Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Jag spinner vidare lite här. Det finns säkert folk som tycker att jag missat mycket också (festande, kompisar, killar, "normalt tonårsliv"), men det har jag aldrig varit intresserad av. Och ångrar ingenting heller. Visst, någon gång har det hänt att det har skitit sig med en kille för att jag har bott kvar hemma, det är svårt att ses spontant när det är minst tre andra vuxna individer i samma hus. Men det är inte många gånger.

Men på ett annat plan har jag fått lära mig, från låg ålder, att ta eget ansvar. Min pappa kör ärligt talat runt mer på mig och hästen nu än vad mina föräldrar gjorde när jag gick i skolan (högstadiet/gymnasiet). Då cyklade jag till stallet, eller hoppade av bussen när jag gick på gymnasiet. Jag har redan från början fått betala tävlingar och träningar själv, alltså redan när jag var ett barn. Det är mer såna grejer som TS har missat, och som är allvarligare än att missa att festa som fjortonåring, och jag antar att det är nått sånt du är inne på också?

Ja, ansvar och förmåga att lösa simpla problem själv. Och driv att göra det. Alltså bara att TS ser 5 km som ett problem att ta sig själv säger ju en del (för TS har så vitt jag vet aldrig nämnt nån funktionsnedsättning).

När jag fyllde 18 var det slut på skjutsandet med hästar hit och dit, då fick jag ta körkort om jag ville fara omkring. Så jag bokade skrivningen till några dagar efter min 18-års dag. Att hålla på med hästar är lyx, vill man syssla med det som vuxen får man väl se till att lösa i alla fall en del själv. (Och ja, jag vet att långt ifrån alla har råd att ta körkort men TS har ju alla möjligheter eftersom hon verkar få allt annat betalt av föräldrar.)

Bara allmänt reflekterande så tycker jag hela Ts starten är hyfsat obehaglig egentligen, liksom vilka regler för en vuxen människa över 18 år ska ha? En vuxen människa ska kunna få festa långt in på morgonen om så önskas sålänge man är schysst nog och meddelar att man inte kommer hem då ju annars vem som helst skulle kunna bli orolig, är ju allmänt hyffs att göra när man bor med någon oavsett om det är förälder eller vän. Alkohol osv, helt okej om man dricker med måtta, det hör lite till livet att utforska saker och ting om man vill. Och varför ska någon gå upp vid 8 9 på morgonen efter en kväll ute om det inte finns några åtaganden i stallet eller ut med hunden osv?

Antingen så är det föräldrarna som på riktigt är inte sunda alls eller så är det Ts som helt enkelt inte vill leva ett annat än lyxliv och därför kramlar sig fast i hemmet till vilket pris som helst och med förhoppningen att sedan direkt gå över från föräldrarnas lyx till egen lyx.

Även efter utbildningen är klar så lär inte det finnas möjlighet att leva på inkomster som föräldrarna har, det tar tid att bygga upp sådana inkomster, det är inget man har som nyexamierad oftast. Även om man bor hemma hela pluggtiden så kommer starten med egen lägenhet, ha alla kostnader på hästen osv själv bli kämpig och det är ju lite så livet är för dom flesta även med bra jobb.

Tycker Ts går miste om otroligt mycket upplevelser man "ska" ha som ung och som man även behöver ha för att utvecklas. Det är bara så tragiskt sånt här tycker jag.

Ja, ansvar och förmåga att lösa simpla problem själv. Och driv att göra det. Alltså bara att TS ser 5 km som ett problem att ta sig själv säger ju en del (för TS har så vitt jag vet aldrig nämnt nån funktionsnedsättning).

När jag fyllde 18 var det slut på skjutsandet med hästar hit och dit, då fick jag ta körkort om jag ville fara omkring. Så jag bokade skrivningen till några dagar efter min 18-års dag. Att hålla på med hästar är lyx, vill man syssla med det som vuxen får man väl se till att lösa i alla fall en del själv. (Och ja, jag vet att långt ifrån alla har råd att ta körkort men TS har ju alla möjligheter eftersom hon verkar få allt annat betalt av föräldrar.)
Haken med det är ju att man fortfarande sitter fast i fälllan "snälla kan jag få låna bilen" och att någon betalar bensinen. Jämfört med cykel menar jag.

Haken med det är ju att man fortfarande sitter fast i fälllan "snälla kan jag få låna bilen" och att någon betalar bensinen. Jämfört med cykel menar jag.
Ja, alltså om det handlar om 5 km är det klart det vettigaste är att cykla. Och visst, om TS tänker leva helt utan inkomst så skulle hon ju sitta fast ändå. Annars får hon väl köpa en bil om hon behöver en. Men körkort är en fördel även om man inte äger en bil, jag har inte ägt bil på flera år men har hyrt och lånat ett antal gånger samt haft jobb som krävt körkort.

Samtidigt så finns det billigare bilar att köpa, man kan faktiskt få en jättetrevlig fin bil för billig peng, finns viljan där så räcker det att ta ett jobb. Låna från föräldrarna som uppenbarligen har gott om pengar och sen betala av till dom. Bara en egen bil ger ju friheten bara det att åka och köpa foder själv osv, köra hästen till veterinären själv som är lite svårt att göra på cykel. Det växer man lite av.

Ja, alltså om det handlar om 5 km är det klart det vettigaste är att cykla. Och visst, om TS tänker leva helt utan inkomst så skulle hon ju sitta fast ändå. Annars får hon väl köpa en bil om hon behöver en. Men körkort är en fördel även om man inte äger en bil, jag har inte ägt bil på flera år men har hyrt och lånat ett antal gånger samt haft jobb som krävt körkort.
Jo absolut, detsamma här. (dvs lånat bil osv)

Samtidigt så finns det billigare bilar att köpa, man kan faktiskt få en jättetrevlig fin bil för billig peng, finns viljan där så räcker det att ta ett jobb. Låna från föräldrarna som uppenbarligen har gott om pengar och sen betala av till dom. Bara en egen bil ger ju friheten bara det att åka och köpa foder själv osv, köra hästen till veterinären själv som är lite svårt att göra på cykel. Det växer man lite av.
Jo kanske, jag skulle inte haft råd med bil när jag var student men det är ju såklart olika.

Jag börjar undra om TS föräldrar är religiösa och tillhör något samfund som inte är svenska kyrkan? Det låter så märkligt med föräldrar som vill hålla så hårt i sitt vuxna barn som TS beskriver att hon är hållen. Det är även annat jag läst om dem genom åren som fått mig börja undra.

Vad gäller ålder var mina morföräldrar båda över 40 år när min mamma föddes, mormor dog en månad efter att mamma fyllde 50.

Jag börjar undra om TS föräldrar är religiösa och tillhör något samfund som inte är svenska kyrkan? Det låter så märkligt med föräldrar som vill hålla så hårt i sitt vuxna barn som TS beskriver att hon är hållen. Det är även annat jag läst om dem genom åren som fått mig börja undra.

Vad gäller ålder var mina morföräldrar båda över 40 år när min mamma föddes, mormor dog en månad efter att mamma fyllde 50.

Jag tror verkligen att man ska ta allt TS skriver med en stor skopa salt.

Att vi sitter och pratar över huvudet på en som verkar läsa men inte kommentera. Hon kanske gillar att vi blir provocerade och går igång på allt hon skriver. Eller så förstår hon inte alls vad vi skriver och då är vi på tok för hårda. Jag vet inte. Det känns ju inte som om nån av oss lyckas föra en normal dialog med ts.
Då förstår jag och håller med.

Att vi sitter och pratar över huvudet på en som verkar läsa men inte kommentera. Hon kanske gillar att vi blir provocerade och går igång på allt hon skriver. Eller så förstår hon inte alls vad vi skriver och då är vi på tok för hårda. Jag vet inte. Det känns ju inte som om nån av oss lyckas föra en normal dialog med ts.
Fast TS gör ju såhär återkommande, + att hon inte la tråden under "dagbok". Jag tycker många kommentarer har varit meningsfulla just eftersom TS troligen läser.

Det beror väl på hur man skriver. Att rikta sig TILL ts kan inte vara fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka