Hur skulle ni gjort?

Sv: Hur skulle ni gjort?

En bra box som pallar lite ryck från en häst som testar gränserna. Låt hästen upptäcka att den överlever att stå själv.

Stäng in hästen, gå ut med den andra. Gör det som ska göras. Återvänd som vanligt. Låt detta bli en rutin.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

fast jag undrar om det är värt det. Jag har hört att det är mycket bättre om man går iväg med hästen som är rädd att vara själv, istället för att den blir lämnad. Så vi testade det en gång, när vi var ute och gick så delade vi upp oss, gick två olika vägar hem. Min väg med Presto hem var på kanske 100m, Nalles väg hem (genom en skog) var på 200m. Den andra lyckades få med Nalle runt den vägen utan Presto, men han var jätteorolig och skrek jättemycket.

Min väg var ju kortare så jag stod redan och väntade vid hagen och när Nalle fick syn på oss igen lugnade han sig lite. Väl i hagen sprang han fram till Presto som inte brydde sig om honom nämnvärt. Efter det gick av och an vid grinden till hagen och gnäggade - i tre dagars tid. Samtidigt som Presto stod lugnt och betade brevid. Han var konstant orolig, slängde med huvudet, travade lite, gnäggade, åt inte. Tillslut lugnade det sig (efter ungefär tre dagar!!), men jag fattar fortfarande inte vad som hände. Det jag vet är att jag inte vill att det ska upprepas, det var inget kul att vara med om, han väckte mig på natten med sitt gnäggande. Det kan vara därför jag är extra känslig med att lämna honom själv...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

så gjorde vi med. Hade stall med två boxar, fick vänja den ena att bli lämnad själv. valde att säkra boxen så gott det gick, ställa in den i boxen när den andra reds. i början levde den rövare där inne, men tillsist vande den sig och nu kan den lämnas själv utan problem.

viktigt att ta tag i sånt, hästar ska kunna lämnas ensamma vid behov.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Men om du inte vill ta itu med problemet kommer det att kvarstå. Och nu berättar du ju att det inte duger med andra hästar vilket gör att det knappast blir bättre av att du flyttar, Nalle kommer tvärtom att bli en pina för resten av stallet.

Håller f ö helt med dressyrteamet, det är inte särskilt snällt mot hästen att låta bli att ta itu med ofoget. Det finns situationer då hästen måste kunna lämnas, utan att t ex göra en skada värre.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Men du som har erfarenhet av lite mer allvarligare fall, är det inom det normalas gräns att en häst är orolig i tre dagar efter att ha blivit skild från sin kompis en stund på en promenad?! Jag funderar på om inte TS har blivit lurad när hon köpte Nalle, jag tycker han låter fullständigt psykiskt instabil. Det verkar ju inte heller handla om att vara ensam, TS skrev
Jag kommer aldrig glömma när vi skulle in till klinik med Presto och hon skulle röntgas och Nalle inte fick hänga med in så han ställdes i en box och såg andra hästar men han höll på att bryta sig ut.
Jag är tveksam till om TS problem egentligen löser sig av att de flyttar till ett inackorderingsstall, Nalle verkar totalberoende av Presto.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Så blir det när man har två hästar. Jag har sett urtrygga hästar bli nervknippen efter några månader ensam med bara en kompis.

Om man då underbygger hästens uppfattning genom att stärka den i att den aldrig är ensam, då får man det här problemet.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Kan tillägga att vi skilt på dom lite grann och Nalle har inte betett sig så "extremt" nu i efterhand, men det finns ju ändå kvar i bakhuvudet att han reagerat så. Det är så svårt att beskriva över internet så ni ska få en rättvis bild av situationen. Men jag har nästan så gott som bestämt mig för att inackordera dom. Nalle kan ju gå med Presto och andra hästar och försiktigt skilja dom åt kortare stunder i hagen, där han går med andra hästar. Han känns mer harmonisk i hagen än om han blir instängd i en box eller så (kan ha att göra med att dom går på lösdrift nu).

Han blir väldigt lätt stressad när det är nya situationer, så om man vänjer honom låångsamt tror jag det kan bli bra. Men när han väl fått för sig något släpper det liksom inte. Det känns som en större flock är bättre för honom, men samtidigt är han ganska dominant i hagen... svårt detta...

Jag tror det skulle bli bättre för Nalle att bli bekväm med andra hästar igen, han har ju faktiskt klarat sig i över tjugo år utan Presto ;) Tyvärr har jag inte jättekoll på hur han stod hos förra ägaren, hur många hästar i hagen osv. Jag gillar egentligen inte att ha hästar bara två och två, utan vill ha dom i större flock. Skulle det visa sig att det inte skulle funka för Nalle får vi utgå från det då isf...

Kan tillägga att han är den ledaren över Presto, iaf i hagen. Han skulle aldrig låta henne äta av höet (det är ju inget problem då dom får på två ställen) och "vallar" runt på henne ibland o så. Så fort det inte finns ström i hagen rymmer han med, Presto rymmer aldrig så Nalle gör ju inget mer än att ställa sig på andra sidan staketet, och låter sig vackert tillfångatagas :grin:

Det sista jag vill (och är rätt säker på att det inte kommer hända) är att Presto blir beroende av Nalle så hon inte heller vill vara själv. Det känns så mycket enklare att ackodera in dom, om inte annat för att man har hästmänniskor runt om som kan hjälpa en. Skulle det som sagt ändå inte fungera så kanske jag får tänka om angående Nalle...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Skakar liv i tråden. Har tänkt en del och har nästan helt bestämt mig för att avliva Nalle. Jag orkar inte ha hästarna hemma längre, noll träningsmöjligheter och nu när våren och regnet kommer blir hagarna leriga. Jag suckar över att behöva dränera upp och allt sånt. Det är inte skoj, då betalar jag hellre lite extra i månaden för det. Att flytta hästarna är det ingen tvekan på, och jag känner att Nalle kanske inte skulle palla en flytt. Han är trots allt 25år och lite "egen" av sig, börjar få tandproblem och magproblem och man märker att han är stel. Psyket är inte lika gammalt, han är pigg och glad, men man vill gärna avsluta när han fortfarande njuter av livet. Man märker att han står inne i ligghallen mer om dagarna med. Usch, har sagt till några att jag funderar på att avliva honom och så får man kommentarer som: Nej, så kan man ju inte göra. o.s.v. Inte en enda har sagt att det är rätt val eller så, alla har varit negativt inställda. Känns som jag kommer bli hatat av släkt och vänner om jag beslutar att avliva honom :(

Men hur ska jag göra detta så smidigt som möjligt? Ingen tvekan om att jag tänker låta Presto vara med när han avlivas, han ska inte vara stressad eller så. Presto får samtidigt möjlighet att ta farväl av hans kropp... Han får inte gå till livsmedel, hur fungerar det med avlivning? Jag kan tänka mig att åka iväg och avliva honom då han gillar att åka hästtransport (han gnäggar till dom ;)).

Men vad händer med Presto? Förstår att det är omöjligt att förutspå hur hon kommer reagera. Jag har aldrig varit med om en avlivning och vet inte hur hästar brukar reagera. Kan man åka direkt till det nya stället? Orkar jag det? Är det bra för Presto? Hon är rätt ranglåg och kommer därmed överens med alla hästar (hittills iaf). Kan prata med blivande stallägaren (vilket absolut inget är bestämt att ens flytta dit!) om hur vi gör det enklast för Presto.

Har ni några idéer och tankar? Känner mig splittrad...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Presto kommer ta det helt naturligt och så fort det är över kommer hon återgå till att bete sej som vanligt. Dock kan hon vara lite dämpad dom första dagarna.
När jag låtit dom andra hästarna stå kvar i hagen så har både avlivningen gått bäst med lugn häst och dom andra har inte sprungit runt och letat efter den avlivade hästen när dom släppts ut efteråt.
Plus att dom kommit fram och tröstat mej i tur och ordning när jag gått ut i hagen efteråt.

Och du kan med största säkerhet låta Presto gå själv några dagar/veckor och landa då hon kommer sakna Nalle.
Har själv märkt att alla hästar jag haft utom en inte har velat ta kontakt med främmande hästar närmaste veckorna efter dom blivit själva då kompisen avlivats.
Däremot har samma hästar blivit ordentligt oroliga när dom blivit själva för den andra hästen flyttat eller blivit avlivad utan att den kvarvarande hästen upplevt avlivningen.

Likadant blev det helt odramatiskt när stoet i hagen tappade ett föl förtidigt som inte överlevde mer än några timmar. Alla hästarna gick fram och nosade på det döda fölet och sen gick dom bort och ställde sej bredvid stoet när vi tog ut fölet. Alla hästarna var dämpade i några veckor för att sen bli som innan.

För hästar är döden helt naturlig när den sker i omgivningen. Dock är det inget som djur går och tänker på i förväg.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Du ska göra det som känns bäst för dig och hästarna. Skit i alla andras åsikter.
Det är inte deras liv, tillvaro eller beslut att ta!

Som föregående skrivare så är döden naturligt för djur. Djur sörjer dom med men Presto kommer att ta det med ro. Saknaden efter vännen kommer finnas men det kommer bli mindre ju längre tiden går.

Även om det känns svårt att avliva honom så ska du göra det om du känner att det är det bästa alternativet. Han är gammal, han har haft ett bra liv och han kommer få avsluta det bra. Kanske du kan låta honom få en fin sista sommar och verkligen lämna med livet på topp?
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag håller med Lovisaleonora fullt ut.
Stäng in hästen i boxen.
Klart.
Svårare är det inte.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Fast det är faktisk inte så att det funkar för alla hästar.

Jag själv hade 2 hästar hemma på gården och när jag red ut på den ena så kom den andra springandes efter oss.
Jag satte honom självklart i boxen efter det men han sparkade helt enkelt sig ut och kom efter ändå.

Han lugnade sig efter ett bra tag så det gick att rida ut själv sen men han fick följa med som handhäst ett tag.

En häst som får panik i boxen och sparkar sig ut är faktiskt farligt. Hästen kan skada sig rejält. Det kan hända en olycka m.m.

Min häst kom efter när vi hunnit komma iväg några km och på den biten hinner det hända mycket. En häst tvärnitar inte om det kommer en mötande bil om den är i panik!
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Fast om man vill ha hästar får man ju också se till att man har lämpligt sätt att förvara dem. D v s boxar där de inte kommer ut, och framförallt stall som håller en löshäst inne.

Bygger man så en ardenner kan stå kvar, blir det inga problem när man ska visa övriga att det går bra att stå kvar inne.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Självklart ska man göra det, och med det sagt så förväntade jag mig inte att min häst skulle komma efter oss eftersom beteendet kom från ingenstans en dag. Men boxen förstärktes rejält efter det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
760
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 093
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 607
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp