Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...
Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.
Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras?
- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.
Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...
Jag skrev fortfarande last exit. Jag vill fortfarande helst flytta innan 30
Som en parantes, när jag var kring 27 eller så flyttade jag till min mamma i två månader innan jag fick tillträde till mitt hus.
Jag flyttade hemifrån som 18åring och har bott både sambo och själv.
Mitt ute i skogen där noll och ingen visste när jag kom hem om natten ellet vad jag pysslade med. Dvs jag redde mej själv. Bra. Och hade gjort länge.
Men man är ju alltid barn till sina föräldrar.
Så mamma som inte är kontrollerande alls utan en omtänksam en, blev skitorolig när jag inte kom hem från stallet på ’den vanliga tiden’ utan nån timme senare. Tex.
Jag hade väl tagit en längre ridtur ellet handlat eller nåt.
Alltså, det var så oerhört jobbigt att hon kände att hon behövde ha koll så jag klarade mej.
För att hon var orolig, inte ville bokstavligen ha koll.
Vi har aldrig varit så oense om allt och inget som under den perioden... När jag så flyttade funkade allt bra igen.
@Dressyrtjejen_97 skrev nyligen i en annan tråd att hennes mål är att bo på egen hästgård innan 30. Verkar som att hon tänker fortsätta leva på föräldrarna tills hon har råd att köpa gård. Man kan ju spara väldiga pengar om man börjar jobba men fortsätter bli försörjd av någon annan.Alltså det är nio år tills du fyller 30. Vill du verkligen ha det så här i nio år till? Varför en så lång tidsram?
Även det hade iofs oroat mig om du varit min unge. Varför så bråttom med allt det där, liksom?När jag var 20 år gammal var jag höggravid, sambo, husägare, bilägare, hundägare, hästägare och hade tillsvidare anställning..
VAD hindrar dig från att flytta hemifrån? Du pluggar har jag förstått - skaffa ett extra jobb så får du in lite slantar att leva på.
Om man inte måste pga fysiska/psykiska anledningar måste bo hemma - varför bo hemma?!
Har du hört talas om att det finns något som kallas cykel?Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...
Skötsam ungdom = tar inte droger eller super hårt så fort tillfälle ges. I övrigt gör den det den har lust med avseende studier, kyssar och utekvällar.
Jag har en viss förståelse för @Dressyrtjejen_97 s situation. Jag var förvisso inte lika hårt hållen och hade flyttat hemifrån vid 20, men hade en mamma som försökte kontrollera mig. Hennes starkaste vapen; hästarna. Så fort vi kom i konflikt kom hotet om försäljning. Nu var hon smart nog att inse att hade hon realiserat det hotet hade vi inte haft mer att säga varandra i detta livet, och jag insåg bluffen när jag själv växt till mig.
@Dressyrtjejen_97 jag misstänker att Herr Häst betyder mer för dig än frigörelse och att det är därför du är en så lydig dotter. Det är dock ett sjukt maktspel av dina föräldrar, och det skulle inte förvåna mig om er relation helt avslutas den dag Herr Häst åker till Trapalanda.
Nej, 5 km från hemmet till den verksamhet man lever på (i ditt fall högskolan) och till fritidsverksamheten (stallet) är inte ett "helvete" för att körkort eller bil saknas. Det är en verklighet för många människor! Att cykla ett antal km dag, ibland med barn i kärra eller på pakethållare - så får många vardagen att funka! Varför skulle inte du klara av det?När/om jag lyckas få ett körkort, absolut. Utan körkort är 5 km i varje riktning (stall/skola) ett bra helvete nog...