Hur skulle du reagera?

Sv: Hur skulle du reagera?

Skulle aldrig acceptera att inte kunna göra det jag vill med min häst när jag vill. Problemet måste ligga hos den argsinta hästens ägare, det kan inte vara ditt eller de andra hästägarnas.

Vill inte hästägaren sätta den hästen i en annan hage så skulle jag överväga att byta stall. Det skall ju faktiskt inte vara förenat med livsfara att hämta sin häst.

Problemet är att de´andra hästarna är stallägarens hästar och då blir det min som får gå själv och det vill jag helst inte... Hon blir så olycklig då..

Och den här hästen är inte ledaren i flocken men är väldigt osäker och har skylt på boxen att den kan sparkas och att den anfaller om man slår den så något spö vill jag inte använda då jag är rädd att hästen kommer att må ännu sämre än vad den verkar göra idag då den är så "riskabel" att vara nära..

Tyvärr kan jag inte ta in den andra först då jag inte bara kan gå tillbaka med henne till hagen sen...
Min häst är dessutom lägst i rang (går därför in sist vid insläpp och sist ut vid utsläpp).
Det skulle göra flocken orolig och rutinerna skulle inte följas som de är vana vid..
Ägaren är jätte noga med rutiner för sina hästar vilket iofsg är bra...

Hemligisten skrev:
Tyvärr kan jag inte ta in den andra först då jag inte bara kan gå tillbaka med henne till hagen sen...
Min häst är dessutom lägst i rang (går därför in sist vid insläpp och sist ut vid utsläpp).
Det skulle göra flocken orolig och rutinerna skulle inte följas som de är vana vid..
Ägaren är jätte noga med rutiner för sina hästar vilket iofsg är bra...

Rutina mig hit och rutina mig dit - skulle du inte kunna hämta ut din häst ur hagen för att den är ranglägst?
Det var nått av det dummaste jag hört på länge.

Hade tagit med mig pisken nästa gång och larmat till hästen som anföll, men sen helst sett till att den anfallande hästen gick i en egen hage.

Den där stallägaren verkar vara en stor idiot.
Visserligen har h*n rätt att styra upp en del rutiner i sitt stall, men det här är ju löjligt.
BYT STALL!

Uppenbarligen fungerar ju inte rutinerna eftersom hästen uppenbarligen inte mår bra.

Be stallägaren styra upp läget eller så får du flytta.

Jag har haft mina hästar tillsammans med en häst som var helt extrem, han jagade bort hästarna alltid, de fick aldrig komma åt vatten och dessutom blev jag nästan sparkad rätt i huvudet :crazy: Jag flyttade mina hästar så de fick gå i en annan hage själva. Vill helst inte riskera livet varje gång jag går in i hagen...

Jag hade aldrig accepterat det. Hade föröskt få till någon ,lösning med att dela upp hästarna eller så hade jag haft med ett långt spö som andra har sagt redan. Att bli anfallen är INTE acceptabelt!

Alltså sist in och ut gäller vid intag av alla hästar till tex middags fodring..
Hennes hästar är vana vid dom rutinerna säger hon så då får jag väl bara rätta mig efter det.. och det är iofsg ok men om jag vill hämta BARA min häst för att jag skall rida eller liknande så vill jag ju ine riskera att bli anfallen då jag försöker leda ut min häst av den andra hästen.. :confused:

Rutiner är bra och hästar behöver rutiner. Men de flesta hästar jag har träffat har klarat av att det sker små förändringar i rutinerna utan att de fått men av det. Egentligen tror jag att fler stall skulle ha mer fasta rutiner, då kanske det skulle bli färre hästar med beteendeproblem. Bara en tanke jag har, jag har inget belägg för funderingen.

Men det som verkar problematiskt här är att din och din hästs rutiner krockar med stallägarens och h*ns hästars rutiner. Har du pratat ordentligt med stallägaren om hur stort problem du upplever det här som? Om du har gjort det, har h*n verkligen förstått att du upplever det som ett stort problem? Finns det då någon vilja hos stallägaren att lösa problemet, ändra rutinerna? Finns det möjlighet att dela upp hästarna i olika hagar, blir det bättre då? Mitt bästa tips är att verkligen prata med stallägaren och stå på dig, det är inte säkert att h*n upplever problemet lika stort som du.

Jo, men det är ju en helt annan sak.

Att man tar hänsyn till rangordning vid in och utaläpp av alla hästarna, och vid fodring osv.. det är ju ganska självklart och helt vettigt.

Men ALLA hästar ska kunna hämtas NÄR SOM HELST från hagen. Det är inget som stör någon hästs "rutiner".

Hade jag varit du så skulle jag prata med hästägaren och fråga hur du ska göra med den anfallande hästen när du hämtar din häst.
Ska du hålla den på avstånd med en långpisk eller ska du göra något annat - h*n borde ju veta?
Det är sedan upp till häst/stallägaren att komma med en lösning på problemet, om h*n inte kan göra det skulle jag ha bytt stall.

Jag skulle aldrig gå med på det!!!
Antingen skulle jag kräva att min häst fick byta hage + en hästkompis så dom får sällskap, eller så skulle den hästen få byta hage.
Jag vill kunna ta in min häst när som helst utan att behöva riskera livet.

Jag hade hand om en häst som kunde hota en när man kom för att hämta henne i hagen, men hon hotade aldrig när andra skulle hämta andra hästar.
Och jag skulle aldrig kräva att hon skulle stå med dom andra hästarna om dom kände sig osäkra med henne.

Skulle dom inte gå med på det skulle jag flytta.

det är inte okej att du ska behöva riskera livet för att stallägaren har en farlig häst! ta ett snack med henne och be henne flytta den ilskna kusen till en annan hage, vill hon inte det tycker jag att du borde flytta! jag antar att du betalar för stallplatsen och då ska du ju kunna utnyttja de resurser som finns där(läs: vistas i hagen) utan att ha livet som insats, och dessutom ha något att säga till om!

Vill du ha det så här?
Accepterar du det?
Betalar för att inte kunna rida eller hämta sin egen häst från hagen?
Finns det inga andra lämpliga stall i närheten?
Vad händer om din häst blir skadad och du behöver ta in den och stallägaren inte kan ta in alla andra innan din?

Tycker att du för din säkerhet och din hästs säkerhet ändå har den i egen hage....
Att en häst attackerar en människa eller häst för att den är högre i rang är ingen ursäkt....den är inte frisk!!!
Gör hästen likadant mot stallägaren om hon tar in en annan rang lägre häst?

Mamma mia.... :crazy:

Spelar ju ingen roll vilken häst som är ledare i hagen, det bör vara klart för alla hästar att människan är ledare över hästen, annars blir det så här tokigt och i slutändan kanske farligt.

Jag tycker att det bästa är att ägaren till den aktuella hästen tar sig an sitt problem så det slipper gå ut över er andra. Problemet är väl att få henne att inse att hon har problem med sin häst.

Om ägaren inte vill åtgärda saken skulle jag kollat efter annan stallplats.
En kortsiktig lösning är ju att ta med spö eller annat att jaga bort hästen med, men det löser ju inte det egentliga problemet.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern