Hur skulle ni gjort?

Presto

Trådstartare
Jag har en ponny som heter Presto som jag kör häst och vagn med, både hon och jag älskar det. Sedan bestämde jag mig för att ha hästarna hemma, så jag köpte en till gammal häst, Nalle, endast som sällskap och började ha hästarna hemma. Det finns dock ett jättestort problem och nu vill jag ha era tankar och funderingar, hur ni skulle gjort.

Det största problemet är att Nalle inte klarar av att vara själv, han får panik, alla hämningar släpper om han lämnas själv. Han är gammal (25år) och det är ett inte värt att försöka vänja honom av med det, vill han inte vara själv ska han inte behöva vara det. Problemet är då att jag inte kan köra Presto, för Nalle måste vara med. Nalle går jättebra som handhäst, men jag vill/kan inte ensam köra Presto och samtidigt ha med Nalle som handhäst. Jag vill inte behöva anpassa mig att hela tiden ha någon mer med mig, dels för jag känner inte så mycket hästfolk här (kan säker annonsera ut dock) och för att jag vill inte hålla på att anpassa mig hela tiden. Jag vill kunna ta in Presto och köra henne när jag vill, utan att hitta någon som kan hjälpa till.

Fördelarna med att ha hästarna hemma är att jag har koll, jag ger dom mat och vatten och ser till så dom har det bra. Jag kan när jag vill bara gå ut till hästarna utan att behöva starta bilen och åka iväg osv. Extremt billigt, betalar inget i dagsläget för varken stall eller hage. Hästarna trivs som fisken i vattnet, stor hage med berg, skog, äng, bäck osv.

Nackdelen är alltså att jag inte kan motionera mina hästar! Jag kan inte lämna den ena i hagen medan jag motionerar den andra. Hade jag haft dom inackorderade hade dom haft andra hästkompisar i hagen. Det är en året runt-hage dom går i nu, den får aldrig "vila" och blir lerig. Jag har absolut ingen plats för en till ponny (så det alltid var två i hagen iaf), jag har ett litet stall som inte ens är anpassat för vintern (fast hästarna är ju knappt där då dom går på lösdrift).

Hur skulle ni gjort? Vill ha andras förslag och åsikter innan jag slår till och ändrar situationen :)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Finns det boxar i stallet? Vad händer om du lämnar honom där med ett fång hö och går iväg med den andra hästen? Vi har en i stallet som heller inte kan vara ensam i hagen, men står ponnyn inne är den trygg och lugn även om den är ensam.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Hej!

Det var ett svårt problem du har fått på halsen.

Om du nu inte kan ta in en till ponny och hagen redan är lerig är det kanske bättre att stalla in dina pållar så du kan träna med Presto och låta Nalle vara med andra under tiden? Men det beror ju helt på hur gärna du vill ha dom hemma och hur gärna du vill kunna köra med Presto.

Jag vet flera som brukar binda fast sina "handhästar" i vagnen och åka ut och köra själv. Det är väl inte det bästa ur säkerhetssynpunkt, men kanske kan du vänja Nalle vi det när du har sällskap med och sen bara fortsätta själv??

Svårt dilemma som sagt..

/Lavinia
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Vi har två boxar, tyvärr funkar det sämre i boxen. Han är ett matvrak men när han lämnas själv ägnar han inte mat en sekund... :( Han får nån typ av panik, det är jättekonstig. Vi har testat några gånger att lämna honom själv och han jagar upp sig och sen när Presto kommer tillbaka så blir han inte lugn direkt, utan det tar en stund för honom att lugna ner sig...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Nalle är som sagt lite gammal och kan vara lite stel, så han håller inte riktigt jämna steg med Presto när jag kör. Så sätta fast honom är ingen idée. Jag har faktiskt kört någon gång men hålt honom i grimskaftet med ena handen och tömmarna med andra handen. Men jag insåg att det är alldeles för farligt om vi skulle möta andra hästar eller om situationen skulle ändras snabbt på något sätt..

Idagsläget lutar det att ha dom inackorderade. Jag tänker att om jag verkligen inte skulle trivas så finns alltid hagen och stallet kvar här, så då kan jag ta hem dom direkt. Men som sagt, jag känner inget hästfolk här. Jag har annons ute med det verkar inte som omsättning på stallplatser här runtom är jättehög. Det känns jobbigt att gå från att ha dom hemma till att ha dom jättelångt bort för att det inte finns något närmare.

Det är ju inte bråttom att hitta en stallplats som tur är, så jag kan leta runt och behöver inte ta första lediga. Sen tror jag det är många som har plats, men annonserar inte ut eller svarar på annonser.

Jag tycker detta är så jobbigt, kan det inte bara lösa sig av sig själv? :grin:
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag hade nog funderat på, beroende på hur fäst jag var vid hästarna, om det inte gick att göra mig av med sällskapshästen på ett eller annat sätt och skaffa en annan som kan vara själv. Att kunna ha hästarna utanför dörren hade jag inte velat ge upp så lätt.

Det finns ingen möjlighet att köpa till/hyra mer mark för att få plats med en till häst heller? Om man ändå funderar på att inackordera hästarna kanske man kan vara villig att lägga en slant på det?
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

vad tråkigt det har blivit för dig,Själv köpte jag en sällskapshäst, äldre fjording , och han fungerar perfekt.
Kanske kan du sätta ut en annons om att byta häst.Annars är avlivning ett alternativ ( utan att låta dum ) och sedan skaffa en annan sällskapshäst.
En minishettis kan du kanske få plats med hemma om alternativen är fel.Det är ju skönt att ha hästarna hemma.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

+ linetta

Hagmässigt och ligghallsmässigt är det inga problem att ha en till häst. Men jag har bara två boxar och det går inte att utöka, jag vill kunna ta in alla hästar ibland (t.ex. nyårsafton). Men det är just det med hagen som blir så lerig. Hästarna måste ha tillgång till ligghallen året runt (då den använts flitigt) så jag kan ha en vinterhage och en sommarhage.

Jag har funderat på mycket på Nalle, jag är inte i närheten så fäst vid honom som jag är vid Presto. Nalle är mer "sällskapshästen" och Presto är min ponny liksom, utan att låta för hård. Men Nalle har sin charm. Jag "lovade" ett lugnt och livlångt hem när jag köpte honom. Han är så fäst vid Presto (fast hon klarar sig utan honom), så jag vill inte skilja dom åt. Sen är han så pigg och levnadsglad, i dagsläget är avlivning inget alternativ (men tanken har slagit mig, det ska jag inte förneka). Dessutom äger inte jag honom, utan det är min mamma, och hon tror jag inte är lika bekväm med "en död häst lider inte". Så byta eller avliva är inget alternativ.

Detta har jag glömt nämna, men jag saknar stallkompisar jättemycket. Att umgås med människor och hästar, det känns lite ensamt nu. Gemenskapen som blir i ett stall, det saknar jag.

Ska försöka sammanställa lite..

Ha hästarna hemma:
+ Underbart att se hästarna hela tiden och kunna gå ut till dom närsom
+ Jag sköter allt med fodringar och vatten och vet att dom har allt dom behöver.
+ Billigt
+ Hästarna trivs jättebra
+ Jag kan ändra om hagar osv. exakt som jag vill ha det
- Inget stort stall och absolut inga optimala förvaringsplatser till selar m.m.
- Inget vatten i stallet
- Kan inte köra Presto!

Inackorderad
+ Ordentligt stall
+ Stallkompisar för mig och hästkompisar för pållarna
+ Kan köra Presto!
+ Lättare när jag reser bort eller ligger på resejobb som sker ibland
- Har inte samma koll, måste ta mig till stallet
- Dyrare
- Måste kompromissa, kan inte göra som jag vill hela tiden...

Jag känner att köra Presto väger tungt. Hon älskar det. Det svider till inombords varje gång vi går förbi där vagnen står och hon försöker gå dit och jag får dra henne bort därifrån för att jag inte har möjlighet att köra henne :( Jag tänker på när jag kör henne och vi varit ute i timmar och hon fortfarande vägrar vända hemåt, utan vill gå vidare med öronen spetsade framåt. Att jag inte unnar henne det för min egen lyx med att ha hästarna hemma... Men det gäller ju att hitta en bra stallplats också.. usch, mår så dåligt när jag tänker på det.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Nu när du ställt upp + och - listan ser det svårare ut. Men en liten shettis får väl alltid plats om du nu vill ha Nalle kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni gjort?

En miniatyrhäst som sällskap åt sällskapshästen. Den kan ju kanske i nödfall dela box då de är inne eller om du spärrar av stallgången de gånger de är uppstallade
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Hästar är flockdjur och många stressar upp sig av att bli lämnade ensamma. Det finns inga genvägar, det är bara att visa dem att de inte dör av att bli lämnade.

Vi har haft vår andel av strulpellar genom åren. Första steget är en bra box som håller. Sedan lämnar vi stråfoder, tar ut den andra hästen och gör det vi sak och låter strulpellen tröttna på att fnatta runt. Vissa lär sig aldrig, men det går ju inte att ständigt ha dem i par.

Detta är nackdelen med att ha få hästar, de blir ofta väldigt bundna vid varandra. Och det är inte säkert att det släpper för att det finns fler hästar runtomkring.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

+ linetta

Hagmässigt och ligghallsmässigt är det inga problem att ha en till häst. Men jag har bara två boxar och det går inte att utöka, jag vill kunna ta in alla hästar ibland (t.ex. nyårsafton). Men det är just det med hagen som blir så lerig. Hästarna måste ha tillgång till ligghallen året runt (då den använts flitigt) så jag kan ha en vinterhage och en sommarhage.

Jag har funderat på mycket på Nalle, jag är inte i närheten så fäst vid honom som jag är vid Presto. Nalle är mer "sällskapshästen" och Presto är min ponny liksom, utan att låta för hård. Men Nalle har sin charm. Jag "lovade" ett lugnt och livlångt hem när jag köpte honom. Han är så fäst vid Presto (fast hon klarar sig utan honom), så jag vill inte skilja dom åt. Sen är han så pigg och levnadsglad, i dagsläget är avlivning inget alternativ (men tanken har slagit mig, det ska jag inte förneka). Dessutom äger inte jag honom, utan det är min mamma, och hon tror jag inte är lika bekväm med "en död häst lider inte". Så byta eller avliva är inget alternativ.

Detta har jag glömt nämna, men jag saknar stallkompisar jättemycket. Att umgås med människor och hästar, det känns lite ensamt nu. Gemenskapen som blir i ett stall, det saknar jag.

Ska försöka sammanställa lite..

Ha hästarna hemma:
+ Underbart att se hästarna hela tiden och kunna gå ut till dom närsom
+ Jag sköter allt med fodringar och vatten och vet att dom har allt dom behöver.
+ Billigt
+ Hästarna trivs jättebra
+ Jag kan ändra om hagar osv. exakt som jag vill ha det
- Inget stort stall och absolut inga optimala förvaringsplatser till selar m.m.
- Inget vatten i stallet
- Kan inte köra Presto!

Inackorderad
+ Ordentligt stall
+ Stallkompisar för mig och hästkompisar för pållarna
+ Kan köra Presto!
+ Lättare när jag reser bort eller ligger på resejobb som sker ibland
- Har inte samma koll, måste ta mig till stallet
- Dyrare
- Måste kompromissa, kan inte göra som jag vill hela tiden...

Jag känner att köra Presto väger tungt. Hon älskar det. Det svider till inombords varje gång vi går förbi där vagnen står och hon försöker gå dit och jag får dra henne bort därifrån för att jag inte har möjlighet att köra henne :( Jag tänker på när jag kör henne och vi varit ute i timmar och hon fortfarande vägrar vända hemåt, utan vill gå vidare med öronen spetsade framåt. Att jag inte unnar henne det för min egen lyx med att ha hästarna hemma... Men det gäller ju att hitta en bra stallplats också.. usch, mår så dåligt när jag tänker på det.

Dina plus stämmer inte, hagen var ju det stora problemet , lerigt , går inte att dela av, jag tror ändå att en minihäst skulle funka, tänk efter , har du ingen liten byggnad till minisen ?eller som nån annan sa, gången. använd om det bara är tex en nyårsnatt eller liknanade.Ärligt ...jag ser inte problemet.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Svarar alla på en gång.

Vad alla vill att jag ska ha hästarna hemma? Absolut inget negativt i det, blev bara förvånad :) För min del känns det nämligen som att ha dom inackorderade som det mest lockande, eller testa iallafall. Jag ser tillbaka på tiden som inackorderad som en rolig tid, men å andra sidan så bytte jag ju faktiskt det mot att ha hästarna hemma. Kan ju som sagt ta hem hästarna när som om det inte skulle funka att ha dom inackorderade.

Jag vill inte köpa en till häst, jag vet att hästar inte mår dåligt över att gå och vara hästar. Men jag kommer inte under några omständigheter ha lust och tid att motionera tre hästar, eller inte ens hantera speciellt mycket. I dagsläget sköter jag om Presto o Nalle samtidigt och går promenader och så tillsammans med dom, skulle jag dela upp det och ta dom en och en och dessutom med ännu en häst...

Skulle jag ackordera in hästarna ska jag försöka hitta en skötare eller liknande till Nalle.

Det känns som att jag tar detta mycket större än vad ni gör, att köpa en häst är något enormt för mig. Inget man bara gör sådär.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag hade hellre sett till att hästen accepterar att vara själv. Det är inte omöjligt, men det tar ju lite engagemang.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Tolkade det nog som att du helst ville ha hästarna hemma på gården, men saknar du stallivet är det ju en helt annan sak. När jag tittar på hus tittar jag snarare på hus nära större stall än hus med stall direkt på gården, just för att kunna få lite av bägge delarna den dagen jag faktiskt skaffar häst, men att flytta är väl inte direkt ett alternativ för att lösa din situation :rofl:

Men se om du hittar ett par stallplatser någonstans då, det kan ju vara värt att testa! :)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Kanske en kanin i stallet räcker som sällskap? Enklare att stänga in än en minishettis :angel:
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag tycker att du skulle försöka byta ut Nalle ändå. Hans uppgift är att vara sällskapshäst och nu funkar han ju faktiskt inte som det (eller funkar lite för bra). För mig låter det lite fel att skaffa ytterligare en häst för att hålla sällskapshästen sällskap. Och flyttar du hästarna till ett inackorderingsstall så känns det också ologiskt att behålla Nalle eftersom han då inte längre behövs som sällskapshäst. Men jag kan förstå att det känns jobbigt att göra sig av med honom och det är svårt att tänka sig nån som vill ha en sällskapshäst som inte klarar att vara ensam. Så antingen försöka byta ut honom, eller försöka hantera så gott det går att han blir orolig när han är ensam, tycker jag. Har du pratat med förra ägaren om hon känner igen problemet? Även i ett större stall så kan ju kompisar vara borta? Vet du varför förra ägaren valde att inte behålla honom? Om hon hade samma problem så tycker jag inte att du behöver ha så dåligt samvete om du gör dig av med honom (hon gjorde ju också det).
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Vi köpte Nalle lite för snabbt tror jag, han såldes som sällskapshäst, eller mer att han inte behövde motion och så, att han skulle "pensioneras" eller hur det var. Vi åkte väldigt långt för att hämta honom och det var först på plats när vi hämtade honom som vi fick reda på att han inte gillade att vara själv. Förra ägaren kunde rida ut på honom själv, men han kunde inte stå själv vad jag vet (dom hade får i stallet med). Jag kontaktade ägaren senare och hon sa att han inte ville vara själv, men att det gick bättre i hagen än i stallet. Men jag tror det har blivit värre sen han kom till oss. Förra ägarna sålde honom för tid och pengabrist tror jag, kommer inte riktigt ihåg.

I början när han var orolig själv så trodde jag att det delvis berodde på att allt var nytt, och då hade jag hjälp som tog honom så det var inte så stort problem. Men detta problem kommer inte lösas med "lite engagemang" som någon skrev. Jag kommer aldrig glömma när vi skulle in till klinik med Presto och hon skulle röntgas och Nalle inte fick hänga med in så han ställdes i en box och såg andra hästar men han höll på att bryta sig ut. Han skrek och blev helt tokig, så lämna honom själv är inget alternativ. Jag vill inte utsätta honom för det, han gör ju inte så för att jävlas direkt.

Som sagt kommer jag aldrig göra mig av med Nalle, han är inte min häst, han ägs av min mamma. Detta behövs inte diskuteras mer. Men jag tacka för alla svar, har fått mycket tankar att bolla och detta känns mycket nyttigt!

Jag känner lite också att jag är 21, har haft hästarna hemma själv sen jag var 16-17år. Vill testa på lite hur det känns att inte ha det helhetsansvaret som jag har i dag. Veta att någon annan ger dom mat, slippa vara så orolig, man vet att andra också kollar till hästarna om dagarna när jag jobbar osv. Sen är det skitjobbigt när jag är på resjobb eller ska utomlands att lämna ifrån sig allt till någon som egentligen inte vill (folk i närheten ställer upp för att vara snälla, men dom tycker det är jobbigt), jag vill inte lämna uppgifterna till någon främmande.

Mycket tankar som snurrar...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag kan lova dig att det går att lösa, om du vill och orkar. Men det löser sig inte av sig själv.

Det verkar som du vill att alla ska svara att hela lösningen är att inackordera, men det är ju inte sant. Däremot är det helt upp till dig att hitta lösning som du gillar, det behöver du ingen annan som berättar för dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
760
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 093
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 607
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp