Sv: Hur skulle ni gjort?
Kan tillägga att vi skilt på dom lite grann och Nalle har inte betett sig så "extremt" nu i efterhand, men det finns ju ändå kvar i bakhuvudet att han reagerat så. Det är så svårt att beskriva över internet så ni ska få en rättvis bild av situationen. Men jag har nästan så gott som bestämt mig för att inackordera dom. Nalle kan ju gå med Presto och andra hästar och försiktigt skilja dom åt kortare stunder i hagen, där han går med andra hästar. Han känns mer harmonisk i hagen än om han blir instängd i en box eller så (kan ha att göra med att dom går på lösdrift nu).
Han blir väldigt lätt stressad när det är nya situationer, så om man vänjer honom låångsamt tror jag det kan bli bra. Men när han väl fått för sig något släpper det liksom inte. Det känns som en större flock är bättre för honom, men samtidigt är han ganska dominant i hagen... svårt detta...
Jag tror det skulle bli bättre för Nalle att bli bekväm med andra hästar igen, han har ju faktiskt klarat sig i över tjugo år utan Presto
Tyvärr har jag inte jättekoll på hur han stod hos förra ägaren, hur många hästar i hagen osv. Jag gillar egentligen inte att ha hästar bara två och två, utan vill ha dom i större flock. Skulle det visa sig att det inte skulle funka för Nalle får vi utgå från det då isf...
Kan tillägga att han är den ledaren över Presto, iaf i hagen. Han skulle aldrig låta henne äta av höet (det är ju inget problem då dom får på två ställen) och "vallar" runt på henne ibland o så. Så fort det inte finns ström i hagen rymmer han med, Presto rymmer aldrig så Nalle gör ju inget mer än att ställa sig på andra sidan staketet, och låter sig vackert tillfångatagas
Det sista jag vill (och är rätt säker på att det inte kommer hända) är att Presto blir beroende av Nalle så hon inte heller vill vara själv. Det känns så mycket enklare att ackodera in dom, om inte annat för att man har hästmänniskor runt om som kan hjälpa en. Skulle det som sagt ändå inte fungera så kanske jag får tänka om angående Nalle...