Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja men det är väl självklart att snäll inte är synonymt med trygg. Det är två helt olika saker. Finns många snälla människor oxå som inte är ett dugg trygga i sig själva.
/.../
Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid?? Frågar mest bara för att jag är intresserad eftersom jag råkat ut för "snälla" hästar tidigare...
Brukar prata med en pa jobbet om det har med "snalla" hastar. Hon tycker det ar trakigt med snalla hastar, utan vill att de ska steppa pa tvaren och busa nar man rider. Personligen foredrar jag hastar som inte brakar, utan om jag ber att den ska ga eller stanna gor den det, tycker det ar mycket roligare med lydiga hastar. Men sen rider hon pa ridskola och jag rider unga hopphastar, sa ridturerna kan bli spannande nog aven om de for det mesta ar rara hastar. Men rider man pa fyrkantssparet i ridhuset kanske man tycker att lite bus livar upp stamningen
Vad sager ni andra? Ar det trakigt med snalla (eller trygga) hastar?
/.../
Brukar prata med en pa jobbet om det har med "snalla" hastar. Hon tycker det ar trakigt med snalla hastar, utan vill att de ska steppa pa tvaren och busa nar man rider. Personligen foredrar jag hastar som inte brakar, utan om jag ber att den ska ga eller stanna gor den det, tycker det ar mycket roligare med lydiga hastar. Men sen rider hon pa ridskola och jag rider unga hopphastar, sa ridturerna kan bli spannande nog aven om de for det mesta ar rara hastar. Men rider man pa fyrkantssparet i ridhuset kanske man tycker att lite bus livar upp stamningen
Vad sager ni andra? Ar det trakigt med snalla (eller trygga) hastar?
Jag hade ju inga handskar den gången när han brallade med mig, men tro mig...det är inköpt nu!! För till hans träns är det vävda tyglar med läderbitar var tionde centimeter ungefär, om ni förstår vad jag menar. Det kändes som att det drog taggtråd mellan fingrarna på mig!! Om jag fortsätter rida honom mer så att han blir mer min egen sköthäst, då köper jag andra tyglar. Men just att de sa att han är så snäll, han gör aldrig något, man kan nästan sova på hans rygg under ridturen osv..jo tjena...Men pappan i familjen sa att eftersom jag inte är rädd för hästen utan lugn och bestämd, så måste han ha känt att jag är rutinerad och så blev han som en obstinat tonåring och skulle sätta sig emot det jag krävde av honom. (vilket var att vi INTE skulle skena hem i en blandning av bocksprång och krumbukter) För eftersom han är så stark har tidigare ryttare struntat i att tillrättavisa honom och bara "hållt sig kvar" ända hem till stallet. Så trots dålig balans hos mig och borttappade ridmuskler så har jag ju kunskapen. Den finns ju kvar, men jag blev rätt paralyserad och paff när han gick från lugnt åbäke till het bomb!! Men men...jag tänker nu ta det i min takt, folk får säga vad de vill, hästen och jag måste bygga upp ett band oss emellan och jobba på andra saker än dragkamp! Har även nu i efterhand fått veta att han inte blivit riden på flera flera år!!!! Jag kanske är kinkig nu men jag hade gärna velat ha den informationen INNAN jag hoppade upp första gången!! Men men..envisheten är det sista som lämnar en finne, nu kör vi...steg för steg, gamla token och jag...
Här finn en snäll ridhäst. Eller ja, snäll åk-häst. Det värsta hon gör är att söla lite och äta om hon kommer åt.
Alla andra är på tok för smarta för att ställa upp på ryttare som inte vet vad de pratar om.
/Migo
Som inte har målet att ha hästar som ska kunna ridas av alla.
Nej - förstår inte heller varför hästar bara automatisk ska acceptera alla människor och då också vanligen en massa skit... dubbelkommandon, korrigeringar, och klumpeduns grejer. Då finns det tålmodiga lektionshästar som är "anställda" för att sköta sådana ryttare/skötare.