Sv: Hur snäll är din häst..egentligen??
min häst är snäll, han kommer alltid fram när jag kommer till stallet, ska hälsa på alla, alla tycker att han även är så personlig i sitt sätt. han är en väldigt känslig kille, han läser av mig(personen över lag) otroligt bra, är jag deppig nån dag när jag kommer till stallet så blir han som en liten ängel, myser och bufffar vänligt.
likaså i ridningen, jag har några vänner som har försökt att rida honom, kunniga sådanna och som jag anser är bra ryttare, men han testar dem med alla knep, det är så man skämms över vilken olydig häst man har, mig följer han i stort sett minska vink från. MEN min pojkvän som i princip aldrig har suttit på en häst innan kan rida honom utan problem, han går som världens snällaste, och vi har ingen ridbana så än så länge har PV bara ridit i skogen med honom.
han är en häst av det pigga slaget (får skylla på arab och fullblods-blodet i honom
), ser spöken ibland och så, men gångerna han har stuckigt kan jag ränka på mindre än en hand, det gör han i regel aldrig! och jag har haft honom som unghäst, ridit in själv och ägt honom i 4 och ett halft år. jag har flera ggr ridit ut i skogen (ingen ridbana som sagt) i bara halsrem, eller repgrimma, eller ingenting, och det har aldrig varit problem. han är pigg och tappar lätt koncentrationen, men fångar man bara upp den igen så är han sammarbetsvillig till 100% och lyssnar.
han biter inte, sparkar inte... den enda olaten han har är väll det att han lätt blir så rastlös. det är inte alltid han får ro att stå i stallet när jag ryktar, då borjar han trippa, skrapa med framhoven och visa att han vill göra någonting, typ. och så har han fobi för kor (får?), ett problem som jag har jobbat jättemycket med och flera tränare med. men det blir inte bra. har aldrig under de åren jag ägt honom ramlat av... förrän för drygt en månad sedan, när vi red ute och stötte på kor och han skenade i full panik, då slutade det med att jag föll av och skadade ryggen oturligt.:/
överlag skulle jag säga att han är genomgo´och snäll, men han är "speciell" på sina vis och man måste nog känna honom för att inte uppfatta honom som dum och elak, eller nått? både min mamma och PV ogillade honom väldigt mycket i början, men nu idag så kan båda rida honom och de tycker att han är jätte go´.