Hur snäll är din häst..egentligen??

Sv: Hur snäll är din häst..egentligen??

Kan det vara så, att många under lång tid har tyckt att han är en så stor och stark häst så han måste behandlas med råstyrka och kanske även med hög röst?
Nordsvensken är generellt en väldigt känslig häst som lätt "knäpper av" om behandlingen blir för hårdhänt. Många tror att man måste vara hård mot dom och uttrycket brukar vara; "de måste veta vem som bestämmer eftersom de är så stora och starka".
Det är förvisso något som gäller alla hästar oavsett storlek för att umgänget mellan dem och oss ska bli säkert och trivsamt, men när det gäller Nordisar så måste man vara lite mer taktisk och mjuk men konsekvent i det man har satt upp som regel.
Kan det kanske också vara så att nosgrimman är lite extra hårt spänd "för säkerhets skull"? Det är inte helt ovanligt att hästar får lite lätt ångest över nosgrimmor och därmed blir trilska att hantera i ridningen.
Prova att plocka bort nosgrimman och ge det några veckor för att se om det kan få hästen på gladare tankar.
Nordisen och Ardennern är underbara hästar, om man inte behandlar dom som krånglande jordbruksmaskiner!

Det kan mycket väl vara så att det jobbat emot honom mer än nödvändigt!! Mycket troligt eftersom han gör allt för att backa undan bettet och "jobba på egen hand" även i padocken. Det är nästan som att han läser mina tankar innan jag ens hunnit börja styra honom på exempelvis ridvägar.
Han är en klok häst, han är 20 år och han vet sin plats på jorden och det är som ledare i hagen och ledare över en hel del människor. Så jag har valt att börja om eller vad jag ska kalla det. Vi lär känna varandra ordentligt, tar promenader (avsuttna sådana) pysslar, longerar och myser för att bygga upp ett band oss emellan. Sen tar vi det i små steg. OCH det ger resultat!! :D Jag har inte behövt höja rösten åt honom, han lyssnar på mig, på väg in från hagen släpps de lösa och går själva och han lät sina hagkompisar gå och stannade och tittade på mig tills jag stängt grinden och kom ifatt honom. Han väntade lixom på mig. DÅ kände jag lite värme i hjärtat. :love: Så mina andra hästvänner får säga vad de vill om att jag borde göra dittan o dattan o rejsa i skog o mark. JAG och Herrn tar det lite lugnt. I vår takt. Ridning i lugn takt står på schemat inför nästa helg (veckorna har jag svårt att hinna då jag jobbar). åll tummarna för att det går super :D

"The horse seeks the level of the rider" säger John Moore och jag kan verkligen instämma. En trygg ryttare får en trygg häst, så man måste börja med sig själv!

Fast det där stämmer inte alltid. Vet många hästar som är rädda och osäkra även med rutinerade och lugna ryttare. Dock hade det säkert varit ännu värre med en osäker och skraj person men.. Hästarna är fortfarande rädda även MED rätt ryttare _p

El Camelo är jättesnäll och göra egentligen aldrig något... men han är ändå inget man lånar ut till vem som helst. för han har egenheter som jag vant mig vid och inte alls reflekterar över längre och således inte märker av och registrerar... samma med de andra pållarna, dom är alla snälla men inga maskiner, man kan aldrig någonsin garantera ett djurs beteende.... ;)

Min häst är 23 år gammal, men han verkar bli bara vildare och vildare med åren! x) Han har mycket arab i sig, och kan därför inte ridas av vem som helst. Han är väldigt pigg, och det bästa han vet är att hitta på bus! :) I hanteringen är han ljuvlig, han älskar att bli ompysslad! Men när man rider honom, är han ganska sprallig och stirrig. Men när man har ridit honom ett tag (vi har ägt honom i 13 år nu...:) ) så blir man van vid hans bus :) faktiskt tycker jag att det är lite roligt när han busar, för han gör aldrig några stora rodeosprång så det är omöjligt att hållas kvar, utan han gör lite små hopp, hoppar till, skyggar osv. Han är så löjlig att man bara skrattar åt honom (pinnar och stenar brukar enligt honom vilja äta upp honom...) :D enligt mig är han snäll, eftersom han ALDRIG skulle göra någon illa med flit! Han menar inget illa, han bara måste upprätthålla sitt rykte och vara lite fjantig! ;) Jag känner mig alltid trygg på hans rygg, jag vet nästan vad han tänker. :) Han är dessutom så klok att fast han skulle vara hur uppspelt som helst, lugnar han alltid ner sig när det kommer bil emot. Så fort bilen har passerat fortsätter han busa.
Ibland kan han dock bli rädd PÅ RIKTIGT. Då kan man flyga av om man inte hppar av i tid eller lyckas lugna ner honom. Han lyssnar på ryttaren, men man märker att han är rädd på riktigt ibland, och då brukar han ofta reagera ganska kraftigt.
Men trots det känns det alltid tryggt att rida honom, jag vet vad han på riktigt är rädd för och då är det bara att hoppa av. :)

En helt nybörjare ett barn eller någon som är skraj tar min häst hand om, kanske ålar sej lite när man borstar men han är schysst och gör inget oväntat eller fult. Händer det nåt plötsligt när denne rider så gör han inget värre än att han stannar och tittar. Vem som helst kan rida och hantera honom i de flesta situationer. Såklart kan saker hända ihop med hästar, men han är väldigt mdveten och klok.
Så småningom, när enstaka gånger blir regelbundet börjar han testa och ta över men inte så han blir dum och elak, sparkar bits eller så utan han gör bara lite som han själv har lust med ;) Med mej, eller annan hästvan med, så håller han sej dock på mattan.

Däremot blir han väldigt mycket mer häst ju mer man kan! Han testar och tar direkt över så fort han får chansen, han läser folk som en öppen bok och man kan liksom inte gömma sej bakom någon fasad.
Här kan man vänta sej att han kan vända på en femöring om han ser något han blir rädd för under ridning, plötsligt kan han börja tokbacka för han ser eventuellt något i fjärran, ffa om det handlar om att testa sin ryttare. Han står inte still när man håller på med honom och han förflyttar männisan omärkligt systematiskt för att testa sina gränser och 'vinna mark'. Det har hänt fler än en gång att en okonsekvent människa som inte riktigt har koll på hans signaler eller sina egna och är för snäll och 'mesig' helt enkelt inte får honom av stallplanen what so ever....Bara för att han inte anser att han behöver.

Så ja, jag skulle låna ut honom till någon som är rädd, skadad eller små barn. Som en terapihäst. Jag skulle vara trygg med det och människan skulle känna sej trygg med min häst.
Men nej, det är ingen nybörjrhäst.
Barnen tycker han är hur snäll som helst och äve´n rädda känner sej trygga med honom :love:
Men den som han börjar bossa över skulle antagligen tycka han är väldigt väldigt jobbig :angel:

Alla hästar har nog någon form av olat , mer eller mindre. Sen beror det på vad man ser som olat , det kan ju se olika ut i många ögon!

Jag tycker att två av mina har en liten olat och det är att gå och äta löv i träden när man skrittar på långa tyglar(om man går på en liten stig och det hänger ner löv i kanten) :) något jag stör mig på !! Matfantaster :D

Den ena gräver ner sitt bajs i boxen med som en katt :confused::D haha lite jobbigt när jag ska städa upp efter henne!!

Vissa grejor är ju inte olater, inget man kan ändra på , som det sistnämnda, men störigt är det !!:)

Jag säger som alla andra - mina hästar är jättesnälla! :)

Dock skulle inte vem som helst kunna rida dem, i alla fall inte utan "instruktionsbok" :)

Grabben är fem år och under inridning, känslig, lyhörd och blir väldigt förvirrad om han inte förstår. Pressar man honom för mycket så säger han ifrån och man får skämmas för att man inte insåg att han inte förstod. Inte för nybörjare, skulle inte ens släppa upp en erfaren ryttare på honom än eftersom jag vill rida in honom färdigt först ;)

Den äldsta damen är lugnet själv så länge man gör rätt. För korta tyglar och hon backar. Hon fortsätter dessutom backa och backa tills hon får helt lång tygel. Sitter man lite snett så svänger hon, drar man i tygeln så böjer hon halsen och/eller backar. Pressar man henne för mycket så stannar hon och parkerar sig på plats. Hon är väldigt enkel och genomsnäll, bara man gör helt rätt med henne med andra ord. Gör man fel så får man fel, även om det inte var meningen...

Den andra damen rids inte, men går som handhäst, promeneras och får prova på lite småskoj i corallen ibland för att hålla muskler osv igång inför dräktighet och fölning. Hon är snäppet vassare än det andra stoet, protesterar verkligen om hon tycker man går för långt. Henne måste man verkligen få att vilja vara med (vilket egentligen inte är svårt), annars går hon iväg och gör nåt annat. Är man "dum" mot henne så är hon "dum" tillbaka.

Sammanfattat skulle jag absolut låta rätt person vara med och sköta hästarna, har haft en 11-åring som hjälp lite i sommar och som ridit på äldsta damen (efter lite missförstånd, tjejen har ridit på ridskola några år, så gick det så himla bra att jag blev lite rörd) - men jag skulle inte lämna någon ensam att träna eller rida mina hästar. Jag litar fullt ut på hästarna, men inte på att någon som inte känner dem kan förstå deras signaler.

Min häst ÄR världens snällaste (iaf i mina ögon).
Han kan inte ridas av vem som helst, men jag känner honom helt och hållet och vet när han kan hoppa till och när han kan spralla till och vilja springa lite extra.
Varje bock och studs är full av lek. Finns inget elakt i honom.
Jag litar på honom till 100% för all lek är kontrollerbar trots att det ser lite tokigt ut. Sen kan han självklart vara lugn och sansad också, men just de tillfällena där det skulle kunna hända någon om någon annan rider honom, så litar JAG på honom <3

Min förra ponny (fjording) var jättetrygg med små barn och nybörjare. Kunde sätta upp 4 åringar på honom och jag sprang brevid och när vi travade. Eller mina små kusiner (yngsta 3) framför mig barbacka och galoppera hur lugnt som helst. Däremot när jag eller någon annan duktig red honom så bockade han alltid i galoppen. Jag var så van vid det då han var min egen uppfödning och jag ridit in honom så märkte långt i förväg när han skulle göra något. Vilket inte alla andra gjorde.. Så beroende på vem som red var han jättetrygg eller inte. Nu är han såld och går som turridningsponny med nybörjare mest hela tiden. :)

Min häst ÄR världens snällaste (iaf i mina ögon).
Han kan inte ridas av vem som helst, men jag känner honom helt och hållet och vet när han kan hoppa till och när han kan spralla till och vilja springa lite extra.
Varje bock och studs är full av lek. Finns inget elakt i honom.
Jag litar på honom till 100% för all lek är kontrollerbar trots att det ser lite tokigt ut. Sen kan han självklart vara lugn och sansad också, men just de tillfällena där det skulle kunna hända någon om någon annan rider honom, så litar JAG på honom <3

Vacker häst!!!!:):)

Jag har tre hästar. Två travare ( ett sto på 18 år och en valack på 20 år) och en frieserkorsning som är tre år.
Mitt sto är verkligen gudasnäll mot barn, men endast mot barn.
Jag har haft henne i min ägo sedan hon var fyra år gammal. Har själv ridit in henne.
Hon är supertrevlig att rida, lugn och mjuk, svarar på minsta lilla tygeltag eller minsta lilla skänkel. Helt underbar ridhäst:love: Visst kan även hon bli lite låtsasrädd ibland, men sånt får man ta;).
Meeen. Hon är en tvättäkta bitch! En riktig satkärring. Bits när man sadlar, Sparkar efter andra hästar, trampar medvetet på folk som står i vägen.
Har också vid ett par tillfällen klämt folk i dörrar, hotar att sparkas när man tar av henne täcket.
Men detta beteende använder hon oftast bara mot de som inte tar kommandot med en gång.

Travarvalacken är precis tvärtom. En ängel att hantera. Mjuk och snäll.
Men han är ett monster att rida! Eller, har varit. Nu börjar han bli gammal, och har lugnat sig betydligt.
Detta är en liten, smidig och otroligt vig häst med gummi i lederna och fjädrar under hovarna:D.
Han är absolut inte elak på något sätt, men han är väldigt känslig och väääldigt sprallig.
Och fruktansvärt känslig för sin ryttares sinnesstämning. Rädd ryttare= rädd häst, lugn ryttare= lugn häst, glad ryttare= sprallig häst, arg ryttare= hysterisk häst!

Treåringen är ganska stabil, orädd och framåt.
Har precis börjat rida in honom, och hittills har allt gått bra.
Vet att jag är lite sent på inridningen, men jag blev gravid i höstas och fick barn för ca 2,5 mån sedan och kompisen som skulle ridit in honom istället blev också gravid. Tydligen smittsamt;)

Den äldsta damen är lugnet själv så länge man gör rätt. För korta tyglar och hon backar. Hon fortsätter dessutom backa och backa tills hon får helt lång tygel. Sitter man lite snett så svänger hon, drar man i tygeln så böjer hon halsen och/eller backar. Pressar man henne för mycket så stannar hon och parkerar sig på plats. Hon är väldigt enkel och genomsnäll, bara man gör helt rätt med henne med andra ord. Gör man fel så får man fel, även om det inte var meningen...

Sån är mitt sto också. Har haft lite kul med henne genom åren.
Har haft några yngre tjejer(12-14) i stallet som tidigare ridit på ridskola och nu velat rida hos mig.
Faktiskt intressant att se när de hamnar på en häst som endast gör det hon blir ombedd att göra.
Det de hade svårast med var att få henne att stå still (då de oftast inte släppte efter när hon stannat, varpå hon började backa) och att få henne att gå på en rak linje. (hon vinglade som ett fyllo)
Sambons dotter red för mig på sin ponny förr. Tröttnade lite på att behöva tjata på henne att hon inte skulle luta sig fram, för man har sämre balans då.
Slängde upp henne på stoet så att hon fick lära sig att sitta rakt, annars gick det bara fortare och fortare:D.
Hon fick även lära sig att samla hästen. För det mesta slutade det med att hästen stod still för hon glömde driva på henne.

Mina två monster är stilstudier på skillnaden mellan trygg och snäll.

Fullblodsstoet är gudasnäll, egentligen. Men oerhört stoig och inte trygg för fem öre. Hon är låg i rang och skulle aldrig skada någon med flit, men som de flesta ston håller hon sig själv och sin egen vilja högt över molnen. I ridningen är hon inte förlåtande alls och jag skulle aldrig släppa upp någon som inte vet vad den gör på henne. Tar man för hårt i en tygel, skänklar onödigt hårt eller hamnar i obalans två steg kan man få tugga grus eller landa i paddockstaketet. Och gud nåde den som rör henne med spöt om hon inte tycker sig förtjäna det. :devil: Däremot kan man inte kalla henne tjurig eller bråkig. Hon kräver den respekt hon förtjänar, även om den ibland tar vissa.. brutala uttryck :angel:

Ute kan hon flyga tre meter upp i luften av minsta prassel i en buske, fåglar är livsfarliga och hon blir hellre rädd och rusar en gång i onödan än att missa en eventuell dödsfara. Och vägen hem SKA bestämt steppas, herregud annars kommer man ju aldrig hem.

Ponnyn däremot är inte snäll alls. Men trygg. I stallet tjurar han och trilskas tills han får sin vilja igenom, han är djävueln i egen hög person att fodra och i ridningen har han ett fullt register av konster och knep man kan ta till för att slippa jobba. Ett bakben ut här, en huggen tygel där, osv. Men han är alltid trygg. Bockar inte, steppar inte, hetsar inte upp sig osv. Det mest provocerande han gör är att vägra gå. Blir han rädd så stannar han, surar han ihop så stannar han. Han går att rida ut själv, lasta själv, hämta hem från hagen själv och följer som en hund på promenader. Helt vidrig och alldeles underbar på samma gång. Min personliga slutsats är att han är perfektionist. Stämmer allt så är han glad, och då är även han ett lamm. Men är det något som stör honom (det kan handla om så små saker som att han inte får sova mellan hö och ridning, en rutin han är oerhört fäst vid, ponnyskrället :angel: ) så är hela hans dag förstörd och då ska det också gå ut över matte. Dessa män... ;)

Min ponny är otroligt snäll, vem som helst kan rida honom.Om man tänker lulla runt i skogen och inte kräva nått av honom. Rider man honom med lite krav, behöver man veta vart knapparna sitter, för att han ska jobba. Men man behöver inte vara rädd att han ska sticka eller hoppa till, visst kan han bli rädd, släpper det snabbt. Han är även jätte snäll i all hanteringen,:love:

Den enda olaten min dam har kvar efter 1,5 år tillsammans är faktiskt en vi skapat tillsammans. hah :)
När man rider ut så lär hon sej rundan väldigt fort. Såfort hon kan den och du ridit den ca 3 gånger vet hon vilken gångart man brukar ha var, så hon gör helt enkelt det. xD
Kan vara gaaanska jobbigt när man inte vill det som ni kanske förstår ;)
Vi jobbar på det (A)

Ska jag dra alla olater hon hade precis när hon kom så blir det en lång lista, som jag gör kort ;)
* Första uteritten tillsammans gick hon ca 50 meter från stallet och backade sedan 2 km innan hon gav sej (vi red alltså en runda). Det var lite spännande.

* Varje gång någonting var jobbigt eller tråkigt ställde hon sej helt enkelt på bakbenen, utan förvarning. Då jäklar hade hon ork... jäkla häst... ;)

* "Mentala stup" är någonting hon led av lääänge. Hela uttrycket innebär att hon får för sej att det inte går att gå längre. Hon kan stå i skogen och blåvägra att röra sej framåt. Uppåt och bakåt går däremot bra. Haha.

Tack och lov att det är över!

Kort slutsats är alltså att nej, jag skulle inte påstå för nån att hon är snäll.
Hon behöver en stark ledare för att prestera. Det krävs förtroende för att hon ska fungera ALLS :)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 332
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
  • Låst
Gnägg Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?