Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Alltså jag vill förändra, men att ge upp en högskola jag ändå trivs på (läs: första skolan i historien jag trivs riktigt bra på!) och en utbildning som ändå i grunden känns rätt för mig. Fixar jag körkortet i sommar skulle jag väl kunna utöka till en radie på kanske 1 h från mina föräldrar, men bort från Sthlm kommer jag ju inte på 10-talet i vart fall. Det har jag inte som plan heller. Samtidigt vill jag också försöka ha en fungerande relation med mina föräldrar.

Det bästa sättet att få en sund relation till sina föräldrar är att inte vara i beroendeställning till dem.
Att ha ett eget fungerande liv, egen inkomst, egen bostad. Att vilja ha kontakt med sina föräldrar, inte behöva ha det för sin överlevnad..

Först när man är en egen separat individ som står på egna ben kan man bygga upp en vuxen och fungerande situation med sina föräldrar.

När/om jag lyckas få ett körkort, absolut. Utan körkort är 5 km i varje riktning (stall/skola) ett bra helvete nog...
Har bara haft 5km till stall en enda gång, jag ser verkligen noll problem med det? Bor dessutom i Lund så jag är ju i hästmeckan nästan. Oftast har det tagit strax över en timme från dörr till dörr med lokaltrafik. Det är kanske inte jättekul alla gånger, men vill man ha häst och stå på egna ben är det ju utan tvekan värt det.

Det bästa sättet att få en sund relation till sina föräldrar är att inte vara i beroendeställning till dem.
Att ha ett eget fungerande liv, egen inkomst, egen bostad. Att vilja ha kontakt med sina föräldrar, inte behöva ha det för sin överlevnad..

Först när man är en egen separat individ som står på egna ben kan man bygga upp en vuxen och fungerande situation med sina föräldrar.
Håller med där. I vissa fall, förmodligen även här om jag tolkar situationen rätt, behövs det en längre flytt för att börja om. Jag gjorde den resan. Flyttade drygt 20 mil. Först då kunde jag och mamma, efter ett tag, börja om på ny kula och få en vettig relation. Jag fick bli min egen och hon fick klippa navelsträngen.

Men va? Jag är född och uppvuxen i Malmö, och nog katten hade jag längre än så till skolan och till stallet. Det verkar som du behöver mer stöd och hjälp än genomsnittet, och det kanske kan vara grunden till dina föräldrars inställning?

Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...

Håller med där. I vissa fall, förmodligen även här om jag tolkar situationen rätt, behövs det en längre flytt för att börja om. Jag gjorde den resan. Flyttade drygt 20 mil. Först då kunde jag och mamma, efter ett tag, börja om på ny kula och få en vettig relation. Jag fick bli min egen och hon fick klippa navelsträngen.

Min syster fick flytta utomlands för att befria sig från vår kontrollerande mamma.

Själv är jag mer rebelliskt lagd och rymde hemifrån första gången när jag var 15...

Näst sista terminen på SSK skolan led jag av hyperemesis pga graviditet, vi bodde i Tungelsta o jag gick praktik på Beckomberga.
Sista terminen bodde vi kvar o jag praktiserade på Karolinska... Höggravid, hyperemesis, många mils pendlande o urusla kommunikationer.
Är du handikappad på något sätt som förhindrar dig att leva ditt eget liv?

När/om jag lyckas få ett körkort, absolut. Utan körkort är 5 km i varje riktning (stall/skola) ett bra helvete nog...

Jag hade 4,3 mil till skola under en period och stallet 1,5 mil från mitt hem i totalt motsatt riktning. Inget körkort, med 20 minuters promenadväg till pendeltåg från mitt hem, 15 minuter promenad från pendeltåg till skola, 30 minuter promenad från pendeltåg till stall. Det var lite jobbigt, ja, Men visst tusan gick det. Hur kan 5 km vara ett helvete? Uppriktig undran.

Cykel. Kollektivtrafik. Promenera.

Men du vill inte, vad jag förstår. Eller så vet du verkligen inte hur du ska göra för att skaffa CSN (prata med skolan eller ring CSN), hitta en bostad (igen, prata med folk). Dina föräldrar kommer överleva att du bor nån annan stans.
Man kan bo i korridor eller kollektiv om det känns läskigt att bo själv.

Nej, jag menar att med tanke på hur kollektivtrafiken (inte) fungerar mellan framförallt stallet -> ortens centrum, så behöver man i stort sett bil för att ta sig stallet -> skolan, de typ 5 km till trots. Ja, det tar bara 25 min att åka kollektivt den sträckan, problemet är att bussen stallet -> ortens centrum bara går 1 ggr/varannan timme. Så, tillvida ingen skjutsar mig så har jag bara till att gå. Det tar typ 50 min till skolan = inte särskilt tidseffektivt.
Ska ta körkort, ja. Men det går trögt och motivationen hos mina föräldrar verkar inte sådär jättefantastisk precis...
Men äger du ingen cykel? Det finns ju absolut ingen poäng att ta bilen 5 ynka kilometer om du inte har en hel drös med grejer med dig?! Ärligt talat, så himla lång tid tar det ju inte!

Fast i Sthlm är det ju inte ovanligt att man har betydligt längre resväg än så till jobb/skola.

Jag har som omyndig åkt kommunalt ca 2,5-3 mil till/från hästen. Och då med buss etc som tog längre tid än tex tåg.
Jag bodde i en förort till Stockholm. Den ligger ca 2,2 mil från Sthlm central. Det tar 15-19 min med tåg från förorten till Sthlm C. Så att då bara orka åka 5 km.. Det går ju att åka det på ganska få min.
Sen kan man ju planera sitt boende lite och bosätta sig vid tex pendeltåg som snabbt tar en längre sträckor och då få billigare boende. Och ev också öka chans att få ett boende öht.

Men ta CSN då, och skaffa dig körlektioner. Du betalar ju inget för boende eller mat eller häst så passa på.

Om dina föräldrar redan har körkort behöver väl inte de ha motivation för att ta det? Det är ditt körkort, din motivation.

Fast det är väl smidigare att ta B-körkort direkt än att börja med AM-kort?
Det beror väl på hur ens ekonomiska och praktiska möjligheter för övningskörning (bil) ser ut skulle jag gissa på.

Men vill du vara petig, så visst. Ändra det till cykel då. 5 km är NADA, du behöver knappast bil för det. DET var poängen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka