Jag undrar, eftersom flera i tråden förkastar att leva enligt normen och menar att mycket skulle vara bättre om man inte gjorde det, men hur ska man leva då?
Hur lever ni som inte lever enligt den den normen?
Lever ni ensamma eller med en partner?
Vad är ert framgångsrecept för att ni alltid ska tycka att relationen är ett nöje som man aldrig ifrågasätter eller omvärderar eftersom allt är så självklart bra?
[...]
Så, berätta hur ni vill ha det eller hur ni lever.
Inte bara hur ni inte vill ha det.
Jag menar att mycket skulle vara bättre om det fanns en öppenhet för och större möjligheter att leva som man ville. Så enkelt är det. Men i Sverige idag är oerhört mycket uppbyggt efter normen. Och med tanke på att jag har svårt att tro att det är en överväldigande majoritet som faktiskt lever enligt normen (heterosexuellt betingad tvåsamhet/kärnfamilj) är det extra intressant.
Exempel: jag lever själv sedan ganska många år. Jag är rätt social och känner att det vore trevligt att bo tillsammans med någon, men jag tänker inte jaga förhållande av den anledningen. Kollektivhus är i princip utrotade. Jag har sett över möjligheterna att skaffa en större lägenhet och hitta någon att dela med. Bostadsbristen i Uppsala är stor och man kan tycka att det samhällsekonomiskt vore bra om människor kunde dela boende. Men moderna hyreslägenheter tycks byggas efter följande mönster:
2or - kök och vardagsrum är ihopbyggt, vilket gör det svårt att dela lägenheten.
Slutsats: I 2or bor par enligt de som ritar lägenheter.
3or - kök och vardagsrum som ovan, ett stort och ett litet sovrum. Utgång till balkongen från det stora sovrummet.
Slutsats: I treor bor kärnfamilj med ett barn. Även 4or kan vara uppbyggda efter liknande mönster.
En sådan enkel sak som att låta utgången till balkongen vara från vardagsrummet skulle förbättra lägenhetens delningspotential, men det är väldigt ovanligt.
Hyresnivåerna på nybyggda 2or är dessutom sådan att de är svåra att klara på en lön. Istället för att sänka standarden och bygga mer kvadratsmart så tycks tänket vara att är man ensamstående så "ska" man bo i en 1a. För att vara ensamstående är ju en genomgångsfas?
Bostadsbristen är galen i storstäderna och ensamhet och isolering potentiella problem. Ändå tycks nytänkande runt boende inte slå igenom. Jag tror att normen är en stor anledning. Jag har "skällt" på en av mina vänner som är arkitekt för det här. Hon tipsade om en avhandling med titel Behind straight curtains som tydligen diskuterar problemet.
Sedan har väl inte jag något framgångsrecept. Jag lever själv, som sagt var. Men jag tycker ibland jag ser en del personer som låter sina förhållanden begränsa dem så otroligt mycket - men de vill inte leva ensamma så de bryter inte. Ska det verkligen vara de enda alternativen? Som jag skrev ovan så är tvåsamhet/kärnfamilj mänskligt sett en ung konstruktion, så vårt samhälles faiblesse för detta har inget med biologi att göra.