Hur stor är botulismrisken i hö??

Sv: Hur stor är botulismrisken i hö??

Även adresserat till Er andra som vill slängs hela balen.

I så fall kan/bör/ska man ju kassera halva höskullen om man hittar en död råtta!?! Det är det nog ingen som gör.

Annars kan man ha sina hästar vaccinerade! :idea:

"KL"
Jag la ut en tråd på foder men fick inte svar på en fråga. Du kanske kan svara? Jag har hösilage i små balar, fodrade ur den balen till kvällen och morgonen, när jag skulle väga ordning till nästa måltid så kom det fram en död råtta. Hur farligt är det för hästarna? De hann ju äta flera kg av den balen. Är det risk att de får botulism nu? Jag slängde resten av balen då jag blev mycket orolig. Det är första gången med hösilage i år så erfarenheten är lika med noll.

Men det är fortfarande skillnad på en bal (som det iaf har varit nät runt?!) och resten av balarna på skullen!

Jag hade iaf aldrig vågat chansa i vilket fall som helst, utan jag hade kaserat balen direkt... Men jag vet inte hur stor risken är men litar mycket på min lärare.

TS får ju självklart göra som hon vill, hon är väl antagligen inte den första som hade fodrat från en sådan bal då många upptäcker det efter ett tag.

Men JAG hade aldrig vågat chansa.

(blev långt och kanske lite komplicerat men jag hoppas ni förstår hur jag menar :P)

Senast ändrad:

Jag var med om att hitta en död råtta i min foderhäst hö i boxen, den som fodrade märkte tydligen aldrig av den..:eek:

Men jag slängde allt o tog bort spånet under höet och tog nytt fräscht hö. Kände mig lite illamående samt förbannad för vad jag såg. Men det hände aldrig igen och ingen häst i stallet blev sjuk heller så jag tror att det bara var min foderhäst som fick den värsta biten :(

Om det var hösilage skulle jag slängt hela balen utan att tveka.
Men höet tror jag att man får ta det med sunt förnuft och slänga den värsta biten och gärna lite till. Sen är det inte några problem eftersom höet ska ju vara luftigt och torrt.

Vi har tagit hö från andra sidan av balen och tar nog lite till innan vi slänger den.
Tänker nu i efterhand på när vi tog i närheten av råttan & la ut:eek:
(innan vi hittat den)
Äckligt att den luktade så mycket med:eek:

"KL"
Jag har hösilage i små balar, fodrade ur den balen till kvällen och morgonen, när jag skulle väga ordning till nästa måltid så kom det fram en död råtta. Hur farligt är det för hästarna? De hann ju äta flera kg av den balen. Är det risk att de får botulism nu? Jag slängde resten av balen då jag blev mycket orolig. Det är första gången med hösilage i år så erfarenheten är lika med noll.

Det är i dessa fall hästar kan bli sjuka.
Bra att du slängde resten av balen!
Har du vaccinerat?

De sista uppgifterna jag läste var att mindre än 10 hästar dör årligen av botulism. Så det är väldigt ovanligt, tack och lov.
Det lär ju vara mååånga fler möss i balar där hästarna inte insjuknar...

Ja, jag har vaccinerat. Det var en självklarhet för mig när jag skulle börja fodra med hösilage.
Än så länge har de inte blivit sjuka så det kanske gick bra.
Då är risken rätt så lite med andra ord. Men risken finns ju alltid där.
Om det ligger en död råtta i balen. Är den balen då smittad? Blir det botulism av det? Eller uppkommer det av något annat?

den är vad jag förstått väldigt liten även om den ändå finns. men det vet i f*n om jag hade gett ur en sådan bal alls :crazy: det finns ju en hyffsad risk för bakterier och annan tillväxt av "onyttigheter"som förmodligen inte är så jätte bra :crazy: borde ju levt tex. en del likmask innan den torkat ihop tillräckligt :crazy:

Det finns ingen häst i Sverige som man känner till som dött genom att den fått botulism genom att äta hö.
Samtliga åt hösilage och ingen var fullt vaccinerad!

med "rätt förutsättningar" kan även hö ge botulism, som jag uppfattat det jag läst så räcker det med att man fodrar på backen och höet blir nedtrampat i jorden och att hästarna sedan petar i sig det om man har otur. å andra sidan så skulle inte jag fodra med ett hö där det ligger/legat kadaver då det troligen frodas ett gäng andra bakterier som troligen inte är helt nyttigt vare sig för mag/tarm system eller andningsvägar. hur mysigt är det när det krälat maggot i höet ? och nog måste det bli mögelsporer i höet då råttan även avger en del fukt innan den torkat ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Om höet är nertrampat i leran (som är infekterad) är det ju knappast höet som är orsaken...

Sjukdomar pga mögel i hö är ju en annan historia, som säkert sködar mer offer i form av hästar som avlivas pga luftrörsproblem mm. :smirk:Frågan från början var ju hur stor botulismrisken är i hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 611
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 990
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 087
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat