Hur snäll är din häst..egentligen??

Sv: Hur snäll är din häst..egentligen??

Min gamla häst kan vem som helst åka häst på. Hon vänder inte hemåt och bockar inte. Hon kan stanna och äta gräs eller rycka till om det typ rasar ner saker.

Övriga skulle jag inte sätta vem som helst på. :)

Ja men det är väl självklart att snäll inte är synonymt med trygg. Det är två helt olika saker. Finns många snälla människor oxå som inte är ett dugg trygga i sig själva.

Hear hear! :bow:

"Snäll" respektive "trygg" är inte heller samma saker som "lätthanterlig" eller "lättriden".

Väninnans herr Tinker är mycket godmodig och stillsam - men inte gör han som han blir ombedd av okända... Han promenerar vänligt men bestämt till matte/hagen/boxen, så fort något inte passar. Men han är försiktig och snäll, skulle aldrig försöka skada någon.

/.../
Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid?? Frågar mest bara för att jag är intresserad eftersom jag råkat ut för "snälla" hästar tidigare...:D

Hästis är fd vanvårdsfall. Osäker om det är en okänd människa som hanterar honom - och blir han osäker blir han defensiv. Inte en bra kombination om människan är spänd och ska "sätta honom på plats". Han är däremot stencool med mig eller andra som han känner väl, och är inte svårhanterlig för en lugn människa.

Vid ridning brukar han helt sonika vägra lämna stallplanen med okända, en mkt smart taktik! Däremot skulle han aldrig rusa iväg, bocka, eller försöka slänga av. Han bara vägrar gå. Men samma sak här - han är oerhört ambitiös och duktig, bara han kan lita helt på att du inte goes bananas helt plötsligt och börjar slåss. Han är en sådan som jag kan sätta lilla kusinen, 5 år, i sadeln på - och låta henne rida runt lite i paddocken. Då tittar han noga på mig, frågar vad han ska göra, och går försiktigt, försiktigt runt med henne. :love:

Senast ändrad:

Jag hade ju inga handskar den gången när han brallade med mig, men tro mig...det är inköpt nu!! För till hans träns är det vävda tyglar med läderbitar var tionde centimeter ungefär, om ni förstår vad jag menar. Det kändes som att det drog taggtråd mellan fingrarna på mig!! Om jag fortsätter rida honom mer så att han blir mer min egen sköthäst, då köper jag andra tyglar. Men just att de sa att han är så snäll, han gör aldrig något, man kan nästan sova på hans rygg under ridturen osv..jo tjena...Men pappan i familjen sa att eftersom jag inte är rädd för hästen utan lugn och bestämd, så måste han ha känt att jag är rutinerad och så blev han som en obstinat tonåring och skulle sätta sig emot det jag krävde av honom. (vilket var att vi INTE skulle skena hem i en blandning av bocksprång och krumbukter) För eftersom han är så stark har tidigare ryttare struntat i att tillrättavisa honom och bara "hållt sig kvar" ända hem till stallet. Så trots dålig balans hos mig och borttappade ridmuskler så har jag ju kunskapen. Den finns ju kvar, men jag blev rätt paralyserad och paff när han gick från lugnt åbäke till het bomb!! :eek: Men men...jag tänker nu ta det i min takt, folk får säga vad de vill, hästen och jag måste bygga upp ett band oss emellan och jobba på andra saker än dragkamp! Har även nu i efterhand fått veta att han inte blivit riden på flera flera år!!!! Jag kanske är kinkig nu men jag hade gärna velat ha den informationen INNAN jag hoppade upp första gången!! :mad: Men men..envisheten är det sista som lämnar en finne, nu kör vi...steg för steg, gamla token och jag...:D

Hej!

Min häst är gudasnäll, mot mej. Vissa dagar är hon lite mer tittig än andra, men hon är alltid gudasnäll.

Min medryttare har slängt upp sin 5-åriga lillasyster på henne och hon skötte sej.

Däremot hatar hon att bli låst mellan hand och skänkel- då står hon på bakbenen efter en stund- men det förstår jag och dom som rider så får inte rida på henne:-).

Min sambo rider henne också utan problem i långsammare gångarter- när det går lite snabbare blir hon nervös över att han inte är helt stabil och då blir det lite småkaos, men hon skulle aldrig göra några dumheter i stil med bocka, sticka eller så.

Så, jag anser att min häst är gudasnäll, mot mej. Mot andra kan hon vara mer stressad, men hennes känslighet vill jag helst inte göra nåt åt för jag gillar det!

/Lavinia

Min är inte särskilt snäll, och det sticker jag inte under stol med. Känd som "lillfan" i stallet, barn osv är bannade från hagen. Hon är himla nyfiken och go, men får hon inte som hon vill ( dvs en kvarts mys ) blir hon skitsur. Både rest sig, hugger och sparkas om det vill sig illa. Halvvan med att hon hugger, ignorerar det eftersom hon inte bitit mig på riktigt än.

Oerhört snäll i arbete dock, oavsett vem som hanterar henne. Samarbetsvillig och positiv till att lära. Verkligen en jättetrevlig häst, när hon är tillfredsställd ;)

SHIT! Snacka om att inte kännas sin häst! :eek: Stackare!

Vår lilla ponny tar sidoskutt i höga hastigheter, då han tror han skymtar något hemskt i diket.
Han sliter åt sig tygeln och drar snabbaste vägen hem om man galopperar "hemåt" alltför nära stallet.
Han följer inga ridvägar på ridbanan spontant, man måste styra och veta precis vart man vill.
Han kan tänkas hoppa över minsta lilla pinne från skritt.
Blir han osäker (spöken i diket framöver) vill han gärna vända hem lite snabbt och snyggt.

Och den här underbaringen har maken fått lära sig rida på. Samtidigt som vi ridit in hästen :rofl::rofl:
(ja, jag älskar dem båda, och nu gillar de varann himla mycket också :idea::love:)

Min häst är jättesnäll, framförallt för att han är så ärlig. Han är världens latmask med småbarn på ryggen, "stora" nybörjare har aldrig ridit honom men kan inte tänka mig att han skulle vara annorlunda då.
Han kan busa (bocka och springa iväg lite) när han blir på sånt humör, men det blir han bara med mig på ryggen. Han har så vitt jag vet aldrig busat på det sättet med någon annan. Och innan han hittar på nåt bus känner man att nåt är på gång, vill man inte busa är det bara att skritta istället så gör han ingenting.

I hanteringen är han en ängel, han skulle kunna hanteras av en treåring :D

min häst är inte snäll, hon är (för mig) lätt att rida men kan vara en hemskt ful när man rider ut, då hon bestämmer sig för att inte gå framåt. hon är stark och envis om man inte låter henne bestämma till 60 %, hoppningen är det bara att styra på hindrena (finns inget annat man kan göra innan man hittat dom pytte små broms knapparna). dvs ingen jag sätter upp vem som helst på, jag kan skritta henne på långa tyglar, rida henne i form, hoppa henne utan att man riskerar att flyga av i svängarna. men det tog 3 år att lära mig rida henne :p

foderhästen är en super snäll tant på 19 år, hon gör allt man säger åt henne och gör öppnor, slutor och piruetter helt utan problem. men... hon slår med huvudet om man inte har en helt stabil hand, hon är super mysig att skritta ut på men hemvägen går oftast i skänkelvikning. hon kan beställa sig helt plötsligt för att frysa fast och inte gå hemifrån, och hon kräver att man kan rida henne för att hon ska gå fint men uppfyller man hennes krav så är hon en ängel ^_^.

shettisen är en djävul vars skritt är steppande, traven är obefintlig och galoppen är galopp/bock/galopp/bock osv, efter hinder så gör hon super höga bock språng och känner sig super cool, hon drar ner huvudet i första bästa gräs tuva och är allmänt shettisaktig :D super söt dock ^_^

den enda super snälla ponnyn jag haft var buck :), han var världens snällaste barnponny. kunde ledas av en 2åring och fortsatte gå snällt bredvid även när ungen tappat grimmskaftet, han anpassade svårighets graden i ridningen till alla ryttare, allt från att lunka fram med småbarn till att hoppa och galoppera själv med 6åringar som ridit ett tag. han var perfekt, och han var mig bästa vän. blev bara 30 år gammal där han som 27åring lärde sig buga, stegra och lös agillity ^_^.

jag tycker dock att alla mina hästar är super fina och lätta att rida ^_^ för om man bara kan rida så går allt som en dans.

Gammelhästen (13 år) är det snällaste som går i ett par skor. Jag litar på honom till 100 % oxh han skulle lätt kunna tjäna som terapihäst åt den som blivit skraj (förresten så gör han det redan, ena medryttaren är livrädd för att rida ut efter en otäck olycka - hon rider ut på honom utan minsta rädsla).

Unghästen (4 år) är så snäll att INGEN tror att den är så ung ! Men sen utsätts den heller inte för någon form av "press" där det kan komma reaktioner

Brukar prata med en pa jobbet om det har med "snalla" hastar. Hon tycker det ar trakigt med snalla hastar, utan vill att de ska steppa pa tvaren och busa nar man rider. Personligen foredrar jag hastar som inte brakar, utan om jag ber att den ska ga eller stanna gor den det, tycker det ar mycket roligare med lydiga hastar. Men sen rider hon pa ridskola och jag rider unga hopphastar, sa ridturerna kan bli spannande nog aven om de for det mesta ar rara hastar. Men rider man pa fyrkantssparet i ridhuset kanske man tycker att lite bus livar upp stamningen :p

Vad sager ni andra? Ar det trakigt med snalla (eller trygga) hastar?

Snälla hästar vill väl egentligen alla ha, och även trygga.
Däremot vill jag inte ha dom för "stabila", helt enkelt för det passar inte ihop med min egen personlighet. Är till och med så att jag sålde min jätte fina 6-åring delvis därför, hon var för stabil för att passa mig. Men fungerar alldeles utmärkt hos nya ägaren istället :):)

/Camilla

Mina hästar är jättesnälla och väluppfostrade. Dock är de inte "döda".
Betty skulle jag kunna släppa upp vem som helst på för hon gör inget dramatiskt när hon upptäcker att de inte har koll. Hon inser däremot att hon kan göra som hon vill och väljer då i första hand att såsa, och att gärna äta när hon hittar något spännande.
Lukas är ganska flegmatisk av sig så trots att han är relativt stor (kbl-travare på 158 cm), skulle vem som helst kunna åka på honom. Han har ingen som helst tävlingsinstinkt vilket är skälet till att han togs från travet.
Övriga skulle jag inte lita på att sätta upp en ovan eller osäker ryttare på, oavsett hur lugna och trevliga de är med mig på ryggen. Har två hästar som jag måste vara riktigt koncentrerad när jag rider, för att undvika katastrofer.
Båda är köpta som "problemhästar" så det är inget konstigt att de är lite udda.

/.../
Brukar prata med en pa jobbet om det har med "snalla" hastar. Hon tycker det ar trakigt med snalla hastar, utan vill att de ska steppa pa tvaren och busa nar man rider. Personligen foredrar jag hastar som inte brakar, utan om jag ber att den ska ga eller stanna gor den det, tycker det ar mycket roligare med lydiga hastar. Men sen rider hon pa ridskola och jag rider unga hopphastar, sa ridturerna kan bli spannande nog aven om de for det mesta ar rara hastar. Men rider man pa fyrkantssparet i ridhuset kanske man tycker att lite bus livar upp stamningen :p

Vad sager ni andra? Ar det trakigt med snalla (eller trygga) hastar?

Det är en jäkla skillnad på vad olika personer menar med "snäll/lätthanterlig/lättriden/trygg". Tråden är ett gott bevis. :D

Jag tror inte någon vill rida på en häst som (för den ryttaren) kan vara farlig - en häst som faktiskt skickar av dig, rusar rätt in i skogen, eller orsakar olyckor på något annat sätt. Sedan kanske man som ridskoleryttare tycker det är coolt om hästen steppar och ser lite fräsig ut, så länge den gör det på ett balanserat och lugnt sätt - dvs faktiskt inte flippar på riktigt. Då är det inte lika roligt längre.

Personligen ser jag inget som helst egenvärde i att ha hästar som beter sig illa emot folk, är olydiga vid ridning, eller har extremt nära till skarpa rädslereaktioner. Sådant uppskattas inte. Däremot är ju alla hästar levande invidider, med åsikter och känslor, i grunden flyktdjur. Det ska respekteras. En häst måste ha utrymme att agera och reagera på sin omgivning. En helt apatisk individ som bara slaviskt utför sina uppgifter mår oftast inte så himla bra. Mentalt eller fysiskt passiviserad.

Senast ändrad:

Jag hade ju inga handskar den gången när han brallade med mig, men tro mig...det är inköpt nu!! För till hans träns är det vävda tyglar med läderbitar var tionde centimeter ungefär, om ni förstår vad jag menar. Det kändes som att det drog taggtråd mellan fingrarna på mig!! Om jag fortsätter rida honom mer så att han blir mer min egen sköthäst, då köper jag andra tyglar. Men just att de sa att han är så snäll, han gör aldrig något, man kan nästan sova på hans rygg under ridturen osv..jo tjena...Men pappan i familjen sa att eftersom jag inte är rädd för hästen utan lugn och bestämd, så måste han ha känt att jag är rutinerad och så blev han som en obstinat tonåring och skulle sätta sig emot det jag krävde av honom. (vilket var att vi INTE skulle skena hem i en blandning av bocksprång och krumbukter) För eftersom han är så stark har tidigare ryttare struntat i att tillrättavisa honom och bara "hållt sig kvar" ända hem till stallet. Så trots dålig balans hos mig och borttappade ridmuskler så har jag ju kunskapen. Den finns ju kvar, men jag blev rätt paralyserad och paff när han gick från lugnt åbäke till het bomb!! :eek: Men men...jag tänker nu ta det i min takt, folk får säga vad de vill, hästen och jag måste bygga upp ett band oss emellan och jobba på andra saker än dragkamp! Har även nu i efterhand fått veta att han inte blivit riden på flera flera år!!!! Jag kanske är kinkig nu men jag hade gärna velat ha den informationen INNAN jag hoppade upp första gången!! :mad: Men men..envisheten är det sista som lämnar en finne, nu kör vi...steg för steg, gamla token och jag...:D

Fast det låter ju som de visst visste att hästen kunde ha en del ideér för sig... De vill bara ha en testpilot. :devil:

Här finn en snäll ridhäst. Eller ja, snäll åk-häst. Det värsta hon gör är att söla lite och äta om hon kommer åt.

Alla andra är på tok för smarta för att ställa upp på ryttare som inte vet vad de pratar om.

/Migo
Som inte har målet att ha hästar som ska kunna ridas av alla.

Nej - förstår inte heller varför hästar bara automatisk ska acceptera alla människor och då också vanligen en massa skit... dubbelkommandon, korrigeringar, och klumpeduns grejer. Då finns det tålmodiga lektionshästar som är "anställda" för att sköta sådana ryttare/skötare.

Blev riktigt skakad efter att på hemliga uppsatt videokamera ha sett gamle hästis faktiskt bli runtjagad med spö i sin box. Folk är inte riktiga ibland. :mad:

*KL*

Jag vill absolut att min egen häst ska vara trygg och pålitlig. Nu är det ju väldigt olika på vad man känner sej trygg.

När jag köpte min (då 4 år och extremt energisk) kände jag mej 1000 gånger tryggare på henne än på de "trygga" halvbloden på ridskolan där jag jobbade.

För mej är det guld värt att veta att jag kan galoppera över ängar på långa tyglar, barbacka med bara kapson och häst stannar när jag ber henne och bockar inte.. Hon kan skygga, men gör aldrig nåt elakt.

Däremot gillar jag annars att rida lite "galnare" ponnyer, men jag vill inte ha en häst jag inte känner mej trygg på hemma. Min egen häst är min klippa och mitt lugn.. (Även om det går i 180 mestadels av tiden:-))

/Lavinia

"Snäll" verkar vara svårdefinierbart.

Mitt femåriga sto skulle jag nog beteckna som ganska lynnig och enveten. Vi har haft våra duster sedan jag köpte henne som 1,5-åring. Hon har mognat och jag har lärt mig hur hon fungerar. Dock besitter hon en enorm grundtrygghet vilket gör att hon inte hetsar upp sig för småsaker eller får panik om hon trasslar in sig eller dylikt. Denna grundtrygghet tror jag också är det som gjort att hon främst tidigare trott att hon kan bestämma. Hon visar klart och tydligt när hon inte vill något. Hon har hotat med att trycka in mig i väggen när hon inte vill lyfta hovarna och även sparkats, bitits etc. Hon har backat i med full gas när hon inte vill gå framåt eller för långt från stallet m.m. Nu har vi nått någon slags tyst överenskommelse och det funkar kanon. Med rättvis hantering funkar det mesta med henne. Hon har dock en otrolig integritet, men gör allt man ber om bara man ber henne på rätt sätt.

Det som är lite lustigt med henne är att när mindre barn är med så sköter hon sig alltid som ett ljus. Hon bär dem med andakt och när det kommer bilar eller annat som hon ibland reagerar på så rör hon inte en min. Naturligtvis så vågar jag inte släppa mindre barn med henne ensamma, men med mig bredvid/framför så sköter hon sig galant. Så även om den som sitter på inte förmedlar trygghet/säkerhet så tar hon över den biten när det krävs av henne. Sitter jag på så överlämnar hon det till mig när hon ibland blir osäker.

Min treåriga valack skulle jag nog mer beskriva som snäll. Han är som tjuren Ferdinand. Men han reagerar på småsaker och är inte trygg i sig själv. Tryggheten sitter i den som hanterar honom och finns den inte så blir han oerhört osäker. Honom fick jag mig en resa på när jag för andra gången satte upp. En hjärnskakning och många blåmärken senare har vi backat bandet. Han är otroligt lyhörd och känslig, men blir han ordentligt rädd så blir han totalt blockerad.

Med denna långa utläggning ville jag bara säga att en "snäll" häst behöver inte alltid vara lämpligast åt en otrygg ryttare.

Jag har ett fyra årigt sto.

Det är en snäll häst, men jag skulle inte låta vem som helst varken hantera eller rida henne. Hon har nerver, kan bli stressad och har mycket "flykt" i sig. Hon är känslig för hjälperna och på senare tid har hon blivit riktigt pigg :) testar gärna och har lite humör..

Det är absolut ingen nybörjarhäst men jag skulle väl säga att hon är snäll :) har ett trevligt arbetslynne och är en väldigt rolig ridhäst för den som ridit lite längre.

2 av de hästar jag har ägt har varit snälla.

Den första fjordingen var världens tryggaste, men hade den stabila envishet som bara kallblod kan ha. Ni vet, drar fram huvudet och går iväg om det inte passar ;)
I ridningen var hon jättesnäll och 100% stabil i psyket. Gick på ridskola länge, sen hade jag henne och sen lånades hon ut till lite barn. Dock så tolererade hon ju inte VAD som helst, det hände ett par gånger i livet att hon skickade av folk som var dumma.

Häst nr två var underbar att hantera med 2 undantag. Man fick inte vara för hård i hanteringen, och inte alltför mkt nybörjare.
Hon var ALLTID snäll, helt underbart, men hon drev lite med nybörjare. :angel:
Exv om man var ute på promenad och nån nybörjare ledde henne och det kom en avtagsväg så gick hon lite fortare, lite fortare, lite fortare och sen svängde hon. :D
Dock var hon ju som sagt världens underbaraste så hon skulle aldrig ha dragit iväg eller något. Hon var bara tvungen att driva lite med folk för att hon kunde.
I ridningen var hon tvärtom, där slängde hon av så fort det passade henne. Eller rättare sagt om man gjorde ngt dumt eller var för hård.

Häst nr 3 var väluppfostrad i grunden men ouppfostrad på vägen, sas. I början var hon odräglig, men hade jag fått ett par år till med henne så hade hon blivit minst lika perfekt som häst nr 2.
Dock var detta en väldigt nervig häst så det är ingen som jag skulle klassa som "trygg och snäll".

Nej - förstår inte heller varför hästar bara automatisk ska acceptera alla människor och då också vanligen en massa skit... dubbelkommandon, korrigeringar, och klumpeduns grejer. Då finns det tålmodiga lektionshästar som är "anställda" för att sköta sådana ryttare/skötare.

Spinner lite vidare på din och Migos kommentarer.

Mitt mål med min häst är att han ska vara såpass trygg i sig att han inte ska ta illa vid sig av dålig hantering. Att han istället ska säga ifrån på något vis och inte heller ta mer långvarig skada än att han möjligvis blir på sin vakt emot just den peronen.

Det börjar iaf ta sig, han har alltid varit väldigt bra på att skilja på person och person MEN han flyger inte i luften så han skadar sig själv längre om fel person gör fel sak. Sådan överkänslighet anser jag ingen häst mår bra av - om den nu inte kommer leva ett helt slutet liv enbart med sin männsika och aldrig kommer råka ut för något som kan stressa den.

Mao, hantera hästen såpass att den själv inte upplever stress om den blir felbehandlad. Det är för mig inte alls samma sak som att hästen ska "lära sig ta skit" eller trubbas av på något vis, viktig skillnad för mig.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 332
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
  • Låst
Gnägg Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?