Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

En skötsam ung vuxen som bor hemma hjälper till med städ, tvätt och matlagning, betalar för sig och jobbar för att såsmåningom flytta hemifrån.
Sedan följa de regler ägarna till hemmet har (tex inte röka inomhus, inte vara högljudd efter ett visst klockslag osv).

Jag kan verkligen inte förstå hur någon som är myndig, i dagens läge med all information tillgänglig på internet, kan se på sitt liv på ett så barnsligt och naivt sätt som du @Dressyrtjejen_97 . Inte ens innan internet fanns fanns det någon rimlig orsak till att vara så frånvänd från samhället. Möjligtvis om man levt inlåst i en källare utan fönster hela sitt liv utan någon som helst kontakt med omvärlden.

Kan du förklara för mig varför dina föräldrar ska ha motivation till att du tar körkort? Det är du som ska få tummen ur och bara göra! De behöver inte ens veta om att du gör det. Varför måste du ha max 5 km hem till dem? Om du tänker på stallet så tja, det lär vara för dyrt att ha kvar hästen där när du ska betala själv så det behöver du inte tänka på. Att kommunala kommunikationer "bara" går varannan timme, välkommen till verkligheten, folk fixar det ändå även om de inte har råd med bil. Varför ser du det som så omöjligt att flytta hemifrån? Det är bara att fixa boende och flytta. Varför anser du att dina föräldrar ska släppa taget om dig? Varför klipper du inte navelsträngen själv? Jag förstår verkligen inte. Ser du inget eget ansvar för ditt liv alls? Du är inte 13 år utan myndig och du bestämmer själv, får skriva under bostadskontrakt själv, du kan jobba och få lön, plugga och få csn, ja göra precis vad du vill. Det svenska samhället är byggt så att när man är myndig/har tagit studenten så är man vuxen och då kan, bör och ska en frisk individ ta hand om sig själv.

Vad hindrar dig från att flytta ifrån de du tycker är så hemska? Det blir så absurt när du i din lilla bubbla gnäller om dina föräldrar tillsammans med det du anser är att vara skötsam. Se utanför din bubbla. En människa klarar sig utmärkt även om hen inte uppfyller alla dina krav på vad skötsamhet är (och har väldigt kul under tiden) och hen har som myndig alla möjligheter i världen att göra vad hen vill. Det är verkligen inte dina föräldrar som hindrar dig från att flytta hemifrån. Det är du själv. Hade du varit tretton så hade det varit en annan sak. Då hade jag bett dig söka hjälp hos kuratorn på skolan för att därigenom förhoppningsvis få stöd och hjälp, herregud, i det läget hade jag erbjudit dig ett rum här hemma men nu är du vuxen. Du kan flytta precis när du vill. Du behöver inte stanna en enda sekund till. Du behöver inte bli omhändertagen, ingen annan behöver betala för dig, du fixar det själv!

Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...

Tycker faktiskt du låter lite bortskämd.
På den ort jag växte upp var det 4 mil till skolan (för de som gick på gymnasiet), gick en skolbuss på morgonen. På eftermiddagen fram till kvällen gick det 2-3 bussar hem.
Till några stall gick/går det verkligen inga bussar. Finns cykel. Man måste inte åka bil överallt.

Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...

Det du beskriver är en extremt skötsam person!! Om någon klagar så har den personen något allvarligt fel!!

När jag var 20 år så bodde jag på studentkorridor, skötte mina studier på universitetet, festade en del (kom hem senare än kl. 01), drack en del, träffade killar ibland (inget förhållande, bara tillfälliga flirtar) och mina föräldrar hade alldeles säkert beskrivit mig som skötsam. Det hade nog de flesta gjort.

Vad är syftet med tråden? Att alla en gång till ska tala om att dina föräldrar beter sig fel?
Jag tror du har hamnat i ett läge där du tycker synd om dig själv istället för att ta tag i situationen och förändra saken. Jag får känslan av att du helst vill förbli ett barn som får allt betalt. Varför har du lagt denna tråden på "Barn" och varför kallar du dig för ungdom? Om du är född 97 fyller du 21 år i år dvs en vuxen kvinna.

Dina föräldrar kommer inte förändra sig och den krassa verkligheten är att de första studenter har antingen inte råd att ha häst eller så har de häst betydligt billigare än 13' i månaden som du berättade att din kostar.

I din ålder hade jag varit sambo i 2 år, hade dubbla jobb (som jag cyklade till), plus att jag cyklade 2 mil per dag för att ta hand om flera hästar. Förutom det hann jag med att fatta en hel massa ungdomliga och inte så väl avvägda beslut.

Lägg till 4 år och jag var husägare, hade tagit körkort, läste på högskola och hade häst x flera; plus nytt samboförhållande.

Det går utmärkt att göra både det ena och det andra även utan föräldrars hjälp, om man har lite motivation. Det är inte dina pärons fel att du inte kommer nånvart.

Att bussen ’bara’ går varannan timme, ingen ursäkt, man får helt enkelt planera sin tid och ta vara på dom förutsättningarna man har just då.
Får man vänta två timmar på skolan så får man ju göra det bara.
Cykla en halvmil tar typ en kvart. Vardagsmotion.

Buss Varannan timme är typ ren lyx...btw
:cool:

Plus att det inte bara är föräldrarna som ska släppa taget det är deras barn som ska bryta sej loss också.

Du är nog ’en väldigt skötsam ungdom’ i trådstartsbemärkelsen. men du behöver vara lite vild också :p det är utvecklande! Och roligt :D

Som en parantes, när jag var kring 27 eller så flyttade jag till min mamma i två månader innan jag fick tillträde till mitt hus.
Jag flyttade hemifrån som 18åring och har bott både sambo och själv.
Mitt ute i skogen där noll och ingen visste när jag kom hem om natten ellet vad jag pysslade med. Dvs jag redde mej själv. Bra. Och hade gjort länge.

Men man är ju alltid barn till sina föräldrar.

Så mamma som inte är kontrollerande alls utan en omtänksam en, blev skitorolig när jag inte kom hem från stallet på ’den vanliga tiden’ utan nån timme senare. Tex.
Jag hade väl tagit en längre ridtur ellet handlat eller nåt.
Alltså, det var så oerhört jobbigt att hon kände att hon behövde ha koll så jag klarade mej.
För att hon var orolig, inte ville bokstavligen ha koll.

Vi har aldrig varit så oense om allt och inget som under den perioden... När jag så flyttade funkade allt bra igen.

Som en parantes, när jag var kring 27 eller så flyttade jag till min mamma i två månader innan jag fick tillträde till mitt hus.
Jag flyttade hemifrån som 18åring och har bott både sambo och själv.
Mitt ute i skogen där noll och ingen visste när jag kom hem om natten ellet vad jag pysslade med. Dvs jag redde mej själv. Bra. Och hade gjort länge.

Men man är ju alltid barn till sina föräldrar.

Så mamma som inte är kontrollerande alls utan en omtänksam en, blev skitorolig när jag inte kom hem från stallet på ’den vanliga tiden’ utan nån timme senare. Tex.
Jag hade väl tagit en längre ridtur ellet handlat eller nåt.
Alltså, det var så oerhört jobbigt att hon kände att hon behövde ha koll så jag klarade mej.
För att hon var orolig, inte ville bokstavligen ha koll.

Vi har aldrig varit så oense om allt och inget som under den perioden... När jag så flyttade funkade allt bra igen.

Så har det varit för mig också, har vid ett och annat tillfälle inte haft något annat val än att bo hos föräldrarna tillfälligt (vilket jag självklart är jättetacksam över), men som vuxna så gick vi varandra på nerverna. Allt blev bra igen när jag flyttat ut.

Alltså det är nio år tills du fyller 30. Vill du verkligen ha det så här i nio år till? Varför en så lång tidsram?
@Dressyrtjejen_97 skrev nyligen i en annan tråd att hennes mål är att bo på egen hästgård innan 30. Verkar som att hon tänker fortsätta leva på föräldrarna tills hon har råd att köpa gård. Man kan ju spara väldiga pengar om man börjar jobba men fortsätter bli försörjd av någon annan.

Skötsam ungdom = tar inte droger eller super hårt så fort tillfälle ges. I övrigt gör den det den har lust med avseende studier, kyssar och utekvällar.

Jag har en viss förståelse för @Dressyrtjejen_97 s situation. Jag var förvisso inte lika hårt hållen och hade flyttat hemifrån vid 20, men hade en mamma som försökte kontrollera mig. Hennes starkaste vapen; hästarna. Så fort vi kom i konflikt kom hotet om försäljning. Nu var hon smart nog att inse att hade hon realiserat det hotet hade vi inte haft mer att säga varandra i detta livet, och jag insåg bluffen när jag själv växt till mig.

@Dressyrtjejen_97 jag misstänker att Herr Häst betyder mer för dig än frigörelse och att det är därför du är en så lydig dotter. Det är dock ett sjukt maktspel av dina föräldrar, och det skulle inte förvåna mig om er relation helt avslutas den dag Herr Häst åker till Trapalanda.

Skötsamhet, oavsett hålder, handlar som jag ser det i stort sett enbart om att få ihop sitt liv. Dvs en skötsam person är inte kriminel, är inte missbrukare och en skötsam person förmår ta ansvar för det hen tar på sig.

Om det är något hos dig, @Dressyrtjejen_97 som INTE är skötsamt, så är det att du inte tar vuxenansvar för dig själv, utan lever på dina föräldrar. Skötsamma kan just sköta sig själva, och gör det också. (Nu pratar jag om myndiga personer som är klara med gymnasiet.)

När jag var 20 år gammal var jag höggravid, sambo, husägare, bilägare, hundägare, hästägare och hade tillsvidare anställning..
VAD hindrar dig från att flytta hemifrån? Du pluggar har jag förstått - skaffa ett extra jobb så får du in lite slantar att leva på.
Om man inte måste pga fysiska/psykiska anledningar måste bo hemma - varför bo hemma?!
Även det hade iofs oroat mig om du varit min unge. Varför så bråttom med allt det där, liksom?

Men jag ser det ändå som mer skötamt än TS, eftersom du försörjde dig själv. Resten är ju mer en fråga om livsstil och preferenser.

Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...
Har du hört talas om att det finns något som kallas cykel?

Skötsam ungdom = tar inte droger eller super hårt så fort tillfälle ges. I övrigt gör den det den har lust med avseende studier, kyssar och utekvällar.

Jag har en viss förståelse för @Dressyrtjejen_97 s situation. Jag var förvisso inte lika hårt hållen och hade flyttat hemifrån vid 20, men hade en mamma som försökte kontrollera mig. Hennes starkaste vapen; hästarna. Så fort vi kom i konflikt kom hotet om försäljning. Nu var hon smart nog att inse att hade hon realiserat det hotet hade vi inte haft mer att säga varandra i detta livet, och jag insåg bluffen när jag själv växt till mig.

@Dressyrtjejen_97 jag misstänker att Herr Häst betyder mer för dig än frigörelse och att det är därför du är en så lydig dotter. Det är dock ett sjukt maktspel av dina föräldrar, och det skulle inte förvåna mig om er relation helt avslutas den dag Herr Häst åker till Trapalanda.

Är du månne tankeläsare? :cautious: :D
Men ja, även om jag kanske skulle uttrycka det i något andra ordalag, så är kontexten den samma som du skriver...

När/om jag lyckas få ett körkort, absolut. Utan körkort är 5 km i varje riktning (stall/skola) ett bra helvete nog...
Nej, 5 km från hemmet till den verksamhet man lever på (i ditt fall högskolan) och till fritidsverksamheten (stallet) är inte ett "helvete" för att körkort eller bil saknas. Det är en verklighet för många människor! Att cykla ett antal km dag, ibland med barn i kärra eller på pakethållare - så får många vardagen att funka! Varför skulle inte du klara av det?

Om du vill fortsätta att bo i Stockholm måste du inse att resor tar tid. Det är nackdelen med större städer. Egen bil är inte alltid vare sig praktiskt eller möjligt, men inte heller nödvändigt. Kollektivtrafik finns och för många på landet skulle den turlista du beskriver ses som helt ok. Du får planera tiden i stallet helt enkelt.

Fråga: har du alltså 5 km till stallet men väljer att låta dina föräldrar skjutsa dig istället för att cykla själv? Om svaret är ja - varför då?

Beträffande definition på "skötsam ungdom" är det för mig en person som inser att vuxenlivet är på intågande och förbereder sig för detta. De kriterier du listade kan vara involverade eller inte. Sedan lär man sig hela livet, så ibland blir saker fel. Att göra fel är inte lika med att inte vara "skötsam". Ordet känns för övrigt rätt otidsenligt. Jag skulle byta det mot "ansvarstagande".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka