"De vanligaste gränserna för skolskjuts är:
- 2 km för 6-10 åringar
- 3 km samt för 11–13 åringar
- 4–5 km för 11-16 är åringar "
När jag gick gymnasiet var gränsen för att öht få ett busskort att man hade mer än 5 km. Som syns ovan anses att även högstadieelever ska klara att cykla eller gå den sträckan på egen hand. TS som är 20 år anser det vara ogörligt.
En sak som jag flera gånger reagerat på i dina trådar
@Dressyrtjejen_97 är att du har väldigt
skeva referensramar. Både om vad som är normalt/vanligt och bredden på vad andra människor gör och har som förutsättningar för sina liv. Även med enkla och konkreta detaljer som är enkelt att informera sig om.
Du lever i ekonomisk lyx i Stockholms absolut närhet och envisas med att kalla det Byhålan, Kråkslottet och Skrotbilen (tror jag orden var). Tycker att du inte får tag på en acceptabel VC trots att du har tillgång till hela Storstockholms utbud, en busslinje med regelbundna turer samt trafik på kvällar och helger är kass. osv. osv.
Alla kommer från varierande geografiska, kulturella och socioekonomiska miljöer och man blir hemmablind utifrån vad man är van vid. Men du verkar så oförstående när det påtalas för dig. Som att du inte kan vidga och justera dina referenser när det tillförs ny information. Förändra och fylla på din världsuppfattning.
Förstår du att det du lever i inte är samma verklighet som för flertalet här i landet? Och att du verkar elitistisk och nonchalant när du uttrycker dig som att du utgår ifrån att det vore självklarheter/rättigheter att ha det så.
Tänker att den del av din boja som hindrar flytt hemifrån ligger där. Att livet som ung vuxen och på studentekonomi framstår som ohanterligt för dig. Antingen för att du inte kan tänka dig att leva med vad det innebär. Eller för att du bara inte kan föreställa dig vad det innebär tillräckligt konkret.
Om det inte är, som flera är inne på, att du själv väljer lyxen och därför tar priset med föräldrakontrollen så är mitt tips att du börjar
reflektera mycket mer om vad många i trådarna egentligen säger. Se verkligheten och samhället, vad andra människor gör och hur de har det.
Får känslan att du gör det mycket lite.
(Vilket i sig också bidrar till att dina föräldrars bild av allt blir absurt dominant med tanke på den ålder du har nått; lite som en femåring för vilken det pappa sagt är =sanningen).