Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Kan och kan. Välkommen till Sthlms bostadsmarknad.........
Men du är student. Jag har klasskamrater som ordnat studentlägenheter med hyfsat snabba ryck. När jag flyttade till sthlm, förvisso några år sedan, fick jag tag på en lya i Blackan (5-10 min till tunnelbanan). Jag tog alltså hästarna och drog samma dag jag bestämde mig och bodde hos en släkting kanske en månad eller nåt innan jag hade min bostad. Rivningskontrakt men kunde räkna med bostad 1-2 år. På den tiden hinner man kika på ny lösning. På skolan sitter lappar om rum/lägenheter. Ibland kommer det ut i åtminstone mitt programs fb-grupp att det finns lägenheter i andrahand pga någon som drar utomlands och pluggar eller så.

Försök se lösningar mer än problem.

Last exit är just last exit. Får jag bestämma själv har jag dragit innan jag fyller 30... (Och ja, då lär båda mina föräldrar fortfarande vara i livet!)
Last exit kanske inte blir som du tror? Vet en tjej som var som du, hon bodde hemma tills hon var 26, då hennes mamma hittade henne död i sängen. Hon hade dött i sömnen under natten.

Livet är kort, lev det snarast.

Kan och kan. Välkommen till Sthlms bostadsmarknad.........
Äsch, dålig ursäkt.

1. Andrahandskontrakt.
2. Flytta någon annanstans.
3. Flyttar du någon annanstans kan du dessutom ha häst för långt mindre än 12 lax i månaden.

Du verkar vara helt lugn med att bo hemma och låta dina stackars päron pröjsa såväl häst som mat och husrum för dig. Fine. Men sluta då klaga över dem på nätet hela tiden. Vi fattar - du startar tråd på tråd om hur gräsligt gammaldags och stränga de är, hur de håller dig tillbaka fastän du är den mest skötsamma och sansade människa som någonsin funnits, så att bukefalister ska säga "Gud vad de är elaka och gammalmodiga! Stackars dig". Du ignorerar alla inlägg som är det minsta kritiska och engagerar dig bara i de som tycker synd om dig.

Du gör dig själv en otjänst.

Som någon sa: Flytta därifrån eller gilla läget.

Litet förtydligande: Jag studerar alltså på en högskola som ligger 15 min kollektivt från mitt hem och dito 25 min från mitt stall. Jag har inga planer på att byta högskola, så att stoppa mig själv i en flyttlåda och flytta 100 mil är dessvärre inte aktuellt. Ska jag flytta till något eget skulle det ändå bli inom en radie av max ½ mil från mina föräldrar.....

Litet förtydligande: Jag studerar alltså på en högskola som ligger 15 min kollektivt från mitt hem och dito 25 min från mitt stall. Jag har inga planer på att byta högskola, så att stoppa mig själv i en flyttlåda och flytta 100 mil är dessvärre inte aktuellt. Ska jag flytta till något eget skulle det ändå bli inom en radie av max ½ mil från mina föräldrar.....

Då kan du ju inte konstant gnälla över dina föräldrar heller, du vill ju inte förändra eller ge upp något för att komma därifrån. Du kommer aldrig kunna förändra ditt liv utan att jobba för det, det kan innebära uppoffringar.

Då kan du ju inte konstant gnälla över dina föräldrar heller, du vill ju inte förändra eller ge upp något för att komma därifrån. Du kommer aldrig kunna förändra ditt liv utan att jobba för det, det kan innebära uppoffringar.

Alltså jag vill förändra, men att ge upp en högskola jag ändå trivs på (läs: första skolan i historien jag trivs riktigt bra på!) och en utbildning som ändå i grunden känns rätt för mig. Fixar jag körkortet i sommar skulle jag väl kunna utöka till en radie på kanske 1 h från mina föräldrar, men bort från Sthlm kommer jag ju inte på 10-talet i vart fall. Det har jag inte som plan heller. Samtidigt vill jag också försöka ha en fungerande relation med mina föräldrar.

OK, jag läser att du bara vill att föräldrarna ska behandla dig som vuxen men fortsätta betala.

News flash: betalar man har man också viss medbestämmanderätt. I mina ögon säljer du ut dig. För pengar.

Gör som du vill, men är det inte bättre att gilla läget (som du själv väljer) hellre än att starta en gnälltråd i månaden?

Alltså jag vill förändra, men att ge upp en högskola jag ändå trivs på (läs: första skolan i historien jag trivs riktigt bra på!) och en utbildning som ändå i grunden känns rätt för mig. Fixar jag körkortet i sommar skulle jag väl kunna utöka till en radie på kanske 1 h från mina föräldrar, men bort från Sthlm kommer jag ju inte på 10-talet i vart fall. Det har jag inte som plan heller. Samtidigt vill jag också försöka ha en fungerande relation med mina föräldrar.
men mer än en halvmil kan du ju flytta? Att ha 40min-1h till stall/skola är ju inget konstigt när man är student.

Samtidigt vill jag också försöka ha en fungerande relation med mina föräldrar.
Ta dig då en rejäl funderare över vad du skriver om dem på publikt forum där du inte är anonym. Sluta skriv hur många år de har kvar att leva, sluta skriv vad de tjänar, sluta skriv om hur sunkigt deras hus är och att de borde renovera det etc etc etc.

Det är en sak att fläka ut sitt egna liv på nätet - en helt annan att sitta och fläka ut andra människors privatliv som du gör.

Ptjau. Ena klasskamraten skaffade en lya närheten av samma skola. Hon kommer från en helt annan del av landet. Hon promenerar 5-10 min till skolan.

Ska jag flytta till något eget skulle det ändå bli inom en radie av max ½ mil från mina föräldrar.....
Och då är det ju inte särskilt märkligt om dina föräldrar inte behandlar dig som en vuxen person - för du beter dig inte som en. Att inte kunna bo mer än 5 km från sina föräldrar som (frisk) vuxen är ju en indikation på att man kanske behöver föräldrarnas hjälp och stöd mer än vad som är normalt.

men mer än en halvmil kan du ju flytta? Att ha 40min-1h till stall/skola är ju inget konstigt när man är student.
Jag har något sådant. Kanske lite mer. Ärligt talat är det inte så himla tokigt. Man kan ju nyttja tiden till att läsa eller prata med kurskamrater som åker samma väg. Ganska trevligt att kunna diskutera föreläsningar och sånt.

När/om jag lyckas få ett körkort, absolut. Utan körkort är 5 km i varje riktning (stall/skola) ett bra helvete nog...

Men va? Jag är född och uppvuxen i Malmö, och nog katten hade jag längre än så till skolan och till stallet. Det verkar som du behöver mer stöd och hjälp än genomsnittet, och det kanske kan vara grunden till dina föräldrars inställning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka