Hur sköta en rhododendron?

aemaria

Trådstartare
Vi har precis köpt gård och har till vår stora glädje sett att vi har en rhododendronbuske! Det är nog helt fel växtzon egentligen men den verkar ju överleva. Grejen är att den är ganska hög och ranglig. Hur ska vi sköta om den på bästa sätt och kan man få den att breda ut sig? Ska den beskäras och i sådant fall när på året?

Vi har precis köpt gård och har till vår stora glädje sett att vi har en rhododendronbuske! Det är nog helt fel växtzon egentligen men den verkar ju överleva. Grejen är att den är ganska hög och ranglig. Hur ska vi sköta om den på bästa sätt och kan man få den att breda ut sig? Ska den beskäras och i sådant fall när på året?

Beskära har jag inte gjort. Men det är något man gör om de blivit för stora men det är tycke o smak. Men gärna Roddis gödsel på våren o efter blomning sen brukar mina Roddis kompisar ge en gödsel giva till någon gång närmare hösten. Roddisar gillar inte kalk. Det finns Roddisar för kalla växtzoner. Dom är super trevliga växter tycker jag :)
Mvh
Pudlan

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 650
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka