Hur stor är botulismrisken i hö??

Snobben

Trådstartare
En död platt råtta som luktar skit:eek:
Hur stor är risken för botulism?? Kan man använda höet? (rundbal)

Sv: Hur stor är botulismrisken i hö??

Höet har inte varit plastat? Om det är så skulle jag slänga allt.
Är det bara en vanlig rundbal skulle jag definitivt minst slänga höet som ligger några dm runt din platta råtta.

Risken torde ju vara minimal, då botulismen trivs bäst i en fuktig miljö.

Nej är en vanlig rundbal. Hade tagit hö i närheten av där den var, men tog ur dt höet & slängde och tog nytt på andra sidan balen.

Antar att man kan använda åtminstone andra sidans hö?

Vet inte hur känsligt det är?

den är vad jag förstått väldigt liten även om den ändå finns. men det vet i f*n om jag hade gett ur en sådan bal alls :crazy: det finns ju en hyffsad risk för bakterier och annan tillväxt av "onyttigheter"som förmodligen inte är så jätte bra :crazy: borde ju levt tex. en del likmask innan den torkat ihop tillräckligt :crazy:

Nej är en vanlig rundbal. Hade tagit hö i närheten av där den var, men tog ur dt höet & slängde och tog nytt på andra sidan balen.

Antar att man kan använda åtminstone andra sidans hö?

Vet inte hur känsligt det är?

som jag har förstått detså bildas bara botulism bakterier om höet har varit inplastat (hösilage). detta är ju "vanligt" hö och har inte varit inplastat så jag tror inte att det finns botulism i det..

jag kan ha fel..

Botulism kommer från jordbakterier. Det är därför man ska slå vallen högre om man ska ha ensilage. Botulism på grund av döda djur beror på de jordbakterier djuret kan ha satt i sig. I djuret är det i stort sett syrefritt och därför kan bakterien tillväxa och toxin kan bildas. Du bör därför inte ge hästen hö ur en bal där du funnit ett dött djur även om balen inte är inplastad. Botulism är väldigt ovanligt men eftersom det är en så otäck sjukdom med så hög dödlighet bör du inte ta risken att utfodra hästen med sådant hö.

Hag hade skickat tillbaks balen (eftersom vi får våra levererade i av bonde) och fått en ny, hade inte tagit den risken faktiskt. Man vet aldrig..

Hade tänkt att ta på andra sidan, men håller med om att det bästa vore & slänga hela balen, man blir ju lite orolig...:crazy:
Hade hoppats man kunde använda iaf halva då det är svårt att få tag i balar i år, men vill ju inte riskera att hästarna blir dåliga heller..

Botulism kommer från jordbakterier. Det är därför man ska slå vallen högre om man ska ha ensilage. Botulism på grund av döda djur beror på de jordbakterier djuret kan ha satt i sig. I djuret är det i stort sett syrefritt och därför kan bakterien tillväxa och toxin kan bildas. Du bör därför inte ge hästen hö ur en bal där du funnit ett dött djur även om balen inte är inplastad. Botulism är väldigt ovanligt men eftersom det är en så otäck sjukdom med så hög dödlighet bör du inte ta risken att utfodra hästen med sådant hö.

tack.. :) nu vet jag.. det som jag har fått höra är det som jag skrev innan..

Bakterien Cl. Botulinum som bildar botulinumtoxin växer i anaerob miljö och är därför en risk då man använder sig av hösilage eller dåligt syrat ensilage. Detta är en miljöbakterie som finns i jorden i en inaktiverad form som i sig är ofarlig. Eftersom bakterien inte kan ha växt i det torra höet är det inte en risk ur botulism-synpunkt. Jag skulle använt delen av balen som inte var in kontakt med råttan, om det f.ö. verkade fint.

Läser foderkunskap f.n. på min skola och vi har blivit strängt beordrade att INTE utfodra med en bal med kadaver! Den ska slängas.. Jag hade iaf absolut inte fodrat med en sån bal!

Senast ändrad:

Någon som vet hur det är med halm, gäller samma sak där :bow:

Bakterien Cl. Botulinum som bildar botulinumtoxin växer i anaerob miljö och är därför en risk då man använder sig av hösilage eller dåligt syrat ensilage. Detta är en miljöbakterie som finns i jorden i en inaktiverad form som i sig är ofarlig. Eftersom bakterien inte kan ha växt i det torra höet är det inte en risk ur botulism-synpunkt. Jag skulle använt delen av balen som inte var in kontakt med råttan, om det f.ö. verkade fint.

Tänkte när jag läste detta att vad skönt , kanske kan använda halva iaf. Inte för att vara så snåla, men svårt att få tag i hö

Läser foderkunskap f.n. på min skola och vi har blivit strängt beordrade att INTE utfodra med en bal med kadaver! Den ska slängas.. Jag hade iaf absolut inte fodrat med en sån bal!

Och när jag läste detta kände jag att jag vill kasta balen direkt:crazy:

Väldigt liten, även om råttan innehåller toxin så kan toxinet inte flyga. I blött material kan det diffundera mer eller mindre långt beroenende på hur blött det är.
Sen beror det på vilken säkerhetsmarginal man känner att man vill ha.
PL

Väldigt liten, även om råttan innehåller toxin så kan toxinet inte flyga. I blött material kan det diffundera mer eller mindre långt beroenende på hur blött det är.
Sen beror det på vilken säkerhetsmarginal man känner att man vill ha.
PL

Du tror då inte att det är farligt att ge hö från andra ställen på balen?
Känns ju ofräscht att det varit en död råtta i balen, men undrar ju lite hur rädd man ska va.

Hö är torrt vilket gör att risken för att toxinerna ska sprida sig i balen är mindre än i ett fuktigt foder (ensilage) men vill man vara på den säkra sidan ska man givetvis kassera balen. Det hela är ju ett risktagande, väljer du att använda balen, hur stor del kan du använda? Var går gränsen mellan friskt och sjukt foder?

bara om det finns toxinbildande bakterier i fodret eller kadavret...

Hö är torrt vilket gör att risken för att toxinerna ska sprida sig i balen är mindre än i ett fuktigt foder (ensilage) men vill man vara på den säkra sidan ska man givetvis kassera balen. Det hela är ju ett risktagande, väljer du att använda balen, hur stor del kan du använda? Var går gränsen mellan friskt och sjukt foder?

Även adresserat till Er andra som vill slängs hela balen.

I så fall kan/bör/ska man ju kassera halva höskullen om man hittar en död råtta!?! Det är det nog ingen som gör.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 611
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 990
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 087
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat