Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

kexet01

Trådstartare
Jag har en liten undran... hur pass snabbt sätter ni igång och rider era hästar efter fölning?? (förutsatt att den har varit en problemfri fölning)

Jag har ett tävlings sto och jag skulle vilja sätta igång henne så fort det går.

Vad gör ni med fölet?? lämnar ni det med de andra hästarna eller följer det med?? Isf om ni tar med fölet... har ni fölet löst eller har ni longerlina???

Tack på förhand //Kexet
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Önskar själv svar på frågan.

MEN jag tycker att sto och föl i alla fall får gå två månader i hopp, beror oxå på hur självständigt fölet är.

Jag har oxå en tävlingshäst och har insett att jag inte kommer att kunna tävla något i år då han blir av vand i oktober/november så jag har ingen brådska.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag tycker att man maste valja om man vill ha en tavlingshast eller ett avelssto. Visst gar det med en mamma som gor karriar ocksa, men det ar pa bekostnad av folet.

Sjalv skulle jag inte rida ett sto som hade fol vid sidan, kan se alla mojliga katastrofala olyckor handa med bade folet och stoet.

Nej, jag ar av asikten att har man valt att ta fol pa sitt tavlingssto, sa far man vanta med att tavla det stoet tills folet ar avvant vid minst 6 manaders alder. Aven ston fortjanar lite mammaledighet - det ar ganska jobbigt att ha en bebis utan att behova gora nagonting annat ocksa.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Mina ston rids igång efter några veckor. Redan första dagen börjar vi med att longera/tömköra stoet för att tömma ur livmodern ordentligt. Har alltid fölen kvar i stallet i början, rider korta stunder, ca 15-20 min i början. När fölen är större och vana så brukar de själva välja att stanna kvar i flocken istället för att följa med mammorna in i stallet. I början har vi alltid någon som passar fölet i stallet. Har ett sto som inte vill säras från sitt föl och hon får naturligtvis mammaledigt i flera månader. De andra stona verkar tycka att det är skönt att komma ifrån fölet en stund. Nu talar vi inte om avancerad ridning de första månaderna. Mina ston lämnar dessutom inte ön bortsett från vid utställning.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Tack för alla kloka ord.. självklart hade jag inte tänkt att "träna" henne fullt ut från början... men små skritt turer osv... så att när man väl separera dom är hon relativt ridbar... hade tänkt att nästa sommar -06 skulle hon vara på tävlingsbanan igen. :banana:

Min sto är en "tävlingshäst", hon älskar att visa upp sig på banorna... anledningen till att hon fick en "paus" vara att hon har tävlat sedan hon var 4 utan längre uppehåll samt att jag har suttit under våren med min D-uppsats.

Jag vet att hon älskar att röra på sig, då mår hon som bäst... hon blir "rastlös" om hon inte får rörar på sig (dvs när hon är tränad) Var lite orolig när jag skulle ställa va henne på slutet av dräcktigheten... men det har gått bättre än vad jag hade förväntat mig... hon har varit jätte lugn.

Welsh : Hur fort brukar ni böra skritta hästarn?? Hur läger ni upp täningen??

Mvh Joa
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

I år kommer stona att gå på helbete i 1 månad efter fölningen för att sedan tas hem till gården igen, kvar på bete men nu kommer de att tas in varje dag för att ridas igång. De får kraftfoder inne ( vi har sällan någon återväxt här ute :mad: ) och så pysslar vi med fölen samt skrittar ivg med stona en stund . Mina stalltjejer brukar rida iväg en 2 km runda medan jag pysslar med fölen. det brukar funka bra, jag tycker att det är lättare att få kontakt med fölen när mamman är borta. Dessutom så har de vuxit i sina fölgrimmor nu och ska lära sig att stå uppbundna.
ganska så snart så börjar vi att trava o galoppera på stona. De har ju trots allt blivit ridna fram till 1 månad innan fölningen så de har inte så dålig kondis. Mina föl har inte blivit några hysteriska stackare med men för livet så den skrönan tror jag inte på. Du får helt enkelt vara lyhörd för vad ditt sto vill. Kanske hon vill vara mammaledig hela sommaren el så kanske hon vill ha barnvakt redan efter någon vecka. Individer är de alla :p
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Håller också med....man måste välja...tävlingshäst eller avelssto.
Har man väl bestämt sig för att ta föl på sitt tävlingssto, så ska hon få vara mamma på heltid och sköta om detta som sig bör.
Tävla kan Du göra när Du bestämt att inte ta föl på ett tag igen....

Promenadrida ja....och tidigast en-två månader efter fölning. Fölet står i boxen under tiden.

mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Om jag har uppfatta er rätt... så anser ni att man ska väljalja om man vill ha "tävlingssto" eller "avelsto". Dvs att man inte kan kombiner dessa två??

Jag ser inga problem med att träna mitt sto 20-30min och låta fölet vara kvar men kompisarna i hagen. Detta ser jag bara positivt så mamman får en stund för sig själv och fölet får börja avvänja sig mamman (vill inte ha ett "mammit" föl) och på så sätt blir fölet mer självständigt.

Jag hade naturligtvis inte tänkt lämna fölet hemma i flera timma för att fara och hoppträna... så elak är jag inte. Men att börja skritta och arbeta stoet för hand i 20-30 kan väl inte skada fölet ( då den har kompisar i hagen).

Min fråga var hur TIDIGT efter fölningen man kan börja skritta/leda stoet??

Till er som anser att man ska "välja"... Jag har gjort mitt val och jag valde att ta föl på mitt tävlingsto för att se vad hon ger för föl... då jag inte kan "rida" fölet på minst 3 år så tycker jag att det är lika bara att jag sätter igång stoet och rider henne tills fölet är redo för inridning. Dvs att jag har några år på mig att tävla henne innan jag jag har fölet "ridbar". Ett annat val jag gjorde vara att låta henne få "vila" nu under tiden då jag satt med mitt examensarbete. Iställe för att bara "ställa av" henne tycket jag att det var lika bra att ta ett föl. Dessutom behövde hon en LÄNGRE vila då hon har blivit riden/tävlad sen 4 års ålder (med endast kortare sommar och vinter vila)

Om ni tycker att min val är DUMT/KONSTIGT så är det upp till er men jag tycker att det är tråkigt att ni ska hacka på oss som vill rida våra sto efter fölning. (förutsatt att fölningen osv går bra).

Hoppas att ni respektera mitt val!!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

[

Till er som anser att man ska "välja"... Jag har gjort mitt val och jag valde att ta föl på mitt tävlingsto för att se vad hon ger för föl... då jag inte kan "rida" fölet på minst 3 år så tycker jag att det är lika bara att jag sätter igång stoet och rider henne tills fölet är redo för inridning. Dvs att jag har några år på mig att tävla henne innan jag jag har fölet "ridbar". Ett annat val jag gjorde vara att låta henne få "vila" nu under tiden då jag satt med mitt examensarbete. Iställe för att bara "ställa av" henne tycket jag att det var lika bra att ta ett föl. Dessutom behövde hon en LÄNGRE vila då hon har blivit riden/tävlad sen 4 års ålder (med endast kortare sommar och vinter vila)

Om ni tycker att min val är DUMT/KONSTIGT så är det upp till er men jag tycker att det är tråkigt att ni ska hacka på oss som vill rida våra sto efter fölning. (förutsatt att fölningen osv går bra).

Hoppas att ni respektera mitt val!![/QUOTE]

Jag håller helt med dig, tog oxå föl på min "tävlingshäst" hon är 9 år i år och tycker det är en bra ålder att ta ett första föl på.

Kan inte förstå er som tycker att man skall välja avla eller tävla, det är väll meningen att vi här i sverige skall få fram bra tävlingshästar och då krävs det även bra mödrar som/har tävlat!!!!

Bara för ett sto har en toppenstam så betyder ju det inte att hon själv är en toppen häst och lämnar bra föl. Att få reda på om hon är en bra häst så måste ju hon ut på tävlingsbanan för att visa vad hon kan. har jag fel?
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Mitt förra föl då började vi att ta ut stot på en runda runt stallet första dagen
Sedan ökade vi detta mer och mer. Snart kunde vi rida bort 20min ca. En kvar i stallet för koll av föl.
jag tror hon gillade detta. Hon var lugn hela tiden.
Han skriade i början.
Denne lille som jag har nu. Han har vi låtit gå hos mamma hela tiden ännu. Han är 1vecka.
Han är lite mer mammaig och skyggare än vår andra fölis.
Får knappt på grimman ännu. Med lite jobb så. Men inte i hagen. Mycke träning där.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

kexet01 skrev:
Om jag har uppfatta er rätt... så anser ni att man ska väljalja om man vill ha "tävlingssto" eller "avelsto". Dvs att man inte kan kombiner dessa två??

Jag ser inga problem med att träna mitt sto 20-30min och låta fölet vara kvar men kompisarna i hagen. Detta ser jag bara positivt så mamman får en stund för sig själv och fölet får börja avvänja sig mamman (vill inte ha ett "mammit" föl) och på så sätt blir fölet mer självständigt.

Jag hade naturligtvis inte tänkt lämna fölet hemma i flera timma för att fara och hoppträna... så elak är jag inte. Men att börja skritta och arbeta stoet för hand i 20-30 kan väl inte skada fölet ( då den har kompisar i hagen).

Min fråga var hur TIDIGT efter fölningen man kan börja skritta/leda stoet??

Till er som anser att man ska "välja"... Jag har gjort mitt val och jag valde att ta föl på mitt tävlingsto för att se vad hon ger för föl... då jag inte kan "rida" fölet på minst 3 år så tycker jag att det är lika bara att jag sätter igång stoet och rider henne tills fölet är redo för inridning. Dvs att jag har några år på mig att tävla henne innan jag jag har fölet "ridbar". Ett annat val jag gjorde vara att låta henne få "vila" nu under tiden då jag satt med mitt examensarbete. Iställe för att bara "ställa av" henne tycket jag att det var lika bra att ta ett föl. Dessutom behövde hon en LÄNGRE vila då hon har blivit riden/tävlad sen 4 års ålder (med endast kortare sommar och vinter vila)

Om ni tycker att min val är DUMT/KONSTIGT så är det upp till er men jag tycker att det är tråkigt att ni ska hacka på oss som vill rida våra sto efter fölning. (förutsatt att fölningen osv går bra).

Hoppas att ni respektera mitt val!!
Jag tycker du ska kolla hur föl o sto reagerar att vara ifrån varandra, innan du ställer frågan när du kan börja rida.
Att ha ett panikslaget föl i boxen hemma, medans man rider det stressade stoet är ju inte särskillt snällt. :crazy:
Men fungerar det så att fölet har en trygg flock full i extra mammor och mordern slappnar av o tycker det är skönt, så är det en annan sak.
Dock tycker jag gott man kan vänta tills fölet är 3-4 månader.

Det finns inget som säger att du får ett självständigt föl för att du tidigt skiljer det från modern, snarare att du då får ett otryggt o nervöst föl.

Lyssna på sto o föl och avgör därefter när det är lämpligt att sätta igån o träna stoet.

Och precis som du begär, så tycker jag du ska respektera att andra inte tycker som du. :smirk:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

kexet01 skrev:
Om ni tycker att min val är DUMT/KONSTIGT så är det upp till er men jag tycker att det är tråkigt att ni ska hacka på oss som vill rida våra sto efter fölning. (förutsatt att fölningen osv går bra).

Men nu far du val ta och ge dej? Vem ar det som har hackat pa dej??
Precis som du har jag en asikt av vad jag tycker ar ok och inte och jag gav den asikten. Visst kan du rida ditt sto nar hon har fol vid sidan, men jag sjalv skulle aldrig gora det och jag tycker inte att det ar ok att gora det. Dock har jag aldrig hackat pa dej, och ingen annan i denna traden heller!!

Jag ar van vid ston och fol och jag vet att aven fast de flesta ston funkar bra att rida efter folning, sa kanner jag att mitt sto kan fa de manaderna ledigt fran ridningen da hon gor ett annat arbete under de manaderna.
Om du vill tavla ditt sto under sommaren 2006, sa har du val manga manader pa dej att satta igang henne och komma igang om du inte borjar rida henne forrens i septembeet/oktober nar folet ar avvant.
Att du far ett mer sjalvstandigt fol av att lamna det ensam nagra minuter varje dag ar ren skitsnack, samma att ditt sto skulle fa paus fran folet och ma bra av det. Ditt sto ar inte en rationellt tankande varelse och darefter behover hon inte en paus fran sitt fol.

Jag sager inte till deh vad du ska gora, jag gav dej bara min asikt. Och jag tycker att det ar sjalviskt fran din sida att satta igang ditt sto medans hon har ett annat jobb att skota. Lat henne vara mamma och lat henne bara vara tills det ar dags att avvanja folet, det finns massor med tid att rida senare. Du gjorde ett val att ta fol pa ditt sto, ta konsekvenserna!!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

jag började skriva ett inlägg, men så läste jag ditt, det säger ALLT.. :bow:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

*lånar*

Jag tänkte börja longera mitt sto lite grann när fölet blir två månader, i slutet på juni.
Men själva ridningen sätter jag nog inte igång med förrän jag ser att stoet och fölet klarar sig på egen hand.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

ramonarunds skrev:
Jag tycker att man maste valja om man vill ha en tavlingshast eller ett avelssto. Visst gar det med en mamma som gor karriar ocksa, men det ar pa bekostnad av folet.

Sjalv skulle jag inte rida ett sto som hade fol vid sidan, kan se alla mojliga katastrofala olyckor handa med bade folet och stoet.

Nej, jag ar av asikten att har man valt att ta fol pa sitt tavlingssto, sa far man vanta med att tavla det stoet tills folet ar avvant vid minst 6 manaders alder. Aven ston fortjanar lite mammaledighet - det ar ganska jobbigt att ha en bebis utan att behova gora nagonting annat ocksa.

Du skrev ett sant ord!! :bow:

Alltför många vill både äta upp kakan och ha den kvar..
Tragiskt för fölungen.. :crazy:

AM
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

kexet01 skrev:
Vad gör ni med fölet?? lämnar ni det med de andra hästarna eller följer det med?? Isf om ni tar med fölet... har ni fölet löst eller har ni longerlina???
Tack på förhand //Kexet

Det beror på hur högt man värdesatt fölet... :smirk:
Om det inte spelar någon roll att den antingen blir överkörd eller springer in i en jordbruksharv eller gammal taggtråd i skogen så..

AM
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Lånar knapp.
Till er alla!
Förra året hade jag en fölunge som valde att stanna kvar ensanm i flocken från 2 mån ålder när vi tog in stoet. Detta är ett vanligt beteende för våra fölungar. De är trygga i sin flock och mammorna är trygga med det. JAG anser inte att man är egoistisk när man väljer att rida sitt sto som har föl vid sidan. JAG anser att även ston med föl mår bra av lätt motion redan innan avskiljning. Jag har sett på mina ston att de som motioneras lätt mår bättre än de som bara går och jäser i en hage. Tack vare motionen så kan även mina mer lättgödda ston gå på samma bete som de andra. Om var och en är saliga i sin tro och svarar på trådskaparens fråga med svar istället för pekpinnar såsom "egoistiskt" "jag rider inte mina ston" odyl. DET VAR JU INTE DET HON FRÅGADE EFTER!!!!!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Håller med Welsh, har nu inte haft så många föl - men fölet vi hade för två år sedan brydde sej inte ett jota om att jag tog ut morsan (gjorde det ungefär varannan dag från det att fölet var ungefär 1 mån). Hon gick kvar hos sin lek-kompis (med extramor) och lekfarbrorn (som hon fö spenderade större delen av tiden med även när morsan var i hagen). ALDRIG något bekymmer alltså. Fölet brydde sej övht inte när jag kom ut i hagen och tog med stoet, oftast var hon ju på vift någon helt annanstans....

Samma sto kom travandes till mej när hon såg att hon skulle få "jobba".... Hon ÄLSKADE det, att få komma ut och jobba. Det var hennes tid. Och jo - till den som sa att hästar inte är logiska, nog fasiken har mitt sto varit extremt tydlig med att hon tyckt det varit skönt att "slippa vara morsa" korta stunder. Nu var hon inte borta från hagen mer än 20-30 min varannan dag visserligen, men det var vad "hon behövde" för att dels må bra i kroppen och dels må bra i knoppen.
Fast så är hon lite av den omammiga typen också, kanske därför fölen blir självständiga och därför hon mår bra av att jobbas. Kan tänka mej att ett sto som är väldigt mammig både skapar ett mamma-bundet föl och har svårt att komma till ro ifall man delar på dem, självklart får man då ta det lugnt eller skippa det hela övht.

Har samma erfarenhet från stall jag jobbat i, där fölungen inte brydde sej ett dugg när man tog ut mamman ur hagen - han hade ju en flock på 10-14 hästar kvar i hagen att busa med. Samma föl blev mycket enkel senare på hösten vid avvänjning, var lugn som en filbunke när han blev ensam i stallet etc.

Men att sätta igång och hårdträna fort tycker jag verkar lite onödigt. En dräktighet och fölning tar ju lite på dem (lite därför jag vill röra lätt på mitt sto också, för att komma tillrätta med sånt som blivit lite stramt/kort i hennes kropp under dräktigheten & fölningen), och digivningen kräver ju rätt mycket också. Jag har, precis som förra gången, tänkt börja ta ut stoet och promenera, jobba henne vid hand, tömköra ut i skogen lite, när fölet väl får sin flock (dvs tills Kexet01´s sto och föl kommer hit :) ).

Har ju hört den där attityden innan men tycker det är bullshit, både att fölen skulle bli mer osäkra av att de får vara ensamma (min erfarenhet är alltså tvärtom) och att stona inte skulle "uppskatta" att få komma ut och jobba. Det är absolut inte min erfarenhet.
Beror säkerligen en hel del på stona. Mitt sto är som sagt inte av någon mammig typ, förra fölet spenderade större delen av dagarna tillsammans med sin fölkompis samt gamla valacken. Då var fölet faktiskt liiite mer upprörd när jag tog ut valacken (framförallt följde hon ju då med till öppningen och följde staketet när man gick därifrån), men det fick hon tåla - han var ju igång och reds mest varje dag. Samma med det andra stoet, som var utan föl, hon reds också varje dag. De var helt enkelt rätt vana att folk kom till flocken och plockade ut en häst för några timmar....
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Mitt sto är en tävlings häst ut i hovarna och älskar att vis aupp sig så jag satte i gång henne 2 dagar efter fölningen och när jag red (rider) så fick fölisen vara i boxen i början men nu får han vara i hagen med de andra hästarna och det går jätte bra. jag skulle adrig vågat att ha med fölet vid sidan när man rider,, blir så lätt olyckor.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp