Fast nu svarade ju jag på uppmaningen att köpa moppe. Jag lade ingen värdering i avståndet. Bara att det känns onödigt att lägga tid och pengar på moppe istället för bil.Men för 5 kilometer? Cykel kräver inget körkort alls.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast nu svarade ju jag på uppmaningen att köpa moppe. Jag lade ingen värdering i avståndet. Bara att det känns onödigt att lägga tid och pengar på moppe istället för bil.Men för 5 kilometer? Cykel kräver inget körkort alls.
Det blir ju mer pengar om man ska ta två körkort istället för ett. Och om ts redan är inne på att ta B-körkort känns det väl smartare att fokusera på det. Cykel kan hon absolut skaffa.Det beror väl på hur ens ekonomiska och praktiska möjligheter för övningskörning ser ut skulle jag gissa på.
Men vill du vara petig, så visst. Ändra det till cykel då. 5 km är NADA, du behöver knappast bil för det. DET var poängen.
Om du ska göra all övningskörning med bilskola kan det dra i väg ordentligt och kosta en hel del - långt mer än vad moppekursen kostar. En moppe kostar också mindre i såväl inköp som bensin som försäkring än en bil.Fast nu svarade ju jag på uppmaningen att köpa moppe. Jag lade ingen värdering i avståndet. Bara att det känns onödigt att lägga tid och pengar på moppe istället för bil.
Nu har jag ingen koll på vad moppekort och moppe brukar gå på, vet du det? Jag tänker annars spontant på elcykel. De ligger väl på 15' nu har jag hört från ett par håll, beror säkert på kvalitet. Då är det inte ens jobbigt att cykla i motvind 5 km sägs det. Är det ungefär samma pengar tro?Om du ska göra all övningskörning med bilskola kan det dra i väg ordentligt och kosta en hel del - långt mer än vad moppekursen kostar. En moppe kostar också mindre i såväl inköp som bensin som försäkring än en bil.
Så nej, jag håller inte alls med dig.
Jag körde moppe hela min universitetsstudietid. Just för att jag inte hade körkort, inte kände att jag hade råd att varken ta körkort eller köpa eller ha bil. Funkade prima.
Jotack. Cyklar jämt (inklusive i ösregn, snöstorm osv) sedan jag fick epilepsi. Alltid motvind till förskolan när kidsen sitter i cykelvagnen vet inte om det är någon variant av dålig karma. Samsung health räknade ut det till drygt 3 km och det tar jag på 10-15 min med vagn plus ca 35 kg barn. Känns som om Samsung health mäter lite högt dock. Men är man lite lat eller cyklar på ett område där det är lite öppet kanske elcykel är ett bra alternativ. Då är det ju inte ens någon big deal om det blir en mil, det är ju bara att trampa på.@Amha Nä, har inga uppdaterade exakta siffror. Har dock bra koll på vad körlektioner för bil kostar .
Elcykel är också en bra idé! Eller en vanlig cykel bara. 5 km är ju ingenting liksom, du cyklar det på nolltid.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...
Ja det behövs ju inte motivation hos föräldrarna, kanske behöver dom hjälp att tvinga TS att flytta hemifrån o sluta med curlandet,Sluta skyll på dina föräldrar!! Dina föräldrar är inte problemet här.
Köp en moppe så är problemet löst.
Japp på Psykologprogrammet vid Stockholms Universitet kan man få gå i psykoterapi i 50 sessioner för en billig peng hos studenter i slutet av deras utbildning. Tror att det är liknande även nu.@Dressyrtjejen_97 Det verkar som att du längtar efter en förändring. Du startar flera trådar som handlar om hur din situation ska kunna bli annorlunda.
Jag tror att det vore bra om du kunde ta kontakt med t ex en psykolog på Studenthälsan. Då kan du få hjälp att reda ut vad du vill och hur du skulle kunna gå till väga för att få till de förändringar du vill ha.
Jag tror att du skulle ha nytta av att ha en samtalskontakt som kan stötta dig och vara ett bollplank i separationen från dina föräldrar. För jag tolkar det som att du är på väg men att du fastnar emellanåt. Det kan vara svårt att skilja ut vad som är vad när du upplever dig vara beroende av dina föräldrar. En utomstående professionell kan hjälpa dig att hitta dina gränser, ja så att du kan undersöka vad som är du (till skillnad från dina föräldrar).
Men ta csnlån och fixa körkortet utan dom?!Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...
Ja det behövs ju inte motivation hos föräldrarna, kanske behöver dom hjälp att tvinga TS att flytta hemifrån o sluta med curlandet,
Vad jag kan tänka mig är att jag är i samma ålder som TS föräldrar o har barnbarn som är äldre än TS.
Om föräldrarna inte kan avnavla får man göra det själv innan man blir hämtad av männen i vitt med tvångdtröja
Japp på Psykologprogrammet vid Stockholms Universitet kan man få gå i psykoterapi i 50 sessioner för en billig peng hos studenter i slutet av deras utbildning. Tror att det är liknande även nu.
Förlåt, men du verkar faktiskt ha lika svårt att släppa taget själv?Det ligger mycket i det du säger, som alltid. Det känns ofta som att de är dem som har lite svårt att...släppa taget liksom?
Ja, mina föräldrar är i 60 års åldern, jag själv 20.
Förlåt men skojar du? Jag flyttade som 17 åring 60 mil till Stockholm. Hässelby. Jag gick gymnasie vid Skanstull. Jag fick sommarjobb i Skärholmen. Jag red en häst utanför Kungsängen. Sedan en häst utanför Vallentuna. Alltså jag åkte tunnelbana, pendeltåg och buss hässelby gård-Kungsängen (framme där var det buss + gångväg till hästen jag hjälpte till med)-Skärholmen-Hässelby. Jag jobbade 7-16 varannan vecka och 16-22 (23 högsäsong) varannan vecka. Dvs jag åkte t hästen efter jobbet när jag slutade 16 och före jobbet när jag började 16. Varje dag. Då var jag i gymnasieåldern.När/om jag lyckas få ett körkort, absolut. Utan körkort är 5 km i varje riktning (stall/skola) ett bra helvete nog...
Det ligger mycket i det du säger, som alltid. Det känns ofta som att de är dem som har lite svårt att...släppa taget liksom?
Ja, mina föräldrar är i 60 års åldern, jag själv 20.
Däremot lär jag hur som komma ur detta kråkslott i åtminstone 35-40 års åldern