Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Ja det behövs ju inte motivation hos föräldrarna, kanske behöver dom hjälp att tvinga TS att flytta hemifrån o sluta med curlandet,

Vad jag kan tänka mig är att jag är i samma ålder som TS föräldrar o har barnbarn som är äldre än TS.

Om föräldrarna inte kan avnavla får man göra det själv innan man blir hämtad av männen i vitt med tvångdtröja

Japp på Psykologprogrammet vid Stockholms Universitet kan man få gå i psykoterapi i 50 sessioner för en billig peng hos studenter i slutet av deras utbildning. Tror att det är liknande även nu.
Jag tänker att vi på buke inte vet något als om @Dressyrtjejen_97 s föräldrar. De kanske är sådana mossiga katastrofer som TS beskriver dem som, även i våra ögon, om vi skulle prata direkt med dem. Eller så skulle vi inte alls uppfatta dem så.

Men min poäng är att det kvittar. Det vi vet är att i relation till föräldrarna, har @Dressyrtjejen_97 s liv fullständigt gått i stå. Hon respekterar dem inte överhuvudtaget, men hon lever ett extremt resursstarkt liv på dem, för att vara student. Och det är det som är problemet. Av något skäl tar TS inte tag i sitt liv. Det är oroande.

Vi vet en sak: detta har INGET med föräldrarnas ålder att göra. Inget. Jag är 50+, mina föräldrar är 80+. Ingen av oss är sådana som TS påstår att hennes föräldrar är.

Men det kvittar! TS måste vilja leva sitt eget liv. Mycket lite tyder på atthon vill det. DET ÄR OROANDE HOS EN SÅ UNG PERSON.

Är du medveten om att det finns ganska många Bukefalister i dina föräldrars ålder?
Tror du att de tror att de kommer vara döda om 15 år?
Jag tycker du är fascinerande respektlös och visst - det hör till ungdomen att tycka ens föräldrar är mossiga men ganska många av oss har föräldrar som är 20-, 30- och 40-talister och vi har lyckats frigöra oss.
Det reagerar jag också på. Här pratar ju TS dagligen, utan problem, med folk som är i föräldrarnas ålder. Om de är fossil eller inte går inte att utläsa av födelseår. Mina föräldrar är födda just på varsin sida av 1930 men de har alltid verkat högst "normala" för sin generation.

Att ens föräldrar är supermossiga och tröga brukar ju höra en tidigare frigörelse till, den i början av puberteten. Inte i 20+åldern.

Blir du alltså hotad av dina föräldrar att de säljer hästen om du visar tecken på att vilja frigöra dig?

Inte konkret i "primär" bemärkelse så att säga. Däremot kommer det ju absolut upp under de bråk som tyvärr inte är allt för ovanliga. Och bråken handlar inte sällan om att jag t.ex. vill gå på en fest, eller göra någonting som de inte tycker att jag ska göra. Så i sekundär bemärkelse kan man absolut se det så.

Jag bodde faktiskt kvar hemma i perioder tills jag var 25. Men min relation till min pappa var helt annorlunda din. Jag har haft extrajobb/arbetat och tjänat pengar sen jag var sjutton år. Så trots stt
Inte konkret i "primär" bemärkelse så att säga. Däremot kommer det ju absolut upp under de bråk som tyvärr inte är allt för ovanliga. Och bråken handlar inte sällan om att jag t.ex. vill gå på en fest, eller göra någonting som de inte tycker att jag ska göra. Så i sekundär bemärkelse kan man absolut se det så.
"Vill gå på fest". Du ska inte behöva fråga.

Nu har jag läst hela tråden och undrar bara....
Vad är det som gör att du inte flyttar @Dressyrtjejen_97 ?
Är det att du inte ha boende? Rädslan för att inte ha råd med hästen? Rädslan att inte klara ut allt? Rädslan för att stå ensam?
Och jag har inte läst dina tidigare trådar så jag undrar om du har nån form av diagnos som gör att du kräver extra stöd i vardagen?
Sen vill jag bara påpeka utan att veta åldern på dina föräldrar att människor kan leva upp till 100 år och fortfarande bo hemma. Även om dom är rätt krassliga. Jag möter många av dom i mitt jobb. Det är betydligt mer än dom 15 år du pratar om i tråden.

Sen är det intressant att du @Dressyrtjejen_97 så ofta nämner att du är oskuld, inte har relationer etc. Jag menar inte att det är fel att vara det.
Men- varför är det så viktigt att nämna det? Är det gammaldags tankar om att "en duktig flicka ligger inte runt" eller något?
För mig har inte oskuld, relationer etc något med att vara skötsam att göra. För mig handlar skötsam mer om hur man beter sig mot andra människor, att ta ansvar för sig själv etc.

Men om du upplever det så, ingår det ju i dina skäl för att flytta.

Om du sen lyckas ha häst eller inte under din tid med csn, är ju underordnat. Du går ju en utbildning som högst sannolikt kommer att ge dig ett jobb med en lön som räcker till häst inom få år.

Primärt och sekundärt låter lite lagom luddigt. Men varför skulle du fråga om du får gå på fest? Sådär har man det i 14-15-årsåldern. Sen följer några år innan man flyttar hemifrån - just för att man ska få göra vad man vill och leva sitt eget liv.

@Dressyrtjejen_97 skrev nyligen i en annan tråd att hennes mål är att bo på egen hästgård innan 30. Verkar som att hon tänker fortsätta leva på föräldrarna tills hon har råd att köpa gård. Man kan ju spara väldiga pengar om man börjar jobba men fortsätter bli försörjd av någon annan.
Alltså vafan. Du gillade det här inlägget @Dressyrtjejen_97 .
Om du och dina föräldrar har ngn slags överenskommelse om att de försörjer dig för att du ska kunna få ekonomiska fördelar så är ju det upp till er. Men sluta med de här jävla ”tyck synd om mig”-inläggen där du svartmålar dina föräldrar och framställer dig själv som ngt offer. Sjukt otrevligt beteende från din sida.

Och alla som stöttar och ger sympati till TS kan ju bara lägga av.

Alltså vafan. Du gillade det här inlägget @Dressyrtjejen_97 .
Om du och dina föräldrar har ngn slags överenskommelse om att de försörjer dig för att du ska kunna få ekonomiska fördelar så är ju det upp till er. Men sluta med de här jävla ”tyck synd om mig”-inläggen där du svartmålar dina föräldrar och framställer dig själv som ngt offer. Sjukt otrevligt beteende från din sida.

Och alla som stöttar och ger sympati till TS kan ju bara lägga av.

Håller med. Tycker det är sjukt obehagligt hur lätt TS hänger ut sina föräldrars eventuella tillkortakommanden, beräknar deras död (WTF?! liksom) men samtidigt glatt lever lyxliv på deras bekostnad. För ja att få hela sin hästhållning betald av någon annan och bli skjutsad gud vet var, det är en lyx få studenter har.

Jag fattar @Dressyrtjejen_97 att dina föräldrar gör en del saker som inte är okej och märkliga.
Men- ser du någon gång de positiva sakerna som de gör? För jag upplever inte att du verkar speciellt tacksam? Förstår du hur ovanligt det är att ens föräldrar betalar 13´ i månaden för ens hobby samt skjutsar så mycket som de verkar göra?
Du verkar så arg på dina föräldrar?
Är det verkligen sunt att bo ihop med personer man inte fungerar med?
Jag tror er relation kommer förbättras enormt om du bor någon annanstans.

Haha 5 km långt? Jag har exakt 5,1 km från hemmet till skolan. Det tar 15 min (knappt, kanske runt 12-13) med spårvagn eller buss till hållplats precis utanför skolan. Från hemma till spårvagnen där jag hoppar på är det väl typ 200 m. Har promenerat ibland också för att jag ändå ska powerwalka den dagen.

Sorry men du framställer dig som ett mähä.

Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...
Tror mina föräldrar skulle sagt typ såhär. Om du eftersöker en lista. (De är rejält uhm borgerliga och noga enl min partner.)

-Går på de flesta föreläsningarna och klarar merparten av sina tentor. Har ngt slags röd tråd i kurserna.

-Drar sitt strå till stacken hemmavid. (Pengar, disk, tvätt, matlagning, vad som)

-Dricker inte så mycket att det finns risk för alkoholproblem.

-Klarar sig oftast på sina studiemedel så hen inte kommer och tigger pengar av föräldrar.

-Är artig och trevlig mot tant Agda och hennes gelikar.

-Släpar gärna hem en kille nu och då. Gärna samma exemplar återkommande ibland. Exemplaret är trevligt och kan konversera och har en viss röd tråd i sina kurser och klarar en viss andel av sina tentor. (Den missade jag på men det skulle varit uppskattat. Jag släpade inte hem killar eller tjejer.)

-Är för gammal för att ha några som helst regler. Men är artig och pratar om vad som händer och sker.

-Har flyttat hemifrån och är bara tillbaka tillfälligtvis medan hen letar nytt boende.

Senast ändrad:
Det ligger mycket i det du säger, som alltid. :) Det känns ofta som att de är dem som har lite svårt att...släppa taget liksom?
Ja, mina föräldrar är i 60 års åldern, jag själv 20.
Men varför ska DE släppa taget??
Jag förstår inte.

Du skriver som ett barn - förlåt min uppriktighet.
Ditt liv är så upphängt på andra personer. Du verkar inte se dig själv som en egen person, mer som ett bihang till någon annan?

@Dressyrtjejen_97
Jag blir orimligt frustrerad av den här tråden. Lite så att jag rent fysiskt vill åka norrut och faktiskt tvinga dig att ta tag i saker och ting.
Jag slits dessutom mellan ilska, frustration, förvåning och sorgsenhet. Det stör mig att en vuxen människa frivilligt väljer att ha det såhär och såväl nöjer sig med det som har mage att klaga på det. Äta kakan och ha den kvar, typ.

@Dressyrtjejen_97
Jag blir orimligt frustrerad av den här tråden. Lite så att jag rent fysiskt vill åka norrut och faktiskt tvinga dig att ta tag i saker och ting.
Jag slits dessutom mellan ilska, frustration, förvåning och sorgsenhet. Det stör mig att en vuxen människa frivilligt väljer att ha det såhär och såväl nöjer sig med det som har mage att klaga på det. Äta kakan och ha den kvar, typ.
Jag är beredd att hänga på och dra i den andra armen! Jag tror det är den känslan som gör att många engagerar sig i den här tråden och andra - frustration, ilska, förvåning och sorgsenhet var en bra sammanfattning. Jag vill både ryta VÄX UPP och försöka få dig att tro på dig själv som vuxen människa.

Högst besynnerlig tråd :cautious::crazy::(

Känns som ingen mening att fråga eftersom TS inte svarar på många inlägg
Jag känner att jag skulle betraktat detta som troll - om inte TS skrivit så mycket tidigare i samma stil.
Bara detta att tråden ligger på BARN!! Det känns märkligt.

Jag misstänker att det finns saker som TS undanhåller oss. Som ett fysiskt handikapp t.ex. Vaför skulle annars 5 km på cykel vara oöverstigligt? Det cyklade jag i mellanstadiet för att komma till skolan. Skolbussen åkte så långa omvägar att det var betydligt snabbare att ta cykeln. Vann en halvtimme på det i vardera riktningen. Då var jag ändå en tjockis med lägsta betyg i gymnastik.

Trollar TS?
"Trollet" vägrar ta studielån - bara en sådan sak känns så märklig att jag allvarligt tvivlar på att det är sant. Trollet funderar på när föräldrarna ska dö så hen kan flytta hemifrån Kan det ens vara sant??

- sitter det en fnissande trådskapare någonstans och gottar sig åt hur vi är lurade och är supernöjd över all den frustration som trådarna skapar??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka