Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Ja du @Dressyrtjejen_97 . Du kan ju gå med i Röda korset, börja sticka och förfina dina skills i småkakebak. Finns säkert även kurser i hur man krusar örngottsband, blandar sin egen fläckbortagning och får en söndagsstek mör nog för FAR att skära upp.
För jag antar att du fostras till att bli en perfekt husmor a la 50-talet.
Alltså seriöst. Jag hoppas du har en plan - att komma ut ur det där huset innan du hamnar på ålderdomshemmet.

Sorry, det är ett vedertaget begrepp på folk mellan 13-29 år, Ungdom. EU har hela program for the Youth.
Men jag föredrar vuxen på en person - över 18.
Fast det finns ju ingen enhetlig definition som gäller i alla sammanhang? Jag hittar t ex en ungdomsmottagning 13-24, ett ungdomens hus 13-20, ungdomsbiljetter upp till 20 och upp till 26, en kulturförening för ungdomar 13-30, ett träningskort för ungdomar 11-15.

EU har säkert ett program för ungdomar 13-29 men det innebär ju inte att det åldersspannet gäller i andra sammanhang.

Fast det finns ju ingen enhetlig definition som gäller i alla sammanhang? Jag hittar t ex en ungdomsmottagning 13-24, ett ungdomens hus 13-20, ungdomsbiljetter upp till 20 och upp till 26, en kulturförening för ungdomar 13-30, ett träningskort för ungdomar 11-15.

EU har säkert ett program för ungdomar 13-29 men det innebär ju inte att det åldersspannet gäller i andra sammanhang.
Prexis - ungdom är inte upp till 18? Det var ju det det handlade om.

Verkligen. Hela listan är ju dock rätt skev i mitt tycke.
Ja, i mitt med. Jag gladde mina föräldrar med att sköta skolan i grundskolan och gymnasiet, jag festade men tog mig alltid hem på egna ben, vilka jag låg med hade de inte med att göra. När jag flyttade hemifrån och började på högskolan levde jag helt mitt eget liv och bara CSN hade att göra med hur jag skötte mina studier.

Jag tycker att det tillhör ungdomsåren att göra saker lite utanför de trånga ramar som du beskrivit. Jag hade oroat mig för utanförskap och att ungdomen var mobbad/ensam.

Utfryst, mobbad och ensam är en perfekt "3 ords beskrivning" av min uppväxt. Så det kan man tyvärr redan bocka av på listan...:down:

Ja du @Dressyrtjejen_97 . Du kan ju gå med i Röda korset, börja sticka och förfina dina skills i småkakebak. Finns säkert även kurser i hur man krusar örngottsband, blandar sin egen fläckbortagning och får en söndagsstek mör nog för FAR att skära upp.
För jag antar att du fostras till att bli en perfekt husmor a la 50-talet.
Alltså seriöst. Jag hoppas du har en plan - att komma ut ur det där huset innan du hamnar på ålderdomshemmet.

Jag förstår vad du menar, och du har absolut rätt :)
Däremot lär jag hur som komma ur detta kråkslott i åtminstone 35-40 års åldern, mina föräldrar kommer nog inte leva tills jag är mer än i 35 års åldern....

Jag förstår vad du menar, och du har absolut rätt :)
Däremot lär jag hur som komma ur detta kråkslott i åtminstone 35-40 års åldern, mina föräldrar kommer nog inte leva tills jag är mer än i 35 års åldern....

Men vill du bo där så länge?

Du har nog hört det till leda - men du borde verkligen skaffa dig ett eget liv där dina föräldrar inte kan styra över dig. Inte om 20 år utan nu.

Ja, i mitt med. Jag gladde mina föräldrar med att sköta skolan i grundskolan och gymnasiet, jag festade men tog mig alltid hem på egna ben, vilka jag låg med hade de inte med att göra. När jag flyttade hemifrån och började på högskolan levde jag helt mitt eget liv och bara CSN hade att göra med hur jag skötte mina studier.

Ja, "skötsam" för mig är att man inte fuckar upp sitt liv i någon större bemärkelse. Samtidigt som man lever tillräckligt mycket för att göra misstag och bli klokare av dem.

Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...
En 20 åring är inte en ungdom. Den är vuxen. I min värld. Av en 20åring förväntar jag mig att den tjänar sina pengar (jobb eller CSN om den pluggar), betalar sin del hemma (norm enl konsumentverket fanns på min tid, tror det handlade om runt 4000 kr i mån), betalar för sin fritid och helt enkelt är vuxen. Sköter sitt liv.

Jag tycker att det låter osunt att vara så styrd, dämpad, hämmad, jag vet inte vilket ord jag ska använda. Jag har sett det du beskriver på nära håll, och har också sett att många som är snälla och andra till lags få en riktig revolt långt senare i livet.

Ungdomsåren är till för att bryta sig loss, lära sig stå på egna ben, dra egna erfarenheter, vidga sina vyer, göra det man själv vill och inte det man tror att andra vill att man ska göra.

Mitt förslag är att du byter studieort ett tag. Om du har möjlighet att tillbringa en termin utomlands tycker jag att det är en chans som du inte får missa. Alternativt att du pluggar i en annan del av Sverige ett tag. Då får du prova att bo någon annanstans och att ta hand om dig själv.

Inför framtiden föreslår jag att du ställer dig i bostadskö på flera ställen. Stockholms stad, i kommunen där du bor, kanske HSB och SKB.

Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...

Jag skulle funder mer över:

Är jag glad?
Kan jag utvecklas?
Kan jag bestämma över mitt liv i normal omfattning?
Kan jag gå i terapi?

För min del är skötsam att sköta sitt jobb/ skola, inte slarvar med räkningar, sin del av hushållet, är självgående eller med vägledning när man är osäker vid problem och har egen ekonomi.

I vissa boenden är det även god ton att meddela om man kommer hem senare än tänkt för att inte oroa dom man bor med, menar inte här att meddela exakt tid utan är det fest och jag brukar komma hem mellan 3 och 6 men denna gången blir det kanse inte fören vid lunch.

Tja mina päron blev oroliga om jag inte varit ute och festade på ett tag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka