Hemmaboende barn är för mig gymnasieungdomar, dvs. fram till studenten. Efter studenten förväntar jag mig att de försörjer sig själva och har eller är påväg att flytta hemifrån. Jag hade aldrig någonsin tillåtit mina full friska kapabla barn att bo hemma och leva på mig istället för att leva livet, lära sig bli vuxna, få göra sina misstag, försörja sig och växa upp. Hade de velat de hade jag med enormt mycket kärlek men mycket bestämt puttat dem åt det håll de skulle, dvs. framåt. Ingen mår väl av att bli kvar hemma, livet väntar inte, det pågår hela tiden och finns där för att upptäckas! Jag hade inte gjort det för min skull utan för mina barns skull. För att jag hade varit skyldig dem det precis som jag varit skyldig att sedan de föddes ge dem de bästa förutsättningarna jag kunde för att de skulle få utvecklas till sin fulla potential.
Att bli vuxen är inget negativt. Att få göra som man vill, att leva som man vill och få testa sina gränser behöver varje människa för att växa. Att inse att summan man får in ska räcka till allt och få den att göra det är något alla behöver lära sig även om det innebär skeva prioriteringar då och då. Det går bra att leva på löksoppa en vecka eller två för att man "råkade" festa upp matkassan. Sålänge hyran är betald och man gör rätt för sig gentemot omvärlden så spelar det absolut ingen roll.
Med vem, om, hur eller när mina barn som tonåringar hade frivilligt sex hade jag verkligen inte med att göra och definitivt inte när de blivit vuxna! Preventivmedel, att vara rädd om sig och att inte göra något mot sin eller någon annans vilja hade vi pratat massor om innan dess. Även tonåringar som bor hemma har rätt till privatliv, det skulle jag aldrig oombedd lägga mig i men självklart räknade jag med att om de hade sex så hade de det på sina rum, inte i min säng eller i soffan i stora rummet.
Kraven jag hade när mina bodde hemma var att de hörde av sig om de inte kom hem som beräknat, att de skötte det de hade ansvar för och att de tog hand om sig själva.
Jag ska ärligt säga att om du hade varit mitt barn och ställt den frågan du gör i ts så hade jag blivit gravt oroad. Jag hade undrat varför du tror att det du beskriver har något med skötsamhet att göra och varför det för dig är ett mål att vara än mer skötsam.... Hade något av mina barn ställt frågan hade jag nog undrat om de hade gått med i någon märklig kult.