Hur snäll är din häst..egentligen??

Sv: Hur snäll är din häst..egentligen??

Jag förstår hur du tänker, och tycker det är vettigt. De flesta hästar är ju också oerhört förlåtande. Det är en stor fördel om de kan läsa en stort antal människor och anpassa sig utan att det blir problem. Riktigt basala grejer, ledas till/från hage etc, är grundfostran. Däremot inte att ridas av alla.

Men även här hänger det ju på människan. Är det en person som vill ha hästen i exakt "rätt" position, och om den inte går där ska den backas/ryckas i/viftas åt - så nej, det tycker jag inte en häst ska behöva acceptera. Och sådana människor har jag stött på. Just hästis är rätt skadad mentalt, han tänder till snabbt om han känner sig hotad. Men även en stabil juste läromästare ska hanteras med respekt. Jag tycker gott att man ska kunna kräva hästkunnande och förståelse av människor i stall.

Men det beror ju också på vad man utgår ifrån. I nuvarande stallet litar jag på alla hästägare, det känns helt tryggt. I alla situationer. Men i tidigare (ett flertal) har det varit skrik, det har varit "idiothästen ska inte få mat", det har varit "den ska lära sig...". Med resultatet att en redan arg och stressad häst blev riktigt farlig. Sparkade sönder boxar och flög på folk. Han var inte lätt, och jag förstår helt att man vägrar hantera en otäck häst - men jag blir faktiskt mörkrädd av att se folk från olika stall stå utanför en box med piska och skrämma en häst halvt från vettet, flera kvällar i veckan. Man ska kunna kräva att om de nu inte vill hantera hästen ska de i alla fall lämna den i fred... Den enda stall som faktiskt funkade var ett rent tävlingsstall som sköttes pedantiskt. Då gick det utmärkt, och han varvade ned, flyttade enbart pga den minimala utevistelsen.

Så kanske jag också har blivit lite skadad - :D. Väntar mig att folk ska bli rädda direkt, och då agera helt galet. Nu mår hästen bra, och är lugn, sålänge människan är lugn. Men jag vågar fortfarande släppa fram vilka spån som helst till honom. Mest för hans skull. Förstår inte varför han ska behöva bli rädd bara för att någon människa vill känna sig viktig.

SÅ...kontentan...hästen är snäll, ja. Men är han pålitlig i ridningen så pass att "vem som helst" skulle kunna rida honom?? Inte direkt!! Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid??
Jag känner igen det där, det är en häst i stallet jag har min som ägarn säger är den mest snälla och lätta ever och alla kan rida den. Samtidigt så sticker den och går över folk och är totalt helt ouppfostrad. Snäll visst men kan bli väldigt farlig när den känner för att göra något.

Jag låter faktiskt inte min häst ha några olater, han är en pigg och allert häst, men han är väldigt väluppfostrad och lyssnar bra. Alla kan utan problem rida ut på honom, däremot kan inte alla rida honom i paddock/manege för där är han inte lätt när man ska kräva lite mera av honom.

Dom enda gångerna jag absolut inte skulle låta någon annan än mej rida ut på honom är väl när han har stått ett tag och är pigg, då kan han bocka till det rejält i galoppen. Då gäller det att känna honom och ligga före honom för att kunna sitta kvar. Men som sagt, det är när han är för pigg och jag tror inte att han kan hjälpa det alltid då, bocksprången bara kommer av glädje och överskottsenergi.

Från marken däremot är han den mest lätthanterliga häst jag stött på, väldigt respektfull och snäll. Men man måste ha gränser med honom, man måste vara noga och inte slarva. Han är en skarp häst som lätt tar över och det är otroligt lätt att glömma bort eftersom han faktiskt är såpass snäll och lugn sålänge man är noga med uppförandet.

Senast ändrad av en moderator:

min förra foderhäst var verkligen jätte snäll.

han ville vara till lags, ville kramas, ville vara med, gjorde det han skulle, var lite bekväm men det var inga problem han var med på noterna. gjorde sitt bästa. Tyckte att det mesta var roligt ( utom vatten pölar och bli badad) men även där var det några protester sen var det bra, han tyckte inte att det var värt att bråka om egentligen. Vi kunde skritta medans ridsällskapet galopperade iväg.

han är 4 år, orutinerad såg lite spöken ibland och kunde överreagera. brallade lite när han var pigg.

så ja han är en av de snällast hästar jag någonsin träffat, nej jag skulle inte släppa upp vem som helst på honom.

Min är supersnäll om du är bestämd och visar vad som gäller. Är du lite osäker så kan han ta chansen att hitta på bus. Min helt hästovane sambo tar min häst utan problem men vet att några som är lite osäkra har haft problem med honom.

Jag skulle inte låta vem som helst rida honom. Har man dålig balans blir han väldigt osäker. Han har gansla känslig mun så inget rykandes och hängandes i tygeln. Han kan även stanna och försöka gå hem så man måste vara på honom lite.

Jag låter inte vem som helst handskas med min häst därför att jag inte vill att han ska få för sig massa trams.

Snällast på jorden. Utan tvekan. Min tvååring får följa med i hagen och utfodra, ge godis och dona utan att jag är rädd. Min donna vågar knappt gå åt något håll när sonen är med.. Att hantera är hon perfekt för nybörjare.

Meeeen :rofl: min kära häst har en förmåga att lägga sej med nya ryttare. Lägger sej och vägrar resa sej:crazy:. Lämnar bort henne på foder nu i slutet på veckan och dom nya fodervärdarna är en familj på mor och två döttrar är lite nervösa för den egenskapen.... Ingen av dem har någon större ridvana. Valde dem enbart för deras underbara hand med min häst.
Men samtidigt är det inte ett hysteriskt bockande, skenande, stegrande vi talar om utan en häst som spelar död........ :angel:

Min äldre häst är supersnäll i avseendet att han har en ängels tålamod, så trafiksäker en häst kan bli och inga olater såsom bockning eller att dra iväg. Jag låter nybörjare och barn rida på honom med sällskap. Dock så tänker han inte göra mer än vad som absolut krävs. Märker han att han kan få långa tyglar och äta så gör han det, kan han svänga av på någon stig som leder hemåt så tar han den. Inte tänker han springa om han kan gå. Snäll ja, men inte kan jag släppa iväg honom själv med en helt oerfaren ryttare.

Häst nr 2 anser jag också som en snäll, arbetsvillig rid- och körhäst. Dock kräver hon korrekt behandlig. Har inte mycket tålamod och är inte så förlåtande. Skulle gärna dra på om hon får chansen och kan bocka om än bara "glädjeskutt". Det är ingen svårriden häst men du måste kunna rida. Skulle aldrig sätta en nybörjare på henne. Tycker att det är en snäll häst men inte för vem som helst.

Jag förstår hur du tänker, och tycker det är vettigt. De flesta hästar är ju också oerhört förlåtande. Det är en stor fördel om de kan läsa en stort antal människor och anpassa sig utan att det blir problem. Riktigt basala grejer, ledas till/från hage etc, är grundfostran. Däremot inte att ridas av alla.

Men även här hänger det ju på människan. Är det en person som vill ha hästen i exakt "rätt" position, och om den inte går där ska den backas/ryckas i/viftas åt - så nej, det tycker jag inte en häst ska behöva acceptera. Och sådana människor har jag stött på. Just hästis är rätt skadad mentalt, han tänder till snabbt om han känner sig hotad. Men även en stabil juste läromästare ska hanteras med respekt. Jag tycker gott att man ska kunna kräva hästkunnande och förståelse av människor i stall.

Men det beror ju också på vad man utgår ifrån. I nuvarande stallet litar jag på alla hästägare, det känns helt tryggt. I alla situationer. Men i tidigare (ett flertal) har det varit skrik, det har varit "idiothästen ska inte få mat", det har varit "den ska lära sig...". Med resultatet att en redan arg och stressad häst blev riktigt farlig. Sparkade sönder boxar och flög på folk. Han var inte lätt, och jag förstår helt att man vägrar hantera en otäck häst - men jag blir faktiskt mörkrädd av att se folk från olika stall stå utanför en box med piska och skrämma en häst halvt från vettet, flera kvällar i veckan. Man ska kunna kräva att om de nu inte vill hantera hästen ska de i alla fall lämna den i fred... Den enda stall som faktiskt funkade var ett rent tävlingsstall som sköttes pedantiskt. Då gick det utmärkt, och han varvade ned, flyttade enbart pga den minimala utevistelsen.

Så kanske jag också har blivit lite skadad - :D. Väntar mig att folk ska bli rädda direkt, och då agera helt galet. Nu mår hästen bra, och är lugn, sålänge människan är lugn. Men jag vågar fortfarande släppa fram vilka spån som helst till honom. Mest för hans skull. Förstår inte varför han ska behöva bli rädd bara för att någon människa vill känna sig viktig.

Håller helt med, spec i det fetmarkerade :bow:

Min tanke bakom att hästen ska "klara" lite annorlunda hantering (men inte ta skit som sagt) är bla att så många verkar tro att deras hästar "är" på vissa vis och inser inte att genom att inte ta tag i problemen så utsätter de hästen för helt onödig stress. Tex genom att inte ha en lättlastad häst, en trafiksäker häst osv osv. Alla vill väl egentligen ha en häst som är lugn, trygg och harmonisk i alla vardagssistuationer kan man ju hoppas :)

Senast ändrad:

Min häst är cool men testar sin ryttare.
Han är gudasnäll i hantering från marken och mer som en hund än en häst (kommer vid inkallning, kan platsas och behöver egentligen inte ledas i grimskaft) och är inte dum i ridningen heller, men smart. Han kan bära runt barn på ryggen snällt och försiktigt, men någon som försöker styra och ställa får man göra sig förtjänt av ledarrollen sas. :D

Men att släppa ut en osäker, orutinerad eller för mig okänd ryttare på honom ensam i skogen skulle jag faktiskt inte göra. Men det hade jag inte velat oavsett vilken typ av häst det gällt.

Senast ändrad:

Mina hästar är snälla men två är unghästar plus att ena är hingst än så det får man ha i minnet. Gamlingen är väldigt snäll att vem som helst kan hantera honom, i ridningen så gör han skillnad på barn och vuxna. Min son som var 5 år när han började skritta själv utan ledare på honom och han går så snällt och försiktigt med barn. Nästan så man få dra honom fram:) Så fort jag byter av så blir han super pigg och väldigt känslig för både hand och hjälper. Vem som helst kan inte rida honom då han blir irriterad om man är för hård i handen framförallt, han går dit han vill om ryttaren är rädd och gör samma sak när han testar nya ryttare. I hanteringen så står han alltid lös och går lös när man är ute och går med honom. Man uppfattar honom som väldigt lugn och nästan slö så endel får en chock när dom provat rida honom och har blivit lite osäker så dom tagit för mycket i honom och låst händerna och gör man det blir han omöjlig att stanna/sakta av nästan så att han bara ökar mer för att försöka komma undan.

Kl

Alltså, min häst är bombsäker. Hon är totalt orädd och kan ju teoretisk sett ridas av alla. MEN snäll är hon fan inte :p Hon gör ingenting gratis, så om det är första gången du rider kommer hon förmodligen promenera till grinden och stanna där.

En rolig historia är när min kompis tog med SIN kompis ut för en ridtur, kompisens kompis, M, hade ridit innan men det var ett tag sedan. Min polare förklarade hur SNÄLL och SÄKER och UNDERBAR min häst är och att ingenting kommer hända! Dom sadlar, rider ut och min kompis förklarar för M att hon absolut inte får dra i tyglarna! Bara säga Whoow och sitta på rumpan, inte dra! Alltså absolut inte dra i tyglarna! ..... :grin:

Min häst tycker det går för långsamt, och travar iväg. M säger Whoow och sitter i sadeln, hästen travar fortare,. fortare.. WHOOOW!!! Galopp...... Whoooo-ooow! Hästen min galopperar upp för en backe, på nervägen hittar hon en stig in till höger. M fortsatte rakt fram :o

Hon skadade sig som tur var inte och hästen min kom även hon hem oskadd (ja, hon stack från brottsplatsen.) Har dåligt samvete för stackars M, GIVETVIS får man ta i tyglarna om hästen sticker med en!

Förlåt.

Min häst är vänlig men bestämd. Hon har mycket egen vilja och låter gärna ryttaren få veta när hon inte håller med. Hon är otroligt arbetsvillig om man bjuder in henne på ett lekfullt sätt och överöser med beröm, medan hon blir totalt inåtvänd och tjurar ihop om man lägger för mycket press på henne. Att tvinga kan man glömma. Då tar hon inte ett steg i onödan, eller så åker man i backen. Men ber man snällt får man alltid 110%.

Min häst är 100% mot mig! :love:

Mot andra kan hon vara både jättegullig och jättegrinig!
Beror helt på vem och i vilken situation!

Men för det mesta står hon sjyst både när hovis och vet kommer, går snällt med när andra leder ut i hagen och tar in.
Men man kan ofta se i hennes ögon att hon önskar att det bara var hon och jag istället... :devil:

(Också därför bara jag rider henne, min syster och 2 kompisar har åkt med på henne lite när vi red in för att jag skulle få se henne från marken, men inte mer än så)

Senast ändrad:

Jag känner igen det där, det är en häst i stallet jag har min som ägarn säger är den mest snälla och lätta ever och alla kan rida den. Samtidigt så sticker den och går över folk och är totalt helt ouppfostrad. Snäll visst men kan bli väldigt farlig när den känner för att göra något.

Hej!

Jag insåg i tisdags att min änglahäst kanske inte alltid är en änglahäst mot alla. Min medis hade en kompis med sej och fina fröken var skadad. Kompisen (som tydligen ska vara hästvan?) höll min rara älskling jättekort och Prinsessan blev mer och mer stressad. Lyckligtvis klev medis in och sa att kompisen måste släppa efter på grimskaftet. Gissningsvis hade det slutat med Prinsessa på bakfötterna annars.

Och sen kom veterinärer och sprutade massor med sprutor och fröken var inte alls nöjd. Det slutade med att vi gav hippotrim istället för pc för att slippa spruta henne- hon är verkligen INTE skoj när det kommer till sprutor!

Men i daglig ridning och hantering är hon en ängel, så länge man tar hänsyn till att hon inte gillar att känna sej låst.

/Lavinia, som byggt en sjukhage som är mindre än boxen, så fröken kan vara ute med sina vänner:-)

Kan det vara så, att många under lång tid har tyckt att han är en så stor och stark häst så han måste behandlas med råstyrka och kanske även med hög röst?
Nordsvensken är generellt en väldigt känslig häst som lätt "knäpper av" om behandlingen blir för hårdhänt. Många tror att man måste vara hård mot dom och uttrycket brukar vara; "de måste veta vem som bestämmer eftersom de är så stora och starka".
Det är förvisso något som gäller alla hästar oavsett storlek för att umgänget mellan dem och oss ska bli säkert och trivsamt, men när det gäller Nordisar så måste man vara lite mer taktisk och mjuk men konsekvent i det man har satt upp som regel.
Kan det kanske också vara så att nosgrimman är lite extra hårt spänd "för säkerhets skull"? Det är inte helt ovanligt att hästar får lite lätt ångest över nosgrimmor och därmed blir trilska att hantera i ridningen.
Prova att plocka bort nosgrimman och ge det några veckor för att se om det kan få hästen på gladare tankar.
Nordisen och Ardennern är underbara hästar, om man inte behandlar dom som krånglande jordbruksmaskiner!

Min häst är en riktig snällis och alltid bussig att hålla på med, i alla situationer. Däremot är hon varken lugn eller utan humör och olater. Hon kan vara för pigg ibland, tittig för ingenting, nafsa i luften när man tar på täcken etc, men hon gör aldrig något dumt. På något sätt är det som att hon är väldigt stabil fast hon studsar och hoppar lite i luften ibland, för hon förlorar aldrig förståndet och vill alltid ändå vara till lags, även om hon låtsas om motsatsen ibland ;). Hon är en sådan som alla gillar och de flesta känner sig trygga med att hantera :love:. Lilla pärlan.

Alla hästar jag har haft att göra med har varit snälla men jag hade ändå aldrig släppt iväg en orutinerad (eller osäker) ryttare ut i skogen på någon av dem. Inte för att de är dumma utan för att många av dem behöver (behövde?) en trygg ryttare att vila sig mot. Dessutom vill jag inte ha på mitt ansvar om en olycka händer. Det kan hända med rutinerade ryttare också men då vet man att det var en olycka och inte något som hade kunnat förhindras med rutin eller erfarenhet.

I hanteringen hade nybörjare fått ha och göra med samtliga. Har nog aldrig haft hand om en "elak" eller svår häst i hanteringen tror jag :D Eller, 3-åringen jag red för ett par år sedan hade jag nog inte låtit en nybörjare (eller osäker person) hantera.

Min ridtravarmärr är som en ängel att hantera, för vem som helst. Fast först måste man få fast henne från hagen :P Att rida är hon "aningen" hispig i skritt, men det går att leva med. Rädd för allt annat utom trafiken..

Min gamla ponny är som en ängel att hantera och rida (i skogen), tills det har med barn att göra, då kan det bära av i en sjuhelsikes fart både om ungen är i änden av grimskaftet eller på ryggen. Är ponnyn fast någonstans aktar han noggrant ungen.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig säga att mina hästar är snällast i världen, för jag vet inte hur de skulle komma att reagera vid en okänd situation eller när de blir rädda.

Min fyraåring överraskar mig dock ibland. Han blir ofta rädd för sin egna skugga när vi är ute och går, men igår när en av hästarna fick tuppjuck i stallet när ett sår rengjordes och det blev värsta kalabaliken, så var han hur cool som helst. Han står hur lugnt som helst i skötselspiltan när han är ensam i stallet, men ställer jag in honom i boxen så bajsar han ned sig. Han är väldigt, väldigt mattig och tyr sig väldigt mycket till människor. Så länge man är med och kan hålla honom i handen så tar han det mesta med ro.

Vid ridningen så kräver han en balanserad hand. Har man ryckig kontakt med tyglarna så blir han jättestressad och springer ifrån handen, lättar och bockar. Så han är ingen enkel häst att rida alla gånger. Så nej, jag skulle inte sätta upp någon på mina hästar och säga att de var världens snällaste och klatscha till med handen på rumpan... :p

Hon är så snäll och lugn om det hoppar upp en oerfaren eller litet barn går sakta och försiktigt även om hon är riktigt pigg, men rider den mera erfarne, är hon snäll men med mera bus och testar gärna vad gränsen kan gå, men INTE av elakhet

Hon skulle aldrig med flit skada någon:love:

Min lilla dotter har varit med enda sen hon var riktigt liten och ja vad ska jag säga Maira skulle aldrig skada henne, snarare tvärtom...

Håller med flera här som skrivit att det faktiskt inte handlar om hur "snäll" hästen är, det finns egentligen inga "elaka" hästar utan det handlar om hur vi behandlar dem, och hur de har blivit behandlade tidigare! Jag tränar en del för John Moore och kan varmt rekommendera hans träning om du är rädd, när du lär dig att först hantera hästen från marken och sedan kopplar ihop det med ridningen, så får du bra verktyg att hantera både rädslor och flyktbeteende hos hästen, och då behöver du inte vara rädd själv. Så länge man är rädd anser jag att man faktiskt inte ska sätta sig på ryggen på hästen, för då kan det gå illa. En "gammal trygg nordsvensk" behöver inte alls vara hur säker som helst, de är ofta väldigt känsliga och flockbundna hästar (självklart inte alla individer) och kan hitta på både det ena och det andra, de är dessutom väldigt starka. Och en häst som vanligen rids tillsammans med andra hästar kan uppvisa helt andra beteenden när man rider ensam, sådant kan man också lära sig att hantera och träna hästen att lyssna på ryttaren (och inte endast sina flyktinstinkter).

"The horse seeks the level of the rider" säger John Moore och jag kan verkligen instämma. En trygg ryttare får en trygg häst, så man måste börja med sig själv!

Lycka till, det finns många möjligheter att övervinna sin rädsla!:idea:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 332
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
  • Låst
Gnägg Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar