Hur skulle du reagera?

Sv: Hur skulle du reagera?

Tassetass skrev:
Bra rutiner är bra. Dåliga rutiner är betydligt sämre än inga rutiner alls.

Hmmm... tänkte inte på det... Jag håller helt med. Frågan är väl dåliga för vem. Ibland finns det rutiner som är väldigt bra för hästarna men knöliga för oss som människor. Och vice versa. Och ibland används ordet rutin som ursäkt för att man inte vill ändra något (förhoppningsvis till det bättre). Jag håller med dig i ditt tidigare inlägg att uppenbarligen fungerar inte rutinerna eftersom hästen beter sig på det här sättet. Det är stallägarens ansvar att se till att det finns bra rutiner, och som har huvudansvaret för att de sedan följs (tillsammans med alla andra så klart).

I perioder har jag fodrat dom stora busiga hästarna med långpisk. Nåde den häst som kommer för nära mig.

Håller med! Har man ridhästar så ska man också kunna använda dem till det! Det där med rutinerna är en dålig ursäkt, de är ju inga porslinsdockor :devil: Det är väl klart att rutiner kan vara till nytta inom vissa ramar men det får ju inte gå till överdrift. Man kanske skall rida ut alla SAMTIDIGT för ingen vill ju bli lämnad i stallet eller gå ut själv i skogen.... ;) Går det inte att ställa enkla och självklara krav så skulle jag byta stall!

Senast ändrad av en moderator:

Hur reagerar du när problem hästen attackerar dig?
Jag vet att det är både "läskigt" och jobbigt men vi hade en sån häst hos oss ett tag en kallblodstravar sto och hon va helt galen och det jobbigaste med henne va att hon brydde sig inte om att man stod framför henne utan och bara gick på en.
Men så hade vi i början ett spö vid hagen så vi kunde få iväg henne.
Men jag hade problem att ta in min häst då istället då hon inte va så förstjust i spön då så jag började helt enkelt att vifta med armarna istället.
KT va som jag skrev innan att hon brydde sig inte om man stod framför henne men jag viftade med armarna så gott jag kunde och gick emot henne hela tiden oavsett om hon högg emot mig.Hade med mig grimskaftet ut som jag skulle ha till min egen om hon skulle vända rumpan till så slängde jag den på henne i stället och hon vände oftast bort arslet då.
Efter ett par ggr typ 1 eller 2 veckor så lärde sig KT att det va menlöst att bråka emot mig och gjorde inget då jag kom för att hämta min men hon va fortfarande så mot de andra och hon gick ofta ut igenom grinden om dom nu hade fått tag i sin häst.

Men det där med rangordning förstår jag inte allså.
Visst alla hästarn har sin rang men som i våran hage så har vi två st.Min nordis Varga (Ledar sto nr2)och henne bästis Korsnings hästen Cherie (som är ledarstot,Nr 1) dom två delar på makten typ även fast Cherie är den största så får även Varga sin del att bestämma över.Men resten av gänget är rätt så lika i rang.
Men detta är kanske bara i vårat stall då hästarna oftast inte hinner få nån riktig plats i gruppen innan dom flyttar vad vet jag :confused:

lycka till i alla fall

Går det inte att ni delar upp hagen och för över några hästkompisar till din polle ?

Skulle aldrig finna mig i situationen!! Den hästen har uppenbarligen problem med att se vem som är ledare (alltså människan). Det är inte ditt problem att lösa, det är ägaren till hästen i fråga.

Byt stall eller hage innan det händer något olyckligt.

Jag hade fått ett frispel! Det är väl klart som f*n att man ska kunna hämta sin egen häst från hagen utan att riskera livet! Jag tycker dom verkar ha dålig uppfostran på sin häst. Jag skulle aldrig acceptera att nån av mina hästar betedde sig sådär...

Visst är det säkert bra för hästarna att försöka hålla rutiner vad gäller utfodring och ut- och insläpp, men det blir ju jobbigt om det blir till ett måste. Som någon annan sa, det kan ju hända saker, någon häst eller människa kan ju bli sjuk eller skadad och man kan behöva ändra på rutinerna i enstaka situationer, det tycker jag att hästar ska klara annars blir det ohållbart. När min häst kom till gården där jag bor blev ägarens ena häst som förbytt och sparkade och högg efter både den nya hästen och oss människor. Jag kunde inte gå in och ut ur hagen med min häst själv. Det hann t om hända en olycka så det tog inte lång tid förrän hästen fick avlivas (hästen var gammal, hade gjort sitt och skulle ändå skickats iväg lite längre fram). Tråkigt, men kanske nödvändigt för att förhindra att något ännu värre hade hänt.

Det lät inget vidare roligt att behöva vara orolig för att bli skadad varje gång man ska hämta in sin häst från hagen.Jag tycker att det är hästens ägares ansvar att träna den så att den slutar med det beteendet,fast det lär nog ta ett tag innan hästen har lärt sig att det är oacceptabelt att bete sig på det sättet mot någon människa.Tills dess att hästen har lärt sig så kan en utslussnings hage vara en enkel och smidig lösning,en liten extra hage framför grinden ut ur hagen den behöver bara vara så pass stor så att du och din häst får plats att stå där.Skulle inte det fungera så är det nog säkrare att även ta in den andra hästen när du ska ta in din häst,låt den få stå själv kvar i sin box tills du har ridigt färdigt din egen häst och se till att bråkstaken släpps ut sist i hagen efteråt,hästen tröttnar säkert efter ett par gånger på att jävlas eftersom det enda som det leder till är att få stå själv inne utan vare sig kompisar eller hö=roligare att vara kvar i hagen .

Har haft en sådan häst i hagen en gång. I möjligaste mån så hämtade vi en häst samtidigt som en annan släpptes ut och när det inte gick så hade vi med långpisk, helt okej och överrenskommet med ägaren till den "knäppa" hästen.

Jag tycker verkligen inte du ska behöva acceptera det här!!

Går det inte att ändra förhållandena för dej o din häst på ett bra sätt skulle jag flytta. Jag tycker verkligen inte du ska behöva må dåligt för det här.

Hemligisten skrev:
Du har hästen inackorderad i ett stall med få andra hästar.
Den enda gången du har tillgång till hästen är när den inte går i hagen för där kan man inte gå in och bara hämta din häst utan att riskera att bli anfallen av en annan häst!

Härom dagen försökte jag men den här hästen (inte ledar stoet) rusar rakt emot både mig och min häst och hugger efter och vänder upp arslet och kickar mot oss...
Hon gör nästan alltid så säger ägaren för hon vill inte att man tar någon ur flocken..
Hur skulle ni ha gjort?

Ibland så kanske man vill hämta in hästen även om de andra måste få stå kvar lixom... :confused:
Jag skulle nog ta med en långpisk och jaga bort hästen. MEN; det beror på HUR farlig den är. Är den för ilsk kanske den skiter i spöet och jag riskerar skadas.

I vilket fall skulle jag påtala problemet för ägaren och stallägaren att jag ju måste kunna ta in min häst när jag vill! Den som äger hästen får lov att hjälpa till att lösa problemet!

Tråkigt

Jättetråkigt för dig tycker jag.

Om vi hade en märr som skulle ridas så skulle i alla fall vi försöka underlätta för dig.
Som inackorderare har man ett visst ansvar för hästar/anläggning.

(vi skulle ta med i beräkning om du, i detta fall, blir osäker/rädd för den "tokiga" hästen. Man kan aldrig kräva av en hästägare att den ska vara tuffast i världen och hantera andras odjur)

Vi har nämligen ett sto som är så där tokig som du beskriver.
Och inte skulle vi då utsätta en "kund" för fara vid hantering av sin egen häst.

Så i så fall har man två alternativ.
Antingen flyttas den "tokiga" till annan hage med andra hästar där ingen "kund" behöver gå in.(eller att kunderna där inte backar för den "tokiga")
Eller annars flyttas din häst till annan hage som är mer säker för dig.

Om vi skulle låtsas att vi inte hade möjlighet att flytta några hästar från en hage till en annan så skulle vi nog råda dig att hitta annat ställe.
Fast det beror ju på vilken kund som har varit längst tid uppstallad.

Vanligt i ridstallar är att den som backar eller är rädd för en annans häst, blir placerad som "mesig", "okunnig" "skrajsen".
Jag hoppas för din skull att det inte är så.
För INGEN ska behöva vara rädd att ta in och ut sin EGEN häst från hagar.
Är det så, så får inackorderaren antingen sluta med sin verksamhet eller fixa så att ägarna blir mer trygga.

Detta är min åsikt!

AM

håller fullt och fast med Zeli!!!

INGET/INGEN ska hindra mig att göra vad jag vill, när jag vill med min häst!

Sv: Tråkigt

:bow:

Håller med fullt ut.

En tanke till trådskaparen: det går inte att komma runt problemet genom att förhindra en attack från "det galna stoet" genom att ge henne (och de andra förstås) mat innan du tar in din häst. Slänga till dem en tuss hö så att hon blir distraherad, och sedan plocka ut din egen häst?

Jag hade annars tagit med mig en långpisk och tränat in- och uttagning ur hage med min häst tills stoet tröttnade, men det där är ju så himla svårt också beroende på vad man har för häst dessutom. Med en osäker, ranglåg häst blir ju detta moment en plåga för hästen, och då skall man givetvis inte "nöta" med det.

Har ni någon häst som inte blir skärrad/nervös av hennes beteende kanske man kan träna detta moment med den hästen istället? Hämta, leda några meter, gå därifrån osv.

Visserligen tycker jag inte att detta skall behöva vara ditt problem, när min häst fått flippar i hagen har jag resolut flyttat på honom för att de andra hästarna inte skall bli lidande, och har sedan släppt ihop honom med dem igen när läget är annorlunda. Det borde alltså vara ägaren som tar denna "kamp" med sin häst, men om du verkligen vill stå kvar och ägaren fortsätter förhålla sig på samma sätt som hon gjort innan blir det ju tyvärr upp till dig. :(

Hemligisten skrev:
Hennes hästar är vana vid dom rutinerna säger hon så då får jag väl bara rätta mig efter det.. och det är iofs ok men om jag vill hämta BARA min häst för att jag skall rida eller liknande så vill jag ju ine riskera att bli anfallen då jag försöker leda ut min häst av den andra hästen.. :confused:
Har du verkligen FÖRKLARAT ditt problem för stallägaren? Har du sagt att du är rädd för att hämta din häst pga av hennes sto? Kan hon förstå att du kanske måste hämta in din häst på en annan tid än den normala ibland? Vad säger hon? Tränar hon själv? Hemma, eller åker hon iväg med någon häst? Åker hon då isåfall efter att hästarna kommit in? Eller? Jag tror att det är så att stallägaren är lika rädd för att gå in i hagen som dig och ta nån av de andra, även om det är hennes häst.

En sådan knepig individ tycker jag borde gå med en shettis eller någon sorts häst som inte ska tas in och ut så mkt som någon skrev, och så att den besvärliga hästen får mindre att kontrollera.

Att gå ut med ett spö i hagen är nog ingen bra lösning för dig heller. Inte nog med att du retar upp din hyresvärd ytterligare, who knows vad den här hästen kommer att göra? Den verkar ju vara misshandlad tidigare.

Försök att prata med henne om ditt problem OCH rädsla först och främst. Det kanske går att lösa, vem vet? Lycka till.
/Asmodeus

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama