Hur snäll är din häst..egentligen??

Sv: Hur snäll är din häst..egentligen??

Jag går heller aldrig runt och är på helspänn hela tiden :o Möjligen om jag hanterar hästar jag inte känner och inte vet något om, då är jag mer på min vakt, men med min häst svansar jag vara runt och donar utan att bekymra mig för den eventuella risken att få en spark i huvudet när bakbenskydden ska på eller vad nu folk oroar sig för.

Mina hästar är snälla men jag skulle inte sätta upp en nervös och spänd ryttare på nån av dom. Gamlingen är dominant och gör exakt som han vill själv och dessutom väldigt tittig och kan flyga iväg för en sten eller så;) Han skulle däremot aldrig kasta av någon och jag kan utan problem ha ponnyridning på honom bara jag håller i eller går bredvid, så snäll det är han men har lite nerver.

Lillemannen är ganska ung och osäker själv och vill ha en trygg ryttare för att inte tappa självförtroendet själv. Är man bara trygg själv så är det inga problem och han skulle aldrig hitta på något dumt men han tycker det är kul när det går fort:D

Min numera änglahäst:cry: skulle jag däremot slänga upp vem som helst på. Superstabil och snäll att rida, väldigt framåt men extremt lydig och väluppfostrad. Skrittade ut på henne efter 2 veckor i boxhage och trots lätt kaos med ridsällskapet och snabbkörande travgubbe så var hon stencool.

Det jag nämde är ju bara småsaker, det ser jag folk ignorera/inte tillrättavisa typ varje gång man är i hästsammanhang (utanför min häst alltså :D). Hur blir annars folk trampade, sparkade och bitna? Jag menar alltså inte hästar som på någotvis är elaka eller vill göra någon illa. Det är bara vana vid att kunna vara lite mer "hårdhänta" typ.

Tex så tillåter jag inte att min häst "kickar", ni vet sådär lite typ drar in benet och slår ut det kvickt men inte som en regelrätt spark? Det är ju inget man behöver vara på helspänn mot, man tar ju bara tag i foten igen om man ska kratsa hovar eller vad man nu gör. Men det är sådana småsaker som jag tycker är olater man som hanterare helt enkelt vant sig vid. Hur många är det inte som säger "h*n gör så/är sådan"? Och det är ju inget som helst problem, den människan lägger säkert inte ens märke till det. Medans jag blir helt paff, för jag är för insnöad på enbart min egen kuse så här på äldre dagar :p

Jag pratar alltså inte om att man ska behöva vara "på helpänn", däremot är jag nog lite för avslappnad med min häst (om jag antar samma attityd med en okänd häst alltså, min känner ju mig ut och innan). Typ a la hund som ju inte gör så ont om man råkar korsa dens väg.

Min lilla rara ponny är inte ett dugg snäll alls. Hon har sedan hon blivit dräktig förvandlats till ett hormonstinnt moster. :devil:
Hon bits så fort hon får chansen, balanstravar och gnäggar så fort hon ser en annan häst. Idag hoppade hon över staketet
på skogshagen för att det fanns gräs på andra sidan. Det går inte att lyfta hovarna längre, petar man på magen så skriker
hon. Alla i stallet håller sig på avstånd och kallar henne för minihingsten efter att hon försökt betäcka ett tvåårsto. :cool:

På skritturerna är hon mer i luften än på marken. Får matronan inte gå in först så är det rejs i hagen och hon lyckas på
något vis bocka hela vägen in till stallet i mitt gåtempo.

Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid??

Haha :)
Valacken är skitsnäll den första kvarten, då kan i princip vem som helst rida honom. Sen börjar han komma igång och då får man vara beredd för gamlingen kan hitta på hyss :love:

Stoet KAN vara supersnäll/trygg, beroende på vem som sitter upp.
Så fort det sitter ett barn, eller en ryttare som känns osäker så går hon FÖRSIIKTIIIGT och tar det LUUUGNT :D Jag har mer än en gång trott att hästen varit sjuk när hon varit så seg, men så fort ryttaren börjar aktivt RIDA så piggnar hon på sig, underbara häst :love: .
Mer ridvana ryttare som kräver saker är hon inte lika försiktig med.

Jag har en oerhört snäll häst och den andra är väl oxå rätt snäll, kan vara lite småtrotsig mot andra och ifrågasätter mig ibland oxå, vid nya saker. Den ena, han är rätt cool, och oerhört smart, envis och lättlärd. den yngre är lite harig, blir rädd för allt å inget, men sen när hon märker att det faktiskt inte var så farligt blir hon lite nonchalant istället. Hon vill helst göra på sitt sätt då, vilket jag inte alltid tkr är ok så då kan det bli lite diskussioner. hon är oxå fruktansvärt envis när hon sätter den sidan till. och sen lite av en mammagris, vill bli ompysslad och kliad på det exakta rätta stället, varit lite av en dam sen hon var föl, sådan mor sådan dotter.

Min andra han är som sagt väldigt, väldigt snäll och busig, kan hitta på saker då man minst anar det. Men han gör aldrig något för att vara elak, det tror jag iofs inte att nån häst gör. Men ja om jag tex är lite frånvarande nån stund så märker han av det fort och då sker de alltid nånting som gör att jag får tillbax uppmärksamheten på nuet, vilket är väldigt bra egentligen. Dagdrömma kan jag göra nån annanstans.

Vad spännande att fler än jag tycker det är skillnad på "snäll" häst och "trygg" häst. Det är precis vad jag menar. Jag är absolut inte rädd eller nervös när jag jobbar med hästar från marken. Har ju under alla år jag inte ridit hjälpt vänner med ridning, träning, longering, tömkörning och allt möjligt inom hantering. har haft hand om gamla, unga, lugna, spralliga och krångliga hästar. Kan vara därför mina vänner tyckte att jag har KUNSKAPEN att hantera en lite bökig häst. Självklart finns kunskapen där, men utan balans och när man blir paralyserad i flera sekunder när hästen brallar med mig på ryggen så kan det få otäcka följder. Nu gick det ju bra denna gången och det kommer säkerligen gå bra i fortsättningen med. Jag var bara nyfiken på hur folk ser på sina hästar, snäll, trygg, pålitlig, lugn, harmonisk eller vild. Tror inte hästar av naturen är elaka i någon form utan jag tror det i så fall är ett missförstånd mellan häst och människa. Men jag önskar att mina vänner hade kunnat förstå min situation lite mer. Inte ignorerat när jag sagt att jag inte är redo för vad som helst än och att jag vill ta det i min egen takt. Hon som jag rider med oftast är guld värd. VIll jag bara skritta så gör vi det utan att hon klagar. Superklippa!! Tack för alla intressanta svar allihop!!! :laugh:

Ja men det är väl självklart att snäll inte är synonymt med trygg. Det är två helt olika saker. Finns många snälla människor oxå som inte är ett dugg trygga i sig själva.

Tyvärr verkar inte alla tycka att det inte är samma sak. Inte bland mina vänner i alla fall. Men jag har nu lärt mig den fallgropen och ska se upp för den igen...:p

De flesta hästar är ju rätt så just snälla. Det är godhjärtade djur.
Men att de är så pass arbetsvilliga och trygga att vem som helst kan rida är en annan sak. De hästarna är betydligt färre. De är ju gärna antingen trygga eller väldigt arbetsvilliga.

Min ena häst är inte särskilt snäll faktiskt. Han är utdömd för lynnesfel för 20 år sen. Han är idag 28 år. Han kan bli rent farlig mot andra i vissa situationer. Mot mig är han oftast rar. Om inte så är han för mig hanterbar efter 20 år ihop. Han är välskolad och kan gå en lektion med en mer orutinerad ryttare om denne följer instruktionerna den får av mig eller min ena tränare.
Gör de inte det och rider "fel" blir han först otrygg och rädd och sen känner han att han måste ta över och bestämma iom dålig mänsklig ledare. Då blir han rent farlig och dum. Håller man bara ett i hans ögon vettigt ledarskap så är han väldigt lydig och ganska trygg.
Dock är han het! Så man måste klara av energi utan att bli rädd.
Blir han rädd kan han bli så rädd att han blir helt blockerad och går över folk. Det sker väldigt, väldigt sällan. Men man får med en sån häst aldrig glömma att det kan ske.
Honom låter jag knappt andra hantera. Han är även väldigt envis och skarp. Väldigt intelligent liten ponny. Vi är väldigt samkörda efter alla år ihop. Så han känner in mig väldigt mycket. Och jag är oftast stencool med honom. Så då flippar han inte ur i rädsla.

Min andra är en väldigt godhjärtad kille på 5 år. Han är väldigt rar. Men han har ingen impulskontroll och reagerar stort och mycket. Blir han rädd kan han också bli farlig om man inte vet hur man ska hantera honom. Om man bara leder till hagen tex brukar de flesta kunna hantera honom. Han kan hoppa till om han blir rädd. Men han går inte på folk - ever. Det är en av få hästar jag någonsin mött som faktiskt inte gör det.
Uppsuttet är han dock betydligt värre. Han är otroligt känslig. Och han är väldigt hög i energi. Då han kom reste han sig och ballade ur allmänt väldigt mycket. Idag är han så pass mycket bättre att jag vågar låta en del andra rida. Och min ena tränare, som vägrade sitta på honom, vågar idag.
Men det här är en häst man måste vara rutinerad och känslig med. Man måste också kunna sitta kvar om det sprattlar till eller fräser iväg. Det är absolut ingen häst jag skulle låta någon grönare elev sitta på som jag gjort med gamlingen.

Det finns några såna stencoola hästar på gården. En underbar liten barnponny som tjejen kan sitta och rida barbacka på med långa tyglar och göra sitsövningar. Fantastisk ponny som förstahäst!

Och ett par mellanålders hästar som är genombussiga och trygga. Faktiskt också några unghästar med supertemperament.

Jag tycker min gamling är superlätt att hantera. Men jag inser ju att alla inte skulle ha samma lätta relation med honom. Tyvärr tror jag allt för många ägare och tränare gör misstaet att säga att en häst de inte har prob med är såååå snäll och trygg. De är inte det med alla alltid.
En häst känner ju av vem som hanterar den just där och då.

Har du inte ridit på länge och känner dig otrygg är ju balansträning/sitsträning supernyttigt för att få upp självkänslan. Sitter man stadigt blir man inte lika rädd. Då kan de sprattla bäst de vill.
Testa rida lätt i skritt eller halt, stå i fältsits i skritt eller halt etc om du inte vågar trava. Laborera med balanspunkten. Försök hålla underskänklar still när du reser dig/sätter dig etc.

KL
En av mina tidigare hästar var en fux märr som "bets där fram och sparkades där bak". När det gällde hanteringen kunde man inte lämna henne till vem som helst. Dock kunde man utan problem slänga upp vem som helst i sadeln. Då var hon tryggheten själv. Skulle aldrig drömma om att skygga eller bocka, eller ens att öka tempot om den i sadeln inte var i balans.

Med en mer rutinerad ryttare kunde hon dock visa temperament, det fick jag känna på många gånger:angel:

*kl*

Min gamla fjording va en riktig klippa mot slutet, henne kunde man sätta upp vem som helst på och hon gjorde allt för att skydda ryttaren om det var någon som var ovan. Var det däremot en van/ orädd ryttare kunde det gå vilt till hehe.

Min nordsvensk är inte helt lätt och hon måste acceptera folk innan det går bra. Hon är till exempel gudasnäll med stallägarens 6-åriga son men hatar för det mesta andra barn. Jag skulle inte säga att hon är snäll alla gånger men är hon med en så är hon det till 100%.

Russet är nog det smidigaste jag har haft i hästväg hanteringsmässigt. Hon bara följer med på ALLT, inga problem överhuvudtaget. Det enda är att hon har en förkärlek till att bitas men det har vi nästan tränat bort och hon är bara 2 år så jag är inte så orolig.

Min är en ängel så länge det handlar om nybörjare. Ställer man inga krav på henne är hon trygg som en gunghäst. Hon fullständigt älskar att lulla runt med sådana som aldrig suttit på en häst förrut. När hon inte förstår vad hon ska göra lunkar hon sakta fram till mig och vill bli ledd.
Är det däremt en ryttare som ställer lite krav på takt och form då är hon som en helt annan häst. Då ska det ifrågasättas, stannas, backas och kanske också bockas lite. Efter ett tag slutar hon dock. Det är precis som hon bara vill klargöra att hon har en egen åsikt och den inte ska förringas.

Min är snäll, har inga olater för sig som bockning, stegra, vända hem eller sticka. Men kan bli otroligt pigg och stark när man galopperar ute. Dock är hon kalassnäll för alla att skritta och jogga på. Så länge hon inte vilat en vecka, det blåser massor eller som nu när det börjar bli kallare och hon får mer energi.

Vissa dagar kan alla rida (hela sommaren) men nu under blåst hösten, nej. Är ganska på tårna och nervig att rida innan man har fått ur energin.

Jag reagerade också på det du skrev om bettet, men det var ju skönt att du inte menade det som det lät :laugh:

Många gånger kan ett skarpare bett/hårdare hand "trigga" igång en flyktreaktion.

Men det där med att dra tygeln ur handen - du har väl handskar? Och tyglar som inte är helt släta?

min häst är snäll, han kommer alltid fram när jag kommer till stallet, ska hälsa på alla, alla tycker att han även är så personlig i sitt sätt. han är en väldigt känslig kille, han läser av mig(personen över lag) otroligt bra, är jag deppig nån dag när jag kommer till stallet så blir han som en liten ängel, myser och bufffar vänligt.
likaså i ridningen, jag har några vänner som har försökt att rida honom, kunniga sådanna och som jag anser är bra ryttare, men han testar dem med alla knep, det är så man skämms över vilken olydig häst man har, mig följer han i stort sett minska vink från. MEN min pojkvän som i princip aldrig har suttit på en häst innan kan rida honom utan problem, han går som världens snällaste, och vi har ingen ridbana så än så länge har PV bara ridit i skogen med honom.

han är en häst av det pigga slaget (får skylla på arab och fullblods-blodet i honom;)), ser spöken ibland och så, men gångerna han har stuckigt kan jag ränka på mindre än en hand, det gör han i regel aldrig! och jag har haft honom som unghäst, ridit in själv och ägt honom i 4 och ett halft år. jag har flera ggr ridit ut i skogen (ingen ridbana som sagt) i bara halsrem, eller repgrimma, eller ingenting, och det har aldrig varit problem. han är pigg och tappar lätt koncentrationen, men fångar man bara upp den igen så är han sammarbetsvillig till 100% och lyssnar.

han biter inte, sparkar inte... den enda olaten han har är väll det att han lätt blir så rastlös. det är inte alltid han får ro att stå i stallet när jag ryktar, då borjar han trippa, skrapa med framhoven och visa att han vill göra någonting, typ. och så har han fobi för kor (får?), ett problem som jag har jobbat jättemycket med och flera tränare med. men det blir inte bra. har aldrig under de åren jag ägt honom ramlat av... förrän för drygt en månad sedan, när vi red ute och stötte på kor och han skenade i full panik, då slutade det med att jag föll av och skadade ryggen oturligt.:/

överlag skulle jag säga att han är genomgo´och snäll, men han är "speciell" på sina vis och man måste nog känna honom för att inte uppfatta honom som dum och elak, eller nått? både min mamma och PV ogillade honom väldigt mycket i början, men nu idag så kan båda rida honom och de tycker att han är jätte go´.

Kan faktiskt bara tänka mig en av alla ponnyer/hästar vi haft som man helt stensäkert hade kunnat släppa iväg någon lite osäker/inte så rutinerad ryttare på, och det var min gamla connemara -om hon blev nervös fladdrade hon bara med överläppen ;)

hahaha :rofl: :love:

Kul trad!

Som flera varit inne pa ar det en viss skillnad pa att vara snall och att vara trygg. Blev tydligt en da nar jag var ute och red sjalv, forst pa 5-ariga valacken K, darefter pa 8-ariga stoet M.

K ar egentligen en snall hast, dvs snall att ha och gora med. Men pa (ett som jag anser typiskt valackaktigt vis) ska han varje ridtur ifragasatta, varfor vi ska ga att ett visst hall. Blir man ganska ordentligt arg med en gang brukar han ge upp och knata forbi "faran", men varenda ridtur bara maste man ha den har diskussionen. Rider man sjalv ar han dessutom pa tarna sa man maste sluta om ordentligt med skankeln och rida valdigt aktivt och positivt.

Jag satte mig darefter pa M och red ut. Och da kunde jag skicka ett par sms och skritta pa lang tygel, och njuta av naturen. Och det ar absolut ingen hast som skulle betecknas som snall (nafsar, lite stokig att leda, kan studsa och bocka rejalt vid ridning) men just for att hon ar trygg i sig sjalv kunda jag slappna av mer nar jag red, for hade det kommit en "fara" pa ritten, sa hade det inte hant sa mycket, for det ar ingen tittig eller nervig hast pa det sattet.

Sen ar det valdig skillnad pa sommar och host... Valacken K som jag alltid beskrivit som snall och ganska lat ar n sa laddad sa jag haromdagen fick sitta av, och ga en kvart av ridturen och darefter sitta upp igen for att han var helt tossig. :grin:

Brukar prata med en pa jobbet om det har med "snalla" hastar. Hon tycker det ar trakigt med snalla hastar, utan vill att de ska steppa pa tvaren och busa nar man rider. Personligen foredrar jag hastar som inte brakar, utan om jag ber att den ska ga eller stanna gor den det, tycker det ar mycket roligare med lydiga hastar. Men sen rider hon pa ridskola och jag rider unga hopphastar, sa ridturerna kan bli spannande nog aven om de for det mesta ar rara hastar. Men rider man pa fyrkantssparet i ridhuset kanske man tycker att lite bus livar upp stamningen :p

Vad sager ni andra? Ar det trakigt med snalla (eller trygga) hastar?

Svarar om min förra häst då:

Är man osäker/vinglig/nybörjare är han GUDASNÄLL! På riktigt!

Är man mer van i sadeln så finns det monster tamigtusan ÖVERALLT! ;)

Min är absolut en snäll tös men definitivt inte lämplig för en som är osäker. Det är mycket liv i henne och är man inte med hittar hon på "egna" grejor. Glad och yster är hon och väldigt snäll.

4-åringen är också en snäll häst men under utbildning och lite påhittig som den unghäst han faktiskt är ;)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 334
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 662
  • Låst
Gnägg Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA