns som det är en stor trygg shettis vi letar efter. Nåja inga beslut tas än. Till hösten ska de få börja på prova på ridningen på ridskolan och sen får vi se vart det leder.

Tycker inte höjden är det viktigaste utan att det är en trygg individ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka