Sv: Hur skulle ni lägga upp ett "demo-tillfälle"?
Först och främst skulle jag lämna dräkter och annat kvar hemma och visa att det handlar om ridning i första hand och utrustning i andra hand.
Jag skulle börja med en KORT teoretisk genomgång (ca 20 minuter) med en presentation av utbildningsgången (om man visar AR är ju detta kärnan av själva ridningen och det som skiljer sig mest från "vanlig" ridning) och/eller den filosofiska inställningen till ridningen. Viktigt är att INTE sätta AR/KD/BR i motsats till modern/vanlig ridning, det är ett effektivt sätt att "förlora" sin publik. En kort förklaring till förhållningen till stångbettet är också på sin plats.
Den praktiska delen inom AR brukar fungera fint om man visar själva utbildningsgången i komprimerad form (skrittarbete, böjning, framåt, nedåt, öppna, sluta, böjd rakt fram, halva steg, piaff, galopparbete o.s.v.) Det gäller dock att hästen är i god kondition för det är jobbigt för hästen (fråga Rajen... Han är helt färdig efter ett sånt pass)
Visar man klassisk dressyr blir det lite knepigare för det ligger närmare den vanliga ridningen och om man skulle göra en "utbildningsgång" är risken att publiken bara blir irriterad på att det ju "precis som vi gör". Där är det nog bättre att visa ett "generellt ridpass" och samtidigt prata om vad det är du tänker på och strävar efter. Låt publiken får ställa frågor och förklara/visa sedan för att svara på frågan allt efter vad som blir bäst.
Hm, det är nog det jag kommer på just nu, återkommer om ajg kommer på flera saker att tänka på. *ler* Hoppas det här gav dig lite av det du sökte i alla fall.