Hur skulle ni lägga upp ett "demo-tillfälle"?

FlipTheFrog

Trådstartare
Om ni skulle anordna en introduktion till eller demonstration av AR/klassisk dressyr/barockridning som är både teoretisk och praktisk för ridfolk som inte alls är bekanta med företeelsen - hur skulle ni göra då?

Sv: Hur skulle ni lägga upp ett "demo-tillfälle"?

Först och främst skulle jag lämna dräkter och annat kvar hemma och visa att det handlar om ridning i första hand och utrustning i andra hand.

Jag skulle börja med en KORT teoretisk genomgång (ca 20 minuter) med en presentation av utbildningsgången (om man visar AR är ju detta kärnan av själva ridningen och det som skiljer sig mest från "vanlig" ridning) och/eller den filosofiska inställningen till ridningen. Viktigt är att INTE sätta AR/KD/BR i motsats till modern/vanlig ridning, det är ett effektivt sätt att "förlora" sin publik. En kort förklaring till förhållningen till stångbettet är också på sin plats.

Den praktiska delen inom AR brukar fungera fint om man visar själva utbildningsgången i komprimerad form (skrittarbete, böjning, framåt, nedåt, öppna, sluta, böjd rakt fram, halva steg, piaff, galopparbete o.s.v.) Det gäller dock att hästen är i god kondition för det är jobbigt för hästen (fråga Rajen... Han är helt färdig efter ett sånt pass)

Visar man klassisk dressyr blir det lite knepigare för det ligger närmare den vanliga ridningen och om man skulle göra en "utbildningsgång" är risken att publiken bara blir irriterad på att det ju "precis som vi gör". Där är det nog bättre att visa ett "generellt ridpass" och samtidigt prata om vad det är du tänker på och strävar efter. Låt publiken får ställa frågor och förklara/visa sedan för att svara på frågan allt efter vad som blir bäst.

Hm, det är nog det jag kommer på just nu, återkommer om ajg kommer på flera saker att tänka på. *ler* Hoppas det här gav dig lite av det du sökte i alla fall.

Sv: Hur skulle ni lägga upp ett "demo-tillfälle"?

Hmm.. Spännande :)
Jag skulle köra det teoretiska samtidigt som det praktiska.
Finns det möjlighet så skulle jag nog visa en häst under longering, gå vidare till lite arbete vid handen och sen byta häst (så man slipper sadla osv...) ev. låta medhjälpare sadla medan man kör lite teori. Helt enkelt gå igenom utbildningstrappan samtidigt som jag berättar varför hela tiden. Skulle försöka få med det mesta men akta mig föra att gå in för ingående på en massa övningar, tex alla möjliga varianter på carré (stavning???)..
Mycket beror på vilka resurser som finns tid, folk, hästar etc?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30